facebook

Pontiac Aztek 2004

See other trims

Pontiac Aztek 2004

Sur le point de tirer sa révérence

Par Nadine Filion

De tous les journalistes automobiles, je suis sans doute la seule à apprécier le Pontiac Aztek. C’est qu’une fois l’apparence physique sublimée, le véhicule dispose de qualités indéniables…

Carrosserie

Tout le monde s’entend pour dire que l’Aztek, assemblé sur la même plateforme que la minifourgonnette Montana, est indéniablement laid et ne remportera jamais quelque concours de beauté que ce soit. Même avec le nouvel aileron arrière, des bas de caisse de la même couleur que la carrosserie et des pneus de plus grandes dimensions (17 pouces), le véhicule a toujours cet air empoté. Et dire que lors de son lancement, à l’été 2000, les responsables de GM se vantaient d’avoir franchi en un temps record l’étape entre le prototype et la production… La prochaine fois, prenez votre temps, d’accord ?

Mécanique

C’est encore le moteur V6 de 3,4 litres qui se glisse sous le capot de l’Aztek, jumelé à une boîte de vitesses automatique à 4 rapports. À la pompe, il demande de l’essence ordinaire (fiou !) qu’il consommera en moyenne à raison de 10,5 litres aux 100 kilomètres si vous optez pour la version à traction ou de 11,2 litres aux 100 kilomètres si vous choisissez la version Versatrack. Cette dernière version n’est qu’une « simili » transmission intégrale, soyez-en conscient. Avec l’équipement requis, le véhicule peut tirer jusqu’à 1590 kilos (3500 livres), soit autant que le Ford Escape à moteur V6 et davantage que le Suzuki XL-7.

Comportement

La première bonne surprise concernant l’Aztek, c’est sur la route qu’on l’a. Le véhicule se comporte tout en douceur. Le moteur recèle suffisamment de puissance (185 chevaux) pour donner un entrain satisfaisant à ce véhicule qui présente pourtant des allures lourdaudes. Côté performances, le 0 à 100 km/h s’effectue en un raisonnable 10,4 secondes. La tenue de route est solide, même en virage, et le freinage est plus qu’honnête : 45,8 mètres pour passer de 100 à 0 km/h.

Habitacle

Là où l’Aztek gagne des points, c’est à l’intérieur. Les mauvaises langues ajouteraient qu’une fois assis dans les confortables sièges capitaine, on n’aperçoit plus l’extérieur disgracieux. En fait, il faut même avouer que le design intérieur, qui tient davantage du vaisseau spatial que de l’automobile, n’est pas apprécié par tout le monde, orné qu’il est d’une vingtaine de textures, de teintes et de matériaux différents.Mais l’Aztek a su se faire le champion de la fonctionnalité. Les sièges se plient, se rabattent et se retirent pour octroyer jusqu’à 2700 litres d’espace de chargement. La console centrale se transforme en glacière portative, un tiroir coulissant accueille vos sacs d’épicerie, les vide-poches sont transférables… De plus, grâce à l’option « tente et matelas », le véhicule constitue l’arme parfaite pour le camping. Il pleut ? Vos voisins vous envieront d’avoir pu rester au sec ! Il fait beau ? Vous voilà prêt à transformer un après-midi ordinaire en fête d’avant-match, grâce à des commandes audio fixées à l’arrière et pas moins de quatre prises de courant réparties un peu partout à bord.

Conclusion

Malheureusement pour lui, l’Aztek n’a profité que de quelques années d’exclusivité quant à la grande polyvalence qu’il offre, seul élément qui parvient à compenser son apparence de vilain petit canard. En effet, depuis peu, le nouveau Honda Element combine non seulement cette qualité à des lignes extérieures beaucoup plus agréables au coup d’œil, mais il coûte moins cher à l’achat. Même si son prix a chuté de deux ou trois milles dollars depuis son lancement, et que le nombre de ses équipements de série augmentent inexorablement, l’Aztek continue de s’afficher à un prix de base de 27 375$ soit environ 5 000$ de plus que l’Element. Bref, l’Aztek est voué à une mort certaine qui, d’ailleurs, a été annoncé pour 2005. Au moins, GM aura-t-elle osé…

Forces

Polyvalent Équipements novateurs (glacière portative, commandes audio à l’arrière) Performances plus que respectables Conduite tout en douceur

Faiblesses

Laid, laid, laid… Une laideur qui coûte pas mal cher… En serait à sa dernière année de production

Nouveauté

Pas de changement majeur

Philippe Laguë 2e opinion

Visiblement, du côté de Pontiac, on a le sens de l'humour. En effet, l'Aztek ne peut être rien d'autre qu'une bonne blague, qui doit être prise au deuxième degré. À moins qu'il ne s'agisse d'une gageure ? Ou que ce soit lié aux drogues dures ? Cela dit, s'amuser, c'est bien, tant que ça reste entre amis; mais il y a quelqu'un à GM qui a autorisé la commercialisation de cette horreur, et cette personne mérite d'être semoncée, fouettée, lapidée et, bien sûr, congédiée. Connaissant la culture d'entreprise du numéro 1 mondial (pour combien de temps encore ?), le ou la responsable de ce manque de jugement a sans doute eu droit à une promotion. Ne vous demandez pas pourquoi ce constructeur voit ses parts de marché fondre comme neige au soleil… -30-

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
3 Years/60,000 km

Corrosion:
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 34,065.00 $
Frais de transport 950.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 35,015.00 $
Prix total sans les options 35,015.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Sport Utility Vehicle

Powertrain

Transmission
Drivetrain Front Wheel Drive
Trans Type 4
Trans Description Cont. Automatic
First Gear Ratio (:1) 2.92
Second Gear Ratio (:1) 1.57
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.70
Reverse Ratio (:1) 2.38
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.29
Mileage
EnerGuide Estimate - City 12.0 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 7.8 L/100 km
Cruising Range - City 1332.17 mi
Cruising Range - Hwy 2049.49 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LA1
Engine Type Gas V6
Displacement 3.4L/204
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 185 @ 5200
SAE Net Torque @ RPM 210 @ 4000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume N/A
Front Head Room 39.7 in
Front Leg Room 40.5 in
Front Shoulder Room 58.7 in
Front Hip Room 58.5 in
Second Head Room 39.1 in
Second Leg Room 38.0 in
Second Shoulder Room 58.8 in
Second Hip Room 61.0 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 108.3 in
Length, Overall 182.1 in
Width, Max w/o mirrors 73.7 in
Height, Overall 66.7 in
Track Width, Front 62.7 in
Track Width, Rear 63.8 in
Min Ground Clearance N/A
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings N/A
Cargo Box (Area) Height N/A
Cargo Volume to Seat 1 N/A
Cargo Volume to Seat 2 N/A
Cargo Volume to Seat 3 N/A
Cargo Volume with Rear Seat Up 45.4 ft³
Cargo Volume with Rear Seat Down 93.5 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3779 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 3500 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 350 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 3500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 350 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front Independent Strut
Suspension Type - Rear Twist-Beam
Suspension Type - Front (Cont.) w/Coil Springs
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Order Code QLR
Rear Tire Order Code QLR
Front Tire Size P225/60R17
Rear Tire Size P225/60R17
Spare Tire Size N/A
Wheels
Front Wheel Size 17 x 6.5 in
Rear Wheel Size 17 x 6.5 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall N/A
Lock to Lock Turns (Steering) N/A
Turning Diameter - Curb to Curb N/A
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness N/A
Drum - Rear (Yes or ) Yes
Rear Drum Diam x Width N/A
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 68 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.4L SFI V6 engine
  • Engine block heater
  • 4-speed automatic transmission
  • Brake/transmission shift interlock
  • Front wheel drive
  • All-speed full function traction control
  • Battery rundown protection
  • Long-life engine coolant
  • Front independent strut suspension w/coil springs
  • Rear trailing twist beam axle
  • Front & rear stabilizer bars
  • P225/60R17 all-season BSW tires
  • Compact spare tire located under rear compartment w/lowering mechanism
  • 17" x 6.5" aluminum wheels
  • Pwr rack & pinion steering
  • Pwr front disc/rear drum brakes
  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Aluminized stainless steel exhaust system
  • 68 litre fuel tank

EXTERIOR

  • Roof side rails
  • Body-colour lower body-side cladding w/black lower accent
  • Composite halogen headlamps-inc: reflective optics, programmable automatic headlamps, flash-to-pass feature
  • Fog lamps
  • Body-colour door handles
  • Dual black pwr remote mirrors
  • Heat-repelling, solar-coated windshield
  • Deep tinted rear door windows
  • Variable intermittent windshield wipers

INTERIOR

  • 5-passenger seating-inc: (2) reclining front bucket seats w/armrests, (1) 2nd row 3-passenger reclining flip/fold removable 50/50 split bench seat, adjustable outboard head restraints
  • 6-way pwr driver/2-way manual passenger seats, driver/passenger 2-way manual lumbar support
  • Driver & front passenger 2-way head restraints
  • Premium cloth seat trim
  • Lightweight removable centre console/cooler-inc: storage tray, moulded rubber mat w/CD/coin storage (Transforms fully into an insulated, watertight & removable cooler)
  • Front & rear floor mats
  • Leather-wrapped 4-spoke sport tilt steering wheel w/radio controls
  • Instrumentation-inc: analog display speedometer/tachometer/fuel/temp, electronic display odometer/trip odometer/reconfigurable telltale w/ oil-life monitor
  • Tire inflation monitor
  • Driver info centre-inc: outside temp, compass, trip computer (average fuel economy/instant fuel economy/range/fuel used), user personalization menus, bilingual
  • Pwr windows w/driver express-down
  • Programmable pwr door locks
  • Remote keyless entry w/panic button
  • Cruise control
  • Liftgate release w/button located on instrument panel
  • PASS Key III security system (disables fuel & starter)
  • Security system-inc: audible/visible theft alarm system
  • Retained accessory pwr
  • Front air conditioning
  • Rear seat HVAC outlets in console & under front seats
  • Rear window defroster
  • ETR AM/FM stereo w/CD player-inc: graphic equalizer, RDS, clock, TheftLock, (6) speakers
  • Windshield integrated antenna
  • (6) cup holders-inc: (2) in front console, (2) in rear door panels, (2) in endgate
  • Storage-inc: quarter panel, (12) built-in anchor points
  • (3) auxiliary pwr outlets
  • Front door map pockets
  • Dual covered visor vanity mirrors w/sunshade extenders
  • Short overhead console-inc: universal garage door opener storage, sunglass storage, covered storage
  • Interior lighting-inc: front reading lamps, footwell lamps, cargo area lamp, programmable lighting
  • Endgate w/(2) moulded-in seating surfaces
  • Removable pull-out sliding rear cargo tray w/built-in wheels, individual storage compartments, hidden storage

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Driver & front passenger dual stage airbags
  • Driver & front passenger seat-mounted side-impact airbags
  • 3-point safety belts for all passengers-inc: 2nd row centre occupant
  • Child safety door locks
  • Child safety seat provisions-inc: Lower Anchorage & Top Tethers for Children (LATCH) at rear outboard positions
  • Child safety seat top tether anchors for all 2nd row seat positions
  • All-speed full function traction control
  • Brake/transmission shift interlock
  • Side guard door beams

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

3.4L SFI V6 ENGINE
  • (STD)
LA1 0 $

TRANSMISSION

4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
  • (STD)
MX0 0 $

DECOR

GT DECOR B4Q 0 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 3
  • (REQ: 1SC Preferred Equipment Group)
3 0 $
SELECT-A-UNIT (SAU) 4
  • (REQ: 1SD Preferred Equipment Group)
4 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: base vehicle only
1SC 0 $
PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: leather appointed seating, heated front seats, head-up display, 6-way pwr passenger seat, OnStar communications system, ETR AM/FM stereo w/CD player/MP3 player, rear cargo audio controls, Pioneer premium (10) speaker sound system
1SD 2845 $

TIRES

P225/60R17 ALL-SEASON TOURING TIRES
  • (STD)
QLR 0 $

SEAT TYPE

5-PASSENGER SEATING
  • inc: (2) reclining front bucket seats w/armrests, (1) 2nd row 3-passenger reclining flip/fold removable 50/50 split bench seat, adjustable outboard head restraints (STD)
AR9 0 $

SEAT TRIM

PREMIUM CLOTH SEAT TRIM
  • (STD)
__C 0 $
LEATHER APPOINTED SEATING
  • (REQ: 1SD Preferred Equipment Group)
__2 0 $

PAINT TYPE

SOLID PAINT ___ 0 $

RADIO

ETR AM/FM STEREO W/CD PLAYER
  • inc: graphic equalizer, RDS, clock, TheftLock, (6) speakers (STD)
U1P 0 $
ETR AM/FM STEREO W/CD PLAYER/MP3 PLAYER
  • inc: seek/scan, clock, graphic equalizer, TheftLock, rear cargo audio controls, Pioneer premium 190-watt 10-speaker sound system, leather-wrapped steering wheel w/audio controls
US8 325 $
ETR AM/FM STEREO W/6-DISC IN-DASH CD CHANGER
  • inc: seek/scan, random disc function, speed-compensated volume control, graphic equalizer, clock, TheftLock, rear cargo audio controls, Pioneer premium 190-watt 10-speaker sound system, leather-wrapped steering wheel w/audio controls
UC6 925 $

WHEEL TYPE

17" X 6.5" ALUMINUM WHEELS
  • (STD)
N85 0 $
17" CHROME ALUMINUM WHEELS
  • (REQ: Z04 Aztek Rally Pkg)
___ 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

AZTEK RALLY PKG
  • inc: body-colour grille, chrome exhaust tips, 17" chrome wheels, exterior Rally badges, embroidered floor mats, front suspension lowered 1" through a front spring change (w/leather trim-inc: embroidered front seats)
  • *Affects Colour Availability*
Z04 1195 $
STORAGE PKG
  • inc: roof rack crossbars, cargo security cover, front door utility packs
XM7 355 $
MANUAL DUAL-ZONE AIR CONDITIONING CJ3 75 $
DVD VIDEO ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: DVD Overhead Load System available for viewing by 2nd row passengers, fold-down full colour LCD monitor, (2) wireless headphones, remote control, video game/video camera input jacks
  • (N/A w/CF5 Sunroof)
U32 1750 $
ONSTAR IN-VEHICLE COMMUNICATIONS & ASSISTANCE SERVICE
  • (N/A w/CF5 Sunroof)
UE1 995 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
SMOKERS PKG
  • inc: muffin cup ashtray, lighter
  • *Dealer Installed*
DT4 50 $
PWR SLIDING GLASS SUNROOF
  • inc: express open, up/down vent, manual sunshade
  • (N/A w/U32 DVD Video Entertainment System, UE1 OnStar)
  • *Deletes STD overhead console* *w/1SD Preferred Equipment Group, deletes OnStar*
CF5 990 $
TRAILER HITCH
  • (REQ: V92 Trailer Towing Pkg)
  • *Dealer Installed*
VTR 575 $
TRAILER TOWING PKG
  • inc: 1587 kgs (3500 lbs) towing capacity, 125-amp alternator, HD turn signal flasher, HD radiator & trans oil cooler, rear suspension w/automatic level control, inflator kit
  • *Does not include trailer hitch*
V92 525 $
TRACKING OPTION - A4A A4A 0 $
TRACKING OPTION - A4B A4B 0 $
TRACKING OPTION - A4C A4C 0 $
TRACKING OPTION - A4D A4D 0 $
TRACKING OPTION - A4E A4E 0 $
TRACKING OPTION - A4F A4F 0 $