facebook

Chevrolet SSR 2003

See other trims

Chevrolet SSR 2003

Surfin' USA !

Auteur : Hugues Gonnot

La Californie, le soleil, les vagues et une myriade de bikinis s'agitant sur la plage au son de California girls ou Surfin' USA. Soudain, 2 surfeurs bronzés descendent de leur SSR jaune flamboyant. Ambiance… Si les Beach Boys chantaient aujourd'hui, nul doute que le Super Sport Roadster, alias SSR, serait l'un de leur jouet favori. Les lignes sont nostalgiques à souhait, mais les dessous de l'engin, eux, n'ont rien de rétro.

Carrosserie

Les premiers dessins de ce qui n'était encore qu'un prototype ont été réalisés durant l'été 99. Le but était de rendre un hommage au passé mais pas trop appuyé. Le SSR devait être aussi un engin parfaitement intégré à la gamme contemporaine de Chevrolet. Le choix s'est porté sur la génération de camions 1947-1953. Sur le SSR, on retrouve la traditionnelle barre chromée à l'avant et le traitement monochrome ainsi que les énormes roues (19 pouces à l'avant et 20 pouces à l'arrière !), qui ajoutent à l'agressivité des lignes. Les réactions lors de sa présentation au salon de Detroit en 2000 ont poussé GM à le mettre sur la liste des véhicules à industrialiser. Ce qui n'a pas posé de grands problèmes, car, dès les phases initiales de la conception, la faisabilité en grande série était un paramètre prépondérant dans les choix techniques. Présentée exactement 2 ans plus tard, la version finale diffère légèrement du véhicule concept : empattement plus court de quelques millimètres mais longueur supérieure de 14 centimètres et plus 4,5 centimètres en largeur. Ce qui n'a pas changé, c'est la présence du toit rigide rétractable électriquement, derrière les sièges, qui transforme le SSR en un cabriolet en quelques secondes. Coupé, cabriolet mais aussi pick-up avec une boîte d'environ 5 pieds par 3 pieds.

Mécanique

Si le prototype renfermait un V8 Vortec 6000, la version finale hérite d'un Vortec 5300 offrant déjà la confortable puissance de 285 chevaux, envoyés directement aux roues arrière avec pour seul système d'aide à la conduite un différentiel Torsen (dérivé des dernières Camaro). Le châssis séparé provient de la famille GMT 360 (Chevrolet TrailBlazer, GMC Envoy), mais il a été adapté au SSR avec un empattement raccourci de 8 centimètres. Ce châssis fait largement appel à l'hydroformage, ce qui améliore la rigidité.

Comportement

Seuls quelques très rares privilégiés ont eu l'occasion de conduire la bête et très peu d'informations ont filtré. Mais pensez-vous vraiment que le SSR va manquer de caractère? Le SSR devrait être en mesure de ranimer la flamme des amateurs de muscle cars malgré un poids somme toute conséquent (on parle de presque 2,1 tonnes, soit un poids légèrement plus élevé que le TrailBlazer, ce qui reste un peu difficile à expliquer puisque le SSR est une simple propulsion). La barre des 100 km/h devrait être franchie en moins de 8 secondes.

Habitacle

L'intérieur verse aussi dans le rétro avec des lignes très dépouillées et plusieurs éléments finis couleur carrosserie, à l'image des camions de l'époque. Il conserve une allure qui lui est propre et n'emprunte que très peu d'éléments au TrailBlazer. En passant à la version de série, le SSR a gagné des sièges baquets et une console centrale.

Conclusion

Le début de la production du SSR est prévu pour la fin de 2002 avec une commercialisation début 2003. Chevrolet est très conservatrice sur ses estimations de ventes (entre 10 000 et 12 000 exemplaires par an), ce qui peut paraître surprenant, vu les passions que l'engin déchaîne un peu partout. Pourtant, son prix, estimé entre 40 000 et 50 000 $ canadiens, en fait bel et bien un véhicule de niche. Mais quelle niche! Car le SSR est très hautement désirable. Comme le chantaient les Beach Boys : good vibrations…

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
3 Years/60,000 km

Corrosion:
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 69,995.00 $
Frais de transport 1,050.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 71,045.00 $
Prix total sans les options 71,045.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 3050 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 3100 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front N/A
Reserve Axle Capacity - Rear N/A
As Spec'd Curb Weight N/A
As Spec'd Payload N/A
Maximum Payload Capacity N/A
Gross Combined Wt Rating N/A
Gross Axle Weight Rating 6150.00 lbs
Curb Weight N/A
Reserve Axle Capacity N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 6050.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 2500 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 250 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Maximum Trailering Capacity N/A
Frame
Frame Type N/A
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Sport
Suspension Type - Rear Sport
Spring Capacity - Front 3050 lbs
Spring Capacity - Rear 3150 lbs
Axle Type - Front Independent
Axle Type - Rear Semi-Floating
Axle Capacity - Front 3050 lbs
Axle Capacity - Rear 3150 lbs
Axle Ratio (:1) - Rear 3.73
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Order Code QMX
Rear Tire Order Code QMX
Front Tire Size P255/45R19
Rear Tire Size P295/40R20
Front Tire Capacity 3107 lbs
Rear Tire Capacity 3107 lbs
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear N/A
Wheels
Front Wheel Size 19 x 8.0 in
Rear Wheel Size 20 x 10.0 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Steering
Steering Type Pwr
Steering Ratio (:1), On Centre 16.0
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 38.1 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System Four-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.0 x 1.14 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 12.8 x 0.78 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 94.6 L
Fuel Tank Location N/A

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear Wheel Drive
Trans Order Code M30
Trans Type 4
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.06
Second Gear Ratio (:1) 1.62
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.70
Reverse Ratio (:1) 2.29
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Mileage
EnerGuide Estimate - City 16.2 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 12.0 L/100 km
Cruising Range - City 1372.80 mi
Cruising Range - Hwy 1853.29 mi
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LM4
Engine Type Gas V8
Displacement 5.3L/323
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 300 @ 5200
SAE Net Torque @ RPM 331 @ 4000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) 145
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 16.1 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 2
Front Head Room 40.0 in
Front Leg Room 42.1 in
Front Shoulder Room 53.5 in
Front Hip Room 51.3 in
Second Head Room N/A
Second Leg Room N/A
Second Shoulder Room N/A
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 116 in
Length, Overall w/o rear bumper 191.4 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 78.6 in
Height, Overall 64.2 in
Overhang, Front N/A
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor N/A
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front N/A
Ground Clearance, Rear N/A
Body Length 0.00 ft
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Box Length @ Floor N/A
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Box Width @ Floor 46.8 in
Cargo Box Width @ Wheelhousings 42.0 in
Cargo Box (Area) Height N/A
Tailgate Width 38.9 in
Cargo Volume 23.7 ft³

MECHANICAL

  • 5.3L (323) SFI V8 (Vortec) engine
  • 4-speed automatic transmission w/OD
  • Traction assist system-inc: instrument panel on-off switch, low traction/ traction off lights
  • Rear wheel drive
  • Zexel-torsen limited-slip rear axle
  • 3.73 rear axle ratio
  • 145-amp alternator
  • Trailering equipment-inc: trailering hitch cross member, wiring harness
  • 2744 kg (6050 lb) GVWR
  • Sport suspension pkg
  • P255/45R19 front, P295/40R20 rear all-season performance SBR BSW tires
  • Tire sealant and inflator kit
  • 19" x 8" front, 20" x 10" rear sterling silver painted aluminum wheels
  • Pwr steering
  • 4-wheel antilock, 4-wheel vented disc brakes

EXTERIOR

  • Front/rear body-coloured bumpers
  • Body-colour grille w/aluminum centre bar
  • High-output halogen headlamps w/automatic lamp control
  • Halogen front fog lamps
  • Pwr retractable hard top
  • Dual body-coloured heated pwr remote control mirrors
  • Solar-Ray deep tinted rear window
  • Adjustable intermittent windshield wipers w/dual washer nozzles
  • Plastic cargo area/tailgate hard liners
  • Removable hard tonneau cover w/remote locking/unlocking
  • Single two-sided key

INTERIOR

  • Front high-back reclining bucket seats-inc: 6-way pwr driver/2-way pwr passenger seat adjusters, pwr lumbar support
  • Leather seating surfaces
  • Lockable centre floor console w/shifter
  • (2) cup holders, (1) in instrument panel & (1) removable console-mounted
  • Full floor colour-keyed carpeting w/colour-keyed carpeted front floor mats
  • Leather-wrapped tilt steering wheel w/radio & driver info centre controls
  • Gauges-inc: temp, oil pressure, trip odometer, speedometer, tachometer, fuel
  • Warning chimes-inc: headlamps-on, turn signal reminder
  • PASSLock theft deterrent system
  • Driver information center-inc: trip computer (personal and business trip odometer, fuel data, estimated range, average fuel economy, instantaneous fuel economy, trip timers & personalization features) & message centre (monitors numerous systems including low battery, transmission fluid life, oil level, oil life, washer fluid & door ajar)
  • Cruise control
  • Pwr windows w/driver & passenger express-down
  • Remote keyless entry-inc: pwr programmable door locks, panic button, hard cargo area cover release
  • Manual dual-zone climate control air conditioning
  • Rear window defogger
  • ETR AM/FM stereo w/CD player-inc: seek-scan, radio data system, digital clock, auto-tone control, Theftlock, speed-compensated volume, (4) speakers
  • Instrument panel-inc: colour-keyed full-width pad, locking glove box, lighter receptacle, (2) aux electrical pwr outlets
  • Inside rearview mirror-inc: manual day/night, dual reading lights
  • Dual colour-keyed padded cloth single-blade sunshades

SAFETY

  • 4-wheel antilock, 4-wheel vented disc brakes
  • Driver & front passenger dual stage frontal & side-impact airbags
  • Airbag suppression switch in glove box
  • Seat belt pretensioners
  • Child seat rear tether anchors for LATCH system
  • Traction assist system

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

BODY CODE

ENDGATE BODY
  • (STD)
E55 0 $

SUSPENSION PKG

SPORT SUSPENSION PKG
  • (STD)
ZQ8 0 $

GVWR

2744 kg (6050 lb) GVWR
  • (STD)
EB6 0 $

ENGINE

5.3L (323) SFI V8 (VORTEC) ENGINE
  • (STD)
LM4 0 $

TRANSMISSION

4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
M30 0 $

AXLE

3.73 AXLE RATIO
  • (STD)
GT4 0 $

DECOR

STD DECOR
  • inc: base vehicle (STD)
YC5 0 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 1
  • (REQ: 1SA Preferred Equipment Group)
1 0 $
SELECT-A-UNIT (SAU) 2
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
2 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: base vehicle
  • (REQ: SAU 1)
1SA 0 $
PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: driver convenience pkg (heated seats, driver seat memory), satin chrome appearance engine cover insert, electrochromic inside rearview mirror w/HomeLink & dual reading lamps, AM/FM stereo w/6-disc CD changer, Bose premium 6-speaker sound system w/275 watts, digital signal processor amp
  • (REQ: SAU 2)
1SB 3495 $

TIRES

P255/45R19 FRONT/P295/40R20 REAR ALL-SEASON PERFORMANCE SBR BSW TIRES
  • (STD)
QMX 0 $

SEAT TYPE

FRONT HIGH-BACK RECLINING BUCKET SEATS
  • inc: 6-way pwr driver/2-way pwr passenger seat adjusters, pwr lumbar support (STD)
A95 0 $

SEAT TRIM

ULTRASOFT LEATHER SEATING SURFACES
  • (STD)
__2 0 $

PAINT

SOLID PAINT
  • (STD)
ZY1 0 $
EXTRA COST PAINT ___ 895 $

RADIO

ETR AM/FM STEREO W/CD PLAYER
  • inc: seek-scan, radio data system, digital clock, auto tone control, Theftlock, speed compensated volume, (4) speakers (STD)
  • (REQ: SAU 1)
___ 0 $
ETR AM/FM STEREO W/6-DISC CD CHANGER
  • inc: seek-scan, radio data system, digital clock, auto tone control, Theftlock, speed compensated volume
  • (REQ: SAU 2)
UC6 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

CARGO COMPARTMENT TRIM
  • inc: compartment trim, cargo cover inner trim, (2) bed track covers, (9) cargo compartment wood strips
ERK 1495 $
CARGO NETTING PACKAGE
  • inc: cargo storage netting, telescoping cross bar, (4) tie down rings
  • *Dealer Installed*
CTD 465 $
FLOOR MATS
  • inc: embroidered SSR logo, decorative piping
  • *Replaces std carpeted floor mats* *Dealer Installed*
BKF 160 $
INTEGRATED RUNNING BOARDS
  • inc: satin chrome appearance, non-slip surface
  • *Dealer Installed*
BVE 1435 $
INTEGRATED SIDE-SADDLE STORAGE
  • *Dealer Installed*
RAE 780 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
TOWING PACKAGE
  • inc: extension that inserts into vehicle cross member and accepts 4.45 cm -5.72 cm (1.75"-2.25") ball (ball not included)
  • *Dealer Installed*
VR4 540 $