facebook

Ford Explorer 2004

See other trims

Ford Explorer 2004

Contre vents et marées

Nadine Filion

L'Explorer est, depuis 12 ans maintenant, l'utilitaire le plus vendu en Amérique du Nord. Et ce, en dépit du scandale Firestone au début du millénaire. À l'automne dernier, Ford célébrait d'ailleurs la production de son 5 000 000e exemplaire de l'Explorer. Impressionnant… Autopsie d'un succès sur quatre roues motrices.

Carrosserie

L'Explorer et ses formes carrées sont reconnaissables entre mille. Mais pourquoi changer une recette qui fonctionne depuis plus d'une décennie déjà ? Outre la disparition du modèle à deux portes, on note à peine quelques ajouts pour 2004, comme l'indicateur de pression des pneus qui se fait désormais de série. N'oublions pas le modèle « camionnette » Sport Trac, qui représente tout de même, au Canada, 27 % des ventes de l'Explorer. Le Sport Trac partage beaucoup avec son cousin, sauf une caisse longue de 1,25 mètre (30 pieds carrés d'espace de chargement) et une garde au sol abaissée de 5 centimètres.

Habitacle

Un seul mot pour résumer l'intérieur de l'Explorer : espace. Il est si vaste qu'il peut accueillir une troisième banquette offerte en option. Quelques acrobaties sont nécessaires pour l'atteindre, mais on y est confortablement installé. Pour 2004, la deuxième rangée peut recevoir des sièges baquets (versions Eddie Bauer et Limited) et désormais compter sur ses propres commandes de climatisation.Malgré une garde au sol de plus de 20 centimètres, le véhicule laisse ses passagers y monter et en descendre facilement. Certains trouveront néanmoins le seuil du coffre trop élevé, surtout s'ils doivent y déposer de lourds objets. Dans le poste de pilotage, tout est disposé de façon ergonomique, si ce n'est les commandes du siège électrique du conducteur, coincées entre le baquet et la portière. Bravo pour le pédalier réglable (en option). Le tableau de bord de l'Explorer est d'un commun ennuyeux, surtout si on le compare avec les magnifiques intérieurs du Lincoln. Mais voilà qui explique en partie les quelques milliers de dollars qui différencient les deux marques !

Mécanique

L'Explorer donne le choix de deux moteurs dotés cette année d'un nouveau volet d'admission électronique des gaz. Si l'environnement vous tient à cœur, optez pour le premier, le V6 de 4 litres (210 chevaux) qui accepte d'ingurgiter un mélange d'éthanol 85. Il ne faillit pas à la tâche, mais force un brin plus que le V8 de 4,6 litres (239 chevaux). Ce dernier, contrairement à ce qu'on pourrait penser, n'est guère plus gourmand : à peine un litre d'essence de plus pour chaque 100 kilomètres parcourus en ville. Il s'active évidemment plus vite, avec des dépassements qui exigent une seconde de moins (80 à 120 km/h). Tous les Explorer vendus au Canada sont livrés avec le système à quatre roues motrices permanent. Tant pis pour ceux qui auraient préféré l'économie de carburant d'un modèle à deux roues motrices… Qu'une seule boîte de vitesses au catalogue, la boîte automatique, qui s'exécute sans contretemps quand elle est couplée au V8. Pour 2004, le système de contrôle de la stabilité Advance Trac, jusqu'alors réservé aux modèles équipés du V8, s'étend à presque toute la gamme. Un mot sur le Sport Trac : celui-ci mise encore sur la suspension arrière à essieu rigide, alors que l'utilitaire a opté, il y a deux ans, pour la suspension indépendante.

Comportement

Grâce à sa suspension indépendante aux quatre roues, l'Explorer se conduit en souplesse, de façon très « touriste ». Il absorbe bien les chocs de la route et tient fermement le cap, quoiqu'il laisse place au roulis quand on manie son volant trop brusquement. Son freinage, excellent, s'effectue en ligne droite grâce aux freins ABS. Débrouillard hors piste, l'utilitaire doit néanmoins composer avec des dimensions plutôt larges pour le petit sentier cahoteux qui mène au bout du monde. Par contre, son rayon de braquage est étonnant. À bord, la visibilité est généreuse, et l'habitacle est une oasis de calme et de silence.

Conclusion

Bref, voilà pourquoi le Ford Explorer roule de succès en succès. Et ce, malgré les embûches…

Forces

De l'espace à revendre Un pédalier réglable Un excellent freinage Un V6 disposé à ingurgiter du E85

Faiblesses

Un intérieur au design très commun Du roulis en manœuvres brusques Plutôt large pour les sentiers

Nouveautés

La disparition du modèle à deux portes Un indicateur de pression des pneus de série Des sièges baquets pour la deuxième rangée (en option) Des commandes de climatisation à l'arrière (en option) Le système de contrôle de la stabilité Advance Trac qui s'étend à toute la gamme Un nouveau volet d'admission électronique des gaz

Éric Descarries 2e opinion

Difficile à critiquer, cette histoire d’une réussite. Mais j’aime encore mieux un Explorer à moteur V8 plus souple et moins rugueux que celui à moteur V6. J’ai peine à croire que l’Explorer né au début des années 90 (et lui-même né de la plus petite Bronco II) en soit venu au gros véhicule actuellement sur le marché. Et les prix ! Mais je dois avouer que cet utilitaire est également excellent sur la route, et que sa motricité aux quatre roues avec la fonction automatique est très utile en hiver. La suspension arrière indépendante lui confère un comportement intéressant sur la route. Longue vie à l’Explorer.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 38,800.00 $
Frais de transport 945.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 39,745.00 $
Prix total sans les options 39,745.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
Rear Door Type Liftgate

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 2800 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 3000 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front N/A
Reserve Axle Capacity - Rear N/A
As Spec'd Curb Weight N/A
As Spec'd Payload N/A
Maximum Payload Capacity N/A
Gross Combined Wt Rating N/A
Gross Axle Weight Rating 5800.00 lbs
Curb Weight N/A
Reserve Axle Capacity N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 5340.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 3375 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 338 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Fifth Wheel Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Maximum Trailering Capacity N/A
Fifth Wheel Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Frame
Frame Type Boxed w/Single Channel
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Coil Spring
Suspension Type - Rear Coil Spring
Spring Capacity - Front N/A
Spring Capacity - Rear N/A
Axle Type - Front Independent SLA
Axle Type - Rear Independent SLA
Axle Capacity - Front 2635 lbs
Axle Capacity - Rear 3000 lbs
Axle Ratio (:1) - Front 3.55
Axle Ratio (:1) - Rear 3.55
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P235/70R16
Rear Tire Size P235/70R16
Spare Tire Size P235/70R16
Front Tire Capacity N/A
Rear Tire Capacity N/A
Spare Tire Capacity N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare N/A
Wheels
Front Wheel Size 16 x -TBD- in
Rear Wheel Size 16 x -TBD- in
Spare Wheel Size 16 x -TBD- in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), On Centre N/A
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb N/A
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness N/A
Rear Brake Rotor Diam x Thickness N/A
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 85 L

Powertrain

Transmission
Drivetrain 4-Wheel Drive
Trans Order Code 44R
Trans Type 5
Trans Description Cont. Automatic w/OD,
Trans Description Cont. Again Electronic
First Gear Ratio (:1) 2.47
Second Gear Ratio (:1) 1.85
Third Gear Ratio (:1) 1.47
Fourth Gear Ratio (:1) 1.00
Fifth Gear Ratio (:1) 0.75
Reverse Ratio (:1) 2.10
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Transfer Case Model N/A
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 1.00
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low 2.48
Mileage
EnerGuide Estimate - City 15.5 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 11.0 L/100 km
Cruising Range - City 1289.20 mi
Cruising Range - Hwy 1816.60 mi
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code 99K
Engine Type Gas/Ethanol V6
Displacement 4.0L/244
Fuel System SEFI
SAE Net Horsepower @ RPM 210 @ 5100
SAE Net Torque @ RPM 254 @ 3700
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 650
Maximum Alternator Capacity (amps) 130
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 7.8 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Front Head Room 39.9 in
Front Leg Room 42.4 in
Front Shoulder Room 56.7 in
Front Hip Room 51.9 in
Second Head Room 39.3 in
Second Leg Room 36.8 in
Second Shoulder Room 56.8 in
Second Hip Room 51.9 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 113.7 in
Length, Overall w/rear bumper 189.5 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 72.1 in
Height, Overall 71.9 in
Overhang, Front 31.7 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor N/A
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front N/A
Ground Clearance, Rear N/A
Body Length 0.00 ft
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width N/A
Step Up Height - Front N/A
Step Up Height - Side N/A
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Console N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Floor N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings 45.4 in
Cargo Box (Area) Height N/A
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A
Cargo Volume to Seat 1 88.0 ft³
Cargo Volume to Seat 2 46.6 ft³
Ext'd Cab Cargo Volume N/A

Exterior

Doors

MECHANICAL

  • 4.0L (244) SOHC V6 engine
  • Low emissions vehicle
  • Engine block heater
  • Hood assist gas cylinders
  • 5-speed automatic transmission w/OD
  • 3.55 axle ratio
  • 2-speed Control-Trac 4WD transfer case
  • 4-wheel drive
  • 72 amp/hr maintenance-free battery
  • Battery Saver - turns off dome & approach lamps after 30 minutes
  • 130-amp alternator
  • Trailer Towing Pkg Class II-inc: receiver hitch (3375 lb capacity), 4-pin electrical connector
  • Front suspension-inc: linear rate coil-over shock springs, HD gas shock absorbers, stabilizer bar
  • Independent rear suspension-inc: variable rate coil-over shock springs, HD gas shock absorbers, stabilizer bar
  • P235/70R16 all-season OWL tires
  • 16" cast aluminum wheels painted sparkle silver
  • Underbody-mounted full-size spare tire w/16" steel wheel
  • Pwr rack & pinion steering
  • Pwr 4-wheel disc brakes
  • 4-wheel anti-lock braking system
  • 85 litre (18.7 gallon) fuel tank

EXTERIOR

  • Black roof rails (no cross bars)
  • Front/rear bumpers moulded-in-colour
  • Black tubular step bars
  • Narrow body-side moulding MIC in Medium Dark Platinum
  • Wheel lip mouldings moulded-in-colour
  • Black out treatment on B-pillar
  • Grille, medium platinum
  • Faceted reflector quad beam headlights
  • Bi-colour taillamps
  • Mirrors - dual pwr, heated, sail mounted, fold-away outside w/approach lamps
  • Solar-tinted glass on windshield, front/rear door windows
  • Enhanced appearance privacy glass on rear quarter/liftgate windows
  • Speed-sensitive dual intermittent windshield wipers
  • Dual intermittent rear window wiper w/washer
  • Front license plate bracket *STD in BC/Man/NB/Ont/Sask*
  • Liftgate - One-piece, hinged at top, flip-open rear window, paddle type liftgate handle, exterior liftgate release switch
  • Black door handles

INTERIOR

  • 5-passenger seating
  • Low-back front bucket seats-inc: 2-way adjustable head restraints
  • 60/40 split-folding 2nd row seat w/solid head restraints
  • Cloth seating surfaces
  • Floor console-inc: storage bin, (2) front/(2) rear cup holders, front pwr point, coinholder, tissue/map holder on underside of armrest, moulded mat w/pencil holder, heat vents & air conditioning registers
  • Colour-keyed full-length carpet
  • Front/rear 12-oz colour-keyed carpeted floor mats
  • Tilt steering column
  • Black urethane steering wheel
  • Instrument panel accents, centre cluster accent in Black
  • Instrument cluster-inc: fuel, temp, voltmeter, oil pressure gauge, warning lights, speedometer, odometer, trip odometer, tachometer
  • Warning chimes-inc: headlights-on, key-in-ignition, safety belt (driver-side), door ajar
  • Pwr Equipment Group-inc: pwr windows/door locks w/illum controls, one- touch-down feature for driver window, dual pwr outside mirrors, accessory delay feature, interior lock/unlock button in cargo area
  • Inside hood release
  • Speed control, fingertip w/tap-up & tap-down feature
  • Remote keyless entry-inc: (2) key fobs, 2-stage unlocking, autolock, key fob activation pops glass on liftgate, illuminated entry
  • Tire pressure monitoring system *Late Availability*
  • SecuriLock passive anti-theft system
  • Air conditioning, manual, rotary controls
  • Rear window defroster
  • AM/FM stereo w/CD player-inc: 60-watt peak, (4) speakers
  • Fixed antenna
  • Glove box w/colour-keyed latch/interior light
  • Pwr point, 12-volts
  • Door trim panels-inc: full door colour-keyed moulded in colour w/armrest/ pull handle, colour-keyed/accent colour inserts w/map pockets & integrated 20-oz beverage holder in front door trim panel
  • Door trim spears, cloth insert
  • Colour-keyed plastic scuff plates for all doors & liftgate
  • Manual day/night rearview mirror
  • Colour-keyed woven cloth headliner
  • Dual single blade colour-keyed visors
  • Dual covered visor mirrors (non-illuminated)
  • (3) grab handles
  • (4) colour-keyed coat hooks
  • Front dome/map light
  • Cargo area dome light
  • Cargo management sytem
  • (4) load floor tie-down hooks (child seat tether anchors)

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system
  • Driver & front passenger dual stage airbags, airbag theft deterrent
  • Safety belts-inc: pretensioner/energy management system w/adjustable height 1st & 2nd row shoulder belts (2nd row outboard seating positions; seat integrated shoulder belt for centre seating position) & driver-side Belt Minder
  • (4) child seat tether anchors
  • Child safety rear door locks
  • Dual note horn

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

4.0L (244) SOHC V6 FFV ENGINE
  • (STD)
  • *Allows use of fuel that may contain from zero to 85% ethanol. Fuel containing 85% ethanol is referred to as Fuel Ethanol (E85). Availability of Fuel Ethanol (E85) is limited in Canada*
99K 0 $

TRANSMISSION

5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
44R 0 $

AXLE

3.55 AXLE RATIO
  • (STD)
X45 0 $
3.73 AXLE RATIO W/LIMITED SLIP DIFFERENTIAL XD4 315 $

SERIES ORDER CODE

XLS SERIES ORDER CODE 210A 0 $

TIRES

P235/70R16 ALL-SEASON OWL TIRES
  • (STD)
___ 0 $

SEAT TYPE

CLOTH LOW-BACK FRONT BUCKET SEATS
  • (STD)
R_ 0 $

PAINT

SOLID PAINT
  • (STD)
___ 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

ROOF RAIL CROSSBARS (BLACK) 68B 100 $
SAFETY CANOPY AIR CURTAIN SYSTEM 21E 695 $
FRONT LICENSE PLATE BRACKET 153 0 $