facebook

Nissan GT-R 2010

See other trims

Nissan GT-R 2010


 
Pur-sang


Par Philippe Laguë



La Nissan Skyline était déjà connue des passionnés d'automobile, mais ce sont les jeux vidéo qui en ont fait une vedette auprès des jeunes. Avec la nouvelle GT-R, remplaçante officielle de la Skyline, la marque franco-japonaise vise encore plus haut : cette fois, ce sont des pointures comme la Porsche 911, la Corvette et la Viper qui sont ciblées. Autrement dit, le club des 400 chevaux ou plus. Et cette fois, l'Amérique n'a pas été oubliée.

CARROSSERIE

La GT-R est spectaculaire, assurément. Mais belle ? Euh… ben… les goûts ne se discutent pas. Chose certaine, on est loin de la grâce d'une Jaguar ou de la sensualité des bolides italiens. C'est plutôt massif, coupé à la hache et, ma foi, peu harmonieux; comme si elle avait été dessinée par un collectif de stylistes qui auraient fait chacun une partie. Bref, c'est un peu n'importe quoi, si vous voulez mon avis. Du reste, il ne pèse pas très lourd, à en juger par la commotion – le mot n'est pas trop fort – que la GT-R a causé tout au long de notre essai.


HABITACLE

Le noir domine à l’intérieur, parsemé d'appliques de plastique imitant l'aluminium dont le toucher trahit la facture bon marché. C'est un peu indigne d'une voiture de ce rang, mais du côté Nissan, ce n'est pas étonnant non plus. Au moins, l'assemblage est rigoureux. Et le cuir est omniprésent, ce qui étoffe la présentation générale.

Le tableau de bord, conçu comme une console de jeu vidéo, comblera les puristes avec son compte-tours en plein centre. À l'avant, les baquets semblent tout droit sortis d'une voiture de course et offrent un excellent maintien, mais à l’arrière, l'espace pour la tête et les jambes est restreint au minimum. Autre lacune, plus grave : la piètre visibilité arrière.


MÉCANIQUE

La fiche technique est fort bien garnie, si vous me permettez l’euphémisme : V6 de 3,8 litres biturbo, boîte de vitesses séquentielle à 6 rapports, transmission intégrale… et le chiffre qui tue : 485 chevaux ! (5 de plus que l’an dernier) Pour trouver quelque chose de comparable, il n’y a que la Porsche 911 Turbo. Or, cette dernière coûte le double. À moins de 100 000 dollars, la GT-R est presque une affaire…

 

Ceux qui ont l’oreille mécanique en seront cependant quitte pour une déception : la principale – la seule ? – carence de ce moteur, c’est sa sonorité peu inspirante. Rien à voir avec la musicalité des moteurs italiens, le grognement féroce des V8 américains ou encore la sonorité rauque et métallique des 6-cylindres de Porsche. Mais on oublie rapidement ce détail : quand les deux turbos entrent en scène, c’est la foudre ! (Évidemment, la consommation est gargantuesque…)

 

Ce qui nous amène à la boîte séquentielle… Il faut aimer, ce qui n’est pas mon cas. La conduite ne sera jamais aussi fusionnelle ni aussi instinctive qu’avec une boîte manuelle. Ce qui est plus grave, cependant, c’est que les leviers de sélection sont fixés sur la colonne de direction et ne tournent pas avec le volant. Emmerdant, surtout en conduite sportive.

 

COMPORTEMENT

Peu importe le rythme, la GT-R reste plaquée au sol grâce à des pneus conçus pour la piste et une transmission intégrale efficace. Pas étonnant qu’elle ait battu des pointures comme la Porsche GT2 ou l’Audi R8 sur circuit.

 

D’une précision chirurgicale, la direction, rapide et ferme, permet d’exploiter au mieux l’agilité de ce bolide malgré son poids et ses dimensions. Dans les virages, la GT-R tourne bien droit, sans aucun mouvement de caisse; le roulis a été tout bonnement éliminé. Évidemment, ce n’est pas pour les douillets : on ressent chaque fissure du revêtement, et ça « porte dur », comme on dit en bon québécois.

 

CONCLUSION

Par ses performances exceptionnelles et sa tenue de route qui l’est tout autant, la GT-R se permet de tutoyer les Porsche, Ferrari, Lamborghini et autres membres de l’élite sportive. Et ce, faut-il le rappeler, pour la moitié, sinon le tiers du prix de ces bolides exotiques. « Bang for the bucks », comme disent les Américains, il ne se fait pas mieux. Qu’on aime ou non sa ligne torturée, la GT-R mérite respect, car elle appartient déjà au gotha des sportives.

 

FORCES 


       Performances démentielles


       Tenue de route fabuleuse !


       Sièges de course


       Rapport prix-performances imbattable


       Voiture culte

 

FAIBLESSES 


       Style tarabiscoté


       Qualité de certains matériaux à l’intérieur


       Sonorité décevante du moteur


       Visibilité arrière médiocre


       Boîte séquentielle seulement

 

 

 

 

 

 

 

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Cab Corrosion-Perforation
5 Years/Unlimited km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 98,900.00 $
Frais de transport 2,200.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 101,100.00 $
Prix total sans les options 101,100.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year 5474
Vehicle
EPA Classification Subcompact

Powertrain

Transmission
Drivetrain All Wheel Drive
Trans Order Code GR6
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic w/manual shift
First Gear Ratio (:1) 4.06
Second Gear Ratio (:1) 2.30
Third Gear Ratio (:1) 1.60
Fourth Gear Ratio (:1) 1.25
Fifth Gear Ratio (:1) 1.00
Sixth Gear Ratio (:1) 0.80
Reverse Ratio (:1) 3.38
Clutch Size N/A
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.70
Mileage
EnerGuide Estimate - City 13.9 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 9.5 L/100 km
Cruising Range - City 1200.81 mi
Cruising Range - Hwy 1756.98 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code VR38DETT
Engine Type Gas V6
Displacement 3.8L/232
Fuel System EFI
SAE Net Horsepower @ RPM 485 @ 6400
SAE Net Torque @ RPM 430 @ 3200
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 4
Passenger Volume 79.0 ft³
Front Head Room 38.1 in
Front Leg Room 44.6 in
Front Shoulder Room 54.3 in
Front Hip Room 54.7 in
Second Head Room 33.5 in
Second Leg Room 26.4 in
Second Shoulder Room 50.0 in
Second Hip Room 44.9 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 109.4 in
Length, Overall 183.3 in
Width, Max w/o mirrors 74.9 in
Height, Overall 54.0 in
Track Width, Front 62.6 in
Track Width, Rear 63.0 in
Min Ground Clearance N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume 8.8 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3829 lbs
Trailering
Suspension
Suspension Type - Front Double Wishbone
Suspension Type - Rear Multi-Link
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P255/40ZR20
Rear Tire Size P285/35ZR20
Spare Tire Size N/A
Wheels
Front Wheel Size 20 x 9.5 in
Rear Wheel Size 20 x 10.5 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 15.0
Lock to Lock Turns (Steering) 2.6
Turning Diameter - Curb to Curb N/A
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Power
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 15 x -TBD- in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 15 x -TBD- in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 71 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.8L DOHC EFI 24-valve twin-turbocharged V6 engine
  • (2) liquid-filled engine mounts
  • 6-speed dual clutch manual transmission w/auto mode -inc: column-mounted paddle shifters, downshift rev-matching, predictive pre-shift control
  • High-performance 1.5-way mechanically locking rear differential
  • Hill Start Assist system
  • All-wheel drive
  • Double-wishbone front suspension w/aluminum links
  • Hollow front & rear stabilizer bars w/tubular torsion-free design
  • Multi-link rear suspension w/aluminum links
  • Bilstein DampTronic system w/(3) driver-selectable modes
  • Electronic rack & pinion steering w/vehicle-speed-sensitive pwr assist
  • Pwr front/rear Brembo vented disc brakes w/2-piece floating-rotor design, 6-piston front/4-piston rear monoblock calipers
  • Low-back-pressure dual exhaust system w/ (4) 5" exhaust outlets & chrome tips

EXTERIOR

  • 20" x 9.5" front super-lightweight forged-aluminum 7-spoke wheels w/near-black metallic finish
  • 20" x 10.5" rear super-lightweight forged-aluminum 7-spoke wheels w/near-black metallic finish
  • P255/40ZRF20 front Bridgestone Potenza high-performance run-flat tires
  • P285/35ZRF20 rear Bridgestone Potenza high-performance run-flat tires
  • Tires nitrogen filled at factory
  • 6-stage paint w/full double clearcoat & chip-resistant paint in critical areas
  • Aluminum hood, trunk lid & outer door skins
  • Carbon composite front crossmember & radiator support
  • Colour-keyed front/rear bumpers
  • Front chin spoiler
  • Body-colour rear spoiler
  • Side window moulding, black
  • Windshield moulding, black
  • Super-wide-illumination headlights w/HID low beams, halogen high beams
  • LED taillights & brake lights
  • UV-reducing solar glass on windshield & front door windows
  • Dual heated body-colour pwr mirrors
  • Variable-intermittent flat-blade windshield wipers w/mist function
  • Flush-mounted aluminum door handles

ENTERTAINMENT

  • Bose audio system -inc: AM/FM/CD/MP3/WMA player, (9) speakers, (2) subwoofers, HDD music box system w/30-GB hard drive, radio data system, XM satellite radio w/(3) months of complimentary service
  • In-glass radio antenna
  • Roof mounted satellite radio antenna
  • Bluetooth hands-free phone system

INTERIOR

  • 8-way pwr adjustable heated leather driver sport bucket seat w/perforated synthetic suede inserts
  • 4-way pwr adjustable heated leather front passenger sport bucket seat w/perforated synthetic suede inserts
  • Dual individual synthetic leather rear seats
  • Floor mats
  • Front centre console w/armrest, storage, (2) cupholders
  • Aluminum trimmed sill kick plates w/GT-R logo
  • Leather wrapped tilt/telescoping steering wheel w/cruise & audio controls
  • Electronic analog instrument cluster -inc: speedometer, tachometer, digital gear indicator, coolant temp, multi-function trip computer, outside temp display
  • Warning lights -inc: ABS, airbag, AWD, battery charge, brakes, cruise control, check engine, headlights on, high beam, low fuel, oil pressure, seat belt, slip indicator, VDC off, tire pressure, turn signal/hazard lights
  • 7" colour-LCD touch-screen display
  • Performance monitor
  • Pwr front windows w/driver one-touch auto-up/down
  • Retained accessory pwr
  • Pwr door locks
  • Remote keyless entry w/trunk release, panic alarm
  • HomeLink universal transceiver
  • Intelligent Key w/push button ignition
  • High security mechanical key
  • Engine immobilizer system
  • Anti-theft security alarm system
  • Dual zone air conditioning w/automatic temp control
  • Micron air filtration
  • Rear window defroster
  • Illuminated locking glove compartment
  • Brushed metal interior trim
  • (2) 12V DC pwr outlets
  • Front door map pockets
  • Auto-dimming rearview mirror
  • Sunglass holder
  • Dual illuminated front visors w/vanity mirrors
  • Illumination -inc: entry/exit system, map lights, pwr window & door lock switches, cargo area
  • Leather wrapped shift knob w/aluminum trim
  • Leather wrapped parking brake lever
  • Aluminum trimmed pedals w/grip pads
  • Driver foot rest
  • Black leather door handles w/aluminum trim
  • Rear wind deflector
  • Rear centre console w/cupholder

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Electronic brakeforce distribution
  • Electronic traction control (TCS)
  • Advanced vehicle dynamic control (VDC-R) w/(3) driver-selectable settings
  • Side-door guard beams
  • Front/rear crumple zones
  • Zone body construction
  • Dual-stage front air bags w/seat belt sensors, occupant-classification sensor
  • Driver/front passenger side-impact air bags, roof-mounted curtain air bags
  • Front seat belts w/pretensioners, load limiters
  • 3-point ELR/ALR seat belt system
  • Lower anchors & tethers for children (LATCH) system
  • Tire pressure monitoring system (TPMS)

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

OPTION PACKAGE

BASE OPTION GROUP
  • (STD)
AA00 0 $

PAINT

SOLID RED A54 0 $
EBONY KH3 0 $
GUN METALLIC KAD 135 $
HAKONE WHITE QAB 300 $
SUPER SILVER METALLIC
  • inc: polished front bumper
KAB 3000 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

INTERIOR TRIM

BLACK, LEATHER-APPOINTED SEATING G 0 $