facebook

BMW X5 2005

See other trims

bMW X5 2005

Ne rien sacrifier

Hugues Gonnot

BMW a finement ciselé son image sportive au cours des décennies. Alors, quand la marquee a présenté son premier camion en 2000, beaucoup ont cru que les dirigeants bradaient l’âme de la marque sur l’autel de la rentabilité. Pouvait-on combiner la « culture » camion avec les attributs traditionnels de la marque?

Carrosserie

Le X5 a toutes les caractéristiques du camion: allure massive, passages de roues robustes, vitres hautes et chassis surélevé. Mais les designers ont réussi un tour de force en les intégrant brillamment dans l’univers stylistique de BMW, aux règles pourtant parfaitement codées. L’avant a subi quelques modifications avec le remaniement de l’an dernier. Peu de differences extérieures entre le 3,0 litres et le 4,4 litres, tandis que le 4.8is se veut radicalement plus méchant: bouclier, bas de caisse, échappement et jantes lui sont spécifiques.

Habitacle

En montant dans le X5, l’amateur de BMW se sentira à son aise en un clin d’oeil. Les plastiques d’une excellente qualité et toutes les commandes se trouvent à leur place habituelle et offrent le toucher caractéristique d’une BMW. N’eût été la hauteur des vitres et une console centrale légèrement plus imposante, on se croirait dans une berline Série 5 d’ancienne generation (vous savez, avant le iDrive). Les cotes d’habitabilité se situent tout à fait dans la norme, ainsi que le volume de chargement.

Mécanique

La réputation de motoriste de BMW n’est plus à faire. Au menu, double Vanos pour tout le monde (calage variable de l’arbre à cames) et Valvetronic pour les V8 (levée variable des soupapes). Histoire de ne pas « se faire damner le pion » par Mercedes et son ML55, le 4,6 litres a été remplacé par un 4,8 qui développe 355 chevaux: une vraie bête ! Les transmissions, tant automatique que manuelle (de série avec le 3,0 litres), sont un vrai régal: commandes idéales, excellent étagement. Tout au plus aurait-on souhaité des kick downs un peu plus rapides (mais il y a toujours le mode Sport pour ça). L’an dernier, une nouvelle transmission intégrale a été installée. Baptisée xDrive, elle analyse la motricité des roués mais aussi les signaux du DSC (contrôle de stabilité), permettant une action plus rapide et appropriée. Rajoutez la gestion de motricité en descente et vous avez un utilitaire qui ne manquera pas d’aplomb sur les chemins.

Comportement

C’est évidemment à ce chapitre que le X5 est attendu au tournant (ah ! ah !). Autant dire qu’il passe le test haut la main. Basé sur un châssis d’ancienne Série 5, il en restitue les sensations générales. Le comportement du X5 est excellent pour un camion : prise de roulis limitée, absorption des irrégularités en douceur, excellente stabilité. De plus, le freinage est idéal, tant en puissance qu’en progressivité. Et tout cela se fait sans rien sacrifier au confort. Quant au 4.8is, il se situe hors norme puisqu’il peut enchaîner plusieurs tours de circuit pratiquement sans sourciller.

Conclusion

BMW a réussi à concevoir un camion sans rien sacrifier à ses standards, contrairement à Porsche avec son Cayenne. L’acheteur n’aura pas non plus à faire de sacrifices en ce qui concerne la tenue de route, le confort et l’agrément. Étonnamment, le six cylindres s’avère au final plus homogène (direction plus agreeable grâce à un train avant moins lourd, reprises déjà très correctes), surtout à la vue du prix demandé. Le X5 n’est pas un franchisseur solide (le Touareg se situe un cran au-dessus à ce chapitre), mais il fait tout très bien. La concurrence est de plus en plus rude dans le segment avec l’arrivée des Volvo, Volkswagen et autres Porsche, mais le charme de l’hélice bleue et blanche opère encore en plein !

Forces

• Allure réussie • Moteurs et boîtes de vitesses • Tenue de route • Habitacle

Faiblesses

• Boîte automatique parfois lente

Nouveautés en 2005

•Information non fournie par le constructeur

2e opinion Amyot Bachand

• Plus de puissance, une tenue plus près de la sportive que de l’utilitaire, voilà ce que le X5 4.8is vous procurera. Sa ligne trapue en fait un félin bondissant profitant de 355 chevaux. Son appétit gargantuesque en carburant ne fait malheureusement pas lever le pied aux amateurs. Heureusement, il y a le 3,0 litres pour les personnes raisonnables. Au chapitre de l’utilité, il faut repasser. Son coffre, avec son seuil élevé, vous limitera dans vos projets de vacances. Contentez-vous d’une fin de semaine si vous voulez partir avec toute la petite famille. On parle de véhicule sécuritaire : commencez par suivre l’exemple du X5 en matière de freinage et on fera des progrès immenses : 33,5 mètres pour arrêter de 100 km/h à 0.

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
4 Years/80,000 km

Corrosion:
12 Years/Unlimited km

Emissions:
4 Years/80,000 km

Roadside Assistance:
4 Years/Unlimited km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 58,800.00 $
Frais de transport 1,795.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 60,595.00 $
Prix total sans les options 60,595.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Sport Utility Vehicle

Powertrain

Transmission
Drivetrain All-Wheel-Drive
Trans Type 5
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.42
Second Gear Ratio (:1) 2.22
Third Gear Ratio (:1) 1.60
Fourth Gear Ratio (:1) 1.00
Fifth Gear Ratio (:1) 0.75
Reverse Ratio (:1) 3.03
Final Drive Axle Ratio (:1) 4.10
Mileage
EnerGuide Estimate - City 14.9 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 10.4 L/100 km
Cruising Range - City 1467.33 mi
Cruising Range - Hwy 2102.24 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Type Gas I6
Displacement 3.0L/182
Fuel System EFI
SAE Net Horsepower @ RPM 225 @ 5900
SAE Net Torque @ RPM 214 @ 3500
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume N/A
Front Head Room 39.9 in
Front Leg Room N/A
Front Shoulder Room N/A
Front Hip Room N/A
Second Head Room 38.5 in
Second Leg Room N/A
Second Shoulder Room N/A
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 111.0 in
Length, Overall 183.7 in
Width, Max w/o mirrors 73.7 in
Height, Overall 67.5 in
Track Width, Front 62.1 in
Track Width, Rear 62.1 in
Min Ground Clearance N/A
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings N/A
Cargo Box (Area) Height N/A
Cargo Volume to Seat 1 54.7 ft³
Cargo Volume to Seat 2 16.4 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 4697 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1650 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 165 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 5950 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 595 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front Double-Pivot
Suspension Type - Rear Integral
Suspension Type - Front (Cont.) Strut-Type
Suspension Type - Rear (Cont.) 4-Link
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P235/65R17
Rear Tire Size P235/65R17
Spare Tire Size P235/65R17
Wheels
Front Wheel Size 17 x 7.5 in
Rear Wheel Size 17 x 7.5 in
Spare Wheel Size 17 x 7.5 in
Front Wheel Material Alloy
Rear Wheel Material Alloy
Spare Wheel Material Alloy
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 21.1
Lock to Lock Turns (Steering) N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 39.7 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr-Assisted
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 13.1 x -TBD- in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 12.8 x -TBD- in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 93 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.0L DOHC 24-valve in-line 6-cyl engine
  • Double VANOS "steplessly" variable-valve timing
  • Fully-electronic "drive-by-wire" throttle system
  • Dual resonance intake system
  • 5-speed automatic transmission w/OD-inc: Steptronic shift control
  • Dynamic stability control (DSC-X)-inc: dynamic brake control (DBC), hill descent control (HDC), automatic differential brake (ADB+X), trailer stability control
  • All-wheel-drive system (xDrive) w/variable torque split
  • Electronically-controlled engine cooling
  • Double-pivot strut-type front suspension
  • Aluminum 4-link integrated rear suspension
  • Front/rear stabilizer bars
  • P235/65R17 all-season tires
  • Full-size spare tire w/alloy wheel
  • 17" x 7.5" V-spoke alloy wheels (style 130)
  • Engine-speed-sensitive pwr steering
  • Inner-vented front/solid rear disc brakes
  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS) w/electronic brake force distribution (EBD)
  • 93 litre fuel tank
  • Dual exhaust tailpipes
  • Tool kit located in luggage compartment

EXTERIOR

  • Roof rails
  • Body-colour front/rear bumpers & black trim panels
  • Front chrome grille w/black kidney bars
  • Rear roof spoiler
  • Black side-window frame trim
  • Low/high-beam xenon headlights w/luminous rings
  • Automatic headlamps
  • Halogen free-form fog lights
  • White turn-signal indicator lenses
  • Adaptive brake lights
  • Dual body-colour heated pwr mirrors w/blue tint
  • Speed-sensitive windshield wipers w/rain sensor, heated washer jets
  • Rear window wiper w/washer
  • Separate-opening two-piece tailgate w/soft-close upper portion
  • Heated door locks

INTERIOR

  • 3-stage heated front bucket seats w/8-way pwr driver seat
  • 60/40 split-folding rear seat w/(3) adjustable head restraints
  • Front seatback storage nets
  • Leatherette upholstery
  • Centre console-inc: armrest, storage compartment, cup holders
  • Rear centre armrest
  • Pwr tilt/telescopic steering column w/auto tilt-up
  • 4-spoke multi-function leather-wrapped heated steering wheel
  • Car/key memory w/follow-me-home function
  • Pwr windows w/comfort open/close & anti-trap
  • Central lock switch
  • Cruise control integrated in steering wheel
  • Pwr remote interior trunk release
  • Universal garage door opener pre-wire
  • Dual-zone auto climate control-inc: micro filter, residual/rest heat & max A/C functions, auto air recirculation
  • Anti-theft AM/FM stereo w/CD & MP3 player-inc: HiFi 10-speaker sound system (including (2) subwoofers)
  • 3-channel FM diversity antenna system
  • CD changer pre-wire
  • Lockable illuminated glove compartment w/take-out flashlight
  • BMW ambiance lighting
  • Dual visor vanity mirrors w/covers
  • Door-entry sills w/chrome BMW designation
  • Fully finished luggage compartment w/sliding cover
  • 12-volt socket in luggage compartment

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS) w/electronic brake force distribution (EBD)
  • Fully-integrated road safety technology (FIRST)
  • Smart airbag deployment system
  • Driver/front passenger airbag w/occupant sensor
  • Driver/front passenger side thorax airbags
  • Front/rear head airbag system (HPS)
  • Front height-adjustable 3-point safety belts w/pyrotechnical pretensioners
  • (3) rear 3-point safety belts
  • Safety belt force-limiters
  • Dynamic stability control (DSC-X)-inc: dynamic brake control (DBC), hill descent control (HDC), automatic differential brake (ADB+X), trailer stability control
  • Collapsible tube crash technology
  • Crash sensor-inc: fuel cutoff, lights on, door unlock
  • Front/rear crumple zones
  • Side impact protection door reinforcements
  • Interlocking door anchoring system
  • Battery safety terminal (BST)

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

TRANSMISSION

5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • inc: adaptive transmission control,tap-up/tap-down Steptronic shift control (STD)
___ 0 $
6-SPEED MANUAL TRANSMISSION W/OD ___ 0 $

SEAT TRIM

LEATHERETTE SEAT TRIM
  • (STD)
___ 0 $
DAKOTA LEATHER SEAT TRIM
  • inc: front centre armrest
___ 2500 $

PAINT TYPE

STANDARD PAINT ___ 0 $
METALLIC PAINT ___ 0 $

INTERIOR TRIM

BLACK HIGH-GLOSS TRIM ___ 0 $
BEIGE HIGH-GLOSS TRIM ___ 0 $
SMOKE GREY WOOD TRIM
  • (REQ: Premium Pkg)
___ 0 $
LIGHT POPLAR HIGH-GLOSS WOOD TRIM
  • (REQ: Premium Pkg)
___ 0 $
DARK POPLAR HIGH-GLOSS WOOD TRIM
  • (REQ: Premium Pkg)
___ 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

NAVIGATION PKG
  • inc: BMW on-board navigation, Canada/US navigation DVD
  • *Replaces STD in-dash CD player*
___ 2900 $
PREMIUM PKG
  • inc: pwr folding auto-dimming mirrors, poplar dark wood trim, pwr seats w/driver memory, Dakota leather, compass mirror
___ 3800 $
SPORT PKG
  • inc: sport suspension w/self-leveling rear air suspension, 3-spoke heated leather sport steering wheel, 18" Y-spoke alloy wheels (style 131), exhaust baffles, top window frame strip, external door cavity strip & B/C columns in high-gloss shadow line, titanium door unlock lever, titanium metal grille in front apron, anthracite roof liner
___ 2900 $
ACTIVITY PKG
  • inc: aluminum running boards, ski bag, headlamp washers, park distance control, privacy glass
___ 2200 $
REAR SIDE-IMPACT AIRBAGS ___ 450 $
ALUMINUM RUNNING BOARDS ___ 795 $
PANORAMA GLASS SUNROOF ___ 1800 $
MANUAL SIDE SUNSHADES ___ 225 $
AUTO-DIMMING PWR-FOLDING MIRRORS ___ 390 $
COMFORT SEATS
  • (REQ: Premium Pkg)
___ 1200 $
PWR FRONT SEATS
  • inc: driver memory
___ 875 $
SPORT SEATS
  • (REQ: Pwr Front Seats, Sport Pkg, Dakota Leather Trim)
___ 500 $
HEATED REAR SEATS
  • (REQ: Dakota Leather Seat Trim)
___ 520 $
PARK DISTANCE CONTROL ___ 795 $
ADAPTIVE HEADLIGHTS ___ 490 $
TELEPHONE & BMW ASSIST PREPARATION ___ 1100 $
6-DISC IN-DASH CD CHANGER ___ 795 $
AUDIOPHILE SOUND SYSTEM W/DSP ___ 1750 $
PRIVACY GLASS ___ 450 $