facebook

Chevrolet Cobalt 2010

See other trims

Chevrolet Cobalt 2010

 

Beau, bon, pas cher

Par Philippe Laguë

 

La Cobalt est venue remplacer, il y a cinq ans, la tristement célèbre Cavalier. Ce qui, au fond, lui facilitait la tâche, car la barre n’était vraiment pas haute…

 

CARROSSEIRE

La Cobalt constituait une nette amélioration à tous les points de vue, à commencer par le design, d’inspiration européenne. La berline résiste bien aux outrages du temps; mieux que le coupé qui, lui, ressemble un peu trop à une Cavalier à deux portes. Cela dit, les consommateurs ont le dernier mot, et des coupés Cobalt, il s’en est vendu à la tonne.

 

HABITACLE

On constate un réel progrès en matière de finition et de construction. Ce n’est pas encore du même calibre que Toyota, Honda ou Mazda; disons qu’elle se situe à la hauteur des concurrentes coréennes. La simplicité a dicté la conception et l’emplacement des commandes, bien placées et d’utilisation intuitive. Pas de lacunes ergonomiques, donc, mais elle s’est cependant montrée chiche pour les espaces de rangement.

 

Même dans une Cobalt de base, la chaîne stéréo sonne plutôt bien – une constante chez GM. Les sièges se placent à l’abri des critiques, si ce n’est qu’ils manquent un peu de maintien latéral. La banquette arrière est plus ferme, le dossier surtout; et cette fois, le soutien latéral est carrément inexistant. Côté dégagement, c’est correct pour les jambes, mais un peu juste pour la tête. Le dossier de la banquette peut s’incliner, ce qui augmente le volume de chargement d’un coffre généreux en espace. Dommage que son ouverture soit si étroite, et son seuil, trop élevé.

 

MÉCANIQUE

La gamme Cobalt demeure inchangée et se compose toujours de quatre versions, deux configurations et deux motorisations. Les versions LS, LT et LT XFE reçoivent le 4-cylindres de 2,2 litres Ecotec, bon pour 155 chevaux. Sur le papier, c’est comparable aux autres modèles concurrents, mais à l’usage, j’ai été un peu déçu par son manque de « oumph », et ce, même jumelés à une boîte de vitesses manuelle.

 

La boîte automatique n’a que 4 rapports, ce qui désavantage la Cobalt par comparaison avec certaines de ses rivales. À sa décharge, cette boîte est solide, fiable, et son rendement est irréprochable.

 

La boîte manuelle est bien étagée, et la course du levier est courte; cependant, le levier est récalcitrant, ce qui vient un peu gâter la sauce. Toutefois, la version plus sportive (SS) a droit à une autre boîte manuelle, plus fluide. Vocation oblige, la SS hérite d’une motorisation plus puissante, soit un 4-cylindres de 2 litres suralimenté par un turbocompresseur. Avec ses 260 chevaux, la Cobalt SS offre l’un des meilleurs rapports puissance-prix qui soient – bang for the bucks, comme disent les Américains. Si les coupés de la gamme Cobalt sont aussi populaires, c’est en partie à cause de la SS.

 

COMPORTEMENT

Évidemment, la vocation d’une Cobalt ne la prédispose pas aux sensations fortes. N’empêche, le châssis n’est pas vilain, et son potentiel est mieux exploité par la SS, une petite sportive capable de distiller une bonne dose d’agrément de conduite.

 

Les berlines sont beaucoup plus sages, et l’accent est plutôt mis sur le confort. Les trains roulants de la Cobalt font le travail : la suspension absorbe bien les trous, les fissures et les bosses de notre réseau routier digne de l’Afghanistan, en plus de procurer une douceur de roulement appréciable. La version de base est, par ailleurs, étonnamment bien chaussée, ce qui contribue au confort.

 

J’aime bien la direction dans les voitures de GM, moins légère que celle des Honda, moins surassistée que celle des Toyota. Celle de la Cobalt est un peu trop démultipliée, mais son assistance est bien dosée, de sorte qu’il n’est pas nécessaire de corriger constamment.

 

CONCLUSION

La Cobalt est une voiture honnête, qui se situe dans le milieu de peloton de la catégorie des compactes. Une voiture qui se compare aux Hyundai et Kia coréennes, mais qui n’a pas encore le raffinement mécanique des japonaises les plus réputées. Elle est cependant beaucoup plus abordable que ces dernières et épouse parfaitement la philosophie du « beau, bon, pas cher ». Considérez néanmoins une protection supplémentaire en optant pour une garantie prolongée, car la fiabilité des Cobalt n’est pas celle des japonaises non plus.

 

FORCES 


       Finition en progrès


       Rapport prix-performances (SS)


       Agrément de conduite (SS)


       Confort général


       Prix concurrentiels

 

FAIBLESSES :


       Ouverture étroite du coffre


       Moteur qui manque encore de raffinement


       Boîte auto à 4 rapports


       Faible valeur de revente

 

NOUVEAUTÉS EN 2010

Aucun changement majeur

 

 

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/160,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Hybrid/Electric Components:
8 Years/160,000 km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/160,000 km
includes Courtesy Transportation

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 18,425.00 $
Frais de transport 1,450.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 19,875.00 $
Prix total sans les options 19,875.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Subcompact

Powertrain

Transmission
Drivetrain Front Wheel Drive
Trans Order Code MM5
Trans Type 5
Trans Description Cont. Manual w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.58
Second Gear Ratio (:1) 2.02
Third Gear Ratio (:1) 1.35
Fourth Gear Ratio (:1) 0.98
Fifth Gear Ratio (:1) 0.69
Reverse Ratio (:1) 3.31
Clutch Size N/A
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.84
Mileage
EnerGuide Estimate - City 8.4 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 5.8 L/100 km
Cruising Range - City 1376.95 mi
Cruising Range - Hwy 1994.20 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LAP
Engine Type Gas I4
Displacement 2.2L/134
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 155 @ 6100
SAE Net Torque @ RPM 150 @ 4900
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 6.9 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 101.0 ft³
Front Head Room 38.5 in
Front Leg Room 41.8 in
Front Shoulder Room 53.0 in
Front Hip Room 49.6 in
Second Head Room 37.7 in
Second Leg Room 33.7 in
Second Shoulder Room 51.4 in
Second Hip Room 46.4 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 103.3 in
Length, Overall 180.3 in
Width, Max w/o mirrors 68.4 in
Height, Overall 57.1 in
Track Width, Front 58.7 in
Track Width, Rear 58.1 in
Min Ground Clearance 5.4 in
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume 14.0 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 2840 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 100 lbs
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear Semi-Independent
Suspension Type - Front (Cont.) Strut-Type
Suspension Type - Rear (Cont.) Torsion Beam
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Order Code QLG
Rear Tire Order Code QLG
Spare Tire Order Code ZAG
Front Tire Size P205/55R16
Rear Tire Size P205/55R16
Spare Tire Size Compact
Wheels
Front Wheel Size 16 x 6 in
Rear Wheel Size 16 x 6 in
Spare Wheel Size 15 x 4 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Speed-Sensitive Electric
Steering Ratio (:1), Overall 16.6
Lock to Lock Turns (Steering) 3.6
Turning Diameter - Curb to Curb 37.4 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 11 x 1.0 in
Drum - Rear (Yes or ) Yes
Rear Drum Diam x Width 12.0 x 0.5 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 49.2 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 2.2L DOHC SFI "Ecotec" L4 engine w/variable valve timing (VVT)
  • 5-speed manual "Getrag" transmission w/OD
  • 3.84 final drive ratio (REQ: MM5 Manual Trans)
  • Front wheel drive
  • Maintenance-free battery w/rundown protection
  • Premium ride suspension
  • Speed sensitive electric steering
  • Pwr front disc/rear drum brakes
  • Pwr 4-wheel anti-lock front disc/rear drum brakes
  • Stainless-steel exhaust system

EXTERIOR

  • 16" x 6" 5-spoke machine faced aluminum wheels
  • P205/55R16 touring BSW tires
  • 15" x 4" compact spare tire
  • Pwr sliding glass sunroof
  • Body-colour low profile rear spoiler
  • Front/rear body-colour fascias w/chrome grille
  • Chrome body-side mouldings
  • Halogen headlamps w/automatic lamp control
  • Fog lamps
  • Body-colour folding pwr mirrors
  • Solar-Ray light tinted glass
  • Variable intermittent windshield wipers
  • Chrome door handles

ENTERTAINMENT

  • AM/FM stereo w/CD/MP3 player & USB port -inc: seek & scan, digital clock, auto-tone control, automatic volume, TheftLock, radio data system (RDS), auxiliary input jack, (36) cross-band presets
  • 260-watt Pioneer 7-speaker sound system -inc: 10" subwoofer
  • XM satellite radio -inc: digital quality sound w/coast-to-coast signal coverage *Includes 3 free trial months beyond which service fees apply*
  • Fixed mast antenna
  • Bluetooth in-vehicle system

INTERIOR

  • Reclining front bucket seats -inc: adjustable headrests, driver seat height adjuster
  • Cloth seat trim
  • 60/40 split-folding rear seat w/trunk pass-thru
  • Floor console -inc: dual front/rear cup holders, armrest, storage compartment, (2) pwr outlets
  • Front/rear colour-keyed carpeted floor mats
  • Leather-wrapped tilt steering wheel w/audio & cruise controls
  • Electronic immobilizer vehicle theft deterrent
  • Black faced analogue instrumentation -inc: fuel gauge, speedometer, tachometer
  • Driver info centre -inc: (2) trip odometers, average speed, fuel range, fuel economy, oil life system, engine coolant temp, outside temp display, programmable features
  • Pwr windows -inc: driver express-down, passenger lockout
  • Pwr door locks w/lockout protection
  • Remote keyless entry w/content theft security system
  • Pwr remote trunk release
  • Cruise control
  • Air conditioning w/electronic controls
  • Cabin air filtration system
  • Rear seat heating ducts
  • Electric rear window defogger
  • Satin nickel IP accents w/black HVAC & radio controls
  • Dual covered visor vanity mirrors
  • Front reading lamps
  • Courtesy trunk/dome lamps w/theatre dimming
  • Leather-wrapped shift handle
  • Carpeted cargo compartment

SAFETY

  • Driver/front passenger dual stage frontal airbags
  • Front/rear side-impact curtain airbags in outboard seating positions
  • OnStar in-vehicle communications system -inc: (1) year Safe & Sound service plan, turn-by-turn navigation capable
  • 3-point front & rear safety belts
  • Front shoulder belt height adjuster
  • Rear child security door locks
  • Lower anchors & top tethers for children (LATCH)
  • Emergency trunk release handle

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: contents listed in STD equipment
1SB 3275 $

MODEL OPTION

TEAM CANADA EDITION
  • inc: pwr sliding glass sunroof, front reading lamps, OnStar, AM/FM stereo w/CD/MP3 player, USB port for iPod/MP3, seek & scan, digital clock, auto-tone control, automatic volume, TheftLock, radio data system (RDS), auxiliary input jack, (36) cross-band presets, 260-watt Pioneer 7-speaker sound system w/10" subwoofer, XM satellite radio, Bluetooth in vehicle system, cruise control, leather-wrapped steering wheel w/audio & cruise controls, leather-wrapped shift handle, body-colour low profile rear spoiler, fog lamps, chrome grille, chrome door handles, chrome body-side moulding
  • (Chrome moulding on sedan only)
PDA 0 $

ENGINE

2.2L DOHC SFI "ECOTEC" L4 ENGINE W/VARIABLE VALVE TIMING (VVT)
  • (STD)
LAP 0 $

TRANSMISSION

5-SPEED MANUAL "GETRAG" TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
MM5 0 $
4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • inc: traction control
  • (REQ: FY1 Final Drive Ratio)
MX0 1375 $

AXLE RATIO

3.84 FINAL DRIVE RATIO
  • (REQ: MM5 Manual Trans)
FR6 0 $
3.63 FINAL DRIVE RATIO
  • (REQ: MX0 Auto Trans)
FY1 0 $

PAINT

SILVER ICE METALLIC 17U 0 $
IMPERIAL BLUE METALLIC 37U 0 $
BLACK 41U 0 $
SUMMIT WHITE 50U 0 $
BLACK GRANITE METALLIC 58U 195 $
VICTORY RED 74U 0 $
CRYSTAL RED TINT-COAT 89U 380 $
SILVER MOSS METALLIC 92U 0 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TYPE

RECLINING FRONT BUCKET SEATS
  • inc: adjustable headrests, driver seat height adjuster (STD)
AR9 0 $

SEAT TRIM

GRAY, LATITUDE CLOTH SEAT TRIM 14C 0 $
EBONY, LATITUDE CLOTH SEAT TRIM 19C 0 $
EBONY, LEATHER APPOINTED SEAT TRIM
  • (REQ: PDB Premium Leather)
192 0 $

RADIO

AM/FM STEREO W/CD/MP3 PLAYER & USB PORT
  • inc: seek & scan, digital clock, auto-tone control, automatic volume, TheftLock, radio data system (RDS), auxiliary input jack, (36) cross-band presets (STD)
UUI 0 $

OPTION DISCOUNT

OPTION/PACKAGE DISCOUNT
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
  • *DISCOUNT*
___ -1100 $

ADDITIONAL OPTIONS

RMAB SPEC
  • inc: engine block heater & Team Canada Edition
  • *Available to dealers in the PRA region*
R7A 0 $
PREMIUM LEATHER
  • inc: heated leather appointed seats w/manual recliners, adjustable headrests, driver seat manual lumbar & height adjuster
PDB 1235 $
PROTECTION PKG
  • inc: front/rear all weather floor mats, front/rear moulded splash guards, side window deflector, moulded hood protector
  • (REQ: MX0 Auto Trans)
  • *Dealer installed* (LPO)
VQG 495 $
FRONT/REAR MOULDED SPLASH GUARDS
  • (N/A w/VQG Protection Pkg)
  • *Dealer installed* (LPO)
VQK 170 $
FRONT LICENSE PLATE MOUNTING PROVISIONS
  • *Included for vehicles shipped to BC, MB, NB, ON. Optional for vehicles shipped to AB, NF, NS, NT, NU, PE, QC, SK or YT*
VK3 15 $
FRONT/REAR BLACK PREMIUM ALL WEATHER FLOOR MATS
  • inc: bowtie logo on front
  • (N/A w/VQG Protection Pkg)
  • *Dealer installed* (LPO)
VAV 120 $
PEDAL COVERS FOR BRAKE/ACCELERATOR/CLUTCH
  • *Dealer installed* (LPO) *No Longer Factory Orderable, See Dealer for Current Availability*
VEB 195 $
REMOTE VEHICLE START
  • (REQ: MX0 Auto Trans)
AP3 255 $
ENGINE BLOCK HEATER K05 75 $
TIRE REPAIR KIT
  • inc: tire sealant & inflator kit
  • *Deletes compact spare tire & jack*
WTC 0 $