facebook

Subaru Outback 2005

See other trims

Subaru Outback 2005

Crocodile Dundee a plié bagage

N a d i n e F i l i o n

Certes, la nouvelle Subaru Outback a perdu en partie son style distinctif. Cependant, elle a gagné en puissance sous le capot. Et pour cause : c’est la première fois qu’elle est livrée avec un turbocompresseur. Bravo!

Carrosserie

La troisième génération de la Subaru Outback partage sa toute nouvelle plateforme d’assemblage avec la nouvelle Legacy. Elle partage aussi, malheureusement, son allure générique. Adieu les bas de caisse caractéristiques, bonjour les extrémités arrondies. L’Outback se serait-elle « dé-outbackisée » ? Dommage, j’aimais bien la marginalité de celle qui se targue d’être l’ancêtre des crossovers.

Habitacle

Si l’extérieur a sombré dans le conventionnel, l’intérieur de la Subaru Outback continue d’offrir une finition de qualité et une impression de grand confort. Le «techno» fait bon ménage avec la sobriété. Le revêtement de cuir est doux au toucher et les appliques de bois donnent fière allure à l’habitacle. Les sièges sont confortables et, de série, savent très bien réchauffer le «popotin» lorsqu’on le leur demande. Les places avant sont spacieuses, mais les passagers arrière se sentiront un brin à l’étroit. La banquette se rabat à plat (60/40) sans qu’on ait à retirer les trois appuie-tête. Une critique « décibel » : le silence n’est pas maître à bord. Toit ouvrant ou pas, une fâcheuse ceinture de vent attaque le haut du pare-brise dès que l’on franchit les 100 km/h.

Mécanique

La grande nouveauté pour la Subaru Outback : un turbocompresseur qui vient se joindre au moteur boxer quatre cylindres de 2,5 litres. La puissance grimpe ainsi à 250 chevaux et le capot s’orne d’une prise d’air. À cette version de performance 2.5XT s’ajoutent les versions de base 2.5i et 2.5i Limited (moteur boxer quatre cylindres, pour 168 chevaux), ainsi que les versions 3.0R et 3.0R VDC (moteur boxer six cylindres 3,0 litres, pour 250 chevaux). Privilégiez ce dernier moteur si la capacité de remorquage prime pour vous. Côté boîtes de vitesses, la nomenclature passe de la manuelle à cinq rapports à l’automatique à quatre, voire cinq rapports, avec mode manuel ou encore commandes au volant – une première pour Subaru en Amérique du Nord. Loin de moi l’idée de me plaindre le ventre plein, mais à quand la boîte manuelle à six vitesses ?

Comportement

Décidément, le turbo vient donner à l’Outback le cran qui lui manquait, et ce, tout en souplesse et sans hésitation. Par contre, le moteur six cylindres s’essouffle rapidement en altitude. De son côté, le moteur quatre cylindres de base se fait bruyant et peu sophistiqué. La traction intégrale de Subaru n’est pas légendaire pour rien : elle rassure sur la route, en plus de permettre réellement de sortir des sentiers battus. Le dispositif ne sauve pas le conducteur de toutes les situations, mais on peut lui faire confiance, il travaille toujours avec sérieux. Un reproche à la suspension toutefois, qui se fait ici beaucoup trop molle. La tenue de route en virage en est sérieusement affectée alors que les ressorts s’écrasent et que le véhicule tressaute de gauche à droite – un brin inquiétant, vous en conviendrez.

Conclusion

Si la voiture intermédiaire de Subaru coûte davantage que sa précédente génération, elle a le mérite d’offrir plus. Plus de coussins gonflables, un double embout d’échappement, un ordinateur de bord, un aileron de toit arrière… Dommage que le chauffe-bloc continue d’être optionnel et que le volant chauffant ne soit toujours pas offert dans celle qui se targue d’être la réponse à nos hivers canadiens.

Forces

•Yé, un turbo ! •Habitacle luxueux et confortable •Grand choix de moteurs et de boîtes de transmission

Faiblesses

•Style devenu générique •À quand la boîte manuelle à six vitesses ? •Suspension molle et peu rassurante

Nouveautés en 2005

•Nouveau modèle

2e opinion Benoit Charette

• Subaru, contrairement à beaucoup de compagnies, offre une voiture haute sur pattes alors que la majorité des véhicules multifonctions sont plutôt des camions bas sur pattes. L’Outback se conduit comme une voiture et se comporte comme tel sur la route. Vous n’avez jamais l’impression de sacrifier le plaisir de conduire pour profiter de la sécurité des quatre roues motrices. De plus, elle offre assez de dégagement pour de petites escapades et un des meilleurs rouages intégraux de l’industrie. En prime, l’Outback est offerte en version turbo de 250 chevaux. Cette Subaru n’est plus seulement pratique, elle se révèle aussi sportive, une excellente nouvelle. Par contre, la suspension est un peu molle et le prix demandé vous fera grimacer.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Roadside Assistance:
3 Years/Unlimited km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 44,395.00 $
Frais de transport 1,195.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 45,590.00 $
Prix total sans les options 45,590.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Mid-Size Station Wagon

Powertrain

Transmission
Drivetrain All Wheel Drive
Trans Type 5
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.54
Second Gear Ratio (:1) 2.26
Third Gear Ratio (:1) 1.47
Fourth Gear Ratio (:1) 1.00
Fifth Gear Ratio (:1) 0.83
Reverse Ratio (:1) 2.37
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.58
Mileage
EnerGuide Estimate - City 12.6 (Est) L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 8.8 (Est) L/100 km
Cruising Range - City 1194.10 mi
Cruising Range - Hwy 1709.74 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Type Gas Flat 4 Cyl
Displacement 2.5L/150
Fuel System SMPI
SAE Net Horsepower @ RPM 250 @ 6000
SAE Net Torque @ RPM 250 @ 3600
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 98.8 ft³
Front Head Room 38.7 in
Front Leg Room 44.1 in
Front Shoulder Room 54.4 in
Front Hip Room 51.0 in
Second Head Room 36.9 in
Second Leg Room 33.9 in
Second Shoulder Room 53.7 in
Second Hip Room 52.6 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 105.1 in
Length, Overall 188.8 in
Width, Max w/o mirrors 69.7 in
Height, Overall 62.2 in
Track Width, Front 58.9 in
Track Width, Rear 58.7 in
Min Ground Clearance 8.7 in
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width 43.3 in
Liftover Height 26.4 in
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 73.0 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 42.4 in
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings 42.2 in
Cargo Box (Area) Height 30.3 in
Cargo Volume to Seat 1 61.7 ft³
Cargo Volume to Seat 2 32.1 ft³
Trunk Volume N/A

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3561 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 2700 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 200 lbs
Suspension
Suspension Type - Front MacPherson Strut
Suspension Type - Rear Multi-Link
Suspension Type - Front (Cont.) w/Coil Springs
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P225/55R17
Rear Tire Size P225/55R17
Spare Tire Size T155/70D17
Wheels
Front Wheel Size 17 x 7 in
Rear Wheel Size 17 x 7 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall N/A
Lock to Lock Turns (Steering) 3.2
Turning Diameter - Curb to Curb 17.7 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 11.46 x 0.94 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 10.63 x 0.39 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 64 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 2.5L DOHC SMPI 16-valve intercooled turbocharged horizontally-opposed 4-cyl high output engine-inc: active valve control system (AVCS), direct ignition system, iridium spark plugs, aluminum semi-closed deck engine design, engine top cover
  • Electronic throttle control
  • Engine oil cooler
  • Liquid-filled rubber engine mounts
  • 5-speed direct control SPORTSHIFT automatic transmission w/OD, lock-up torque converter, normal/sport/SPORTSHIFT modes
  • Transmission shift lock
  • Viscous limited-slip rear differential
  • Full-time all-wheel drive-inc: electronically controlled locking centre differential, variable torque distribution (VTD), lateral g-sensor
  • HD raised 4-wheel fully independent suspension-inc: MacPherson strut front w/lower L arms & coil springs, multi-link rear
  • Front & rear stabilizer bars
  • P225/55VR17 Bridgestone Potenza all-season mud & snow tires
  • Compact T155/70D17 spare tire
  • 17" x 7" 5-spoke aluminum alloy wheels
  • Engine-speed-sensitive pwr rack & pinion steering
  • Pwr steering oil cooler
  • Pwr 4-wheel disc brakes (front ventilated) w/front dual piston calipers
  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Electronic brake-force distribution (EBD)
  • 64 litre fuel tank

EXTERIOR

  • Roof rack system-inc: raised-profile black roof rails, lockable crossbars
  • Twin pwr tilt/sliding glass moonroofs w/sunshade
  • Aluminum alloy hood
  • Functional hood scoop for intercooler
  • Protective bodyside cladding & bumpers
  • Rear bumper integrated step pad
  • Rear roof line spoiler w/integrated brake light
  • Splash guards
  • Black & chrome grille
  • Body colour door handles
  • Headlights-inc: contoured multi-reflector halogen high beams, projector beam low beams, auto-off feature
  • Multi-reflector halogen fog lamps
  • Body colour heated foldable pwr mirrors w/integrated turn signals
  • Tinted glass
  • Windshield dark upper sunshade band
  • Variable intermittent windshield wipers w/washers, driver side fin, heated glass de-icer
  • Intermittent rear wiper w/washer

INTERIOR

  • Heated reclining front sport bucket seats-inc: 8-way pwr driver seat, 4-way pwr passenger seat, dual lumbar support
  • 60/40 split flat-folding rear seat
  • Front armrest w/console storage
  • Perforated leather upholstery & interior trim
  • Front console-integrated cup holders w/removable separator for storage
  • Embroidered floor mats
  • Aluminum door sills & rear gate sill cover
  • Impact absorbing driver footrest
  • Collapsible tilt steering column
  • MOMO leather-wrapped steering wheel w/transmission shift controls
  • Leather-wrapped gear selector & parking brake
  • Engine immobilizer system
  • Electroluminescent sport gauges-inc: analog speedometer, tachometer, coolant temp, fuel, full needle sweep on start-up
  • Instrument panel-inc: digital LED clock, adjustable dash illumination, fuel door location indicator, headlights/fog lights-on indicator, dual trip mode odometer
  • Instrument panel indicators for transmission sport mode/SPORTSHIFT gear position
  • Trip computer-inc: elapsed time, ambient temp, fuel economy, driving range
  • Warning lights-inc: ABS, airbag, brake fluid, oil pressure, check engine, door ajar
  • Pwr windows w/driver window auto-down, illuminated switches
  • Pwr door locks
  • Battery anti-drain system
  • Remote keyless entry system w/panic alarm
  • Cruise control w/steering wheel controls
  • Anti-theft security alarm
  • Automatic dual zone climate control
  • Rear seat HVAC ducts
  • Rear window defogger w/timer
  • Premium AM/FM stereo w/6-disc CD changer, (6) speakers
  • Glass integrated antenna
  • Titanium accented interior
  • (3) 12-volt pwr outlets-inc: dash, armrest console, cargo area
  • Illuminated ignition key ring
  • Illuminated dash storage compartment w/lid
  • Front door storage compartments
  • Passenger seatback storage pocket
  • Dual illuminated visor vanity mirrors
  • Outboard seating positions assist grips
  • Lighting-inc: front door courtesy light, interior dome w/off delay, map lights
  • Retractable rear cup holders
  • Cargo area-inc: tie-down hooks, cargo tray/protective mat, grocery bag hooks, light, retractable cargo cover, sub-floor storage tray

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Electronic brake-force distribution (EBD)
  • Driver & front passenger SRS airbags w/dual-stage deployment, driver seat position sensor, passenger seat occupant detection system w/on/off indicator
  • Driver & front passenger side-impact SRS airbags
  • Side curtain SRS airbags
  • 3-point front seat belts-inc: pretensioners, load limiters & height-adjustable shoulder belt anchors
  • 3-point rear seats belts at all positions w/ALR/ELR
  • Front seats height-adjustable passive safety head restraints
  • Removable/adjustable rear head restraints
  • Child safety rear door locks
  • Rear child safety seat ISO-FIX/LATCH anchor system
  • Transmission shift lock
  • Collapsible steering column
  • Ring-shaped reinforcement frame construction
  • Front & rear crumple zones
  • Side-impact door beams

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PAINT

STANDARD PAINT ___ 0 $