facebook

BMW X5 2004

See other trims

BMW X5 2004

Le loup dans la bergerie

Par Benoit Charette

Imaginez une équipe de football où le plus gros joueur de ligne courrait court plus vite que le meilleur porteur de ballon. C’est un peu le parallèle qu’on pourrait faire entre le X5 et une voiture de sport. Plus près de la GT sportive que du camion, cette familiale hautes sur pattes a révolutionné l’approche peu utilitaire et très sportive.

Carrosserie

Contrairement à la plupart de ses rivaux qui affichent des lignes plutôt lourdes, le X5 a enfilé sa tenue de sport. Face à un Mercedes ML ou à un Lincoln Aviator, ce tout terrain de ville de la firme bavaroise offre une musculation de rêve. Il est à la fois massif, robuste et racé; ses ailes bombées, son nez provocateur et ses roues découpées attirent le regard à tout coup. Les lignes deviennent bestiales, quasi féroces, avec les roues de 20 pouces du 4,6-litres.

Habitacle

L’habitacle est à l’image de la version choisie. Celui du 4,6-litres rappelle la très sportive M5. Sièges, cuir, titane, chrome, cadrans sport, couleur high-tech… sport et élégance ne font qu’un. À l’opposé, vous pouvez obtenir des sièges en tissu très confortables dans la version de 3 litres et une liste d’équipements de série quelque peu écourtée. Richement garni, le X5 offre toute la panoplie de la parfaite limousine. Tout est fait pour améliorer le confort à bord, aucun reproche à l’assemblage et à la finition; seules certaines commandes sont hors de portée du conducteur.

Mécanique

C’est ici que vous passez à la caisse, car le moteur choisi fait foi de la quantité de billets verts que vous devrez allonger. La motorisation de base se présente sous les traits d’un 6-cylindres en ligne de 3 litres développant 225 chevaux. Ce modèle vise les gens raisonnables qui prennent plaisir à le conduire et qui conservent quelques dollars pour autre chose que de l’essence. Vient ensuite le V8 pour les enthousiastes qui aiment avant tout la démonstration exemplaire des 290 chevaux allemands en parfaite harmonie. Depuis son lancement, les ventes se partagent environ moitié-moitié entre le V6 de 3 litres et le V8 de 4,4 litres. En haut de l’échelle, la pièce de résistance, le 4,6-litres avec ses 340 chevaux et son poids de 2,2 tonnes. Malgré ce poids, le X5 atteint les 100 km/h en 6,5 secondes, à peine une seconde de plus que la redoutable M3. Il faut avoir le cœur et le portefeuille très solides.

Comportement

La première chose qui frappe quand on prend le véhicule en mains est l’extrême rigidité du châssis, chose très rare dans ce segment de marché. Avec sa coque autoporteuse, sa transmission intégrale et ses suspensions bien calibrées, le X5 peut être conduit comme une voiture GT. Rivé au bitume, quasi insensible au roulis, il se déplace aisément de courbes en virages, fermement mais sans appréhension. Les nombreuses béquilles électroniques veillent, le freinage mordant sécurise, et la boîte séquentielle reste d'une redoutable efficacité. Même si l’aventure hors-route ne figure pas dans les principales habitudes des propriétaires, le système de contrôle de vitesse en descente (HDC, Hill Descent Control), déjà utilisé par Land Rover, équipe également le X5. Il n’est donc pas question d'un boîtier de transfert comme sur les « vrais » tout terrains, mais seulement d'un différentiel central qui répartit la puissance selon un rapport 38/62 % entre les trains avant et arrière. La vraie vocation de ce véhicule est la même que tous les produits de BMW; le plaisir de conduire sur route.

Conclusion

Le X5 est l’utilitaire des amateurs de voitures sport et le seul de sa catégorie (avec l’Infiniti FX 45) à pouvoir se conduire comme une sportive sans broncher.

Forces

Châssis très rigide Moteurs performants Tenue de route exemplaire

Faiblesses

V8 gourmand Fiabilité perfectible Direction floue au centre

Nouveautés

Pas de changement majeur

Amyot Bachand 2e opinion

À mes yeux, le X5 demeure le Schumacher des 4 x 4. Son allure en fascine plus d’un, que ce soit pour bien paraître ou purement pour la beauté et la simplicité de ses lignes. Le X5 adore la route, les virages serrés et n’hésite pas à bondir à la moindre sollicitation. Au contraire de la plupart des autres utilitaires de toutes catégories, il s’arrête sur une pièce de dix cents. Son appétit, ou plutôt sa soif, est gargantuesque. Quand on regarde sa fiche de fiabilité, on est frappé de stupeur : 1/5. Voilà qui n’est pas digne d’un constructeur allemand !

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
4 Years/80,000 km

Corrosion:
6 Years/Unlimited km

Roadside Assistance:
4 Years/Unlimited km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 96,500.00 $
Frais de transport 1,495.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 97,995.00 $
Prix total sans les options 97,995.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Sport Utility Vehicle

Powertrain

Transmission
Drivetrain All-Wheel-Drive
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 4.17
Second Gear Ratio (:1) 2.34
Third Gear Ratio (:1) 1.52
Fourth Gear Ratio (:1) 1.14
Fifth Gear Ratio (:1) 0.87
Sixth Gear Ratio (:1) 0.69
Reverse Ratio (:1) 3.40
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.91
Mileage
EnerGuide Estimate - City 14.8 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 9.9 L/100 km
Cruising Range - City 1477.25 mi
Cruising Range - Hwy 2208.41 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Type Gas V8
Displacement 4.8L/293
Fuel System EFI
SAE Net Horsepower @ RPM 355 @ 6200
SAE Net Torque @ RPM 369 @ 3600
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume N/A
Front Head Room 38.9 in
Front Leg Room 39.3 in
Front Shoulder Room 58.0 in
Front Hip Room N/A
Second Head Room 38.5 in
Second Leg Room 35.4 in
Second Shoulder Room 57.2 in
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 111.0 in
Length, Overall 183.7 in
Width, Max w/o mirrors 73.7 in
Height, Overall 67.2 in
Track Width, Front 61.7 in
Track Width, Rear 62.8 in
Min Ground Clearance 7.1 in
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings N/A
Cargo Box (Area) Height N/A
Cargo Volume to Seat 1 54.7 ft³
Cargo Volume to Seat 2 16.4 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 5016 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1650 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 165 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 5950 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 595 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front Double-Pivot
Suspension Type - Rear Integral
Suspension Type - Front (Cont.) Strut-Type
Suspension Type - Rear (Cont.) 4-Link
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P275/40R20
Rear Tire Size P315/35R20
Spare Tire Size P275/40R20
Wheels
Front Wheel Size 20 x 9.5 in
Rear Wheel Size 20 x 10.5 in
Spare Wheel Size 20 x 9.5 in
Front Wheel Material Alloy
Rear Wheel Material Alloy
Spare Wheel Material Alloy
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 21.1
Lock to Lock Turns (Steering) 3.5
Turning Diameter - Curb to Curb 39.7 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr-Assisted
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 14.0 x -TBD- in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 12.8 x 0.47 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 93 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 4.8L EFI DOHC 32-valve V8 engine w/variable-valve timing, valvetronic
  • Double VANOS "steplessly" variable-valve timing
  • Fully-electronic "drive-by-wire" throttle system
  • Dual resonance intake system
  • Comfort start
  • 6-speed automatic transmission w/OD-inc: Steptronic shift control
  • Dynamic stability control (DSC-X)-inc: dynamic brake control (DBC), hill descent control (HDC), automatic differential brake (ADB+X), trailer stability control
  • All-wheel-drive system (xDrive) w/variable torque split
  • Electronically-controlled engine cooling
  • Double-pivot strut-type front suspension
  • Aluminum 4-link integrated rear suspension
  • Full-air suspension w/active ride height & sport calibration
  • Front/rear stabilizer bars
  • P275/40R20 front/P315/35R20 rear tires
  • 20" x 9.5" front/20" x 10.5" rear V-spoke alloy wheels (style 168)
  • Servotronic pwr steering w/sport settings
  • 4-wheel ventilated disc brakes
  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS) w/electronic brake force distribution (EBD)
  • 93 litre fuel tank
  • Dual exhaust tailpipes w/twin tips
  • Tool kit located in trunk

EXTERIOR

  • Pwr glass sunroof
  • Front chrome grille w/chrome-plated kidney bars
  • High-gloss Shadow line side window frame trim
  • Low/high-beam xenon headlights w/luminous rings
  • Automatic headlamps
  • Halogen free-form fog lights
  • White turn-signal indicator lenses
  • Adaptive brake lights
  • Dual body-colour heated pwr folding mirrors
  • Privacy glass
  • Speed-sensitive windshield wipers w/rain sensor, heated washer jets
  • Rear window wiper w/washer
  • Separate-opening two-piece tailgate w/soft-close upper portion
  • Heated door locks
  • Rear roof spoiler

INTERIOR

  • 3-stage heated 8-way pwr front sport seats w/driver seat memory, lumbar support
  • 30/70 split-folding rear seat w/(3) adjustable head restraints, 2-stage heated
  • Front seatback storage nets
  • M Texture Alcantara/Nappa or Nappa leather upholstery
  • Centre console-inc: armrest, storage compartment, cup holders
  • Rear centre armrest
  • Pwr tilt/telescopic steering column w/auto tilt-up
  • Multi-function leather-wrapped 3-spoke sport steering wheel
  • Service interval display w/km-to-service readout
  • Check-control vehicle monitor system w/pictogram
  • 4-function on-board computer
  • Car/key memory w/follow-me-home function
  • Pwr windows w/comfort open/close & anti-trap
  • Central remote locking-inc: fuel-filler door, central lock switch
  • Cruise control integrated in steering wheel
  • Pwr remote interior trunk release
  • Front/rear park distance control (PDC)
  • Universal garage door opener pre-wire
  • Multi-function self-charging remote control
  • Coded driveaway protection
  • Alarm system w/interior motion sensor
  • Dual-zone auto climate control-inc: micro filter, residual/rest heat & max A/C functions, auto air recirculation
  • Anti-theft AM/FM stereo w/6-disc CD changer-inc: Audiophile 12-speaker system
  • 3-channel FM diversity antenna system
  • CD changer & telephone pre-wire
  • Anthracite roof liner
  • Rear side manual sunshades
  • BMW ambiance lighting
  • Sunglasses holder integrated into roof console
  • Auto-dimming rearview mirror w/electronic compass
  • Door-entry sills w/chrome BMW designation
  • Ski bag
  • Luggage compartment sliding cover

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS) w/electronic brake force distribution (EBD)
  • Fully-integrated road safety technology (FIRST)
  • Smart airbag deployment system
  • Driver/front passenger airbag w/occupant sensor
  • Driver/front passenger side thorax airbags
  • Front/rear head airbag system (HPS)
  • Front 3-point safety belts w/pyrotechnical tensioning system, height adjust
  • (3) rear 3-point safety belts
  • Safety belt force-limiters
  • Dynamic stability control (DSC-X)-inc: dynamic brake control (DBC), hill descent control (HDC), automatic differential brake (ADB+X), trailer stability control
  • Collapsible tube crash technology
  • Crash sensor-inc: fuel cutoff, lights on, door unlock
  • Interlocking door anchoring system
  • Battery safety terminal (BST)

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

SEAT TRIM

ALCANTARA/NAPPA LEATHER SEAT TRIM
  • (STD)
F2__ 0 $
NAPPA LEATHER SEAT TRIM N5__ 0 $

PAINT TYPE

STANDARD PAINT ___ 0 $
METALLIC PAINT ___ 0 $

INTERIOR TRIM

GRAPHITE METALLIC TRIM ___ 0 $
LEMANS BLUE TRIM ___ 0 $
SMOKE-GREY POPLAR HIGH-GLOSS WOOD TRIM 435 0 $
LIGHT POPLAR HIGH-GLOSS WOOD TRIM 437 0 $
DARK POPLAR HIGH-GLOSS WOOD TRIM 438 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

REAR SIDE-IMPACT AIRBAGS 261 425 $
ALUMINUM RUNNING BOARDS 328 795 $
EXTENDIBLE LOAD FLOOR 412 625 $
LUGGAGE COMPARTMENT NET 413 180 $
COMFORT SEATS
  • (REQ: N5__ Nappa Leather Seat Trim)
456 1200 $
PWR REAR SEATS 461 750 $