facebook

Toyota Avalon 2009

See other trims

Toyota Avalon 2009

La plus américaine des japonaises

Par : Philippe Laguë

Si Toyota a réussi à devancer General Motors au premier rang mondial,c'est en partie à cause de ses succès en Amérique du Nord et, plus particulièrement, aux États-Unis, le plus important marché de l'industrie de l'automobile. Pour séduire les acheteurs américains, le géant japonais a compris qu'il fallait leur construire des modèles conçus expressément pour eux. L'Avalon en est le meilleur exem-ple.

Carrosserie

L'Avalon en est à sa troisième génération. Une constante : elle n'a jamais été belle. Le modèle actuel suit les traces de ses prédécesseurs : sa silhouette est moins ésotérique, certes, mais l'ensemble manque toujours de cohérence. Avec sa partie arrière qui semble plus grosse que sa partie avant, l'Avalon paraît disproportionnée. Bref, elle est tout sauf belle.

Habitacle

À l'intérieur, l'Avalon joue la carte du luxe. Ça se voit au premier coup d'œil, avec le bois et le cuir qui se côtoient – et qui s'entremêlent, même, sur le volant. Dans la plus pure tradition Toyota, la décoration est sobre, mais le tout respire la qualité, et la finition est impeccable. L'ergonomie n'est pas en reste : tout est d'accès facile, bien disposé, et les espaces de rangement sont aussi vastes que nombreux. Évidemment, l'acheteur de ces grosses berlines privilégie le confort, à l'américaine, bien sûr : les gros sièges moelleux sont de mise. Ceux de l'Avalon n'ont rien à envier à des fauteuils de salon, mais le maintien latéral demeure un concept abstrait. Les places arrière sont celles d'une limousine, et les passagers ont droit à de petites attentions comme ce dossier qui s'incline vers l'arrière, idéal pour la sieste lors de longs trajets. Ils peuvent même s'allonger les jambes, il y a suffisamment d'espace pour cela; mais le dégagement pour la tête est un peu juste. La banquette est, par ailleurs, pourvue d'une trappe, très utile pour transporter des skis, par exemple. Et s'il y a sans doute très peu d'adeptes de planche à neige dans la clientèle cible, il n'en demeure pas moins que le coffre est sans doute assez vaste pour en loger quelques-unes.

Mécanique

Le V6 de 3,5 litres est le même qu'on retrouve sous le capot de la Camry et de son clone de luxe, la Lexus ES 350. Ce moteur brille par sa souplesse et son silence de roulement. Et ce ne sont pas ses seules qualités : il est puissant, véloce, et son appétit est tout ce qu'il y a de plus raisonnable, compte tenu du poids du véhicule. Bon, d'accord, il est un peu mou à bas régime, mais ce genre de détail ne risque pas de formaliser la clientèle visée. Comme toujours du côté de Toyota, l'exécution mécanique est irréprochable. Moteur, boîte de vitesses, direction, trains roulants, tous les éléments fonctionnent en symbiose. Il y a quelque chose de germanique dans cette rigueur, combinée au raffinement mécanique, qui a fait la réputation de ce constructeur.

Comportement

Ceux et celles qui s'ennuient des grosses américaines des années 60 et 70 seront ravis de voir qu'il existe encore des voitures qui procurent ce genre de sensations. Dans une Avalon, on a l'impression de flotter, ce qui n'est pas désagréable, du moins tant que le roulis et le tangage ne sont pas trop prononcés. Dans le cas qui nous concerne, ces deux phénomènes sont assez bien contrôlés, mais ils sont quand même présents. Cela dit, cette conduite surannée, semblable à celle d'un bateau, risque de plaire aux acheteurs potentiels qui apprécieront également l'exceptionnelle douceur de roulement de cette grosse berline.

Conclusion

Toyota du riche ou Lexus du pauvre ? Là est la question. Une chose est sûre : l'Avalon remplit parfaitement son mandat. Elle comblera les attentes de la clientèle visée qui veut une berline spacieuse, confortable, silencieuse et raffinée. Des qualités qu'affichent aussi ses rivales, mais l'Avalon place la barre un cran plus haut en plus d'afficher un bilan de fiabilité exemplaire, en bonne Toyota qu'elle est. Si seulement les concessionnaires étaient moins arrogants…

Deuxième avis : Daniel Rufiange

On pourrait orner la calandre de l'Avalon d'un vieux sigle d'Oldsmobile que les gens n'y verraient que du feu. Cette voiture est une américaine dans l'âme, tant sur le plan de la conception que de la conduite. Pour un aller-retour Montréal-Floride, difficile de trouver mieux. Mais pour les routes sinueuses qui mènent au chalet, on repassera. Le moteur a beau être vigoureux, les propriétaires, pour la plupart, n'utiliseront jamais les 268 chevaux à leur disposition. Quant à la suspension, elle donne tellement l'impression que vous êtes en haute mer que vous risquez d'amarrer votre Avalon près d'une marina. En revanche, sa douceur de roulement nous fait oublier que nos gouvernements ont négligé nos routes depuis 40 ans, et l'espace intérieur rappelle ce qu'offraient les paquebots des années 1970 à ce chapitre.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Emissions:
8 Years/130,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 38,880.00 $
Frais de transport 1,420.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 40,300.00 $
Prix total sans les options 40,300.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Compact

Powertrain

Transmission
Drivetrain Front Wheel Drive
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic
First Gear Ratio (:1) 3.30
Second Gear Ratio (:1) 1.90
Third Gear Ratio (:1) 1.42
Fourth Gear Ratio (:1) 1.00
Fifth Gear Ratio (:1) 0.71
Sixth Gear Ratio (:1) 0.61
Reverse Ratio (:1) 4.15
Clutch Size N/A
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.69
Mileage
EnerGuide Estimate - City 10.7 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 7.0 L/100 km
Cruising Range - City 1537.97 mi
Cruising Range - Hwy 2350.89 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Type Gas 6-cyl
Displacement 3.5L/211
Fuel System MPFI
SAE Net Horsepower @ RPM 268 @ 6200
SAE Net Torque @ RPM 248 @ 4700
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 106.9 ft³
Front Head Room 38.8 in
Front Leg Room 41.3 in
Front Shoulder Room 59.4 in
Front Hip Room 55.8 in
Second Head Room 37.5 in
Second Leg Room 40.8 in
Second Shoulder Room 58.2 in
Second Hip Room 56.2 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 111.0 in
Length, Overall 197.6 in
Width, Max w/o mirrors 72.8 in
Height, Overall 57.9 in
Track Width, Front 52.2 in
Track Width, Rear 61.6 in
Min Ground Clearance 5.3 in
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume 14.4 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3567 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 100 lbs
Suspension
Suspension Type - Front MacPherson Strut
Suspension Type - Rear MacPherson Strut
Suspension Type - Front (Cont.) w/Coil Springs
Suspension Type - Rear (Cont.) w/Coil Springs
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front 0.94 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 0.59 in
Tires
Front Tire Size P215/55R17
Rear Tire Size P215/55R17
Spare Tire Size Compact
Wheels
Front Wheel Size 17 x 7 in
Rear Wheel Size 17 x 7 in
Spare Wheel Size 17 x 7 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Aluminum
Steering
Steering Type Pwr
Steering Ratio (:1), Overall 16.0
Lock to Lock Turns (Steering) 3.22
Turning Diameter - Curb to Curb 36.9 ft
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 70 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.5L DOHC V6 aluminum alloy engine
  • Dual VVT-i variable valve timing -inc: intelligence on both intake & exhaust cams
  • Electronic throttle control system w/intelligence (ETCS-i)
  • Acoustic control induction system (ACIS)
  • 6-speed automatic super electronically-controlled transmission (Super-ECT) -inc: sequential multi-mode shifter, lock-up torque converter, oil cooler
  • Vehicle stability control (VSC)
  • Traction control (TRAC)
  • Front wheel drive
  • MacPherson front suspension -inc: coil springs & gas struts
  • MacPherson rear suspension -inc: multi-link control arms, gas struts & coil springs
  • Front & rear stabilizer bars
  • Pwr steering
  • Pwr-assisted front ventilated & solid rear disc brakes
  • Anti-lock braking system (ABS) w/electronic brake force distribution (EBD)
  • Brake assist
  • Stainless steel exhaust system

EXTERIOR

  • 17" aluminum alloy wheels w/locks
  • Full size spare tire w/alloy wheel
  • P215/55R17 tires
  • Pwr tilt & sliding moonroof w/sunshade
  • Chrome grille
  • Coloured bumpers
  • Front & rear splash guards
  • Halogen headlamps
  • Light control system
  • Fog lamps
  • Coloured heated pwr electrochromic mirrors
  • High solar energy-absorbing tinted glass -inc: UV protection, sunshade band
  • Variable intermittent wipers -inc: mist feature & double fluidics spray washer nozzles
  • Coloured door handles

ENTERTAINMENT

  • AM/FM stereo w/6-disc in-dash CD changer -inc: (9) speakers, shock proof CD memory function, title display, MP3 capability, auxiliary input jack
  • Glass imprinted & diversity antennas
  • XM satellite ready antenna w/prewire

INTERIOR

  • Premium leather seating surfaces
  • Heated pwr front bucket seats -inc: vertically adjustable headrests w/whiplash protection
  • 8-way pwr driver seat -inc: pwr lumbar support, vertical adjust
  • 4-way pwr front passenger seat
  • Rear seats -inc: (3) headrests, fold-down centre armrest, manual recline
  • Sliding front centre console box
  • Full floor carpeting w/carpeted floor mats
  • Driver footrest
  • Wood & leather-wrapped 4-spoke tilt & telescoping steering wheel
  • Steering wheel audio/HVAC controls
  • Instrumentation -inc: 6.5" LCD display, shift position indicator, Optitron electronic gauges, multi-information display, tachometer, dual trip odometers, outside temp
  • Warning lights -inc: low washer fluid, door ajar, front seat belts, tire pressure monitoring system (TPMS)
  • Pwr windows -inc: jam protection, auto up/down front windows
  • Pwr door locks
  • Keyless entry
  • Pwr fuel lid release
  • Theft deterrent w/engine immobilizer
  • Integrated garage door opener
  • Cruise control
  • Auto dual-zone climate control -inc: dust/pollen/deodourising air filter, soft-touch heater controls, rear seat heater ducts
  • Electric rear window defroster
  • Electrochromic rearview mirror w/digital compass
  • Digital clock
  • Flock-lined glove box
  • Accessory pwr outlet
  • Chrome & woodgrain trim
  • Simulated leather door trim
  • Door map pockets
  • Driver/front passenger opening door pockets
  • Stainless steel scuff plates
  • Front & rear cup holders
  • Fabric headliner
  • Dual illuminated visor vanity mirrors
  • Premium illuminated entry system
  • Lamps -inc: courtesy, glove box, map, front & rear area, trunk
  • Assist grips
  • Front seatback pockets
  • Coat hooks
  • Wood & leather-wrapped shift knob
  • Fully carpeted cargo area
  • Cargo tray, cargo net
  • Under cargo area storage compartments

SAFETY

  • Anti-lock braking system (ABS) w/electronic brake force distribution (EBD)
  • Brake assist
  • Vehicle stability control (VSC)
  • Traction control (TRAC)
  • Driver/front passenger dual-stage frontal airbags
  • Front & rear side curtain airbags
  • Driver & front passenger seat-mounted side impact airbags
  • Driver knee airbag
  • Front passenger airbag status indicator
  • Front seatbelt pretensioners & force limiters
  • All position 3-point lap & shoulder belts
  • Adjustable B-pillar & C-pillar shoulder belt anchors
  • Anchor points for child restraint seats
  • Rear seatbelt comfort fit guides
  • Child-protector rear door locks
  • Side impact beams

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

OPTION PACKAGE

OPTION PKG A
  • inc: STD equipment
A_ 0 $
PREMIUM PKG
  • inc: JBL Synthesis AM/FM audio system w/6-disc in-dash CD changer, digital signal processor (DSP), radio data system (RDS), 8-channel amp, (12) speakers, rear subwoofer, rain sensing wipers, Bluetooth capability, driver seat memory system, 8-way pwr passenger seat, pwr lumbar support, pwr passenger vertical seat adjustment, colour-keyed rear spoiler, remote heated pwr exterior mirrors w/memory
B_ 3560 $
PREMIUM PKG W/NAVIGATION
  • inc: DVD based navigation system, JBL Synthesis AM/FM audio system w/6-disc in-dash CD changer, digital signal processor (DSP), radio data system (RDS), 8-channel amp, (12) speakers, rear subwoofer, rain sensing wipers, Bluetooth capability, driver seat memory system, 8-way pwr passenger seat, pwr lumbar support, pwr passenger vertical seat adjustment, colour-keyed rear spoiler, remote heated pwr exterior mirrors w/memory
C_ 7075 $

PAINT

CLASSIC SILVER METALLIC 01F7 0 $
MAGNETIC GREY METALLIC 01G3 0 $
BLACK 0202 0 $
CASSIS PEARL 03Q7 0 $
DESERT SAND MICA 04Q2 0 $
SANDY BEACH METALLIC 04T8 0 $
BLIZZARD PEARL 0070 255 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TRIM

GRAPHITE, SEAT TRIM L 0 $
IVORY, SEAT TRIM K 0 $
IVORY, SEAT TRIM P 0 $