facebook

Chevrolet SSR 2004

See other trims

Chevrolet SSR 2004

La voilà cette fameuse camionnette rétro !

Par Éric Descarries

Il y a déjà plus de deux ans que Chevrolet nous annonce la SSR, cette fameuse camionnette à l’allure rétro devant s’inscrire dans le créneau des véhicules spécialisés de GM. Cela valait-il vraiment la peine d’attendre si longtemps ?

Carrosserie

La version finale de la SSR retient presque toutes les caractéristiques du prototype dévoilé il y a quelques années au Salon de l’auto de Detroit dont incluant l’allure de camionnette Chevrolet de 1950 et le toit escamotable qui va se placer dans son propre compartiment devant la caisse. Là où nous avons plus de précision, c’est au sujet de la caisse elle-même. Celle-ci arrive avec un capot verrouillable qui permet à son utilisateur d’en faire un grand coffre à bagages. La SSR devient alors l’un des rares roadsters à offrir un très vaste coffre pour les grands voyages. Outre ce détail et le repositionnement des rétroviseurs à la hauteur des portières, la version finale de la SSR est identique à celle du prototype. Notons que les portions avant et arrière sont de plastique malléable pour servir de pare-chocs. La carrosserie, elle, est en acier.

Habitacle

À l’intérieur, la camionnette SSR ne peut accueillir que deux personnes. Le tableau de bord se veut une réplique de celui d’un produit ancien, mais on y a ajouté des éléments très modernes. L’instrumentation, simple mais complète, est très lisible. Les commandes du chauffage et de la climatisation sont à boutons rotatifs. La radio est des plus simples à utiliser. Le volant, issu de la famille des utilitaires de moyennes dimensions de GM comportent quatre branches et quelques commandes. Les garnitures de portières sont ornées de bandes métalliques qui reprennent le thème des années 50. Quant aux deux sièges, ils sont confortables mais manquent de soutien latéral. Il y a un peu d’espace derrière ces sièges, mais il ne faut pas trop y compter. Encore une fois, le coffre est très vaste… En passant, on peut le déverrouiller grâce à une commande intérieure.

Mécanique

Enfin, la décision a été prise. Comme la SSR repose sur un châssis modifié de TrailBlazer allongé, il n’y avait pas de solution plus simple que d’y glisser un V8 Vortec de 5,3 litres. Cette mécanique développe quelque 305 chevaux et ne vient que couplée avec une boîte de vitesses automatique à 4 rapports. La propulsion se fait par l’intermédiaire du pont arrière rigide, alors que la direction révisée est à crémaillère. Soulignons qu’elle demande un peu plus d’effort mais elle est plus précise que celle de la moyenne des camionnettes de ce calibre.

Comportement

Soulignons immédiatement que la SSR n’est pas un véhicule de performance mais bien plutôt une boulevardière, comme le précisent les ingénieurs de Chevrolet. Sa suspension n’est pas souple mais assure quand même un certain confort. La SSR se conduit mieux avec le toit ouvert. C’est là qu’il est le plus agréable de l’utiliser. La sonorité du V8 n’est audible qu’à l’effort. Autrement, il procure des accélérations… acceptables. Il pourrait être plus spectaculaire, mais… attendons la version à boîte manuelle… si elle vient. Le freinage est suffisant, mais c’est la direction qui impressionne le plus. Si elle demande plus d’effort, elle procure quand même plus de précision.

Conclusion

À un prix de près de 70 000 $, la SSR ne s’adresse pas à tout le monde. Elle attirera certainement les amateurs de hot rods les plus fortunés. Mais cette camionnette pourrait également être un excellent véhicule de voyage très polyvalent (imaginez-vous à conduire vers la Floride avec le toit abaissé en tirant votre moto sur une remorque). La SSR offre un espace de bagages sûr (il est parfaitement verrouillé) et une capacité de remorquage de 2500 livres. Intéressé ?

Forces

Une certaine polyvalence Une direction solide Un grand coffre

Faiblesses

Le moteur un peu poussif Le prix élevé L’utilisation limitée

Nouveautés

Tout nouveau véhicule Le moteur V8 de 5,3 litres

Amyot Bachand 2e opinion

Le SSR est une réussite en termes de design. Il allie modernisme et allure rétro s’inspirant des lignes des camionnettes Chevrolet des années 1947 à 1953. Avec son pavillon en place, l’effet rétro est encore plus frappant. En version cabriolet, le SSR nous transporte dans la période de l’âge d’or des hot rods. C’est d’ailleurs le sentiment que l’on ressent à son volant. Il est un peu pataud avec son énorme diamètre de braquage et ses roues de 19 pouces à l’avant; mais on roule pour se faire voir, pour le simple plaisir d’entendre les vibrations de la mécanique à 8 cylindres. Si l’allure plaît, la qualité d’assemblage déçoit : des bruits de caisse se font entendre rapidement sur des routes secondaires légèrement cahoteuses. Mais pour le spectacle, c’est un gagnant…

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
3 Years/60,000 km

Corrosion:
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 69,995.00 $
Frais de transport 1,050.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 71,045.00 $
Prix total sans les options 71,045.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 3050 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 3100 lbs
Curb Weight - Front 2475 lbs
Curb Weight - Rear 2285 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 575.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 815.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 4760.00 lbs
As Spec'd Payload 1290.00 lbs
Maximum Payload Capacity 1290.00 lbs
Gross Combined Wt Rating N/A
Gross Axle Weight Rating 6150.00 lbs
Curb Weight 4760.00 lbs
Reserve Axle Capacity 1390.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 6050.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 2500 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 250 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Maximum Trailering Capacity N/A
Frame
Frame Type N/A
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Double A-Arm
Suspension Type - Rear 5-Link
Spring Capacity - Front 3050 lbs
Spring Capacity - Rear 3150 lbs
Axle Type - Front Independent
Axle Type - Rear Semi-Floating
Axle Capacity - Front 3050 lbs
Axle Capacity - Rear 3150 lbs
Axle Ratio (:1) - Rear 3.73
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Order Code QMX
Rear Tire Order Code QMX
Front Tire Size P255/45R19
Rear Tire Size P295/40R20
Front Tire Capacity 3107 lbs
Rear Tire Capacity 3107 lbs
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear N/A
Wheels
Front Wheel Size 19 x 8.0 in
Rear Wheel Size 20 x 10.0 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Steering
Steering Type Pwr
Steering Ratio (:1), On Centre 16.0
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 38.1 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System Four-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.0 x 1.14 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 12.8 x 0.78 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 94.6 L
Fuel Tank Location N/A

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear Wheel Drive
Trans Order Code M30
Trans Type 4
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.06
Second Gear Ratio (:1) 1.62
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.70
Reverse Ratio (:1) 2.29
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Mileage
EnerGuide Estimate - City 16.2 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 12.0 L/100 km
Cruising Range - City 1372.80 mi
Cruising Range - Hwy 1853.29 mi
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LM4
Engine Type Gas V8
Displacement 5.3L/325
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 300 @ 5200
SAE Net Torque @ RPM 335 @ 4000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) 145
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 16.1 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 2
Front Head Room 40.0 in
Front Leg Room 42.1 in
Front Shoulder Room 53.5 in
Front Hip Room 51.3 in
Second Head Room N/A
Second Leg Room N/A
Second Shoulder Room N/A
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 116 in
Length, Overall w/o rear bumper 191.4 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 78.6 in
Height, Overall 64.2 in
Overhang, Front N/A
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor N/A
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front N/A
Ground Clearance, Rear N/A
Body Length 0.00 ft
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Box Length @ Floor 48.7 in
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Box Width @ Floor 56.6 in
Cargo Box Width @ Wheelhousings 39.8 in
Cargo Box (Area) Height 17.8 in
Tailgate Width 38.9 in
Cargo Volume 23.7 ft³

MECHANICAL

  • 5.3L (323) SFI V8 (Vortec) engine
  • 4-speed automatic transmission w/OD
  • Traction assist system-inc: instrument panel on-off switch, low traction/ traction off lights
  • Rear wheel drive
  • Zexel-torsen limited-slip rear axle
  • 3.73 rear axle ratio
  • 145-amp alternator
  • Trailering components-inc: trailering hitch cross member, wiring harness
  • 2744 kg (6050 lb) GVWR
  • Sport suspension pkg
  • P255/45R19 front, P295/40R20 rear all-season performance BSW tires
  • Tire sealant and inflator kit
  • 19" x 8" front, 20" x 10" rear sterling silver painted aluminum wheels
  • Pwr steering
  • 4-wheel antilock, 4-wheel vented disc brakes

EXTERIOR

  • Front/rear body-coloured bumpers
  • Body-colour grille w/aluminum centre bar
  • High-output halogen headlights w/automatic headlight control
  • Halogen front fog lights
  • Pwr retractable hard top
  • Dual body-coloured heated pwr remote control mirrors, driver side auto-dimming
  • Solar-Ray deep tinted rear window
  • Adjustable intermittent windshield wipers w/dual washer nozzles
  • Plastic cargo area/tailgate hard liners
  • Removable hard tonneau cover w/remote locking/unlocking
  • Single two-sided key

INTERIOR

  • Front high-back reclining bucket seats-inc: 6-way pwr driver/2-way pwr passenger seat adjusters, pwr lumbar support
  • Leather seating surfaces
  • Lockable centre floor console w/shifter
  • (2) cup holders, (1) in instrument panel & (1) removable console-mounted
  • Full floor colour-keyed carpeting w/colour-keyed carpeted front floor mats
  • Tilt steering wheel w/leather-wrapped rim, radio & driver info centre controls
  • Gauges-inc: temp, oil pressure, trip odometer, speedometer, tachometer, fuel
  • Warning chimes-inc: headlights-on, turn signal reminder
  • PASSLock theft deterrent system
  • Driver information center-inc: trip computer (personal and business trip odometer, fuel data, estimated range, average fuel economy, instantaneous fuel economy, trip timers & personalization features) & message centre (monitors numerous systems including low battery, transmission fluid life, oil level, oil life, washer fluid & door ajar)
  • Electronic cruise control
  • Pwr windows w/driver & passenger express-down
  • Remote keyless entry-inc: pwr programmable door locks, panic button, hard cargo area cover release
  • Air conditioning
  • Rear window defogger
  • ETR AM/FM stereo w/CD player-inc: seek-scan, radio data system, digital clock, auto-tone control, Theftlock, speed-compensated volume, (4) speakers
  • Instrument panel-inc: colour-keyed full-width pad, locking glove box, lighter receptacle, (2) aux electrical pwr outlets
  • Inside rearview mirror-inc: manual day/night, dual reading lights
  • Dual colour-keyed padded cloth single-blade sunshades

SAFETY

  • 4-wheel antilock, 4-wheel vented disc brakes
  • Driver & front passenger dual stage frontal & side-impact airbags
  • Airbag suppression switch in glove box
  • Seat belt pretensioners
  • Child seat rear tether anchors for LATCH system
  • Traction assist system

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

BODY CODE

ENDGATE BODY
  • (STD)
E55 0 $

SUSPENSION PKG

SPORT SUSPENSION PKG
  • (STD)
ZQ8 0 $

GVWR

2744 kg (6050 lb) GVWR
  • (STD)
EB6 0 $

ENGINE

5.3L (323) SFI V8 (VORTEC) ENGINE
  • (STD)
LM4 0 $

TRANSMISSION

4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
M30 0 $

AXLE

3.73 AXLE RATIO
  • (STD)
GT4 0 $

DECOR

STD DECOR
  • inc: base vehicle (STD)
YC5 0 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 1
  • (REQ: 1SA Preferred Equipment Group)
1 0 $
SELECT-A-UNIT (SAU) 2
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
2 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: base vehicle
  • (REQ: SAU 1)
1SA 0 $
PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: heated seats, driver convenience pkg (driver seat memory), satin chrome appearance engine cover insert, electrochromic inside rearview mirror w/HomeLink & dual reading lights, AM/FM stereo w/6-disc CD changer, Bose premium 6-speaker sound system w/275 watts, digital signal processor amp
  • (REQ: SAU 2)
1SB 3495 $

TIRES

P255/45R19 FRONT/P295/40R20 REAR ALL-SEASON PERFORMANCE BSW TIRES
  • (STD)
QMX 0 $

SEAT TYPE

FRONT HIGH-BACK RECLINING BUCKET SEATS
  • inc: 6-way pwr driver/2-way pwr passenger seat adjusters, pwr lumbar support (STD)
A95 0 $

SEAT TRIM

ULTRASOFT LEATHER SEATING SURFACES
  • (STD)
__2 0 $

PAINT

SOLID PAINT
  • (STD)
ZY1 0 $
EXTRA COST PAINT ___ 895 $

RADIO

ETR AM/FM STEREO W/CD PLAYER
  • inc: seek-scan, radio data system, digital clock, auto tone control, Theftlock, speed compensated volume, (4) speakers (STD)
  • (REQ: SAU 1)
___ 0 $
ETR AM/FM STEREO W/6-DISC CD CHANGER
  • inc: seek-scan, radio data system, digital clock, auto tone control, Theftlock, speed compensated volume
  • (REQ: SAU 2)
UC6 0 $

WHEELS

PAINTED ALUMINUM WHEELS
  • inc: sterling silver finish
___ 0 $
POLISHED CHROME ALUMINUM WHEELS 14P 2300 $

ADDITIONAL OPTIONS

CARGO COMPARTMENT TRIM
  • inc: compartment trim, cargo cover inner trim, (2) bed track covers, (9) cargo compartment wood strips
ERK 1495 $
CARGO NETTING PACKAGE
  • inc: cargo storage netting, telescoping cross bar, (4) tie down rings
  • *Dealer Installed*
CTD 465 $
CUSTOMIZED FLOOR MATS
  • inc: embroidered SSR logo, decorative piping
  • *Replaces std carpeted floor mats* *Dealer Installed*
BKF 160 $
INTEGRATED RUNNING BOARDS
  • inc: satin chrome appearance, non-slip surface
  • *Dealer Installed*
BVE 1435 $
INTEGRATED SIDE-SADDLE STORAGE
  • *Dealer Installed*
RAE 780 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
TOWING PACKAGE
  • inc: extension that inserts into vehicle cross member and accepts 4.45 cm -5.72 cm (1.75"-2.25") ball (ball not included)
  • *Dealer Installed*
VR4 465 $