facebook

Pontiac Aztek 2003

See other trims

Pontiac Aztek 2003

Une dernière chance

Par : Benoit Charette

Dans la vie tout le monde fait des erreurs, et L'Aztek est fut une. À sa troisième année seulement sur le marché, les ventes n'ont jamais levé, même avec une chirurgie prématurée sur le patient l'an dernier. Pour 2003, Pontiac revient à la charge sans changement visuel, mais on en profite pour enlever du contenu de base pour maintenant l'offrir en option histoire de sauver quelques dollars. Si 2003 est à l'image des deux premières années au chapitre des ventes, l'Aztek risque de se retrouver au musée de l'automobile plus rapidement que prévu.

Carrosserie

Pour décrire rapidement l'Aztek, disons que Pontiac a utilisé la plate-forme et la mécanique du Montana et transformé la robe extérieure pour aller chercher un public jeune et aventurier. Les lignes criardes, agressives ne manquent pas de frapper l'imaginaire. Dans la tradition Pontiac, les concepteurs insistent pour que l'image de leurs véhicules soit plus grande que nature. Il faut admettre que le re carrossage de l'an dernier a sensiblement améliorée la ligne. Mais vous connaissez le proverbe, vous n'avez pas une deuxième chance de faire une première impression, le mal était déjà fait.

Moteur

Le V6 3,4 litres fournit juste ce qu'il faut de puissance, mais sans plus. Pour bien faire les choses, l'Aztek aurait besoin de 30 à 35 chevaux de plus pour affronter les routes vallonneuses sans trop faiblir à la tâche. Toutefois, il est bon de souligner que les 185 chevaux du 3,4 litres sont sobres, silencieux et d'une fiabilité rassurante depuis son arrivé sur le marché.

Comportement

La suspension indépendante aux quatre roues et les voies élargies typique à Pontiac procure une conduite solide et rassurante. Mais les compliments s'arrête ici. La transmission intégrale essayée en février dernier est une des plus mauvaise, voire dangereuse que j'ai expérimentée. Le système prend une éternité à réagir en situation de dérapage et le fait très subitement rendant une situation délicate encore plus problématique. La suspension et les freins sont de piètre qualité et vous devez changez les pneus d'origine pour l'hiver pour éviter un accident, tellement ces derniers sont mal adaptées à la neige

Habitacle

Le design intérieur est un peu à l'image de l'extérieur, provocateur et jeune. Des boulons apparents un peu partout, des cadrans en relief, un tout qui ressemble à un croisement entre une motocyclette et un sous-marin de plongée (assez réussi). La plus grande qualité de ce véhicule est sans doute sa grande flexibilité. Avec un espace intérieur plus généreux que la plupart des utilitaires, L'Aztec se transforme presque à l'infini pour transporter toutes sortes de choses. En enlevant les deux sièges capitaines derrière, vous pouvez transporter une quantité impressionnante de matériaux divers. Une tablette spécialement adaptée permet de transporter près de 200 kilos d'équipements (vélo, équipements d'escalades,, camping) Une tente spécialement conçue pour l'Aztek est également disponible pour les amateurs de plein air, ainsi que l'option cycliste et randonneurs. Cette année, les passagers pourront en plus bénéficier d'un système de divertissement DVD. Pour ceux qui pratique le remorquage, L'Aztek peut tirer jusqu'à 3500 livres avec les bonnes options.

Conclusion

Lors du lancement du véhicule , les dirigeants de GM affirmaient que le côté rebelle plairait à la jeune génération d'aventuriers et amateur de plein air. Il s ont découvert que les jeunes avaient plus de goût que cela et qu'ils n'avaient surtout pas 30,000$ et plus à débourser sur une chose aussi laide. 2003 sera peut-être la dernière année de l'Aztek, les chiffres de vente auront le dernier mot. Avis aux amateurs de cause désespérée.

Forces

Véhicule polyvalent

Mécanique qui offre un bon rendement

Conduite confortable

Faiblesses

Transmission intégrale de piètre qualité

Frein et suspension à revoir

Ligne discutable

Deuxième avis : Luc Gagné

C'est clair, l'Aztek est l'Edsel de Pontiac : mauvais produit au mauvais moment ! Ses formes tranchées à la hache conviendraient mieux à une bande dessinée de science-fiction. D'ailleurs, l'allure grotesque du tableau de bord donne l'impression qu'il a été emprunté à la Batmobile – ai-je conduit la minifourgonnette de Batwoman ? Et cette " fameuse " tente optionnelle, l'idée n'est ni nouvelle, ni même pratique. (Kaiser en offrait une pour la Vagabond des années 50). Même le côté pratique, que le constructeur fait tant miroiter, est à revoir. La visibilité vers l'arrière est déplorable et rend les manœuvres de stationnement délicates. Le hayon l-o-u-r-d est difficile à soulever, alors que le battant se rabat trop haut par rapport au plancher. Déposez une boîte lourde derrière et n'oubliez pas de prendre rendez-vous avec votre chiro ! Quant à la transmission intégrale Versatrak, elle dose mal le transfert de couple des roues avant aux roues arrière, surtout avec les pneus d'origine, ce qui rend ce véhicule 4RM imprévisible en hiver. Drôle de paradoxe.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
3 Years/60,000 km

Corrosion:
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 30,750.00 $
Frais de transport 950.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 31,700.00 $
Prix total sans les options 31,700.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Sport Utility Vehicle

Powertrain

Transmission
Drivetrain All-Wheel Drive
Trans Type 4
Trans Description Cont. Automatic
First Gear Ratio (:1) 2.92
Second Gear Ratio (:1) 1.57
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.70
Reverse Ratio (:1) 2.38
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.29
Transfer Case Gear Ratio (:1), High N/A
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low N/A
Mileage
EnerGuide Estimate - City 13.1 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 8.9 L/100 km
Cruising Range - City 1220.31 mi
Cruising Range - Hwy 1796.19 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LA1
Engine Type Gas V6
Displacement 3.4L/-TBD-
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 185 @ 5200
SAE Net Torque @ RPM 210 @ 4000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume N/A
Front Head Room N/A
Front Leg Room N/A
Front Shoulder Room N/A
Front Hip Room N/A
Second Head Room N/A
Second Leg Room N/A
Second Shoulder Room N/A
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase N/A
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors N/A
Height, Overall N/A
Track Width, Front N/A
Track Width, Rear N/A
Min Ground Clearance N/A
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings N/A
Cargo Box (Area) Height N/A
Cargo Volume to Seat 1 N/A
Cargo Volume to Seat 2 N/A
Cargo Volume to Seat 3 N/A
Cargo Volume with Rear Seat Up N/A
Cargo Volume with Rear Seat Down N/A

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3968 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front MacPherson Strut
Suspension Type - Rear Twist-Axle
Suspension Type - Front (Cont.) w/Coil Springs
Suspension Type - Rear (Cont.) w/Coil Springs
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Order Code QRD
Rear Tire Order Code QRD
Front Tire Size P215/70R16
Rear Tire Size P215/70R16
Spare Tire Size N/A
Wheels
Front Wheel Size 16 x 6.5 in
Rear Wheel Size 16 x 6.5 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall N/A
Lock to Lock Turns (Steering) N/A
Turning Diameter - Curb to Curb N/A
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness N/A
Rear Brake Rotor Diam x Thickness N/A
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 68 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.4L (207) SFI V6 engine
  • Engine block heater
  • 4-speed automatic transmission
  • Brake/transmission shift interlock
  • Versatrak on-demand all-wheel drive
  • Battery rundown protection
  • 4-wheel independent suspension
  • Front/rear stabilizer bar
  • P215/70R16 all-season SBR BSW tires
  • Compact spare tire located under rear compartment w/lowering mechanism
  • 16" x 6.5" snowflake design aluminum wheels
  • Pwr rack & pinion steering
  • 4-wheel disc brakes
  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Aluminized stainless steel exhaust system

EXTERIOR

  • Body colour lower body-side cladding w/black lower accent
  • Halogen headlamps w/autolamp control
  • Fog lamps
  • Body-colour door handles
  • Dual black pwr remote mirrors
  • Solar-coated/heat-repelling glass windshield
  • Roof side rails
  • Variable intermittent windshield wipers

INTERIOR

  • 5-passenger seating-inc: (2) reclining front bucket seats w/armrest
  • 50/50 split flip/fold/reclining removable (3) passenger rear bench seat w/adjustable head restraints
  • Driver & front passenger 2-way manual seat adjusters
  • Driver & front passenger 2-way head restraints
  • Cloth seat trim
  • Front/rear carpeted floor mats
  • 4-spoke tilt steering wheel
  • Programmable pwr door locks
  • Pwr windows w/driver express down
  • PASS Key III security system (disables fuel & starter)
  • (6) cup holders-inc: (2) in front console, (2) in rear door panels, (2) in endgate
  • Storage-inc: quarter panel, (12) built-in anchor points
  • Front door map pockets
  • (3) aux pwr outlets
  • Instrumentation-inc: tachometer, temp gauge, trip odometer, oil life monitor
  • Liftgate release button located on instrument panel
  • Front air conditioning
  • Rear seat HVAC outlets in console & under front seats
  • Rear window defroster
  • Interior lighting-inc: front reading lamps, footwell lamps, cargo area lamp, programmable lighting
  • ETR AM/FM stereo w/CD player-inc: graphic equalizer, RDS, clock, TheftLock (6) speakers
  • Windshield integrated antenna
  • Dual covered visor vanity mirrors w/sunshade extenders
  • Single tailgate cargo convenience net

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Driver & front passenger dual stage airbags
  • Driver & front passenger seat-mounted side-impact airbags
  • 3-point safety belts for all passengers-inc: 2nd row center occupant
  • Child safety door locks
  • Lower Anchorage & Top Tether for child in rear outboard position
  • Child safety seat top tether anchors for 2nd row seat positions
  • Brake/transmission shift interlock
  • Side guard door beams

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

3.4L (207) SFI V6 ENGINE
  • (STD)
LA1 0 $

TRANSMISSION

4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
  • (STD)
MX0 0 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 1
  • (REQ: 1SA Preferred Equipment Group)
1 0 $
SELECT-A-UNIT (SAU) 2
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
2 0 $
ADVERTISED SPECIAL SELECT-A-UNIT (SAU) R7A
  • inc: cruise control
  • (REQ: 1SA Preferred Equipment Group)
  • *Available to dealers in the NF & MAR regions*
R7A 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: base vehicle only
1SA 0 $
PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: cargo net system, lightweight/removable centre console/ cooler, cruise control, deep tint rear door windows, remote keyless entry, P235/55R17 all-season tires, 17" aluminum wheels
  • *NET*
1SB 1635 $

TIRES

P215/70R16 ALL-SEASON BSW TIRES
  • (STD)
QRD 0 $
P215/70R16 ALL-SEASON TOURING WOL SELF-SEALING TIRES
  • (REQ: 1SA Preferred Equipment Group)
QGO 205 $
P235/55R17 ALL-SEASON TOURING SBR TIRES
  • (REQ: N85 Wheels, 1SB Preferred Equipment Group)
QCH 0 $
17" TIRES
  • (REQ: Z04 Aztek Rally Pkg)
___ 0 $

SEAT TYPE

5-PASSENGER SEATING
  • inc: front reclining bucket seats w/armrest, 50/50 split flip/ fold/reclining removable (3) passenger rear bench seat (STD)
AR9 0 $

SEAT TRIM

CLOTH SEAT TRIM
  • (STD)
__B 0 $

PAINT TYPE

SOLID PAINT ___ 0 $

RADIO

ETR AM/FM STEREO W/CD PLAYER
  • inc: graphic equalizer, clock, TheftLock,(6) speakers (STD)
U1P 0 $
ETR AM/FM STEREO W/CASSETTE/CD PLAYER
  • inc: graphic equalizer, clock, TheftLock, rear cargo audio controls, Pioneer premium (10) speaker sound system w/190-watt amplifier, leather-wrapped steering wheel w/audio controls
  • (N/A w/1SA Preferred Equipment Group)
U1Q 710 $
ETR AM/FM STEREO W/6-DISC CD CHANGER
  • inc: seek/scan, graphic equalizer, clock, TheftLock, speed-compensated volume control, rear cargo audio controls, Pioneer premium (10) speaker sound system w/190-watt amplifier, leather-wrapped steering wheel w/audio controls
  • (N/A w/1SA Preferred Equipment Group)
UC6 1130 $

WHEEL TYPE

16" SNOWFLAKE DESIGN ALUMINUM WHEELS
  • (STD)
NX5 0 $
17" ALUMINUM 2-PIECE APPEARANCE WHEELS
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
N85 400 $
17" CHROME WHEELS
  • (REQ: Z04 Aztek Rally Pkg)
___ 0 $

MODEL OPTION

NO CARGO NETS OR TRAY
  • (REQ: 1SA Preferred Equipment Group)
___ 0 $
RECONFIGURABLE CARGO NET SYSTEM
  • inc: (4) double-sided nets
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
AQ2 0 $
REAR SLIDING CARGO TRAY
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
D7E 210 $

ADDITIONAL OPTIONS

AZTEK RALLY PKG
  • inc: pwr driver seat, body-colour grille, chrome exhaust tips, 17" chrome wheels & tires, exterior Rally badges, embroidered floor mats, front suspension lowered 1" through a front spring change
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
  • *Affects Colour Availability*
Z04 1475 $
FRONT FLOOR CONSOLE/COOLER
  • inc: storage tray, moulded rubber mat w/CD/coin storage
  • (REQ: 1SA Preferred Equipment Group)
  • *Transforms into fully insulated, watertight, removable cooler*
D07 100 $
CRUISE CONTROL K34 330 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
SMOKERS PKG
  • inc: muffin cup ashtray, lighter
  • *Dealer Installed*
  • *NET*
DT4 50 $
PWR SLIDING GLASS SUNROOF
  • inc: express open, up/down vent, manual sunshade
  • (N/A w/1SA Preferred Equipment Group)
CF5 955 $
TRAILER HITCH
  • (REQ: V92 Trailer Towing Pkg)
  • *Dealer Installed*
VTR 575 $
TRAILER TOWING PKG
  • inc: 1587 kgs (3500 lbs) towing capacity, 125-amp alternator, HD turn signal flasher, extra capacity oil cooler, HD radiator & trans coolers, rear load leveling suspension, inflator kit
  • *Does not include hitch*
  • *NET*
V92 505 $
STORAGE PKG
  • inc: roof rack crossbars, cargo security cover, front door utility packs
  • *NET*
XM7 345 $
6-WAY PWR DRIVER SEAT ADJUSTER
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
AG1 395 $
TRACKING OPTION - A4A A4A 0 $
TRACKING OPTION - A4B A4B 0 $
TRACKING OPTION - A4C A4C 0 $
TRACKING OPTION - A4D A4D 0 $
TRACKING OPTION - A4E A4E 0 $
TRACKING OPTION - A4F A4F 0 $