facebook

Ford Expedition 2004

See other trims

Ford Expedition 2004

Pour ceux qui aiment la vie en gros

Par Benoit Charette

Si vous êtes un candidat à la claustrophobie, il existe un remède pour peu que vous ayez environ 50 000 $ à dépenser pour votre cure. Ce remède se nomme l’Expedition. Ce véhicule un peu primitif lors de son introduction sur le marché, en 1997, a fait d’énormes progrès particulièrement depuis son remodelage complet l’an dernier. Un camion qui prend des airs de voiture.

Carrosserie

D’abord, depuis l’an dernier, un châssis hydroformé, beaucoup plus rigide, qui sert de base non seulement à l’Expedition mais également au Lincoln Navigator, remplace l’ancienne plateforme de la F-150. Cette plus grande rigidité permet de porter la capacité de remorquage à près de 4000 kilos. La suspension arrière indépendante procure une tenue de route de meilleure qualité. Les freins de plus grandes dimensions permettent de stopper cette masse imposante sur des distances plus raisonnables. Ce danseur un peu malhabile a appris à valser et se débrouille fort bien. Physiquement, Ford lui a aussi injecté des gênes d’Explorer; l’Expedition ressemble à un Explorer qui serait devenu un adulte. Pour ceux qui veulent vraiment sortir des sentiers battus, le modèle XLT de l’Expedition offre en option le groupe NBX hors route qui assure une protection des éléments mécaniques (radiateur, boîtier de transfert, réservoir de carburant), des pneus présentant des empreintes plus agressives, des roues en acier chromé, une suspension plus performante et un pont autobloquant.

Habitacle

La qualité des matériaux et de la finition intérieure constitue le point fort de l’Expedition. Tous les modèles affichent une liste exhaustive d’équipements de série, et l’Eddie Bauer verse dans l’opulence. Notre modèle d’essai possédait des sièges chauffants et ventilés, un pédalier à réglage électrique avec mise en mémoire, un climatiseur thermostatique comportant un système de chauffage et de climatisation secondaire pour l'arrière, une chaîne audio haut de gamme avec changeur de 6 CD intégré au tableau de bord et toutes les commandes essentielles réunies sur le volant. Nous avions en plus quelques équipements offerts habituellement dans la liste des options. Un lecteur DVD arrière, un écran de 7 pouces et des prises pour console vidéo (1700 $), le toit ouvrant électrique (1000 $) un système de navigation (3100 $) et le système de sécurité du pavillon, dont les rideaux de sécurité gonflables latéraux couvrent les 2/3 des glaces latérales avant et centrales (570 $). Ai-je mentionné le moniteur de gonflage qui scintille quand un pneu est sous-gonflé et le sonar de marche arrière qui repère les objets qui font obstacle au véhicule ?

Mécanique

Pas de changement mécanique pour 2004, la version XLT profite des 232 chevaux du V8 de 4,6 litres, et l’Eddie Bauer utilise les 260 chevaux de la version de 5,4 litres de l’autre V8, également livré en option sur le XLT. La seule boîte de vitesses offerte est l’automatique à 4 rapports. L’Expedition profite également, depuis l’an dernier, d’un mécanisme qui permet de désactiver complètement deux des quatre roues quand le véhicule roule sur le sec; le véhicule se transforme alors en propulsion et permet d’économiser un peu (j’ai bien dit un peu) de carburant.

Comportement

À titre de journaliste automobile, J’incite toujours les gens à acheter en fonction de leurs besoins. Je leur précise également qu’acheter gros comporte certains inconvénients. Il vous faudra d’abord éviter les types de stationnements suivants : parallèle, souterrain et les centres commerciaux. Ensuite, il ne faudra pas vous étonner du fait que ce monstre soit trop gros pour votre garage à la maison. Une fois conscient de la taille de la bête, il est très agréable de la conduire. Enveloppé de luxe dans un silence princier, il ne faut pas oublier la taille du véhicule quand vient le moment de freiner ou d’effectuer une manœuvre rapide; il ne s’agit pas d’une voiture sport.

Conclusion

Si vous avez deux enfants et une roulotte de camping de 500 kilos, suivez mon conseil : regardez ailleurs où faites l’achat d’un chalet dans le nord; cela vous coûtera moins cher. Mais si vous avez vraiment besoin d’une résidence secondaire sur roues, L’Expedition est un excellent choix.

Forces

Un habitacle immense Une présentation flatteuse Une longue liste d’équipements de série La troisième banquette électrique bien conçue (Eddie Bauer)

Faiblesses

Son format très encombrant 40 chevaux de plus seraient appréciés Une consommation à donner des cheveux blancs

Nouveautés

Aucun changement majeur

Philippe Laguë 2e opinion

Qu'on aime ou non ces gros VUS, ils sont encore là pour quelques années, alors aussi bien s'y faire. Cela dit, l'Expedition est l'un des mieux réussis. Sa mécanique est raffinée et fiable, deux qualités qui ne vont pas toujours de pair chez les constructeurs américains. Avec un empattement de cette longueur, le confort est au rendez-vous, tandis que la finition et l'insonorisation de l'habitacle sont conformes aux standards de Ford, c'est-à-dire qu'ils se situent dans une classe à part du côté américain. Si la firme de Dearborn produisait des voitures aussi réussies que ses camions, elle serait certainement en meilleure santé !

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 53,845.00 $
Frais de transport 1,045.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 54,890.00 $
Prix total sans les options 54,890.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
Rear Door Type Liftgate

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 3275 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 4128 lbs
Curb Weight - Front 2886 lbs
Curb Weight - Rear 2837 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 389.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 1291.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 5723.00 lbs
As Spec'd Payload 1577.00 lbs
Maximum Payload Capacity 1577.00 lbs
Gross Combined Wt Rating 14500 lbs
Gross Axle Weight Rating 7403.00 lbs
Curb Weight 5723.00 lbs
Reserve Axle Capacity 1680.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 7300.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 5000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 8650 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 865 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Frame
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Double Wishbone
Suspension Type - Rear Indep Double Wishbone
Spring Capacity - Front 3275 lbs
Spring Capacity - Rear 4128 lbs
Axle Type - Front Double Wishbone
Axle Type - Rear Independent
Axle Capacity - Front 3275 lbs
Axle Capacity - Rear 4128 lbs
Axle Ratio (:1) - Front 3.73
Axle Ratio (:1) - Rear 3.73
Shock Absorber Diameter - Front 34.9 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 34.9 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.38 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 0.87 in
Tires
Front Tire Size P265/70R17
Rear Tire Size P265/70R17
Spare Tire Size P265/70R17
Front Tire Capacity 2304 lbs
Rear Tire Capacity 2304 lbs
Spare Tire Capacity 2304 lbs
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front 654 Rev/Mile
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear 654 Rev/Mile
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare 654 Rev/Mile
Wheels
Front Wheel Size 17 x 7.5 in
Rear Wheel Size 17 x 7.5 in
Spare Wheel Size 17 x 7.5 in
Front Wheel Material Alloy
Rear Wheel Material Alloy
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Variable Assist Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), On Centre N/A
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 39.2 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Power
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 13 x 1.18 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 13.5 x 0.9 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 106 L
Fuel Tank Location Midship

Powertrain

Transmission
Drivetrain 4-Wheel Drive
Trans Order Code 44W
Trans Type 4
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 2.84
Second Gear Ratio (:1) 1.55
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.70
Reverse Ratio (:1) 2.32
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Transfer Case Model Borg Warner
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 2.64
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low 1.00
Mileage
EnerGuide Estimate - City 17.8 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 12.7 L/100 km
Cruising Range - City 1399.97 mi
Cruising Range - Hwy 1962.16 mi
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code 99L
Engine Type Gas V8
Displacement 5.4L/330
Fuel System MPFI
SAE Net Horsepower @ RPM 260 @ 4500
SAE Net Torque @ RPM 350 @ 2500
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 650
Maximum Alternator Capacity (amps) 130
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 13 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 8
Front Head Room 39.7 in
Front Leg Room 41.2 in
Front Shoulder Room 63.4 in
Front Hip Room 63.0 in
Second Head Room 39.8 in
Second Leg Room 38.7 in
Second Shoulder Room 64.3 in
Second Hip Room 62.4 in
Third Head Room 38.2 in
Third Leg Room 36.3 in
Third Shoulder Room 60.1 in
Third Hip Room 54.5 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 119.0 in
Length, Overall w/rear bumper 205.8 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 78.7 in
Height, Overall 77.4 in
Overhang, Front 38.6 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor N/A
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front N/A
Ground Clearance, Rear 8.9 in
Body Length 0.00 ft
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width N/A
Step Up Height - Front N/A
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 87.2 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 52.5 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 N/A
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Floor N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings N/A
Cargo Box (Area) Height N/A
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A
Cargo Volume to Seat 1 110.4 ft³
Cargo Volume to Seat 2 60.9 ft³
Cargo Volume to Seat 3 20.7 ft³
Ext'd Cab Cargo Volume N/A

Exterior

Doors

MECHANICAL

  • 5.4L SOHC MPFI V8 engine
  • 4-speed automatic transmission w/OD
  • 2-speed transfer case
  • Control Trac shift-on-the-fly 4-wheel drive system
  • Electronic ignition system
  • 72 amp/hr (650-CCA) maintenance-free battery
  • Battery saver
  • 130-amp alternator
  • Front tow hooks
  • Trailer tow pkg-inc: integrated Class III receiver, 4-pin connector
  • Double wishbone SLA front suspension w/stabilizer bar/gas shocks
  • Independent double wishbone SLA rear suspension w/stabilizer bar/gas shocks
  • P265/70R17 all-terrain OWL tires
  • 17" x 7.5" 6-lug bright alloy wheels
  • Full size spare tire/steel wheel
  • Underbody crank-down spare tire carrier
  • Variable-assist pwr rack & pinion steering
  • Pwr disc brakes w/brake assist
  • 4-wheel anti-lock braking system
  • 106 litre fuel tank

EXTERIOR

  • Luggage rack w/cross bars
  • Front bumper & rear step bumper (body-colour upper/Arizona Beige lower)
  • Lower body-side cladding (Arizona Beige)
  • Wheel lip mouldings (Arizona Beige)
  • Non-illuminated running boards (Colour-keyed/Arizona Beige)
  • Grille (Satin Nickel)
  • Complex reflector quad-beam headlamps w/integral park/turn lamps
  • Autolamp automatic on/off headlamps
  • Fog lamps
  • Complex reflector taillamps w/two-tone colour lenses
  • Black pwr/heated/memory outside mirrors-inc: Security Approach Lamps, turn signal, downward tilt for reverse
  • Solar tinted glass
  • Privacy glass on rear quarter/rear doors/rear backglass
  • Speed-sensitive windshield wipers, 2-speed w/intermittent, (3) fluidic washers
  • Rear window intermittent wiper w/washer
  • Keyless entry keypad on driver door
  • Colour-keyed ergonomic door handles
  • Liftgate w/flip-up glass

INTERIOR

  • Heated/cooled captains chairs in two-tone leather w/6-way pwr driver/ passenger seat, manual driver/passenger lumbar, driver seat memory
  • Head restraints on outboard positions
  • 2nd row 40/20/40 (20% portion w/sliding feature & 3-point safety belt) split bench leather, reclining & fold flat w/carpet on backside, 3 ISO fix anchors & child tethers, E-Z entry on both 40% sides to 3rd row seat
  • 3rd row 60/40 split bench vinyl, pwr fold, (1) child tether
  • Floor console-inc: large storage bin, coin holder, rear seat radio controls, headphone jacks, tissue holder, cup holders (2 front, 2 rear), soft padded cover, (3) pwr points (1st/2nd row), auxiliary A/C controls, pen/pencil holder
  • Climate controlled seat switches in floor console
  • Overhead console-inc: map lights, dual sunglass holder, conversation mirror, auxiliary A/C controls
  • Pwr quarter window switch in overhead console
  • Carpeted floor covering
  • Front/rear carpeted floor mats
  • Colour-keyed leather-wrapped steering wheel w/tilt/climate & radio controls
  • Colour-keyed instrument panel w/black finish panel
  • Instrumentation-inc: voltmeter, oil pressure, water temp, techometer, fuel, TPMS light & electronic cluster display w/odometer, trip odometer, compass, outside temp
  • Warning lights-inc: door/liftgate ajar, fasten safety belts, anti-lock brakes, engine check, high beams on, parking brake, low fuel/washer fluid, airbag, speed control on, charge system, check gauges, O/D off
  • Message centre-inc: odometer, trip odometer, average fuel economy, distance to empty, trip elapsed time, outside temp, compass, engine oil life, door/ liftgate ajar, TPMS telltale light
  • Reverse sensing system w/sonar sensors
  • Pwr adjustable pedals w/memory
  • Pwr windows w/driver-side one-touch-down
  • Pwr flip rear quarter windows
  • Pwr door locks
  • Tire pressure monitoring system
  • Accessory delay
  • Memory feature for driver seat, outside mirrors, pwr adjustable pedals for two different driver positions
  • Remote keyless entry w/(2) 4-button key fobs & illuminated entry
  • Speed control
  • SecuriLock passive anti-theft system
  • HomeLink universal garage door opener
  • Electronic automatic temp control (EATC) w/auxiliary A/C & heat (rear)
  • Rear window defogger
  • Rear floor heat ducts
  • Audiophile AM/FM stereo w/6-disc CD changer-inc: adjustable speed compensated volume, RDS equipped, partial mute w/sensing activation, (7) speakers (260-watt peak), clock
  • Antenna concealed in RH quarter glass
  • Cup holders-inc: front console (4) (2 for front row, 2 for 2nd row), door trim panels (4), 3rd row quarter trim panels (3)
  • Pwr points in floor console (2 front, 1 2nd row), rear cargo area
  • Locking glove box
  • Door trim panels-inc: front/rear map pockets, cup holders
  • Coat hooks, 2nd row (2), 3rd row (2)
  • Assist handles, 1st row (2), 2nd row (2)
  • Self dimming rearview mirror
  • Colour-keyed cloth headliner
  • Lights-inc: glove box, front door approach, front dome/map, rear cargo, illuminated entry, theatre lighting

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system
  • Driver & front passenger passive restraint airbags
  • Personal Safety System-inc: buckle pretensioners, load limiting retractors, dual stage front airbags, driver seat position & crash severity sensing
  • Colour-keyed 3-point lap/shoulder belts for all seats & adjustable shoulder harness for 1st & 2nd row outboard passengers
  • Belt Minder
  • Child safety rear door locks
  • Side intrusion door beams

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

5.4L SOHC MPFI V8 ENGINE
  • (STD)
99L 0 $

TRANSMISSION

4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
44W 0 $

SERIES ORDER CODE

EDDIE BAUER SERIES ORDER CODE 400A 0 $

AXLE

3.73 AXLE RATIO
  • (STD)
X16 0 $
3.73 AXLE RATIO W/LIMITED SLIP DIFFERENTIAL
  • (N/A w/47T AdvanceTrac)
XH6 315 $

TIRES

P265/70R17 ALL-TERRAIN OWL TIRES
  • (STD)
___ 0 $

SEAT TYPE

HEATED/COOLED CAPTAINS CHAIRS, LEATHER SEATING SURFACES W/FLOOR CONSOLE
  • (STD)
1_ 0 $

PAINT

SOLID PAINT
  • (STD)
___ 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

HEAVY DUTY TRAILER TOW PKG
  • inc: 4-pin & 7-pin wiring harness, heavy duty aux transmission oil cooler, Class IV hitch/receiver, 2" receiver, elect brake wiring kit
536 350 $
VIDEO, REAR SEAT ENTERTAINMENT DVD
  • inc: 7" screen & DVD player packaged in headliner, (2) wireless headphones, remote control
91V 1850 $
PWR MOONROOF
  • *Replaces STD overhead console w/mini overhead console*
  • (REQ: 67D Safety Canopy)
43M 1020 $
SAFETY CANOPY
  • inc: 1st/2nd row side air curtain w/rollover sensing
67D 565 $
SEATS, 2ND ROW BUCKET, LEATHER SEATING SURFACES 21B 380 $
ADVANCE TRAC STABILITY CONTROL SYSTEM
  • inc: yaw control, front & rear axle traction control
  • (N/A w/XH6 Limited Slip Axle) (N/A w/68P Air Suspension)
  • *Adds an Advance Trac switch to the front centre console*
47T 995 $
AIR SUSPENSION, FOUR-CORNER LOAD LEVELING
  • (N/A w/47T Advance Trac)
68P 995 $
AM/FM STEREO W/CD PLAYER/CASSETTE/CLOCK
  • (N/A w/58F Navigation System)
58K 0 $
NAVIGATION, IN-DASH
  • inc: 5" in-dash screen, 6-disc CD changer in front floor console, map disc (covering Canada and the continental US) *Available w/French language menu*
  • (N/A w/58K Radio)
58F 3095 $