facebook

Pontiac Sunfire 2004

See other trims

Pontiac Sunfire 2004

Pathétique

Par Philippe Laguë

« Vous êtes chanceux, vous, les chroniqueurs automobiles ! » Celle-là, je l'entends souvent ! Il nous arrive, c’est vrai, de conduire des véhicules sensationnels. Mais ce n'est pas toujours une partie de plaisir : il faut également conduire des horreurs comme la Pontiac Sunfire. Comme le disait si bien un ex-entraîneur du Canadien : « Y’en aura pas de facile ! »

Carrosserie

La Sunfire vieillissait moins bien que sa jumelle, la Chevrolet Cavalier. Pour remédier à la situation, l’an dernier, les stylistes de Pontiac lui ont refait le visage. Le résultat est hallucinant : de pas très jolie, la Sunfire est devenue un monstre, qui est à l'automobile ce que l'homme-éléphant était au genre humain. Comme quoi on doit s'attendre à tout d'une marque qui a conçu l'Aztek…

Habitacle

Croyez-le ou non, c'est encore pire à l'intérieur. Tellement qu'on se demande par où commencer : l'orgie de plastique bon marché ou la mauvaise position de conduite en raison d’une assise trop basse ? Les innombrables craquements et bruits de toutes sortes ou la piètre insonorisation ? La banquette arrière inconfortable de la berline ou l'étroitesse des places arrière du coupé ? Résumons : c'est laid, mal assemblé et pas très confortable. Pathétique !

Mécanique

Le manque de raffinement mécanique a toujours été l'une des principales lacunes du tandem Cavalier/Sunfire. Encore une fois, on a tenté, l'an dernier, de corriger la situation en remplaçant les deux motorisations offertes par une seule, plus moderne. GM s'est pété les bretelles en claironnant que son 4-cylindres Ecotec de 2,2 litres était la plus grande invention depuis le pain tranché; or, il n'en est rien. C'est mieux que l'ancien 2,2-litres, c'est certain, mais la barre n'était pas très haute ! Mais comme disait un autre ex-entraîneur du Canadien, soyons po-po-positifs : la boîte de vitesses automatique accomplit du bon travail.

Comportement

L'agrément de conduite demeure un concept abstrait à bord d'une Sunfire. Même la version sportive (GT) ne parvient à faire oublier l'âge canonique du châssis et l'inefficacité des trains roulants.

Conclusion

Complètement dépassée par la concurrence, la Sunfire pèche également par une fiabilité qui laisse grandement à désirer. Pour convertir quelqu'un au covoiturage ou au transport en commun, il ne se fait pas mieux. La bonne nouvelle, c'est que cette horreur mécanique en est à sa dernière année.

Forces

Une bonne boîte de vitesses automatique

Faiblesses

L’ensemble de l'œuvre

Nouveautés

Le lecteur MP3 en option Remplacée par un nouveau modèle l'an prochain

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 19,115.00 $
Frais de transport 900.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 20,015.00 $
Prix total sans les options 20,015.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Compact

Powertrain

Transmission
Drivetrain Front Wheel Drive
Trans Order Code MM5
Trans Type 5
Trans Description Cont. Manual w/OD
First Gear Ratio (:1) N/A
Second Gear Ratio (:1) N/A
Third Gear Ratio (:1) N/A
Fourth Gear Ratio (:1) N/A
Fifth Gear Ratio (:1) N/A
Reverse Ratio (:1) N/A
Clutch Size N/A
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.94
Mileage
EnerGuide Estimate - City 9.4 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 6.0 L/100 km
Cruising Range - City 1325.50 mi
Cruising Range - Hwy 2076.62 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code L61
Engine Type Gas L4
Displacement 2.2L/133
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 140 @ 5600
SAE Net Torque @ RPM 150 @ 4000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume N/A
Front Head Room 38.4 in
Front Leg Room 42.1 in
Front Shoulder Room 54.6 in
Front Hip Room 50.9 in
Second Head Room 37.0 in
Second Leg Room 34.3 in
Second Shoulder Room 54.6 in
Second Hip Room 51.2 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 104.1 in
Length, Overall 183.2 in
Width, Max w/o mirrors 67.9 in
Height, Overall 54.7 in
Track Width, Front 57.6 in
Track Width, Rear 56.4 in
Min Ground Clearance N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume 13.1 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight N/A
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 100 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Suspension
Suspension Type - Front Touring
Suspension Type - Rear (Cont.) N/A
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P195/70R14
Rear Tire Size P195/70R14
Spare Tire Size N/A
Wheels
Front Wheel Size 14 x 6 in
Rear Wheel Size 14 x 6 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Steel
Rear Wheel Material Steel
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall N/A
Lock to Lock Turns (Steering) N/A
Turning Diameter - Curb to Curb N/A
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Power
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness N/A
Drum - Rear (Yes or ) Yes
Rear Drum Diam x Width N/A
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 53.0 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 2.2L DOHC SFI "Ecotec" L4 engine
  • Engine block heater
  • 5-speed manual transmission w/OD
  • Front wheel drive
  • Battery rundown protection
  • Touring suspension
  • P195/70R14 all-season BSW tires
  • 14" x 6" steel wheels w/bolt-on wheel covers
  • Pwr rack & pinion steering
  • Pwr front disc/rear drum brakes
  • 53 litre fuel tank
  • Stainless steel exhaust system
  • Single key system

EXTERIOR

  • Body-colour front & rear sport appearance fascias
  • Body-colour body-side mouldings
  • Fog lamps
  • Dual breakaway pwr remote control mirrors
  • Tinted glass
  • Hi/low fixed delay windshield wipers
  • Front license plate mounting pkg

INTERIOR

  • Reclining front bucket seats
  • 60/40 split-folding rear seatback
  • Ridge cloth seat trim
  • Front storage console w/armrest, cup holders, floor shift
  • Auxiliary pwr outlet
  • Floor mats
  • Tilt steering wheel
  • PASSLock theft-deterrent system
  • Instrumentation-inc: fuel, temp, speedometer, tachometer, trip odometer
  • Pwr windows
  • Pwr door locks
  • Remote keyless entry w/content theft alarm
  • Pwr trunk release
  • Internal emergency trunk release handle
  • Rear seat heat ducts
  • Rear window defroster
  • ETR AM/FM stereo w/CD player-inc: seek & scan, digital clock, (6) speaker system
  • Locking glove box
  • Fixed mast antenna
  • Smokers pkg-inc: ashtray & cigarette lighter
  • Dual visor vanity mirrors, LH covered
  • Lighting-inc: dome, trunk, headlamps-on warning, theatre dimming
  • Fully carpeted trunk trim

SAFETY

  • Driver & front passenger reduced force deployment airbags
  • 3-point lap shoulder belts in all seating positions
  • Front shoulder belt height adjuster
  • LATCH (Lower Anchors & top Tethers for Children)
  • Child-safety rear door locks
  • Internal emergency trunk release handle

ENGINE

2.2L DOHC SFI "ECOTEC" L4 ENGINE
  • (STD)
L61 0 $

TRANSMISSION

5-SPEED MANUAL TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
MM5 0 $
4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (w/JM4 ABS-inc: enhanced traction system)
MX0 1180 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 4
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
4 0 $
ADVERTISED SPECIAL SELECT-A-UNIT (SAU) R7F
  • inc: 4-speed auto trans, air cond, cruise control, rear spoiler
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
  • *Available to dealers in the QC region*
R7F 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: STD equipment
1SB 0 $

TIRES

P195/70R14 ALL-SEASON BSW TIRES
  • (STD)
___ 0 $
P195/65R15 ALL-SEASON TOURING BSW TIRES
  • (REQ: PG1 or PF7 Wheels)
___ 0 $

SEAT TYPE

RECLINING FRONT BUCKET SEATS
  • (STD)
AR9 0 $
RECLINING FRONT BUCKET SEATS
  • inc: adjustable seats w/driver adjustable lumbar
  • (REQ: B20 Touring Pkg)
AS5 0 $

SEAT TRIM

RIDGE CLOTH SEAT TRIM
  • (STD)
__E 0 $

PAINT TYPE

SOLID PAINT ___ 0 $

AIR CONDITIONING

NO AIR CONDITIONING ___ 0 $
AIR CONDITIONING
  • inc: increased engine cooling & generator capacity
C60 1150 $
FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

RADIO

AM/FM STEREO W/CD PLAYER
  • inc: seek & scan, digital clock, (6) speaker system (STD)
U1C 0 $
AM/FM STEREO W/MP3 CAPABLE CD PLAYER
  • inc: seek & scan, digital readout, TheftLock, RDS, SCV, (6) speaker system (front speakers are premium coaxial)
US8 260 $

WHEEL TYPE

14" X 6" STEEL WHEELS W/BOLT-ON WHEEL COVERS
  • (STD)
___ 0 $
15" X 6" STEEL WHEELS
  • inc: P195/65R15 touring BSW tires
PG1 200 $
15" X 6" CAST ALUMINUM WHEELS
  • inc: P195/65R15 touring BSW tires
PF7 605 $
15" CHROME WHEEL COVERS
  • (REQ: PG1 Wheels)
PB1 85 $

ADDITIONAL OPTIONS

ANTI-LOCK BRAKE SYSTEM
  • (w/MX0 trans-inc: enhanced traction system)
JM4 600 $
SEAT-MOUNTED DRIVER & FRONT PASSENGER SIDE-IMPACT AIRBAGS AJ7 515 $
ONSTAR
  • inc: one year Safe & Sound Plan
  • (REQ: US8 Stereo)
  • *Affects Colour Availability*
UE1 995 $
CRUISE CONTROL
  • inc: trunk cargo net
K34 400 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
TOURING PKG
  • inc: leather wrapped steering wheel/trans shifter/park brake handle, deluxe front bucket seats w/driver adjustable lumbar support, deluxe headliner w/dual reading lamps & overhead storage
B20 325 $
VARIABLE INTERMITTENT WINDSHIELD WIPERS CD4 100 $
REAR SPOILER T43 295 $
VEHICLE INVOICE CREDIT
  • *DISCOUNT*
___ 0 $
ATLANTIC ICE UNIT PROCESSING CODE R6J 0 $
TRACKING OPTION - A4A A4A 0 $
TRACKING OPTION - A4B A4B 0 $
TRACKING OPTION - A4C A4C 0 $
TRACKING OPTION - A4D A4D 0 $
TRACKING OPTION - A4E A4E 0 $
TRACKING OPTION - A4F A4F 0 $