facebook

Audi allroad 2004

See other trims

Audi Allroad 2004

La sauvageonne apprivoisée

Par Amyot Bachand

L’Audi Allroad constitue, à nos yeux, un excellent compromis à l’utilitaire haut de gamme. Pensée et construite comme un utilitaire sport, elle offre le confort et la maniabilité d’une familiale alliés à des performances significatives d’une berline au tempérament sportif. Elle convient à merveille à notre climat.

Carrosserie

Sobre, la robe de l’Allroad révèle des lignes classiques. Avec son échappement double et ses roues de 17 pouces, elle en impose. Son air massif et sa plaque protectrice à l’avant vous rappellent son caractère utilitaire.

Habitacle

Cette Audi comporte des portières lourdes à l’avant. De plus, il faut enjamber ou faire attention à ses bas de pantalon si le dernier conducteur a laissé la voiture à sa hauteur de conduite de ville ou de campagne. Les sièges avant permettent au conducteur et au passager de trouver une excellente position assise avec un bon dégagement pour les épaules et les jambes. L’Audi possède de nombreux rangements : deux coffrets dans l’appui-bras central et deux pochettes dans chacune des portières avant, entre autres. À l’arrière, deux adultes pourront s’asseoir assez confortablement s’ils n’ont pas les jambes trop longues.Avec un volant télescopique réglable en hauteur, le chauffeur jouit d’une bonne position de conduite. Il faudra prendre le temps de bien se familiariser avec les commandes pour éviter de les chercher quand vous serez sur la route. Quant au coffre, vous pouvez déménager le meuble de votre belle-mère grâce aux dossiers rabattables ou partir en week-end de ski avec toute la famille.

Mécanique

Mue par un V6 à turbocompresseur de 2,7 litres, l’Allroad fait preuve d’une agilité surprenante. Avec son air massif, on s’étonne qu’elle puisse couvrir le 0 à 100 km/h en 9 secondes. Au chapitre des dépassements, elle passe de 80 à 120 km/h en moins de 6 secondes sur le troisième rapport de la boîte automatique Tiptronic. Une mesure de prudence avant d’ouvrir le capot : il demeure très chaud à l’arrêt, et vous pourriez vous brûler. Notre déception vient des distances de freinage : nous aurions espéré plus d’efficacité à ce chapitre que les 41 mètres nécessaires pour s’arrêter de 100 à 0 km/h. Son poids y joue certes pour quelque chose. Si son V6 performant exige de l’essence suprême, sa consommation de 15,3 litres aux 100 kilomètres, par contre, nous a semblé raisonnable pour ce type de véhicule.

Comportement

Qu’est-ce que vous voulez faire avec l’Allroad ? Foncer sur l’autoroute ? Abaissez la garde au sol à 14,4 centimètres grâce à la suspension pneumatique réglable électroniquement, et le tour est joué. Vous voulez vous promener au printemps dans les rues de Montréal : remontez la garde au sol au troisième niveau (16,1 centimètres) et vous voilà à l’abri des trous et des bosses. Vous devez franchir le banc de neige laissé par la déneigeuse devant votre entrée, qu’importe. Poussez le dégagement à sa hauteur maximale (20,8 centimètres) et vous l’enjamberez. L’Audi Allroad offre ainsi un compromis intéressant entre l’utilitaire et la voiture. Rappelez-vous que l’Audi possède une vraie transmission intégrale constamment à l’affût des glissements et qu’elle possède ainsi une motricité sûre dans toutes les conditions. Malgré son poids, elle colle bien à la route même en virage serré; elle démontre un roulis important, mais ne glisse pas. Sa suspension absorbe bien les inégalités de la route pour le confort de ses passagers. Nous reprochons, par contre, la lourdeur et la fermeté de sa direction qui ne transmet que trop peu la direction des roues.

Conclusion

L’Audi Allroad respire la solidité. Grâce à sa suspension pneumatique à hauteur réglable, elle peut affronter les obstacles quotidiens avec une douce fermeté.

Forces

Sa suspension pneumatique Ses performances Sa tenue de route

Faiblesses

Un freinage perfectible Une direction lourde

Gabriel Gélinas 2e opinion

Oubliez les véhicules utilitaires sport de luxe et autres 4×4 qui n’ont rien de sportif ni rien d’utilitaire : la solution, c’est l’Audi Allroad, qui représente un bien meilleur choix à tous les points de vue. Comme il s’agit d’une voiture, son comportement dynamique est celui d’une berline de luxe et elle n’est pas handicapée par le centre de gravité élevé ou l’excédent de poids d’un utilitaire sport. Comme il s’agit d’une Audi, l’allure est sobre et la qualité de la finition intérieure est inégalée dans l’industrie. Ce n’est pas la plus performante des familiales de luxe (voir l’Audi S6), mais c’est certainement la plus polyvalente avec sa garde au sol réglable qui autorise la circulation sur des sentiers impraticables pour bien d’autres voitures. Parmi les bémols, on relèvera le délai de réaction du turbo lors de l’accélération initiale et le prix élevé. Malgré cela, l’Audi Allroad est mon premier choix dans cette catégorie.

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
4 Years/80,000 km

Corrosion:
12 Years/Unlimited km

Roadside Assistance:
4 Years/80,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 59,990.00 $
Frais de transport 600.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 60,590.00 $
Prix total sans les options 60,590.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Mid-Size

Powertrain

Transmission
Drivetrain All-Wheel Drive
Trans Type 5
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.67
Second Gear Ratio (:1) 2.00
Third Gear Ratio (:1) 1.41
Fourth Gear Ratio (:1) 1.00
Fifth Gear Ratio (:1) 0.74
Reverse Ratio (:1) 4.10
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.09
Mileage
EnerGuide Estimate - City 14.3 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 9.8 L/100 km
Cruising Range - City 1150.79 mi
Cruising Range - Hwy 1679.21 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Type Gas V6
Displacement 2.7L/163
Fuel System SMPI
SAE Net Horsepower @ RPM 250 @ 5800
SAE Net Torque @ RPM 258 @ 1850
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) 150
Cooling System
Total Cooling System Capacity 6.3 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 99.3 ft³
Front Head Room 37.5 in
Front Leg Room 41.3 in
Front Shoulder Room 58.6 in
Front Hip Room N/A
Second Head Room 38.4 in
Second Leg Room 37.3 in
Second Shoulder Room 56.9 in
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 108.5 in
Length, Overall 189.4 in
Width, Max w/o mirrors 76.1 in
Height, Overall 60.1 in
Track Width, Front 62.0 in
Track Width, Rear 62.4 in
Min Ground Clearance 5.6 in
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings N/A
Cargo Box (Area) Height N/A
Cargo Volume to Seat 1 N/A
Cargo Volume to Seat 2 N/A
Trunk Volume N/A

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 4244 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Suspension
Suspension Type - Front Four Link
Suspension Type - Rear Double Wishbone
Suspension Type - Front (Cont.) Variable Air
Suspension Type - Rear (Cont.) Variable Air
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P225/55HR17
Rear Tire Size P225/55HR17
Spare Tire Size P225/55HR17
Wheels
Front Wheel Size 17 x 7.5 in
Rear Wheel Size 17 x 7.5 in
Spare Wheel Size 17 x 7.5 in
Front Wheel Material Alloy
Rear Wheel Material Alloy
Spare Wheel Material Alloy
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 16.2
Lock to Lock Turns (Steering) 2.8
Turning Diameter - Curb to Curb 38.3 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.6 x -TBD- in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 10.1 x -TBD- in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 70.0 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 2.7L DOHC SMPI 30-valve bi-turbo V6 engine w/electronic boost regulation
  • 5-speed "Tiptronic" automatic transmission-inc: dynamic shift programming (DSP), hill detection capability
  • Torsen torque sensing center differential
  • Permanent all-wheel drive w/Electronic Differential Locks (EDL)
  • Independent 4-link front suspension
  • Double wishbone rear suspension
  • Front/rear variable height air suspension
  • Front/rear stabilizer bars
  • Electronic stabilization program (ESP)
  • P225/55HR17 high performance tires
  • 17" x 7.5" 5-spoke design alloy wheels
  • Deflated full size spare tire w/alloy wheel/air compressor
  • Vehicle speed-sensitive pwr rack & pinion steering
  • Pwr front vented/solid rear disc brakes w/rear load-sensitive pressure proportioning
  • 4-wheel anti-lock brake system w/electronic rear brake force distribution
  • 70 litre fuel tank
  • Dual exhaust tips
  • Tool kit located in rear storage compartment

EXTERIOR

  • Front/rear tone-on-tone colour-keyed bumper covers, fender flares
  • Aluminum trim-inc: roof rails, side window trim, rear deck lid sill area, door sill extension, front/rear skid plate
  • Aerodynamic halogen headlights w/retractable headlight washers/auto leveling system
  • Dual front/rear fog lights
  • Front/rear puddle lamps
  • Dual heated pwr mirrors
  • Flush body-colour door handles
  • 4-position adjustable intermittent windshield wipers w/heatable washer nozzles
  • Rear window wiper w/washer

INTERIOR

  • Cloth upholstery
  • Dual 12-way heated pwr front bucket seats-inc: pwr lumbar, lockable headrests
  • 33/66 split fold rear seat w/locking seatbacks/3-adjustable headrests
  • Folding front center armrest w/angle adjustment/storage compartment
  • Fold down rear center armrest
  • Full center console-inc: storage bins, retractable cup holder, rear air vents, rear pwr outlet
  • Storage areas-inc: left side of center dashboard console, below steering column
  • Front/rear floor mats
  • Leather-wrapped 4-spoke steering wheel w/"Tiptronic" controls
  • Adjustable tilt/telescopic steering column
  • Backlit instrumentation-inc: coolant/oil temp gauges, tachometer, electric speedometer, voltmeter
  • White/red illuminated instruments w/automatic brightness control
  • Digital odometer w/service interval indicator
  • Driver info display center-inc: active auto check system, outside temp gauge, 5-function trip computer, open door/liftgate pictogram display
  • Immobilizer III transponder system
  • Anti-theft vehicle alarm system w/blinking theft deterrent light
  • Cruise control
  • Pwr central locking system-inc: windows convenience close feature, selective unlocking/trunk/fuel filler door locks
  • Remote locking w/selective unlock, rear hatch release, panic alarm button
  • Pwr windows-inc: pinch protection, front/rear 1-touch down/1-touch up, pwr retention, driver door master control switch
  • Remote rear liftgate release on driver door
  • Rear window defogger w/timer
  • Dual zone automatic climate control system-inc: sun sensor, smog sensor, charcoal activated filter
  • Rear seat heater ducts
  • AM/FM stereo w/cassette/6-disc CD changer-inc: speed-variable volume, 140-watt (8) speaker sound system w/subwoofer
  • Satellite radio preparation
  • Leather shift knob
  • Walnut wood interior trim
  • Genuine wood inlays-inc: instrument panel, center console, door panels
  • (4) assist handles w/slow retraction feature
  • Front/rear headliner lights-inc: fade-in/fade-out feature, time-delay, auto switch on w/ignition key removed
  • Front/rear reading lights in headliner
  • Illuminated lighter/ashtray/rear cargo area/locking glove box/interior door release handles
  • Dual illuminated visor vanity mirrors
  • Front/rear foot well lights
  • Dual rear retractable cup holders
  • Retractable rear window sunshade
  • Rear cargo area pwr outlet
  • Rear footwell mats
  • Retractable rear luggage area partition net
  • Removable retractable rear luggage cover
  • Luggage net w/(4) tie-down eyelets
  • Emergency warning triangle in rear storage area

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock brake system w/electronic rear brake force distribution
  • Driver & front passenger airbag supplemental restraint system
  • Front seat-mounted side-impact airbags
  • Sideguard inflatable curtain airbags
  • Front 3-point seat belts-inc: height adjustment, automatic tensioners, belt force limiters
  • Rear 3-point seat belts w/automatic tensioners
  • Front/rear seat belts w/ratcheting mechanism for securing child seat (ALR)
  • Rear seat lower anchorage & upper tether child seat provisions
  • Rear child safety door locks w/rear decklid
  • Rear center armrest first-aid kit

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

SEAT TRIM

CLOTH SEAT TRIM
  • (STD)
N7Z 0 $
LEATHER SEAT UPHOLSTERY
  • (REQ: PPY Premium Pkg)
N5A 0 $

PAINT TYPE

STANDARD PAINT ___ 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

PREMIUM PKG
  • inc: leather upholstery, pwr glass sunroof w/tilt/slide feature, Xenon high intensity discharge headlights, auto-dimming interior mirror w/compass, auto-dimming pwr folding exterior pwr mirrors, driver seat & mirror adjustment memory, Homelink remote transmitter, multi-function steering wheel, manual rear side window sunshades
PPY 4275 $
COLD WEATHER PKG
  • inc: heated rear seats, ski sack
PCW 480 $
NAVIGATION SYSTEM
  • inc: CD maps
7Q9 1975 $
BOSE 200-WATT PREMIUM SOUND SYSTEM
  • inc: subwoofer
8RY 1050 $
TIRE PRESSURE MONITORING SYSTEM 7K1 575 $
REAR PARKTRONIC 7X1 500 $
AUDI/ONSTAR TELEMATICS
  • inc: (1) year Safe & Sound pkg
9ZS 1350 $
REAR SEAT MOUNTED SIDE-IMPACT AIRBAGS 4X4 490 $