facebook

Cadillac Seville 2004

See other trims

Cadillac Seville 2004

Un classique en devenir

Par Philippe Laguë

Introduite en 1975, la Cadillac Seville a connu une carrière en montagnes russes, avec certaines descentes particulièrement abruptes. Depuis une dizaine d'années, soit depuis l'arrivée de la quatrième génération, en 1992, elle s'est cependant métamorphosée, au point de devenir une rivale potentielle pour les berlines de luxe importées. Cette progression vers le haut s'est poursuivie lors de la refonte suivante, en 1998.

Carrosserie

Au plan esthétique, on a suivi une démarche évolutive. Avec bonheur, semble-t-il, puisque la carrosserie de la Seville a su vieillir en beauté, et ce, même si ses grandes lignes ont été dessinées il y a plus de dix ans. La barre sera haute pour sa remplaçante.

Habitacle

Lors de la dernière refonte, il y a cinq ans, la plupart des lacunes affligeant l'habitacle ont été corrigées. Débarrassé de l’affichage numérique, le tableau de bord a pris du mieux avec une instrumentation moins confuse, faite de cadrans électroluminescents (façon Lexus) qui, le soir venu, arrachent des oh ! et des ah ! aux passagers. Effet garanti. Côté rangement, on est passé d'un extrême à l’autre, puisque c’est désormais l’abondance, en quantité comme en capacité. Quant à la finition, celle de notre véhicule d’essai était impeccable. En ce qui a trait au confort, on pourrait difficilement demander mieux. Aussi spacieuse que cossue, cette berline dorlote particulièrement ceux qui prennent place à l’avant, avec des sièges baquets qui épousent la morphologie de leurs occupants. Ce n’est pas une figure de style : une technique sophistiquée de rembourrage fait en sorte que les sièges en question s’ajustent au gabarit de la personne qui s’y installe.Mais passons tout de suite au dessert : la chaîne audio. Alors là, mes amis, on a frappé un grand coup. L’ensemble haute fidélité, conçu avec la collaboration de Bose, ne mérite que des éloges. Le mélomane que je suis n’en est toujours pas revenu, tout comme les audiophiles consultés, à qui votre serviteur s’est fait un devoir de faire une démonstration.

Mécanique

Restons dans les superlatifs, puisque le moment est venu de parler moteur. Avec le V8 Northstar, les ingénieurs de Cadillac peuvent se targuer d’avoir conçu l’une des meilleures motorisations du monde, rien de moins. Comme seule la version SLS demeure pour 2004, le moteur de 275 chevaux est le seul disponible. Les accélérations franches, les reprises fulgurantes et le couple généreux de ce V8 ont, par ailleurs, valu à la Seville le surnom de « Corvette à 4 portes », ce qui en dit long sur ses prestations.Cette cavalerie fait toutefois craindre le pire quand on sait que la Seville, contrairement à ses rivales importées, est une traction et non une propulsion. Encore là, les ingénieurs ont réussi du beau travail, puisque l’effet de couple, bien que perceptible, est assez bien maîtrisé. Mais il est toujours présent. On se surprend à rêver d’une version intégrale… La boîte de vitesses Hydramatic gère cette puissance avec brio, et l’on ne peut vraiment pas lui reprocher grand chose, si ce n’est l’absence d’un 5e rapport, comme le veut la tendance dans le segment des berlines de luxe. Sinon, elle passe les rapports en douceur, mais réagit promptement quand besoin est, et l'on tire un certain plaisir à la piloter de façon manuelle, après avoir, au préalable, sélectionné le mode Sport.

Comportement

On peut désormais avoir du plaisir à conduire une Cadillac. À ce chapitre, la Seville aura été la première à distiller autre chose que l'ennui à son volant, et sa conduite s'est encore améliorée lors de l'introduction de la suspension Magnetic Ride. Celle-ci ne mérite que des éloges, tant pour sa sophistication que pour son rendement.

Conclusion

Moins chère que la plupart de ses rivales, la Seville n’a pourtant rien à leur envier, possédant même une qualité de plus en plus rare : du tempérament. La meilleure voiture jamais construite en Amérique, dites-vous ? Oui, et aussi l'une des plus belles. Un classique, assurément.

Forces

Une réussite esthétique Son habitacle cossu et spacieux Sa finition irréprochable Sa chaîne stéréo impressionnante Son excellent moteur

Faiblesses

L’effet de couple toujours présent Sa suspension flasque Une faible valeur de revente Un modèle en fin de carrière

Nouveautés

Fin de production du modèle STS Nouvelles couleurs : platine clair et blanc cotillon

Éric Descarries 2e opinion

La Seville vit ses dernières heures. Comme bien des produits GM, elle aura admirablement servi sa cause. Symbole de puissance et de luxe contemporain, la Seville commence à accuser de l’âge. Malgré tout, son puissant moteur V8 continue d’impressionner par ses performances étincelantes. Mais la plateforme est de plus en plus dépassée. La Seville a toujours attiré une clientèle d’approche plus jeune, et sa remplaçante, actuellement à l’étude, devra en faire autant. Dans le milieu, on chuchote la disparition du nom Seville au profit de trois lettres comme le veut la nouvelle tradition de Cadillac. C’est un peu dommage, car le nom Seville imposait un certain respect. Mais que voulez-vous, on n’arrête pas le progrès.

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
4 Years/80,000 km

Corrosion:
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
4 Years/80,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 63,400.00 $
Frais de transport 1,050.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 64,450.00 $
Prix total sans les options 64,450.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Mid-Size

Powertrain

Transmission
Drivetrain Front Wheel Drive
Trans Type 4
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 2.96
Second Gear Ratio (:1) 1.63
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.68
Reverse Ratio (:1) 2.13
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.11
Mileage
EnerGuide Estimate - City 13.3 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 8.2 L/100 km
Cruising Range - City 1237.31 mi
Cruising Range - Hwy 2006.86 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Type Gas V8
Displacement 4.6L/279
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 275 @ 5600
SAE Net Torque @ RPM 300 @ 4000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 12.5 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 119.9 ft³
Front Head Room 38.2 in
Front Leg Room 42.5 in
Front Shoulder Room 59.1 in
Front Hip Room 55.5 in
Second Head Room 38.0 in
Second Leg Room 38.2 in
Second Shoulder Room 58.0 in
Second Hip Room 57.5 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 112.2 in
Length, Overall 201.0 in
Width, Max w/o mirrors 75.0 in
Height, Overall 55.7 in
Track Width, Front 62.7 in
Track Width, Rear 62.4 in
Min Ground Clearance 5 in
Liftover Height 27.8 in
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume 15.7 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3992 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 2000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 200 lbs
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear Independent
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.02 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 0.71 in
Tires
Front Tire Size P225/60SR16
Rear Tire Size P225/60SR16
Spare Tire Size T125/70R16
Wheels
Front Wheel Size 16 x 7 in
Rear Wheel Size 16 x 7 in
Spare Wheel Size 16 x 4 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Magnasteer Magnetic Pwr
Steering Ratio (:1), Overall 14.8
Lock to Lock Turns (Steering) 2.4
Turning Diameter - Curb to Curb 40.5 ft
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System Yes
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 11.85 x 1.26 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 11.61 x 0.43 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 70 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • Engine: 4.6L SFI DOHC V8 Northstar engine
  • Heater: Engine block
  • Transmission: 4-speed automatic w/OD
  • Traction control: Full-range with on/off switch
  • Front wheel drive
  • Suspension: Luxury tuning w/StabiliTrak
  • Auto level control
  • Tires: P225/60SR16 all-season SBR BSW
  • Wheels: 16" x 7" cast aluminum styled
  • Steering: Magnasteer magnetic variable assist
  • Anti-lock brakes: 4-wheel disc
  • 70 litre fuel tank
  • Exhaust system: Double oval chromed tip outlets

EXTERIOR

  • Lighting: Cornering lamps, Twilight Sentinel, flash to pass, wiper activated headlamps, illuminated entry system, perimeter lighting
  • Front fog lamps
  • Mirrors: Dual, pwr, remote control, heated, driver-side auto-dimming w/memory & right hand tilt down feature
  • Glass: Solar-Ray

INTERIOR

  • Seats: Driver & front passenger buckets-inc: heated seat cushion & seat back on front & rear seat w/2 levels (hi/low), articulating head restraints, driver/passenger 6-way memory pwr adjusters & pwr recliners, 4-way pwr lumbar, rear armrest w/pass through, cupholders & umbrella storage in front seat
  • Leather seating surfaces
  • Console: Full front floor w/gated shifter, HVAC, heated seat & audio controls
  • Mats: Front & rear carpeted
  • Steering column: Pwr tilt & telescoping
  • Steering wheel: 4 spoke, Leather-wrapped, tilt, temp, voice recognition, radio & cruise controls
  • Instrumentation: Cluster w/analog & digital display & driver info centre
  • Pwr door locks
  • Pwr windows, express-down all windows w/child lockout & express up on front w/pinchguard
  • Pwr fuel filler door/trunk release
  • Retained accessory pwr to radio, windows & sunroof after key off
  • Cruise control: Controls on steering wheel
  • Rear parking assist: Ultrasonic
  • Universal garage door opener
  • Theft deterrent: PASS-Key III immobilizer, audible & visual warning
  • Remote keyless entry: Activation verification, 2 key fobs w/personalization, lock/unlock, trunk & fuel filler door release
  • Personalization & memory system for 2 drivers-inc: driver seat position/exit position, left & right hand outside rearview mirrors (tilt down feature), HVAC presets, radio presets, pwr tilt & telescopic steering wheel
  • OnStar: In-vehicle communications & assistance service with 1 year service plan
  • Air conditioning: Automatic with dual zone & air filtration, rear outlets & blower
  • Defogger: Rear window
  • ETR AM stereo/FM stereo w/CD player-inc: clock, Theftlock, (8) speakers
  • Steering wheel audio controls
  • Front/rear glass-mounted diversity antenna system
  • (1) front/(2) rear ashtrays w/(1) lighter in rear console
  • Dual pwr outlets
  • Auto-dimming rearview mirror w/compass & OnStar controls
  • Driver/passenger-side illuminated vanity mirrors
  • Illuminated entry
  • Interior lighting-inc: glove box, front map, rear reading, trunk, puddle lights, theatre dimming
  • Cargo net & deck lid tie down
  • Trunk mat

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system
  • Driver & front passenger airbags
  • Front seat-mounted side-impact airbags
  • 3-point seat belts for all seating positions
  • Front belts w/pretensioners/pwr height adjusters
  • Rear outboard seat belt comfort guides
  • Full-range traction control w/on/off switch
  • Child lockout rear windows
  • Child security rear door locks
  • Lower Anchors & Top Tethers for Children (LATCH)
  • In-trunk emergency release handle

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

ENGINE: 4.6L SFI DOHC V8 NORTHSTAR ENGINE
  • (STD)
LD8 0 $

TRANSMISSION

TRANSMISSION: 4-SPEED AUTOMATIC W/OD
  • (STD)
MX0 0 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 2
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
2 0 $
ADVERTISED SPECIAL SELECT-A-UNIT (SAU) R7A
  • inc: preliminary invoice
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
  • *Available to dealers in BC Region*
R7A 0 $
SELECT-A-UNIT (SAU) 3
  • (REQ: 1SC Preferred Equipment Group)
3 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP 2
  • inc: base vehicle
  • (REQ: SAU 2)
1SB 0 $
PREFERRED EQUIPMENT GROUP 3
  • inc: rain-sensing intermittent windshield wipers, 16" chrome wheels, ETR AM stereo/FM stereo w/CD player/cassette/Digital Sound Processing (DSP)/Radio Data System (RDS), wood inserts on steering wheel/shift knob
  • (REQ: SAU 3)
1SC 3900 $

TIRES

TIRES: P225/60SR16 ALL-SEASON SBR BSW TIRES
  • (STD)
___ 0 $

SEAT TYPE

SEATS: DRIVER & FRONT PASSENGER BUCKETS
  • inc: heated seat cushion & seat back on front & rear seat w/2 levels (hi/low), articulating head restraints, driver/passenger 6-way memory pwr adjusters & pwr recliners, 4-way pwr lumbar, rear armrest w/pass through, cupholders & umbrella storage in front seat (STD)
AQ9 0 $

SEAT TRIM

LEATHER SEATING SURFACES
  • (STD)
__3 0 $

PAINT

STANDARD EXTERIOR PAINT
  • (STD)
___ 0 $
EXTRA COST EXTERIOR PAINT ___ 1095 $

RADIO

ETR AM STEREO/FM STEREO W/CD PLAYER
  • inc: clock, Theftlock, (8) speakers (STD)
___ 0 $
ETR AM STEREO/FM STEREO W/CD PLAYER/CASSETTE
  • inc: weather band, Digital Sound Processing (DSP), Radio Data System (RDS), Theftlock, (8) Bose speakers
  • (REQ: 1SC Preferred Equipment Group)
UM5 0 $
DVD NAVIGATION
  • inc: voice recognition, voice prompts can be used as a DVD movie player when vehicle is in park. Includes AM-FM stereo, weatherband, CD player, clock, digital signal processing and Radio Data System *Deletes STD rearview mirror compass* *At time of print, detailed map coverage is only available for certain metropolitan areas of Canada (Montreal, Ottawa, Toronto, Calgary and Vancouver). Coverage is significantly limited outside these specified Areas*
  • (REQ: 1SC Preferred Equipment Group & U1Z 6-Disc CD Changer)
U3R 3205 $

WHEEL TYPE

WHEELS: 16" x 7" CAST ALUMINUM STYLED
  • (STD)
___ 0 $
WHEELS: 16" x 7" CHROME P05 1200 $

ADDITIONAL OPTIONS

CONSOLE-MOUNTED 6-DISC CD CHANGER U1Z 840 $
PWR SLIDING EXPRESS-OPEN TINTED GLASS SUNROOF W/SUNSHADE CF5 2065 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
TRACKING OPTION - A4A A4A 0 $
TRACKING OPTION - A4B A4B 0 $
TRACKING OPTION - A4C A4C 0 $
TRACKING OPTION - A4D A4D 0 $
TRACKING OPTION - A4E A4E 0 $
TRACKING OPTION - A4F A4F 0 $