facebook

Subaru Tribeca 2008

See other trims

Subaru Tribeca 2008

Second début

Par Pascal Boissé

Irrités d’être ridiculisés par la presse automobile du monde entier, les dirigeants de Subaru ont mis les bouchées doubles afin de corriger le design de leur utilitaire Tribeca sur le marché depuis seulement deux ans. Principalement à cause de sa calandre ratée, inspirée par Alfa Romeo ou Edsel, selon vos références, ainsi que par ses formes peu distinctives, ce produit avait partiellement manqué la cible. Saluons le courage et la réactivité de Subaru! Certains constructeurs américains devraient prendre exemple sur eux.

Carrosserie

Non seulement a-t-on revu le style du Tribeca, avec une face avant plus conventionnelle ainsi qu’un pare-choc arrière qui semble maintenant apte à faire son travail mais, chez Subaru, on s’est assuré que ce genre de gaffe ne se reproduirait plus: Zapatinas, le chef designer responsable de ce fiasco, a été licencié. Le nouveau look du Tribeca n’est pas férocement original ni spectaculaire, mais il est mille fois plus harmonieux qu’avant. À l’instar d’autres produits Subaru, mais dans un style qui lui est propre, le Tribeca roule sur la ligne très fine qui sépare les voitures des camions. Sa silhouette et le dessin de son vitrage latéral réussissent à bien masquer la présence d’une troisième rangée de sièges.

Habitacle

L’intérieur a subi moins de modifications que l’extérieur, et l’insolite tableau de bord enveloppant et sinueux est toujours présent. Cette configuration de planche de bord est originale bien que pas toujours bien exploitée, mais sa finition est irréprochable. Au centre, l’écran multifonction 7 pouces sert aussi à la caméra de recul, une bonne chose puisque la visibilité arrière est problématique, surtout si les appuie-tête sont relevés. Étrangement mal placées, devant cet écran, on trouve des buses de ventilation, là précisément où l’on aurait souhaité retrouvé un vide-poche ou des porte-verres. Les sièges sont très confortables, du moins à l’avant. À l’arrière, l’espace pour les jambes manque cruellement, tant pour les occupants de la rangée centrale que pour ceux des rudimentaires places de la troisième rangée qui ne pourra accueillir que des enfants. Cette troisième rangée de sièges est désormais exclusive à la version la plus équipée du Tribeca. Lorsque ces sièges sont en usage, l’espace à bagages se résume à 255 litres.

Mécanique

Tant qu’à revoir la carrosserie, on en a profité pour régler quelques lacunes sur le plan mécanique: la cylindrées du moteur 6 cylindres à plat augmente à 3,6 litres, permettant un léger gain de puissance mais, surtout, fournissant 32 lb-pi supplémentaires. De plus, ce moteur fonctionne désormais au carburant régulier, une nouveauté. La boîte de vitesse automatique a fait l’objet d’une sérieuse révision, car son fonctionnement, autrefois saccadé, est maintenant plus fluide. Bien entendu, puisqu’il s’agit d’un Subaru, le Tribeca est obligatoirement muni de la traction aux quatre roues.

Comportement

Dans toutes conditions, le Tribeca est très stable et fait preuve de beaucoup d’aplomb en virage. Les accélérations sont franches et vigoureuses, ce qui n’est pas désagréable sauf quand on doit s’arrêter à la pompe et payer pour nos péchés. Bien que le roulement du Tribeca soit généralement silencieux, les pneus de notre véhicule d’essai émettaient un grondement bruyant sur des routes de béton, ce qui empêchait toute conversation dans l’habitacle.

Conclusion

Sous sa forme précédente, le Tribeca était un véhicule intéressant mais souffrant de certains handicaps, notamment sa carrosserie qu’on avait peine à regarder sans plisser les yeux et sa boîte automatique hésitante. Le Tribeca est désormais débarrassé de ses irritants majeurs, modernisé et mis à jour. Reste à voir si ce sera assez pour lui permettre de se tailler la place qui lui revient sur le marché.

Forces

Redessiné (enfin!) Tableau de bord original Tenue de route

Faiblesses

Espace pour les jambes limité à l’arrière Visibilité arrière Consommation Pas de volant télescopique

Nouveautés en 2008

Dessin de l’avant et de l’arrière de la carrosserie Nouveau moteur 3,6 l Boîte automatique améliorée

2e opinion Benoit Charette

Après moins de deux ans sur le marché, Subaru a décidé d’apporter quelques modifications à son vaisseau mère. Une chirurgie au nez s’imposait pour corriger cette drôle de calandre qui ressemble maintenant à celle d’une… Chrysler. C’est tout de même un pas en avant. Subaru a aussi répondu à la critique concernant la puissance du moteur et surtout le couple qui faisait un peu défaut. Pour 2008, la puissance est ainsi accrue de 245 à 256 chevaux, et le couple passe de 215 à 247 lb-pi hors route. Ces améliorations se font positivement sentir au volant. En effectuant rapidement les correctifs, Subaru met toutes les chances de son côté pour mieux réussir dans ce segment très compétitif.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Roadside Assistance:
3 Years/Unlimited km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 52,495.00 $
Frais de transport 1,495.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 53,990.00 $
Prix total sans les options 53,990.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Sport Utility Vehicle

Powertrain

Transmission
Drivetrain All wheel drive
Trans Type 5
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.54
Second Gear Ratio (:1) 2.26
Third Gear Ratio (:1) 1.47
Fourth Gear Ratio (:1) 1.00
Fifth Gear Ratio (:1) 0.83
Reverse Ratio (:1) 2.37
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.58
Transfer Case Gear Ratio (:1), High N/A
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low N/A
Mileage
EnerGuide Estimate - City 13.2 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 9.4 L/100 km
Cruising Range - City 1139.83 mi
Cruising Range - Hwy 1600.61 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Type Gas Flat 6
Displacement 3.6L/221.5
Fuel System SMPI
SAE Net Horsepower @ RPM 256 @ 6000
SAE Net Torque @ RPM 247 @ 4400
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 7
Passenger Volume 133.5 ft³
Front Head Room 38.9 in
Front Leg Room 42.3 in
Front Shoulder Room 58.1 in
Front Hip Room 54.0 in
Second Head Room 38.2 in
Second Leg Room 34.3 in
Second Shoulder Room 57.5 in
Second Hip Room 54.6 in
Third Head Room 36.2 in
Third Leg Room 30.9 in
Third Shoulder Room 51.3 in
Third Hip Room 43.3 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 108.2 in
Length, Overall 191.5 in
Width, Max w/o mirrors 73.9 in
Height, Overall 67.7 in
Track Width, Front 62.2 in
Track Width, Rear 62.1 in
Min Ground Clearance 8.4 in
Rear Door Opening Height 29.3 in
Rear Door Opening Width 38.5 in
Liftover Height 29.2 in
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 74.3 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 44.5 in
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings 43.3 in
Cargo Box (Area) Height 32.9 in
Cargo Volume to Seat 1 74.4 ft³
Cargo Volume to Seat 2 37.5 ft³
Cargo Volume to Seat 3 8.3 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 4266 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 200 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front Strut
Suspension Type - Rear Double wishbone
Suspension Type - Front (Cont.) w/steel L-arms
Suspension Type - Rear (Cont.) w/cast iron A-arms
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P255/55HR18
Rear Tire Size P255/55HR18
Spare Tire Size T165/80R17
Wheels
Front Wheel Size 18 x 8 in
Rear Wheel Size 18 x 8 in
Spare Wheel Size Compact in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr rack & pinion
Steering Ratio (:1), Overall N/A
Lock to Lock Turns (Steering) 3.4
Turning Diameter - Curb to Curb 37.4 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.4 x 1.2 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 12.6 x 0.7 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 64 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.6L DOHC SMPI 24-valve horizontally opposed HO 6-cyl engine-inc: active valve lift system, active valve control system, direct ignition, iridium spark plugs
  • Electronic throttle control (ETC)
  • Liquid-filled engine mounts
  • Aluminum alloy hood-inc: gas strut supports
  • 5-speed automatic transmission w/OD-inc: normal/sport/SPORTSHIFT modes, lock-up torque converter, variable torque distribution, shift lock, blipping control
  • Traction control system (TCS)
  • Vehicle dynamics control system (VDC)-inc: lateral-g & yaw-rate sensors
  • Symmetrical all-wheel drive
  • Engine oil cooler
  • Transmission oil cooler
  • HD raised 4-wheel independent suspension-inc: front & rear stabilizer bars, front struts & steel lower L-arms, rear double wishbones & cast iron upper A-arms
  • P255/55HR18 Goodyear Eagle all-season mud & snow tires
  • T165/80R17 compact spare tire
  • 18" x 8" 5-dual-spoke aluminum alloy wheels
  • Engine-speed sensitive pwr steering
  • Pwr-assisted ventilated 4-wheel dual-diagonal disc brakes w/front dual-piston calipers
  • Brake assist
  • 4-wheel anti-lock brakes (ABS) w/electronic brake-force distribution (EBD)
  • Twin exhaust w/chrome tips

EXTERIOR

  • Glass tilt/slide pwr moonroof w/sunshade
  • Black roof rack w/rails
  • Rear roof-line spoiler w/integrated brake light
  • Black & chrome grille
  • Projector beam halogen headlights-inc: contoured multi-reflector high beams, projector beam xenon HID low beams, manual levelizer, auto-off feature
  • Multi-reflector halogen fog lights
  • Black rocker panel, wheel arch & side quarter protector mouldings
  • Windshield upper sunshade band
  • Tinted windows
  • Deep-tinted liftgate/rear window glass
  • Body-colour heated folding pwr mirrors-inc: integrated LED turn signals
  • Variable-intermittent wipers-inc: washer, de-icer
  • Intermittent rear wiper w/washer
  • Chrome door handles
  • Anti-corrosion body treatment

INTERIOR

  • Leather upholstery & leather interior trim
  • Front heated reclining bucket seats w/(3) heat level settings
  • 8-way pwr driver seat-inc: lumbar support, (2) memory settings
  • 4-way pwr front passenger seat w/lumbar support
  • 40/20/40-split/flat-folding/reclining second-row seating
  • 50/50-split/flat-folding third-row seating w/driver & passenger side access
  • Front centre-console-inc: armrest, (2) lighted cupholders, storage drawer, (2) 12-volt pwr outlets
  • Embroidered floor mats
  • Leather-wrapped tilt steering wheel w/audio controls
  • Engine immobilizer
  • Anti-theft security system
  • Electroluminescent analog gauges-inc: speedometer, odometer, dual trip odometers, coolant temp, tachometer, fuel gauge w/low fuel light & door location indicator, full needle sweep on startup
  • Tire pressure monitoring system (TPMS)
  • Monitor system-inc: colour touch-screen display, fuel information, ambient temp, clock, driving record data, maintenance schedule, calculator, display acts as second screen for DVD system when vehicle is in park
  • DVD-based GPS navigation system
  • Rear view camera system w/display in monitor system
  • Pwr windows w/driver window auto-down
  • Pwr door locks
  • Remote keyless entry w/separate door & cargo area access controls, panic alarm
  • Cruise control
  • Illuminated ignition
  • HomeLink universal garage door opener
  • Dual-zone automatic climate control-inc: filtration, rear ducts
  • Rear window defogger w/timer
  • AM/FM stereo w/MP3/6-disc CD changer-inc: auxiliary input, (8) speakers, subwoofer
  • Rear seat DVD entertainment system-inc: 9" screen, (2) wireless headphones, auxiliary audio/video input, remote control, third-row 12-volt pwr outlet
  • Glass-integrated antenna
  • XM Satellite radio installed, subscription required
  • Silver metallic accents
  • Lockable/illuminated glove box
  • (2) centre row armrest-integrated cup holders
  • (4) front & rear door-integrated cup holders
  • (2) third-row cup holders
  • Front door storage compartments
  • Driver/front passenger seatback storage pockets
  • Overhead storage compartment
  • Dual visors w/illuminated mirrors
  • First & second-row outboard assist grips
  • Lighting-inc: dome light w/delay-off, rear door courtesy lights, map lights
  • Leather-wrapped gear selector
  • Cargo area-inc: (4) tie-down hooks, 12-volt pwr outlet, light
  • Secondary sub-floor compartment w/tray

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock brakes (ABS) w/electronic brake-force distribution (EBD)
  • Brake assist
  • Driver/front passenger dual-stage frontal airbags-inc: driver seat position sensor, passenger detection system
  • Driver & front passenger side-impact airbags
  • First & second-row side curtain airbags w/rollover sensor
  • 3-point front seatbelts w/pretensioners, load limiters, height-adjustable shoulder belt anchors, engagement indicator
  • 3-point seatbelts for all rear seating positions-inc: height-adjustable second-row outboard shoulder belts
  • Rear child safety door locks
  • Second & third-row child seat ISO-FIX/LATCH anchor system
  • Traction control system (TCS)
  • Vehicle dynamics control system (VDC)-inc: lateral-g & yaw-rate sensors
  • Collapsible steering column
  • Impact-absorbing driver foot rest
  • Collapsible brake pedal
  • Advanced ring-shaped reinforcement frame
  • Dual side-impact front & rear door beams
  • Front & rear energy-absorbing crumple zones

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PAINT

STANDARD PAINT ___ 0 $