facebook

Subaru Tribeca 2009

See other trims

Subaru Tribeca 2009

Un cinq-places avec banquette de secours

Par : Nadine Filion

Devant des ventes désastreuses pour son Tribeca, Subaru a le mérite d'avoir fait volte-face et vite. Moins de deux ans après son lancement, le Tribeca avait déjà reçu, pour 2008, des mises à niveau esthétique et mécanique. Est-ce que, cette fois, ce sera la bonne ?

Carrosserie

La calandre se fait donc plus homogène – plus anonyme, diront certains -, avec quelques relents de Hyundai Veracruz, mais bon. Personnellement, je regrette les phares coquins en demi-sourire qui ont été remplacés par des blocs rectangulaires plutôt génériques. N'empêche, l'ensemble s'intègre définitivement mieux. Même chose à l'arrière : le plateau saillant renversé a cédé le pas à un hayon arrondi, et c'est beaucoup plus réussi. La lunette, plus large, permet au conducteur de mieux voir ce qui se passe derrière. Le résultat n'est pas aussi distinctif que ne l'était la première version du Tribeca, mais il atteint l'objectif visé : un design passe-partout qui devrait plaire à plus de monde. Pas mal plus de monde.

Habitacle

Fort heureusement, rien n'a changé dans l'habitacle. La planche de bord, qui tire son inspiration d'une cabine d'aéronef, livre encore, avec sa concavité, une impression chic et d'espace. Les matériaux et la finition sont de qualité, mais quelques petits craquements à l'arrière font craindre un assemblage moins serré que voulu. La 3e banquette n'est proposée qu'avec la variante Optimum, la plus élevée dans l'échelle des versions (et pour laquelle il faut avancer 50 000 $). Cette 3e banquette s'adresse encore et toujours à de jeunes enfants. Le dégagement pour les jambes y est très limité, surtout si les passagers en 2e rangée ne partagent pas leur espace vital en omettant d'avancer leur banquette (200 millimètres de mobilité). Si personne n'occupe les rangées à l'arrière, les sièges se rabattent facilement et libèrent jusqu'à 2106 litres d'espace de chargement. C'est quand même pas mal. À noter que le volant télescopique n'est toujours pas offert. Par contre, depuis l'an dernier, toutes les versions du Tribeca profitent des phares au xénon.

Mécanique

En faisant passer la cylindrée de son 6-cylindres boxer de 3 à 3,6 litres, Subaru ne visait pas une grosse augmentation de la puissance (une hausse de 11 chevaux, à 256). Il souhaitait plutôt de meilleures reprises à bas régime, ce qui est devenu possible avec l'accroissement quand même substantiel du couple : de 215 à 247 livres-pied. La boîte de vitesses séquentielle à 5 rapports a, du coup, été révisée – nous verrons un peu plus loin que ce réglage était bien nécessaire. Sans surprise, toute la sécurité indispensable est de série, à commencer par le système de contrôle de la stabilité. Malheureusement, si les rideaux de sécurité gonflables protègent les occupants avant et de la deuxième rangée, ils ne protègent pas ceux de la 3e banquette. Bien sûr, la transmission intégrale Subaru est au rendez-vous, avec 55 % de la puissance aux roues arrière en conditions normales. Oh, un dernier petit détail : le Tribeca accepte désormais le carburant ordinaire.

Comportement

Les modifications de l'an dernier auront apporté du bon, notamment au chapitre des accélérations qui se font plus en souplesse. Le mérite revient à la séquentielle à 5 rapports qui, révisée, permet des passages plus dynamiques, sans inertie – auparavant, il fallait composer avec une boîte mal étagée qui se cherchait trop souvent. En recalibrant la suspension arrière du Tribeca, Subaru a sans doute voulu en arriver à une balade plus " monsieur et madame Tout-le-monde ". Dommage : le premier Tribeca profitait de réglages plus fermes qui m'avaient enchantée, alors que le " nouveau " se fait plus mollasse, à l'instar des autres utilitaires. Même si, à première vue, le freinage n'est pas aussi mordant que souhaité, le 100 à 0 km/h s'effectue sur 40,5 mètres, selon les données de l'AJAC. C'est dans la très bonne moyenne.

Conclusion

En gros, le Tribeca se démène comme il se doit, et sa tenue de route est assurée, merci à sa transmission intégrale permanente. Cependant, pour ceux qui recherchent un véritable sept-places, mieux vaut regarder ailleurs. C'est votre portefeuille qui vous remerciera : la concurrence du Honda Pilot, entre autres, est de plusieurs milliers de dollars moins chère…

Deuxième avis : Jean-Pierre Bouchard

Il y a de ces constructeurs qui osent. À défaut de réussir, ils ont le mérite d'essayer. Après tout, si des gens ont acheté des Pontiac Aztek ou des Buick Rendezvous, pourquoi d'autres n'achèteraient-ils pas le Tribeca ? L'an dernier, l'amélioration des présentations extérieure et intérieure a toutefois donné au véhicule un nouveau souffle. Le moteur plus puissant a lui aussi participé à l'amélioration de la qualité du véhicule. Reste que le Tribeca évolue dans l'ombre alors qu'il offre une grande polyvalence et un bel agrément de conduite, en plus de bénéficier d'une efficace transmission intégrale. Le prix demandé le place toutefois dans une catégorie très concurrentielle. Sauf que l'acheteur d'un Tribeca est pratiquement assuré de ne pas être assimilé au décor tellement le nombre de véhicules vendus est limité. Et ce n'est pas qu'il s'agisse d'un mauvais véhicule. Au contraire. C'est simplement un véhicule méconnu.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Roadside Assistance:
3 Years/Unlimited km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 48,195.00 $
Frais de transport 1,495.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 49,690.00 $
Prix total sans les options 49,690.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Sport Utility Vehicle

Powertrain

Transmission
Drivetrain All Wheel Drive
Trans Type 5
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.54
Second Gear Ratio (:1) 2.26
Third Gear Ratio (:1) 1.47
Fourth Gear Ratio (:1) 1.00
Fifth Gear Ratio (:1) 0.83
Reverse Ratio (:1) 2.37
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.58
Transfer Case Gear Ratio (:1), High N/A
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low N/A
Mileage
EnerGuide Estimate - City 13.2 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 9.4 L/100 km
Cruising Range - City 1139.83 mi
Cruising Range - Hwy 1600.61 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Type Gas Flat 6
Displacement 3.6L/-TBD-
Fuel System SMPI
SAE Net Horsepower @ RPM 256 @ 6000
SAE Net Torque @ RPM 247 @ 4400
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 7
Passenger Volume 133.5 ft³
Front Head Room 38.9 in
Front Leg Room 42.3 in
Front Shoulder Room 58.1 in
Front Hip Room 54.0 in
Second Head Room 38.2 in
Second Leg Room 34.3 in
Second Shoulder Room 57.5 in
Second Hip Room 54.6 in
Third Head Room 36.2 in
Third Leg Room 30.9 in
Third Shoulder Room 51.3 in
Third Hip Room 43.3 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 108.2 in
Length, Overall 191.5 in
Width, Max w/o mirrors 73.9 in
Height, Overall 67.7 in
Track Width, Front 62.2 in
Track Width, Rear 62.1 in
Min Ground Clearance 8.4 in
Rear Door Opening Height 29.3 in
Rear Door Opening Width 38.5 in
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 74.3 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 44.5 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 17.1 in
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings 43.3 in
Cargo Box (Area) Height 32.9 in
Cargo Volume to Seat 1 74.4 ft³
Cargo Volume to Seat 2 37.5 ft³
Cargo Volume to Seat 3 8.3 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 4266 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 200 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front Strut
Suspension Type - Rear Double Wishbone
Suspension Type - Front (Cont.) w/Steel L-arms
Suspension Type - Rear (Cont.) w/Cast Iron A-arms
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P255/55HR18
Rear Tire Size P255/55HR18
Spare Tire Size T165/80R17
Wheels
Front Wheel Size 18 x 8 in
Rear Wheel Size 18 x 8 in
Spare Wheel Size Compact in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr rack & pinion
Steering Ratio (:1), Overall N/A
Lock to Lock Turns (Steering) 3.4
Turning Diameter - Curb to Curb 37.4 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.4 x 1.2 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 12.6 x 0.7 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 64 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.6L DOHC SMPI 24-valve horizontally opposed HO 6-cyl engine-inc: active valve lift system, active valve control system, direct ignition, iridium spark plugs
  • Electronic throttle control (ETC)
  • Liquid-filled engine mounts
  • Aluminum alloy hood-inc: gas strut supports
  • 5-speed automatic transmission w/OD-inc: normal/sport/SPORTSHIFT modes, lock-up torque converter, variable torque distribution, shift lock, blipping control
  • Traction control system (TCS)
  • Vehicle dynamics control system (VDC)-inc: lateral-g & yaw-rate sensors
  • Symmetrical all-wheel drive
  • Engine oil cooler
  • Transmission oil cooler
  • HD raised 4-wheel independent suspension-inc: front & rear stabilizer bars, front struts & steel lower L-arms, rear double wishbones & cast iron upper A-arms
  • 18" x 8" 5-dual-spoke aluminum alloy wheels
  • P255/55HR18 Goodyear Eagle all-season mud & snow tires
  • T165/80R17 compact spare tire
  • Engine-speed sensitive pwr steering
  • Pwr-assisted ventilated 4-wheel dual-diagonal disc brakes w/front dual-piston calipers
  • Brake assist
  • 4-wheel anti-lock brakes (ABS) w/electronic brake-force distribution (EBD)
  • Twin exhaust w/chrome tips

EXTERIOR

  • Glass tilt/slide pwr moonroof w/sunshade
  • Black roof rack w/rails
  • Rear roof-line spoiler w/integrated brake light
  • Splash guards
  • Black & chrome grille
  • Projector beam halogen headlights-inc: contoured multi-reflector high beams, projector beam xenon HID low beams w/manual levelizer, auto-off feature
  • Multi-reflector halogen fog lights
  • Black rocker panel, wheel arch & side quarter protector mouldings
  • Windshield upper sunshade band
  • Deep-tinted rear window glass
  • Body-colour heated folding pwr mirrors-inc: integrated LED turn signals
  • Variable-intermittent wipers-inc: washer, de-icer
  • Intermittent rear wiper w/washer
  • Chrome door handles
  • Anti-corrosion body treatment

INTERIOR

  • Leather upholstery & leather interior trim
  • Front heated reclining bucket seats w/(3) heat level settings, active headrests
  • 8-way pwr driver seat-inc: lumbar support, (2) memory settings
  • 4-way pwr front passenger seat w/lumbar support
  • 40/20/40-split/flat-folding/reclining/adjustable second-row seating w/adjustable headrests
  • 50/50-split/flat-folding third-row seating w/driver & passenger side access
  • Front centre-console-inc: armrest, (2) cupholders, storage drawer, (2) 12-volt pwr outlets
  • Embroidered floor mats
  • Aluminum door sills
  • Leather-wrapped tilt steering wheel w/audio controls
  • Electroluminescent analog gauges-inc: speedometer, odometer, dual trip odometers, coolant temp, tachometer, fuel gauge w/low fuel light & door location indicator, full needle sweep on startup
  • Tire pressure monitoring system (TPMS)
  • Monitor system-inc: colour touch-screen display, fuel information, ambient temp, clock, driving record data, maintenance schedule, calculator, display acts as second screen for DVD system when vehicle is in park
  • Pwr windows w/driver window auto-down
  • Pwr door locks
  • Remote keyless entry w/separate door & cargo area access controls, panic alarm
  • Remote start pre-wire
  • Cruise control
  • Illuminated ignition
  • DVD-based GPS navigation system
  • HomeLink universal garage door opener
  • Rear view camera system w/display in monitor system
  • AM/FM stereo w/6-disc CD/MP3 changer-inc: auxiliary input, (8) speakers, subwoofer
  • Rear seat DVD entertainment system-inc: 9" screen, (2) wireless headphones, auxiliary audio/video input, remote control, third-row 12-volt pwr outlet
  • Glass-integrated antenna
  • XM Satellite radio installed w/3-month trial subscription
  • Dual-zone automatic climate control-inc: filtration, rear ducts
  • Rear window defogger w/timer
  • Anti-theft security system
  • Engine immobilizer
  • Silver metallic accents
  • Lockable/illuminated glove box
  • (2) centre row armrest-integrated cup holders
  • (4) front & rear door-integrated cup holders
  • (2) third-row cup holders
  • Front door storage compartments
  • Driver/front passenger seatback storage pockets
  • Overhead storage compartment
  • Dual visors w/illuminated mirrors
  • First & second-row outboard assist grips
  • Lighting-inc: dome light w/delay-off, map, front/rear door courtesy
  • Leather-wrapped gear selector
  • Cargo area-inc: (4) tie-down hooks, (2) grocery bag hooks, 12-volt pwr outlet, light
  • Secondary sub-floor compartment w/tray

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock brakes (ABS) w/electronic brake-force distribution (EBD)
  • Brake assist
  • Driver/front passenger dual-stage frontal airbags-inc: driver seat position sensor, passenger detection system
  • Driver & front passenger side-impact airbags
  • First & second-row side curtain airbags w/rollover sensor
  • 3-point front seatbelts w/pretensioners, load limiters, height-adjustable shoulder belt anchors, engagement indicator
  • 3-point seatbelts for all rear seating positions-inc: height-adjustable second-row outboard shoulder belts
  • Rear child safety door locks
  • Second & third-row child seat ISO-FIX/LATCH anchor system
  • Traction control system (TCS)
  • Vehicle dynamics control system (VDC)-inc: lateral-g & yaw-rate sensors
  • Collapsible steering column
  • Impact-absorbing driver foot rest
  • Collapsible brake pedal
  • Advanced ring-shaped reinforcement frame
  • Dual side-impact front & rear door beams
  • Front & rear energy-absorbing crumple zones

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PAINT SCHEME

SOLID PAINT ___ 0 $

PAINT

DEEP BRONZE METALLIC 2L 0 $
DIAMOND GREY METALLIC 5Z 0 $
NEWPORT BLUE PEARL 4Z 0 $
OBSIDIAN BLACK PEARL 2J 0 $
QUARTZ SILVER METALLIC 7K 0 $
SATIN WHITE PEARL 7J 0 $
RUBY RED PEARL 1T 0 $

SEAT TRIM

DESERT BEIGE, LEATHER SEAT TRIM B 0 $
SLATE GREY, LEATHER SEAT TRIM G 0 $