facebook

Cadillac STS 2009

See other trims

Cadillac STS 2009

De l'étoffe européenne ?

Par Jean-Pierre Bouchard

Malgré d'importantes difficultés financières, GM a réussi à remettre un peu d'ordre dans ses familles de véhicules, y compris la division Cadillac. La situation n'est pas parfaite, mais la marque transforme tranquillement son image en lançant d'intéressants véhicules, dont la nouvelle cuvée de CTS. La plus grande berline, la STS, fait partie des véhicules sérieux qui, au sein de la marque, contribuent à en reconstruire la notoriété. Suffisant pour toucher le cœur des acheteurs ?

Carrosserie

La carrosserie de la STS utilise une excellente plateforme. Les stylistes ont opté pour des formes tranchées qui lui donnent une allure massive. Cadillac aime que ses véhicules imposent leur présence. Alors que la CTS fait dans le tape-à-l'œil en arborant une large calandre chromée, la STS joue davantage la carte de la discrétion. Sauf peut-être la STS-V, la version de haute performance. L'année 2009 n'apporte aucun changement d'ordre esthétique. Au catalogue, toujours des livrées à propulsion ou à transmission intégrale.

Habitacle

Au cours des dernières années, le constructeur a fait de bonnes avancées en matière de choix et de qualité des matériaux, de même que leur assemblage. Avait-il d'autres choix que de mieux faire les choses ? Les données fournies par la firme JD Power évalue la qualité des produits Cadillac de façon plutôt favorable, ce qui ne peut que constituer un atout. La présentation visuelle est d'heureuse facture. La fermeté des sièges assure un très bon confort ainsi que le maintien nécessaire pour confirmer les prétentions plus sportives de la voiture. Le conducteur profite d'une bonne position de conduite. Le dégagement pour la tête, par contre, est juste pour les personnes de grande taille, surtout quand la voiture est dotée du toit ouvrant. Les commandes sont bien disposées, et la lecture des instruments de bord ne pose aucune difficulté. Les imposants piliers obstruent toutefois la visibilité, y compris des trois quarts arrière. La stationner demande une certaine habileté. Malgré les dimensions de la STS, la banquette arrière n'a pas été conçue pour accueillir de grands gaillards en tout confort. L'espace pour les jambes et, surtout, pour la tête, fait défaut. Le coffre, de son côté, n'a rien de gargantuesque. De plus, les espaces de rangement ne sont pas non plus légion.

Mécanique

La STS peut être équipée du V6 de 3,6 litres à injection directe ou encore du V8 de 4,6 litres, les deux à calage variable des soupapes. Le V6 est un excellent choix ! Les accélérations sont énergiques, et les reprises, vigoureuses. À ce titre, la voiture n'a rien pour rougir devant le V6 d'une Audi A6 ou d'une Infiniti M35, par exemple. La présence de la transmission intégrale ajoute environ 50 kilos, ce qui n'est pas suffisant pour pénaliser les prestations. Et pour nos conditions climatiques, la transmission intégrale est de mise. La boîte de vitesses automatique à 6 rapports autorise une grande souplesse de fonctionnement en plus d'assurer une meilleure consommation de carburant. Est-il nécessaire de payer presque 10 000 $ pour passer au V8 ? Je ne crois pas, surtout dans le contexte actuel.

Comportement

La berline intermédiaire démontre une grande compétence au chapitre du comportement routier. La suspension est suffisamment ferme pour procurer une excellente tenue de route et une grande agilité, sans trop pénaliser le confort des occupants. Certaines réactions sont toutefois plus fermes, en particulier quand la voiture est dotée de l'ensemble performance et maniabilité. Les freins travaillent efficacement pour stopper les ardeurs de la voiture, tandis que le système StabiliTrak favorise la stabilité de la voiture et la rend rassurante à conduire, surtout en présence de la transmission intégrale.

Conclusion

La firme réussit tranquillement à redorer son blason et à changer la façon de percevoir ses véhicules. Un peu à la saveur américaine, certes, avec parfois ce chrome clinquant, mais plus rigoureusement assemblés et plus agréables à conduire. La STS témoigne du fait que Cadillac peut concocter des voitures aptes à rivaliser avec des européennes. Une ombre au tableau : la forte dépréciation de la valeur de la voiture, par comparaison à une BMW de Série 5, par exemple. Le travail de revitalisation n'est donc pas terminé.

Deuxième avis : Benoit Charette

Le plaisir de posséder une Cadillac commence en prenant place à bord. Un peu comme c'est le cas de Jaguar ou de Volkswagen, on trouve une atmosphère typique aux produits Cadillac, un côté ostentatoire tout à fait « Yankee ». Mais attention dans la STS, la qualité est directement proportionnelle au modèle choisi. Le modèle V6 déçoit un peu par le côté un peu trop plastique de son intérieur. Il faut aller dans le V8 pour profiter d'un toucher de cuir plus flatteur. Pour la totale, la STS-V n'a rien à envier aux concurrentes allemandes. Mais la division de luxe de GM a encore du mal à faire passer le message de performances. Beaucoup voient encore leur vieil oncle au volant d'une Cadillac, même si cela n'est plus vrai depuis au moins cinq ans. Il est très difficile de se défaire d'une réputation.

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
5 Years/160,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Hybrid/Electric Components:
8 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/160,000 km
includes Courtesy Transportation

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 60,920.00 $
Frais de transport 1,420.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 62,340.00 $
Prix total sans les options 62,340.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Mid-Size

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear-Wheel-Drive
Trans Order Code MX0
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 4.06
Second Gear Ratio (:1) 2.37
Third Gear Ratio (:1) 1.55
Fourth Gear Ratio (:1) 1.15
Fifth Gear Ratio (:1) 0.85
Sixth Gear Ratio (:1) 0.67
Reverse Ratio (:1) 3.20
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.42
Mileage
EnerGuide Estimate - City 12.2 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 7.5 L/100 km
Cruising Range - City 1277.57 mi
Cruising Range - Hwy 2078.19 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LLT
Engine Type Gas V6
Displacement 3.6L/217
Fuel System SIDI
SAE Net Horsepower @ RPM 302 @ 6300
SAE Net Torque @ RPM 272 @ 5200
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 10.9 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 102 ft³
Front Head Room 38.7 in
Front Leg Room 42.6 in
Front Shoulder Room 58.6 in
Front Hip Room 54.6 in
Second Head Room 37.9 in
Second Leg Room 38.3 in
Second Shoulder Room 57.4 in
Second Hip Room 55.6 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 116.4 in
Length, Overall 196.3 in
Width, Max w/o mirrors 72.6 in
Height, Overall 57.6 in
Track Width, Front 61.8 in
Track Width, Rear 62.3 in
Min Ground Clearance 8.2 in
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume 13.8 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3857 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 100 lbs
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear Independent
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.30 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 0.67 in
Tires
Front Tire Order Code QKS
Rear Tire Order Code QKS
Front Tire Size P235/50VR17
Rear Tire Size P235/50VR17
Spare Tire Size Compact
Wheels
Front Wheel Size 17 x 7.5 in
Rear Wheel Size 17 x 7.5 in
Spare Wheel Size Compact in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Steering
Steering Type Variable-Ratio Pwr
Steering Ratio (:1), Overall 18.2
Lock to Lock Turns (Steering) 3.0
Turning Diameter - Curb to Curb 36.9 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 11.9 x 1.30 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 11.7 x 1.00 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 66.3 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.6L SIDI VVT V6 engine
  • 6-speed automatic transmission (RWD) -inc: grade braking, performance algorithm shifting, driver shift control
  • Rear wheel drive
  • Battery run-down protection
  • 4-wheel independent suspension w/stabilizer bars
  • Speed-sensitive variable-ratio pwr steering
  • Automatic parking brake release
  • Stainless steel dual exhaust w/bright tips

EXTERIOR

  • 17" x 7.5" polished aluminum wheels
  • P235/50VR17 all-season BSW tires
  • Compact spare tire
  • Wiper activated dual halogen projector headlamps w/flash-to-pass
  • Automatic light control w/Twilight Sentinel
  • Front fog lamps
  • LED brakelights
  • Body-colour folding heated pwr mirrors w/driver-side auto-dimming
  • Solar-Ray tinted glass w/laminated front side
  • Variable-intermittent windshield wipers

ENTERTAINMENT

  • XM satellite radio-inc: 130 channels of digital quality sound w/coast-to-coast signal coverage *Includes (12) free trial months beyond which service fees apply*
  • AM/FM rear window integral antenna
  • Roof-mounted communications/GPS antenna
  • Bluetooth hands-free phone system

INTERIOR

  • Front & rear outboard passengers 4-way articulating head restraints
  • Rear bench seat w/pass-through armrest, (2) cupholders, 4-way articulating outboard head restraints
  • Front floor console w/shifter, (2) cupholders
  • Front/rear carpeted floormats
  • Pwr tilt/telescoping steering column
  • Leather-wrapped steering wheel w/climate & audio controls
  • Keyless ignition engaged w/push-button start
  • Electronic vehicle theft-deterrent immobilizer
  • Instrumentation-inc: analogue speedometer, tachometer, engine coolant temp, fuel gauge
  • Driver info centre
  • Pwr windows w/express-up/down, pinchguard
  • Retained accessory pwr (pwr to radio & windows after key-off)
  • Programmable pwr door locks w/anti-lockout
  • Keyless access system w/panic button
  • Ultrasonic rear parking assist
  • Cruise control
  • Pwr trunk release
  • Remote start w/activation of climate control, rear defogger, heated seats as required
  • Programmable features-inc: driver name, twilight delay, remote activation verification, perimeter lighting, auto door lock mode, delayed door locking, window lockout, chime volume
  • Automatic recall for radio & climate control based on previous driver settings
  • Dual-zone automatic climate control
  • Rear window defogger
  • Aluminum trim on centre stack, instrument panel moulding, shifter plate
  • (3) 12V auxiliary pwr outlets
  • Driver & front passenger seat back pockets
  • Auto-dimming rearview mirror w/OnStar controls & compass
  • Driver & front passenger illuminated visor mirrors
  • Overhead console-inc: map lights
  • Interior lighting-inc: Illuminated entry/exit, front map, rear courtesy, front door puddle lighting
  • Automatic front passenger airbag suppression

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock vented disc brakes w/panic assist, rear brake proportioning
  • StabiliTrak electronic stability control system
  • Full-range traction control (brake & engine-controlled)
  • Driver & front passenger dual-stage frontal airbags
  • Driver & front passenger seat-mounted side-impact airbags
  • Front/rear roof-mounted head curtain airbags
  • 3-point seat belts for all seating positions
  • Front seat belt pretensioners
  • Child security rear door locks
  • Child seat anchors-inc: (3) top tethers, lower child seat LATCH system
  • Tire pressure monitor
  • OnStar in-vehicle Communications System & Assistance Service-inc: (1) year Directions & Connections Plan w/turn-by-turn navigation (TBT availability impacted by some geographic/cellular limitations, advisor-assisted routing available)

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: standard equipment
1SA 0 $
LUXURY PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: driver/front passenger 4-way pwr lumbar, heated & ventilated front seats, heated rear outboard seats, rear climate control, cargo net & tie down, sapelle pommele wood interior trim, heated wood steering wheel, memory personalization for driver seat, outside mirror w/programmable tilt down & pwr tilt/telescoping steering wheel, in-dash 6-disc CD changer, universal home remote, Rainsense wiper system
1SB 5025 $
LUXURY PERFORMANCE PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: driver/front passenger 4-way pwr lumbar, heated & ventilated front seats, heated rear outboard seats, rear climate control, cargo net & tie down, sapelle pommele wood interior trim, heated wood steering wheel, limited slip differential, xenon HID headlamps, high pressure headlamp washers, Intillibeam hi/low beam control, memory personalization for driver seat, outside mirror w/programmable tilt down & pwr tilt/telescoping steering wheel, OnStar controls added to rearview mirror, upgraded performance brakes, performance cooling system, performance ZF steering gear system, 235/50WR18 front & 255/45WR18 rear BSW tires, AM/FM stereo w/in-dash 6-disc CD/DVD changer & DVD navigation, decklid spoiler, auto level control suspension, universal home remote, 18" x 8" sport aluminum wheels, Rainsense wiper system
1SC 12765 $

ENGINE

3.6L SIDI VVT V6 ENGINE
  • (STD)
LLT 0 $

TRANSMISSION

6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION (RWD)
  • inc: grade braking, performance algorithm shifting, driver shift control (STD)
MX0 0 $
6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION (AWD)
  • inc: 3.23 axle ratio, performance brake system, P235/50SR17 all-season BSW tires
  • (N/A w/1SC PEG)
MX7 3170 $

WHEEL TYPE

17" X 7.5" POLISHED ALUMINUM WHEELS
  • (STD)
N93 0 $
18" X 8" POLISHED ALUMINUM WHEELS
  • (REQ: 1SC PEG or MX7 AWD Transmission)
  • *W/1SA or 1SB, inc: auto level suspension*
P40 830 $
18" X 8" CHROME WHEELS
  • (REQ: W21 Platinum Pkg)
___ 0 $
18" X 8.5" CHROME WHEELS
  • (REQ: PCZ Performance & Handling Pkg)
___ 0 $

TIRES

P235/50VR17 ALL-SEASON BSW TIRES
  • (STD)
QKS 0 $
P235/50SR17 ALL-SEASON BSW TIRES
  • (REQ: MX7 AWD Transmission)
QKP 0 $
P235/50WR18 FRONT & P255/45WR18 REAR ALL-SEASON BSW TIRES
  • (REQ: 1SC PEG or MX7 AWD Transmission)
Q12 0 $
P255/45WR18 SUMMER PERFORMANCE TIRES
  • (REQ: PCZ Performance & Handling Pkg)
___ 0 $

PRIMARY PAINT

BLACK CHERRY 12U 0 $
RADIANT SILVER 17U 0 $
BLACK RAVEN 41U 0 $
BLACK ICE 58U 645 $
THUNDER GRAY 30U 1295 $
CRYSTAL RED TINTCOAT 89U 1295 $
BLUE DIAMOND TRICOAT 96U 1295 $
WHITE DIAMOND TRICOAT 98U 1295 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TYPE

8-WAY PWR FRONT LEATHER BUCKET SEATS
  • (STD)
AQ9 0 $

SEAT TRIM

LIGHT GRAY, NUANCE LEATHER SEATING SURFACES 132 0 $
EBONY, NUANCE LEATHER SEATING SURFACES 192 0 $
CASHMERE, NUANCE LEATHER SEATING SURFACES 322 0 $
EBONY, TUSCANY ALL-LEATHER SEATS
  • (REQ: W21 Platinum Pkg)
193 0 $
COCOA W/CASHMERE, TUSCANY ALL-LEATHER SEATS
  • (REQ: W21 Platinum Pkg)
393 0 $

RADIO

AM/FM STEREO W/CD PLAYER
  • inc: MP3 capability, radio data system (RDS), TheftLock, Bose 8-speaker system w/digital signal processing (DSP) (STD)
  • (REQ: 1SA PEG)
___ 0 $
AM/FM STEREO W/IN-DASH 6-DISC CD CHANGER
  • inc: MP3 capability, radio data system (RDS), TheftLock, Bose 8-speaker system w/digital signal processing (DSP)
  • (REQ: 1SB PEG, 1SP or 1SQ Advertised Specials)
YQ2 0 $
AM/FM STEREO W/IN-DASH 6-DISC CD/DVD CHANGER & DVD NAVIGATION
  • inc: MP3 capability, (15) speaker Bose 5.1 discrete digital studio surround audio system w/AudioPilot Noise Compensation Technology, digital signal processing (DSP), radio data system (RDS), TheftLock, voice prompts & voice recognition for audio/navigation/HVAC/pwr windows, 4-way tilt screen, audio/video jacks, portable hands-free mobile phone capability through Bluetooth wireless technology (phone not included), compass *DVD movies can be played while vehicle is in park*
  • (REQ: 1SC or PDP V6 Luxury Collection)
  • *At time of print, detailed map coverage is available for most major urban areas of the United States & for certain metropolitan areas of Canada (Vancouver, Calgary, Edmonton, Winnipeg, Windsor, London, Toronto, Ottawa, Montreal, Quebec City & Halifax). Coverage is limited outside these areas.*
YQ4 0 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

PLATINUM PKG
  • inc: 18" chrome wheels, platinum upper/lower grille, chrome ext door handles, platinum door sill plates, "Platinum" rear decklid emblem, Tuscany full-leather seats, alcantara headliner, leather-wrapped interior, olive ash burl wood trim (applies to front doors, centre console, instrument panel, heated steering wheel, shifter knob), premium floor mats
  • (REQ: 1SC PEG)
  • *Affects Colour Availability*
W21 10085 $
PERFORMANCE & HANDLING PKG
  • inc: P255/45WR18 summer performance tires, 18" x 8.5" flanged chrome wheels, Brembo brakes, performance tuned chassis, tire inflator kit
  • (REQ: 1SC PEG) (N/A w/MX7 AWD Transmission, W21 Platinum Pkg)
  • *Deletes spare tire*
PCZ 2340 $
ENGINE BLOCK HEATER K05 130 $
PWR TILT/SLIDING GLASS SUNROOF
  • inc: variable position, tinted glass, sunshade cover, express-open/close w/pinchguard
  • (w/1SC PEG, REQ: PDQ V6 Premium Collection)
CF5 1660 $
FRONT LICENSE PLATE MOUNTING PROVISIONS
  • *Included for vehicles shipped to BC, MB, NB, NL, NT, NS, NU, ON. Optional for vehicles shipped to AB, PE, QC, SK, YT regions.*
VK3 15 $
FRONT/REAR CONSOLE ASHTRAYS W/LIGHTERS DT4 0 $
V6 LUXURY COLLECTION
  • inc: sunroof, xenon HID headlamps w/high pressure headlamp washers, intellibeam hi/low beam control, AM/FM stereo w/in-dash 6-disc CD/DVD changer & DVD navigation
  • (REQ: 1SB PEG)
PDP 6180 $
V6 PREMIUM COLLECTION
  • inc: sunroof, head-up display, lane departure warning w/side blind zone alert
  • (REQ: 1SC PEG)
PDQ 3340 $
SAPELLE POMMELE WOOD TRIM
  • inc: centre console, instrument panel
  • (REQ: 1SA PEG)
B19 545 $