facebook

Cadillac XLR 2008

See other trims

Cadillac XLR 2008

Cadillac XLR

Crise d'identité

Par Benoit Charette

Malgré d'indéniables et nombreuses qualités, la XLR n'a jamais conquis le cœur des acheteurs de cabriolets haut de gamme. Il se vend trois à quatre fois plus de Mercedes SL et de BMW Série 6. La raison en est simple: GM ne sait pas fabriquer un produit raffiné. Ce n'est pas faute d'essayer. La XLR n'est rien d'autre qu'une Corvette endimanchée, et ce n'est pas ce que les gens recherchent.

Carrosserie

Cadillac avait présenté la XLR sous le vocable art and science à son lancement en 2004. On pourrait attribuer à l'art baroque ses lignes tendues et ses flancs très épurés qui semblent avoir été coupés à la hache. Les porte-à-faux avant et arrière très courts contribuent au style provocateur. La version XLR-V, variante sportive, offre des jantes aluminium très aérées, les deux doubles sorties d'échappement central et les petits logos apposés sur les flancs pour l'identifier. L'inconvénient d'un style aussi tranchant est sa courte durée de vie. Pendant que Mercedes avec sa SL ou Porsche avec sa 911 offrent des lignes indémodables, la XLR a l'air défraîchie après seulement trois ans. Probablement un facteur qui a contribué à une baisse des ventes de plus de 40% au Canada.

Habitacle

Cadillac a fait l'effort de se mettre au diapason international. Le choix des matériaux et la qualité des assemblages sont sans reproche. L'équipement de série est pléthorique, et le client possède une voiture tout équipée sans avoir à piger dans une liste interminable et très coûteuse d'options, à la différence de certaines concurrentes. Parmi les quelques irritants, le coffre déclare forfait dès lors que le toit est rangé; impossible d'envisager le petit week-end en amoureux sur routes ensoleillées. Un comble pour un tel engin! Malgré tout, c'est sur la finition et l'aménagement que cette voiture marque le plus de points. Sans doute le plus bel exemple d'intérieur chez GM.

Moteur

Difficile d'imaginer une Cadillac sans son V8. La version de base fait confiance à la crème de la crème chez GM, le moteur Northstar de 4,6 litres et ses 320 chevaux. Ce moteur n'a rien à envier à ses concurrents germaniques. Il est souple, puissant et capable de se montrer discret (un peu trop même) sur la route. Pour la version V, Cadillac a repris le même V8 et lui a greffé un compresseur Roots, le plus gros compresseur de la production mondiale! Voilà qui en dit long sur les ambitions de Cadillac. Mais les 149 chevaux supplémentaires du XLR-V ne sont pas à mettre au seul crédit de cet appendice mécanique; on a entièrement revu les entrailles du V8 afin qu'il puisse encaisser cette puissance. Notons que 90% du couple est disponible dès 2500 tr/min. Inutile donc d'ajouter que ce V8 est puissant mais également très souple, souplesse à laquelle participe activement la boîte automatique à six rapports qui équipe les deux versions.

Comportement

Si ce n'était de l'écusson Cadillac, vous pourriez croire que vous êtes au volant d'une européenne. La suspension à double triangulation à l'avant et à l'arrière doublée d'une répartition 50/50 du poids procure une incidence positive sur le comportement routier. La V profite en plus d'une suspension avec mode sport ajustable baptisé MRC (Magnetic Ride Control). En utilisant les propriétés magnétiques du fer, elle permet un amortissement variable en fonction de différents paramètres. La qualité du confort est bonne, mais j'aurais tout de même souhaité une meilleure communion avec la route, et la suspension devient franchement raide quand la route se dégrade. Nous sommes encore loin de BMW et Porsche; dommage. Rien à redire sur les accélérations: six secondes pour un 0-100 km/h dans la version de base et seulement 5 secondes avec la XLR-V.

Conclusion

La Cadillac XLR-V est bien finie, originale et puissante. Dommage que son V8 de base soit si discret et que son image soit peu développée. Un handicap majeur car, dans cette catégorie, hors de l'image, point de salut.

Forces

Ligne qui tranche avec l'ordinaire Moteurs à la hauteur Comportement routier

Faiblesses

Direction un peu floue À la recherche de son identité Toit fragile Coffre inutilisable si le toit est baissé

Cadillac XLR 2008

Il manque si peu…

2ième avis Par Michel Crépault

On ne la voit pas sur nos routes. Elle ne peut pourtant passer incognito, qu'il s'agisse de la XLR ou de la XLR-V, encore plus remarquable. Son prix élevé explique en partie sa rareté mais, surtout, cette Cadillac inusitée a-t-elle les vertus justifiant pareille facture?

Carrosserie

Son look demeure très réussi. Sa symphonie d'angles et d'équerres triomphe davantage dans la version V grâce à la grille en treillis et au capot musclé. Les logos intégrés ou minuscules ne facilitent pas l'identification du modèle par le consommateur non averti, rehaussant son aura d'exclusivité. En 2008, GM réutilise une couleur spéciale produite en quantité limitée et propose un "blanc alpin" orné d'une grille et de roues de 18 pouces chromées.

Habitacle

La cabine dégage une impression de luxe achevé. Bois, métal brossé et cuir reluisent dans un décor inspirant confort et solidité – du moins jusqu'à ce qu'on manipule les couvercles, comme ceux des range-ments aménagés entre les deux superbaquets; on aime moins la sensation bon marché que dégagent ces sections articulées, une déception par rapport à d'autres initiatives bien nées, tel le bouton électrique en guise de poignée. Ouvrir le toit oblige à préalablement disposer un store rigide dans le coffre. S'il n'est pas en place, le toit refuse d'obéir. Lorsqu'il est en place, ce qui reste de rangement frôle le ridicule, à l'image de la boîte à gants. Ce toit exécute lentement son ballet automatisé à cause du nombre effarant de pièces mobiles. Quand on connaît la simplicité du mécanisme de la Mazda MX-5, on a l'impression que les gens de Cadillac vont de Montréal à Québec en passant par Miami. Et lorsqu'on finit de recoiffer l'auto, il faut lever soi-même les glaces, opération qui devrait être automatisée sur un roadster de ce prix.

Mécanique

Le cœur reste le vénérable V8 Northstar à 32 soupapes animées par calage variable. La cylindrée de 4,6 litres dans la version de base développe 320 fringants chevaux; dans la S&ea

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
5 Years/160,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Hybrid/Electric Components:
8 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/160,000 km
includes Courtesy Transportation

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 98,995.00 $
Frais de transport 1,420.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 100,415.00 $
Prix total sans les options 100,415.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Two-seater

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear-Wheel-Drive
Trans Order Code MX0
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 4.03
Second Gear Ratio (:1) 2.37
Third Gear Ratio (:1) 1.55
Fourth Gear Ratio (:1) 1.15
Fifth Gear Ratio (:1) 0.85
Sixth Gear Ratio (:1) 0.67
Reverse Ratio (:1) 3.02
Final Drive Axle Ratio (:1) 2.73
Mileage
EnerGuide Estimate - City 14.1 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 8.1 L/100 km
Cruising Range - City 1135.43 mi
Cruising Range - Hwy 1976.49 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LH2
Engine Type Gas V8
Displacement 4.6L/279
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 320 @ 6400
SAE Net Torque @ RPM 310 @ 4400
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) 150
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 2
Passenger Volume N/A
Front Head Room 37.6 in
Front Leg Room 42.6 in
Front Shoulder Room 54.3 in
Front Hip Room 53.0 in
Second Head Room N/A
Second Leg Room N/A
Second Shoulder Room N/A
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 105.7 in
Length, Overall 177.7 in
Width, Max w/o mirrors 72.3 in
Height, Overall 50.4 in
Track Width, Front 62.2 in
Track Width, Rear 62.2 in
Min Ground Clearance 6.6 in
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume 11.6 (4.4 top down) ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3804 lbs
Trailering
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear Independent
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.13 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 0.93 in
Tires
Front Tire Size P235/50WR18
Rear Tire Size P235/50WR18
Wheels
Front Wheel Size 18 x 8 in
Rear Wheel Size 18 x 8 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Steering
Steering Type Magnasteer Var Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 17.2
Lock to Lock Turns (Steering) 2.9
Turning Diameter - Curb to Curb 39.0 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.8 x 1.30 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 12.0 x 1.00 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 68.1 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 4.6L DOHC SFI VVT Northstar V8 engine
  • 6-speed automatic transmission w/OD-inc: electronically-controlled, driver shift control
  • All-speed electronic traction control
  • StabiliTrak electronic stability control system
  • Rear wheel drive
  • Maintenance-free battery w/run-down protection
  • 150-amp alternator
  • 4-wheel independent suspension w/Magnetic Ride Control
  • P235/50WR18 BSW extended-mobility tires
  • 18" x 8" 7-spoke polished aluminum wheels
  • Magnasteer speed-sensitive pwr rack & pinion steering
  • 4-wheel anti-lock disc brakes
  • Automatic parking brake release
  • Dual exhaust outlets w/chrome-plated tips

EXTERIOR

  • Pwr retractable hard top
  • Bi-functional high-intensity discharge headlamps-inc: steerable adaptive forward lighting system, headlamp washers, twilight sentinel automatic lamp control
  • Integral front fog lamps
  • LED tail lights
  • Manual folding heated pwr mirrors-inc: driver-side auto-dimming, memory
  • Solar-Ray light-tinted glass
  • RainSense moisture-sensing intermittent windshield wipers
  • Front license plate mounting provisions (Included for vehicles shipped to BC, MB, NB, NL, NT, NS, NU, ON. Optional for vehicles shipped to AB, PE, QC, SK, TY regions.)

INTERIOR

  • Front bucket seats-inc: 8-way pwr adjusters w/driver memory, easy entry/exit, adjustable upper & lower lumbar support, heated & cooled seat cushions & seatbacks, integrated audio
  • Leather seating surfaces
  • Floor console-inc: ashtray w/lighter, aux pwr outlet, coin holder, dual cup holders, storage compartments
  • Carpeted floor mats
  • Pwr tilt/telescopic steering column
  • Leather-wrapped heated steering wheel rim w/wood trim
  • Steering wheel accessory controls-inc: cruise control, voice recognition, audio system
  • Keyless ignition w/push-button start
  • Bvlgari-designed electronic/analogue instrumentation
  • Head-up display-inc: digital readouts for speed, gear, adaptive cruise, radio info, hi-beam, fuel level, 5-language display capability (English, French, German, Italian, Spanish)
  • Driver info centre-inc: 20-character display w/tire pressure, 5-language capability (English, French, German, Italian & Spanish)
  • Pwr windows w/express-up/down-inc: integrated automatic indexing seal system
  • Programmable pwr door locks-inc: lockout protection
  • Memory personalization system w/presets for (2) drivers-inc: driver seat, exterior mirrors w/parallel park assist, steering column, climate control, sound system, driver info centre
  • OnStar in-vehicle Communications System & Assistance Service-inc: (1) year Directions & Connections Plan w/turn-by-turn navigation (TBT availability impacted by some geographic/cellular limitations, advisor-assisted routing available)
  • Adaptive cruise control-inc: radar-adjusted speed maintains preset following distance, tell-tale in IP display
  • Keyless access system-inc: (2) remote key fobs w/auto door unlock & open by touching door switch
  • Universal home remote-inc: 3-channel programmable garage door opener
  • Pwr fuel-filler door
  • Push-button pwr open/close decklid
  • Ultrasonic rear parking assist-inc: rearview LED light bar, audible warning
  • Tire pressure monitoring system-inc: air pressure sensors in each tire, display in driver info centre
  • Audible/visual theft-deterrent system w/immobilizer
  • Dual-zone automatic climate control w/pollen filter
  • Electric rear window defogger
  • AM/FM stereo w/in-dash 6-disc CD changer/DVD navigation-inc: 6.5" LCD colour display touch-screen, Bose premium 9-speaker system, voice recognition, radio data system (RDS), digital clock, TheftLock *DVD video play in park only* *At time of print, detailed map coverage is available for most major urban areas of the United States & for certain metropolitan areas of Canada (Vancouver, Calgary, Edmonton, Winnipeg, Windsor, London, Toronto, Ottawa, Montreal, Quebec City & Halifax.) Coverage is limited outside these areas.
  • XM satellite radio-inc: 130 channels of digital quality sound w/coast-to-coast signal coverage *Includes (3) free trial months beyond which service fees apply*
  • Integral antenna
  • Light or dark eucalyptus wood accents-inc: door handles, shift knob, centre console, instrument panel
  • Aluminum interior accents-inc: centre console, door armrests, door switch bezels, centre air outlet, climate control, radio, steering wheel
  • Lockable illuminated glovebox
  • Door map storage pockets
  • Auto-dimming rearview mirror w/OnStar controls
  • Illuminated visor vanity mirrors
  • Illuminated entry/exit w/courtesy lamps & entrance lamps in base of door
  • Trunk convenience net

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock disc brakes
  • Dual-stage frontal airbags w/dynamic passenger sensing system
  • Driver/front passenger side-impact airbags (head & thorax protection)
  • 3-point seatbelts w/pretensioners & child restraint provisions
  • All-speed electronic traction control
  • StabiliTrak electronic stability control system
  • Emergency interior trunk release handle

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 1
  • (REQ: 1SA Preferred Equipment Group)
1 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: standard equipment
  • (REQ: SAU 1)
1SA 0 $

ENGINE

4.6L DOHC SFI VVT NORTHSTAR V8 ENGINE
  • (STD)
LH2 0 $

TRANSMISSION

6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • inc: driver shift control (STD)
MX0 0 $

SEAT TYPE

FRONT BUCKET SEATS
  • inc: 8-way pwr adjusters w/driver memory, easy entry/exit, adjustable upper & lower lumbar support, heated & cooled seat cushions & seatbacks, integrated audio (STD)
AQ9 0 $

SEAT TRIM

LEATHER SEATING SURFACES
  • (STD)
__2 0 $
LEATHER SEATING SURFACES W/SUEDED INSERTS
  • (REQ: PLA Platinum Edition)
__4 0 $

PAINT

STANDARD PAINT
  • (STD)
ZY1 0 $

RADIO

AM/FM STEREO W/IN-DASH 6-DISC CD CHANGER/DVD NAVIGATION
  • inc: 6.5" LCD colour display touch-screen, Bose premium 9-speaker system, voice recognition, radio data system (RDS), digital clock, TheftLock *Can be used as a DVD movie player when vehicle is in park* (STD)
  • *At time of print, detailed map coverage is available for most major urban areas of the United States & for certain metropolitan areas of Canada (Vancouver, Calgary, Edmonton, Winnipeg, Windsor, London, Toronto, Ottawa, Montreal, Quebec City & Halifax). Coverage is limited outside these areas. Includes navigation disc updates on 1st & 2nd anniversary of delivery.*
___ 0 $

WHEEL TYPE

7-SPOKE POLISHED ALUMINUM WHEELS
  • (STD)
___ 0 $
7-SPOKE CHROMED ALUMINUM WHEELS PD5 1300 $
15-SPOKE POLISHED ALUMINUM WHEELS
  • (REQ: PLA Platinum Edition)
___ 0 $

INTERIOR TRIM

LIGHT EUCALYPTUS WOOD ACCENTS
  • inc: door handles, shift knob, centre console, instrument panel
FAB 0 $
DARK EUCALYPTUS WOOD ACCENTS
  • inc: door handles, shift knob, centre console, instrument panel
FAC 0 $
NATURAL OLIVE ASH WOOD & ALUMINUM ACCENTS
  • inc: door handles, shift knob, centre console, instrument panel
  • (REQ: PLA Platinum Edition)
FAF 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

PLATINUM EDITION
  • inc: chrome-finished grille, unique door sill plate, 18" 15-spoke polished aluminum wheels, leather-wrapped interior, natural olive ash wood & aluminum interior trim accents, unique floor mats, alcantara luxury ultra microfiber headliner
  • (N/A w/X30 Alpine White Limited Edition)
  • *Affects Colour Availability*
PLA 5795 $
ALPINE WHITE LIMITED EDITION
  • inc: 7-spoke chromed aluminum wheels, bright chrome grille
  • (N/A w/PLA Platinum Edition)
  • *Affects Colour Availability*
X30 1820 $
FRONT LICENSE PLATE MOUNTING PROVISIONS
  • *Included for vehicles shipped to BC, MB, NB, NL, NT, NS, NU, ON. Optional for vehicles shipped to AB, PE, QC, SK, YT regions.*
VK3 15 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
PHASE 1 PRODUCTION (MAY 5-16) B0A 0 $
PHASE 2 PRODUCTION (MAY 19-30) B0C 0 $
PHASE 3 PRODUCTION (JUNE 2-14) B0E 0 $
PHASE 4 PRODUCTION (JUNE 16-30) B0G 0 $