facebook

Chevrolet Blazer 2003

See other trims

Chevrolet Blazer 2003

Toujours fidèle au poste

par Éric Descarries

Nous vous l'avions annoncé l'an dernier, l'ancien utilitaire sport de Chevrolet, le Blazer, demeure au catalogue malgré le succès que connaît son TrailBlazer. Pourquoi ? Tout simplement parce qu'il y a encore une clientèle fidèle à ce modèle qui en apprécie la fiabilité. Ses acheteurs sont un peu plus conservateurs que ceux du TrailBlazer et, tant qu'ils n'auront pas tous opté pour ce dernier, Chevrolet continuera de leur offrir le bon vieux Blazer.

Carrosserie

Évidemment, les ingénieurs de Chevrolet ne se sont pas attardés à modifier la présentation extérieure du Blazer, car c'est ce modèle que sa clientèle veut. Le Blazer de 2003, un véhicule reconduit quasi intégralement, est toujours offert en versions à deux et à quatre portières dans la finition LS et en finition Wide Stance Sport à quatre portières. Même si les lignes demeurent les mêmes depuis 1995, elle ne semble pas trop se démoder, surtout dans sa livrée à deux portières.

Mécanique

Créée il y a presque dix ans, cette version du Blazer est basée sur un ensemble mécanique qui n'étonnera personne. À cette époque, presque tous les utilitaires sport étaient basés sur un châssis de camionnette, et le Blazer n'a pas échappé à cette tendance. Le châssis est à longerons traditionnels. Le moteur est un V6 Vortec 4300 bien connu qui, en 2003, a subi une légère transformation visant à lui donner une meilleure économie de carburant. En effet, l'injection y est désormais à multipoint. Il fait toujours 190 chevaux, ce qui est nettement suffisant pour un véhicule de ce gabarit. GM offre deux boîtes de vitesses au catalogue : la manuelle à cinq rapports et l'automatique électronique surmultipliée à quatre rapports. On préférera l'automatique pour la valeur de revente qu'elle confère au véhicule. Évidemment, tous les Blazer sont des véhicules à quatre roues motrices sur commande avec la commande électronique au tableau de bord. La version à propulsion n'est réservée qu'au marché des États-Unis. La suspension avant comporte des barres de torsion et des ressorts à lames à l'arrière. Le freinage, aussi surprenant que cela puisse paraître, compte quatre disques avec l'antiblocage. Pour ce qui est de la direction, elle est à billes et à assistance variable. Les pneus toutes saisons affichent les dimensions P235/70R15. Les Blazer ont une capacité de remorquage de 5000 livres ou légèrement plus, mais les crochets de remorquage sont désormais en option.

Habitacle

Du côté de l'intérieur, on note très peu de changements sauf pour l'ajout des points d'ancrage de sécurité pour siège d'enfant. Le tableau de bord continue de présenter une instrumentation aux cadrans ronds profondément installés dans leur niche. Les commandes sont toutes à portée de la main, y compris le régulateur de vitesse qui demeure un irritant, car il est installé sur la manette des clignotants. Les commandes du chauffage sont facilement réglables, car ce sont de gros boutons rotatifs. Les baquets avant sont confortables, sans plus, et les (trois) places arrière ne sont pas toujours facilement accessibles, surtout dans le cas de la version à deux portières. Même la version à quatre portières n'offre que des ouvertures étroites à l'arrière. Incidemment, la banquette arrière se replie 50/50 dans la version à deux portières et à 40/60 dans la version à quatre portières. Dans les deux cas, on obtient plus d'espace de chargement, ce qui n'est pas nécessairement un luxe avec les banquettes en place.

Comportement

Évidemment, avec une configuration mécanique aussi traditionnelle, il ne faut pas s'attendre à une grande douceur de la suspension. Même si elle n'est pas désagréable (sauf pour la ZR2 à deux portières), elle n'est pas comme celle des utilitaires les plus récents. Le moteur V6 est un peu rugueux, bruyant même. Ses performances ne sont pas étincelantes, mais il réussit à faire grimper le camion à 100 km/h en moins de 12 secondes. Ses reprises sont tout juste honnêtes. Le Blazer est capable de tirer de bonnes remorques. La version ZR2 est la plus compétente du groupe en situation hors route plus exigeante.

Conclusion

Si vous tenez vraiment à vous procurer un Blazer, et qu'on vous en fait un bon prix, allez-y, c'est un véhicule robuste et relativement fiable. Mais en vérité, pour quelques dollars de plus, laissez-vous tenter par son rival de la même famille, le TrailBlazer. Même sa valeur de revente sera supérieure.

Forces

Certaine fiabilité

Version reconnaissable

Modèle à deux portières agile en sentier

Faiblesses

Accès arrière difficile

Moteur poussif

Lignes qui commencent à dater

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
3 Years/60,000 km

Corrosion:
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 29,295.00 $
Frais de transport 925.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 30,220.00 $
Prix total sans les options 30,220.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
Rear Door Type Tailgate

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 2500 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 2600 lbs
Curb Weight - Front 2205 lbs
Curb Weight - Rear 1808 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 295.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 792.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 4013.00 lbs
As Spec'd Payload 837.00 lbs
Maximum Payload Capacity 837.00 lbs
Gross Combined Wt Rating 9500 lbs
Gross Axle Weight Rating 5100.00 lbs
Curb Weight 4013.00 lbs
Reserve Axle Capacity 1087.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 4850.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 3500 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 350 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 5400 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 540 lbs
Fifth Wheel Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Maximum Trailering Capacity N/A
Fifth Wheel Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Frame
Frame Type Ladder
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Torsion Bar
Suspension Type - Rear 2-Stage Multi-Leaf
Spring Capacity - Front N/A
Spring Capacity - Rear N/A
Axle Type - Front Independent
Axle Type - Rear Semi-Floating
Axle Capacity - Front N/A
Axle Capacity - Rear N/A
Axle Ratio (:1) - Front 3.42
Axle Ratio (:1) - Rear 3.42
Shock Absorber Diameter - Front 46 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 36 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.30 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 0.91 in
Tires
Front Tire Order Code QBF
Rear Tire Order Code QBF
Front Tire Size P235/70R15
Rear Tire Size P235/70R15
Spare Tire Size Compact
Front Tire Capacity N/A
Rear Tire Capacity N/A
Spare Tire Capacity N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare N/A
Wheels
Front Wheel Size 15 x 7 in
Rear Wheel Size 15 x 7 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Power
Steering Ratio (:1), On Centre 16
Steering Ratio (:1), At Lock 13
Turning Diameter - Curb to Curb 35.2 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Power
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 10.82 x 1.14 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 11.6 x 0.79 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 71 L
Fuel Tank Location N/A

Powertrain

Transmission
Drivetrain 4-Wheel Drive
Trans Order Code M30
Trans Type 4
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.06
Second Gear Ratio (:1) 1.63
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.70
Reverse Ratio (:1) 2.29
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Transfer Case Model Insta-Trac
Transfer Case Gear Ratio (:1), High N/A
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low N/A
Mileage
EnerGuide Estimate - City 15.6 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 11.2 L/100 km
Cruising Range - City 1069.96 mi
Cruising Range - Hwy 1490.30 mi
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LU3
Engine Type Gas V6
Displacement 4.3L/262
Fuel System MFI
SAE Net Horsepower @ RPM 190 @ 4400
SAE Net Torque @ RPM 250 @ 2800
Engine Oil Cooler Yes
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 690
Maximum Alternator Capacity (amps) 100
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 11.7 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 4
Front Head Room 39.6 in
Front Leg Room 42.4 in
Front Shoulder Room 57.7 in
Front Hip Room 52.1 in
Second Head Room 38.3 in
Second Leg Room 35.6 in
Second Shoulder Room 55.6 in
Second Hip Room 40.5 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 100.5 in
Length, Overall w/rear bumper 177.3 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 67.8 in
Height, Overall 64.5 in
Overhang, Front 34.8 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 29.5 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front 8.3 in
Ground Clearance, Rear 8.0 in
Body Length 0.00 ft
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 68.5 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 35.2 in
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Area Width @ Beltline 52.6 in
Cargo Box Width @ Floor N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings 38.7 in
Cargo Box (Area) Height 33.5 in
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A
Cargo Volume to Seat 1 60.6 ft³
Cargo Volume to Seat 2 29.8 ft³
Cargo Volume to Seat 3 N/A
Cargo Volume to Seat 4 N/A
Ext'd Cab Cargo Volume N/A

Exterior

Doors

MECHANICAL

  • 4.3L (262) MFI V6 (Vortec) engine
  • Engine block heater
  • 4-speed automatic transmission w/OD
  • Transmission oil cooler
  • Brake/transmission shift interlock
  • Electronic shift transfer case w/dash-mounted 2HI/4HI/4LO controls
  • Locking rear differential
  • 4-wheel drive
  • 690-CCA battery
  • 100 amp alternator
  • Engine oil cooler
  • Trailering harness
  • Independent front suspension w/torsion bars
  • 2-stage multi-leaf spring rear suspension
  • Front/rear stabilizer bars
  • (4) P235/70R15 all-season SBR BSW tires
  • (4) 15" x 7" 5-flat-spoke styled aluminum wheels w/argent accents
  • Steel spare wheel
  • Compact spare tire w/cover, mounted inside
  • Variable ratio pwr steering
  • Pwr 4-wheel disc brakes w/4-wheel anti-lock system
  • Aluminized stainless steel exhaust system
  • 71 litre fuel tank
  • Mechanical jack & wheel wrench in LH rear compartment

EXTERIOR

  • Roof rack side rails
  • Body-colour front air dam
  • Body-colour front/rear bumper
  • Black windshield mouldings
  • Body-colour grille w/chrome centre bar
  • Composite headlamps
  • Black manual exterior mirrors
  • Solar-Ray light-tinted windshield/front door glass
  • Solar-Ray deep-tinted rear quarter/rear glass
  • Swing-out rear quarter windows
  • Rear tailgate-inc: electric release, lift glass w/drop gate, cargo lamp
  • Intermittent windshield wipers w/demand-type washer system
  • Intermittent rear window wiper w/washer

INTERIOR

  • Custom cloth manual reclining high-back front bucket seats w/folding seatbacks
  • Easy entry passenger seat
  • 2-passenger 50/50 split folding rear bench seat w/folding outboard headrests
  • Front floor console-inc: floor mounted shifter, dual cup holders, rear hinged storage compartment
  • Colour-keyed carpeting
  • Carpeted front floor mats
  • Deluxe 4-spoke steering wheel
  • Gauges-inc: speedometer, trip odometer, voltmeter, temp, oil pressure, tachometer
  • Chimes-inc: headlamp-on warning, turn signal reminder
  • Automatic headlamp control
  • Flash-to-pass feature
  • Passlock theft deterrent system
  • Rear seat HVAC ducts
  • Rear window defogger
  • Front air conditioning
  • ETR AM/FM stereo w/compact disc, auto tone control-inc: seek-scan, digital clock, theft deterrent, speed compensated volume, premium 6-speaker system
  • Fixed mast antenna
  • (2) front colour-keyed auxiliary pwr outlets w/cover
  • Colour-keyed cloth upper door trim panels w/padded armrests, storage pockets
  • Colour-keyed cloth headliner
  • Dual colour-keyed padded sunshades
  • RH visor vanity mirror
  • Assist handles-inc: front passenger, RH rear seat B-pillar
  • Coat hooks-inc: (2) rear seat, (2) cargo area
  • (4) cargo tie downs

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock brakes
  • Driver & front passenger airbags
  • Rear seat lower anchors & top tethers for children (LATCH)
  • Side guard door beams
  • Brake/transmission shift interlock
  • Dual note horn

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

BODY CODE

REAR TAILGATE
  • (STD)
E55 0 $

SUSPENSION PKG

TOURING SUSPENSION PKG
  • inc: high-pressure gas monotube shock absorbers (STD)
Z85 0 $
WIDE STANCE SPORT PERFORMANCE PKG
  • inc: skid plates, tow hooks, revised wider track frame, HD front differential gears & drive axles, rear axle w/8.5" ring gear, larger wheel bearings & longer/larger axle shafts, rear suspension w/revised springs & added rear axle track bar, 46mm gas shocks, unique front stabilizer bar, modified jack, 31x10.5R15 on-off road tires w/rear-mounted full size spare
ZR2 2680 $

GVWR

2200 kg (4850 lb) GVWR
  • (STD)
C6I 0 $
2268 kg (5000 lb) GVWR
  • (REQ: ZR2 Wide Stance Pkg)
C5C 0 $

ENGINE

4.3L (262) MFI V6 (VORTEC) ENGINE
  • (STD)
LU3 0 $

TRANSMISSION

4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
M30 0 $
5-SPEED MANUAL TRANSMISSION W/OD
  • (REQ: GU6 Axle Ratio)
  • *CREDIT*
M50 -1155 $

DIFFERENTIAL

LOCKING REAR DIFFERENTIAL
  • (STD)
G80 0 $

AXLE

3.42 AXLE RATIO GU6 0 $
3.73 AXLE RATIO
  • (REQ: M30 Trans)
GT4 0 $

DECOR

LS DECOR
  • inc: base vehicle only
ZE5 0 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 1
  • (REQ: 1SA Preferred Equipment Group)
1 0 $
ADVERTISED SPECIAL SELECT-A-UNIT (SAU) R7A
  • (REQ: 1SA Preferred Equipment Group)
  • *Available to dealers in BC, PRA, ON & QC regions*
R7A 0 $
SELECT-A-UNIT (SAU) 2
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
2 0 $
ADVERTISED SPECIAL SELECT-A-UNIT (SAU) R7B
  • inc: P235/75R15 on-off road SBR WOL tires, full-size spare tire w/outside rear-mounted carrier, remote keyless entry
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
  • *Available to dealers in MAR & NF regions*
R7B 0 $
ADVERTISED SPECIAL SELECT-A-UNIT (SAU) R7C
  • inc: P235/75R15 on-off road SBR WOL tires, remote keyless entry
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
  • *Available to dealers in AB region*
R7C 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: LS decor
1SA 0 $
PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: LS decor, tilt steering wheel, speed control, pwr door locks, pwr windows, pwr heated exterior mirrors
  • *NET*
1SB 1325 $

TIRES

P235/70R15 ALL-SEASON SBR BSW TIRES
  • (STD)
  • (REQ: Z85 Suspension)
QBF 0 $
P235/70R15 ALL-SEASON SBR WOL TIRES
  • (REQ: Z85 Suspension)
QBG 185 $
P235/75R15 ON-OFF ROAD SBR WOL TIRES
  • inc: full-size spare tire
  • (REQ: Z85 Suspension)
QEB 490 $
31 X 10.5R15 ON-OFF ROAD SBR BSW TIRES
  • (REQ: ZR2 Wide Stance Pkg)
___ 0 $

SEAT

RECLINING HIGH-BACK FRONT BUCKET SEATS
  • (STD)
AV5 0 $

TRIM

CUSTOM CLOTH SEAT TRIM
  • (STD)
__H 0 $

PAINT

SOLID PAINT
  • (STD)
ZY1 0 $
EXTRA COST PAINT
  • (REQ: ZY1 Paint)
___ 130 $

RADIO

ETR AM/FM STEREO W/COMPACT DISC, AUTO TONE CONTROL
  • inc: seek-scan, digital clock, theft deterrent, speed compensated volume, (6) premium speakers (STD)
___ 0 $
ETR AM/FM STEREO W/CASSETTE, COMPACT DISC, AUTO TONE CONTROL
  • inc: seek-scan, search & repeat, digital clock, theft deterrent, speed compensated volume, (6) premium speakers
  • (REQ: M30 Trans)
UP0 135 $
ETR AM/FM STEREO W/CD CHANGER, AUTO TONE CONTROL
  • inc: seek-scan, Radio Data System (RDS), digital clock
UC6 540 $

ADDITIONAL OPTIONS

BLACK ANODIZED ALUMINUM TUBULAR RUNNING BOARDS
  • *Dealer Installed*
X11 550 $
CLEAR ANODIZED ALUMINUM TUBULAR RUNNING BOARDS
  • *Dealer Installed*
X12 550 $
BLACK ANODIZED ALUMINUM GRILLE/BRUSH GUARD
  • *Dealer Installed*
X47 725 $
CLEAR ANODIZED ALUMINUM GRILLE/BRUSH GUARD
  • *Dealer Installed*
X48 725 $
FULL-SIZE SPARE TIRE
  • inc: outside rear mounted carrier w/tire cover
P16 320 $
CUSTOM OVERHEAD CONSOLE
  • inc: elect compass, outside temp readout
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
DK7 240 $
ROOF RACK CROSS BARS V1K 65 $
REMOTE KEYLESS ENTRY
  • inc: vehicle content theft alarm, illuminated entry, (2) remotes, panic alarm
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
AU0 230 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
STEERING WHEEL AUDIO CONTROLS
  • inc: leather-wrapped steering wheel
  • (REQ: M30 Trans, 1SB Preferred Equipment Group)
UK3 250 $
UNDERBODY SHIELD PKG
  • inc: transfer case/ front differential skid plates, fuel tank/ steering linkage shield
ZM5 175 $
ELECTRIC TILT & SLIDE SUNROOF
  • inc: rear dome lamp, custom overhead console w/electronic compass, outside temp readout, illum visor vanity mirror
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
CF5 1450 $
(2) FRONT TOW HOOKS V76 55 $
HD TRAILERING EQUIPMENT
  • inc: 8-lead wiring harness, weight-distributing platform hitch, HD flasher
Z82 310 $
AUTOTRAC TRANSFER CASE
  • inc: auto 4WD function & neutral position in addition to 2HI/4HI/4LO
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group) (N/A w/M50 5-Speed Manual Transmission)
NP8 310 $
6-WAY PWR DRIVER SEAT
  • inc: manual seatback recliner
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
AG1 330 $
TRACKING OPTION - A4A A4A 0 $
TRACKING OPTION - A4B A4B 0 $
TRACKING OPTION - A4C A4C 0 $
TRACKING OPTION - A4D A4D 0 $
TRACKING OPTION - A4E A4E 0 $
TRACKING OPTION - A4F A4F 0 $