facebook

Jeep Wrangler 2010

See other trims

Jeep Wrangler 2010

 

N’y touchez pas !

Daniel Rufiange

La saga de Chrysler a connu tout un dénouement depuis le début de l’année. Une faillite structurée, des ententes historiques avec les syndicats, l’arrivée de Fiat et les déclarations d’Obama, le tout a pris des allures de roman feuilleton. Il va sans dire que, à travers ce récit, plusieurs se sont demandé quel sort attendait les produits du fabricant. Si certains sont destinés à l’oubli pendant que d’autres risquent l’échafaud, certains véhicules demeurent à l’abri de toute guillotine. Souhaitons qu’on soit clément envers le Wrangler.

Carrosserie

Si sa survie est pratiquement assurée, c’est en raison de cette calandre si caractéristique qu’on retrouve à l’avant; celle d’un Jeep. En termes d’esthétique, le Wrangler ne fait pas dans le raffinement. On oublie les angles ronds et aérodynamiques et on laisse de côté les standards en vigueur dans l’industrie. Le Wrangler est dans une classe à part et se veut le digne héritier d’une tradition vieille de plus de 60 ans. On a fignolé les lignes au fil des générations sans jamais les dénaturer.

Le Wrangler se décline en trois versions soit X, Sahara, Rubicon, toutes offertes à quatre portières – Unlimited –. Si ces dernières demeurent les plus intéressantes, celles à deux portières conservent l’allure classique d’ultime aventurier qui colle si bien à ce Jeep.

Habitacle

Place à l’amusement ! On n’impressionne pas l’acheteur d’un Wrangler avec un système de navigation de série, un volant chauffant et, encore moins, un système à reconnaissance vocale. La séduction passe plutôt par un habitacle rudimentaire, une présentation simpliste et des sièges qui profiteraient d’un meilleur maintien. Pourtant, on adore ! Et là repose toute la magie du Wrangler. Alors que les fabricants rivalisent tous d’adresse afin de nous bichonner, Jeep brasse toujours la même recette; comme la vieille soupe de grand-mère que tout le monde adore, l’habitacle du Wrangler conserve tout son charme en demeurant simple et fonctionnel.

Le plaisir réside plutôt dans l’absence de fioritures. On jouit d’un espace de chargement intéressant et adapté aux utilisations qu’on fait habituellement d’un véhicule de ce genre – lire planchers  lavables au boyau d’arrosage –. En prime, la possibilité de retirer le toit, tout simplement, afin de profiter des quelques belles journées que mère Nature nous accorde chaque été. N’est-ce pas le type de toit ouvrant dont tous rêvent ?

Mécanique

La simplicité est de mise alors qu’un seul engin est offert. Il s’agit d’un V6 de 3,8 litres. Fort de 202 modestes chevaux, c’est plutôt son couple de 237 livres-pieds qui est apprécié, tant pour tirer des charges que pour se tirer d’embarras hors des sentiers battus. Pourtant, on aimerait pouvoir bénéficier de plus, tant au chapitre de la puissance que du couple. Vivement d’autres alternatives de ce côté. Pour le reste, les éléments de suspension trahissent la véritable vocation du Wrangler; ressorts à l’avant et lames à l’arrière, rien pour obtenir des performances intéressantes sur nos routes truffées de nids-de-poule.

Comportement

 

Ceci dit, on doit comprendre que s’installer au volant de ce véhicule est aux antipodes d’une expérience de conduite sportive. La conduite du Wrangler demeure aussi rudimentaire que celle d’un tracteur de ferme. De fait, quand on a l’occasion de le guider dans son élément, c'est-à-dire sur toute surface autre que de l’asphalte, on se sent soudainement plus à l’aise. Cette impression est plus forte au volant des versions à deux portes. La conduite d’une version Unlimited se veut un tantinet plus civilisée – merci à un empattement allongé – mais n’allez pas croire que vous pourrez mettre vos techniques de pilotage à l’essai; il faut conduire le Wrangler avec prudence pour éviter les mauvaises surprises.

Conclusion

Lorsque la poussière sera entièrement retombée dans le dossier Chrysler, on aura peut-être plus de respect pour les véhicules qui auront traversé la crise, et le Wrangler devrait être de ceux-là. Soit dit en passant, il est plus joli couvert de poussière que tout propre ! L’un des rares vrais utilitaires.

Points forts

        Capacités hors route

        Habitacle très bien adapté

        Style intemporel

        Versions Unlimited

Points faibles

        Prix une fois bien équipé

        Conduite sur le bitume

        Fiabilité

        Avenir… ?

 

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km
Drivetrain warranty does not apply to SRT styles
Turbo Diesel
5 Years/160,000 km

Corrosion:
3 Years/Unlimited km

Roadside Assistance:
5 Years/100,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 20,595.00 $
Frais de transport 1,400.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 21,995.00 $
Prix total sans les options 21,995.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year 5704
Vehicle
EPA Classification 4WD Sport Utility Vehicles

Powertrain

Transmission
Drivetrain 4-Wheel Drive
Trans Order Code DEH
Trans Type 6
Trans Description Cont. Manual
First Gear Ratio (:1) 4.46
Second Gear Ratio (:1) 2.61
Third Gear Ratio (:1) 1.72
Fourth Gear Ratio (:1) 1.25
Fifth Gear Ratio (:1) 1.00
Sixth Gear Ratio (:1) 0.84
Reverse Ratio (:1) 4.06
Clutch Size N/A
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.21
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 1.00
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low 2.72
Mileage
EnerGuide Estimate - City 13.9 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 10.6 L/100 km
Cruising Range - City 1190.67 mi
Cruising Range - Hwy 1561.35 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Engine
Engine Order Code EGT
Engine Type Gas V6
Displacement 3.8L/231
Fuel System SMPI
SAE Net Horsepower @ RPM 202 @ 5200
SAE Net Torque @ RPM 237 @ 4000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 600
Maximum Alternator Capacity (amps) 140
Cooling System
Total Cooling System Capacity 13.4 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 4
Passenger Volume 102.9 ft³
Front Head Room 41.3 in
Front Leg Room 41.0 in
Front Shoulder Room 55.8 in
Front Hip Room 55.6 in
Second Head Room 40.3 in
Second Leg Room 35.6 in
Second Shoulder Room 61.6 in
Second Hip Room 44.7 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 95.4 in
Length, Overall 152.8 in
Width, Max w/o mirrors 73.7 in
Height, Overall N/A
Track Width, Front 61.9 in
Track Width, Rear 61.9 in
Min Ground Clearance 8.8 in
Rear Door Opening Height 37.1 in
Rear Door Opening Width 58.7 in
Liftover Height 27.8 in
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings 44.7 in
Cargo Box (Area) Height N/A
Cargo Volume to Seat 1 61.2 ft³
Cargo Volume to Seat 2 17.2 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3760 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 100 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 150 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front Live Axle
Suspension Type - Rear Live Axle
Suspension Type - Front (Cont.) w/Coil Springs
Suspension Type - Rear (Cont.) w/Coil Springs
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Order Code TRM
Rear Tire Order Code TRM
Spare Tire Order Code TTB
Front Tire Size P225/75R16
Rear Tire Size P225/75R16
Spare Tire Size P225/75R16
Wheels
Front Wheel Size 16 x 7.0 in
Rear Wheel Size 16 x 7.0 in
Spare Wheel Size 16 x 7.0 in
Front Wheel Material Steel
Rear Wheel Material Steel
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr
Steering Ratio (:1), Overall 16.7
Lock to Lock Turns (Steering) 3.5
Turning Diameter - Curb to Curb 34.9 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 11.9 x 1.1 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 12.4 x 0.5 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 70.4 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.8L OHV 12-valve SMPI V6 engine
  • 6-speed manual transmission
  • 3.21 axle ratio
  • Engine block heater
  • Hill start assist
  • Next-generation Dana 30 solid front axle
  • Next generation Dana 44 HD rear axle
  • Command-Trac shift-on-the-fly 4WD system
  • 600-CCA maintenance free battery
  • 140-amp alternator
  • (2) front/(1) rear tow hooks
  • Fuel tank skid plate
  • Transfer case skid plate
  • Normal duty suspension
  • Front stabilizer bar
  • Rear stabilizer bar
  • Pwr steering
  • 4-wheel disc brakes
  • Hydraulic assist brake boost

EXTERIOR

  • 16" x 7.0" lux styled steel wheels
  • P225/75R16 on/off-road BSW tires
  • Full size spare tire
  • Matching spare wheel
  • Outside tire carrier
  • Easy folding soft top
  • Sunrider soft top
  • Black front bumper
  • Black rear bumper
  • Accent colour fender flares
  • Body colour grille
  • Halogen headlamps
  • Fog lamps
  • Tinted windshield glass
  • Front door tinted glass
  • Swing-away mirrors
  • Variable intermittent windshield wipers

ENTERTAINMENT

  • Media centre 130 -inc: AM/FM stereo w/CD/MP3 player
  • Audio jack for mobile devices
  • (6) speakers
  • Fixed long mast antenna

INTERIOR

  • No air conditioning
  • Cloth seat trim
  • Low-back front bucket seats
  • Reclining front seats
  • Driver height adjustment
  • Easy-access passenger seat
  • Rear folding seat
  • Rear seat outboard head restraints
  • Full length floor console
  • Front seat area carpet
  • Rear seat/cargo area carpet
  • Front floor mats
  • Tilt steering column
  • Premium instrument cluster w/tachometer
  • 200 km/h speedometer
  • Temp & compass gauge
  • Sentry Key theft deterrent system
  • Aux 12V pwr outlet
  • Sport bar w/full padding
  • Sliding sun visors w/mirrors
  • Front dome lamp w/on/off switch
  • Front seatback map pockets
  • Rear compartment covered storage
  • Cargo tie down loops

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock brakes
  • Electronic roll mitigation
  • Electronic stability program
  • Traction control
  • Driver & front passenger advanced multi-stage frontal airbags w/occupant classification system (OCS)
  • Tire pressure monitoring warning lamp
  • Single low note horn

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

3.8L OHV 12-VALVE SMPI V6 ENGINE
  • (STD)
EGT 0 $

TRANSMISSION

6-SPEED MANUAL TRANSMISSION
  • (STD)
DEH 0 $
4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
  • inc: 3.73 axle, tip start, transmission skid plate
DGV 1180 $

CPOS PKG

23B CUSTOMER PREFERRED ORDER SELECTION PKG
  • inc: 3.8L V6 engine, 6-speed manual trans
23B 0 $
24B CUSTOMER PREFERRED ORDER SELECTION PKG
  • inc: 3.8L V6 engine, 4-speed auto trans
  • *Upon selection of this pkg, the cost of powertrain components will be added*
24B 0 $
23S CUSTOMER PREFERRED ORDER SELECTION PKG
  • inc: 3.8L V6 engine, 6-speed manual trans, 17" x 7.5" aluminum wheels, P255/75R17 on/off-road OWL tires, deep tint sunscreen glass, leather-wrapped steering wheel, speed control
23S 3400 $
24S CUSTOMER PREFERRED ORDER SELECTION PKG
  • inc: 3.8L V6 engine, 4-speed auto trans, 17" x 7.5" aluminum wheels, P255/75R17 on/off-road OWL tires, deep tint sunscreen glass, leather-wrapped steering wheel, speed control
  • *Upon selection of this pkg, the cost of powertrain components will be added*
24S 3400 $

DIFFERENTIAL

ANTI-SPIN REAR DIFFERENTIAL NOT DESIRED
  • (STD)
___ 0 $
ANTI-SPIN REAR DIFFERENTIAL
  • (REQ: 2_S CPOS Pkg)
DSA 450 $

AXLE

3.21 AXLE RATIO DMC 0 $
3.73 AXLE RATIO DME 75 $

WHEELS

16" X 7.0" LUX STYLED STEEL WHEELS
  • (STD)
WLC 0 $
17" X 7.5" ALUMINUM WHEELS
  • (REQ: TUF Tires)
WFF 490 $
17" X 7.5" SATIN CARBON PAINTED ALUMINUM WHEELS
  • (REQ: 2_S CPOS Pkg, AAQ 32" Tire & Wheel Group)
WFH 0 $

TIRES

P225/75R16 ON/OFF-ROAD BSW TIRES
  • (STD)
TRM 0 $
P255/75R17 ON/OFF-ROAD OWL TIRES
  • (REQ: WFF Wheels)
TUF 510 $
LT255/75R17 OFF-ROAD BSW TIRES
  • (REQ: WFH Wheels)
TT7 0 $

PAINT

BLACK PX8 0 $
BRIGHT SILVER METALLIC PS2 0 $
DARK CHARCOAL PEARL
  • *No Longer Factory Orderable, See Dealer for Current Availability*
PAV 0 $
FLAME RED PR4 0 $
MANGO TANGO PEARL PVG 0 $
NATURAL GREEN PEARL PGN 0 $
RESCUE GREEN METALLIC PJR 0 $
STONE WHITE PW1 0 $
SURF BLUE PEARL PQD 0 $
DEEP WATER BLUE PEARL PBS 0 $
RED ROCK CRYSTAL PEARL PEM 0 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TRIM

DARK KHAKI/MEDIUM KHAKI, CLOTH SEATS A7JJ 0 $
DARK SLATE GRAY/MEDIUM SLATE GRAY, CLOTH SEATS A7DD 0 $

ROOF TYPE

BLACK EASY-FOLDING SOFT TOP W/SUNRIDER FEATURE VJX 0 $
BLACK FREEDOM TOP 3-PIECE HARDTOP
  • inc: rear window wiper/washer & defroster, tinted rear windows, freedom panel storage bag
VKX 950 $

ORDER CODE

6X2 ORDER CODE 6X2 0 $
6X7 ORDER CODE 6X7 0 $
6F2 ORDER CODE 6F2 0 $
6F7 ORDER CODE 6F7 0 $
6B2 ORDER CODE
  • *No Longer Factory Orderable, See Dealer for Current Availability*
6B2 0 $
6B7 ORDER CODE
  • *No Longer Factory Orderable, See Dealer for Current Availability*
6B7 0 $
6R2 ORDER CODE 6R2 0 $
6R7 ORDER CODE 6R7 0 $
6M2 ORDER CODE 6M2 0 $
6M7 ORDER CODE 6M7 0 $
6H2 ORDER CODE 6H2 0 $
6H7 ORDER CODE 6H7 0 $
6J2 ORDER CODE 6J2 0 $
6J7 ORDER CODE 6J7 0 $
6W2 ORDER CODE 6W2 0 $
6W7 ORDER CODE 6W7 0 $
6Q2 ORDER CODE 6Q2 0 $
6Q7 ORDER CODE 6Q7 0 $
6C2 ORDER CODE 6C2 0 $
6C7 ORDER CODE 6C7 0 $
6E2 ORDER CODE 6E2 0 $
6E7 ORDER CODE 6E7 0 $

AIR CONDITIONING

NO AIR CONDITIONING
  • (STD)
HCD 0 $
AIR CONDITIONING HAA 1125 $
AIR CONDITIONING BYPASS
  • (N/A w/HAA Air Cond) (REQ: 2_B CPOS Pkg)
4XA 0 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

DUAL TOP GROUP
  • inc: easy-folding soft top, Freedom Top 3-piece hardtop
  • (REQ: VKX Black Freedom Top 3-piece Hardtop) (REQ: 2_S CPOS Pkg)
  • *Deletes STD Sunrider feature*
AEM 1975 $
32" TIRE & WHEEL GROUP
  • inc: 17" x 7.5" satin carbon painted aluminum wheels, LT255/75R17 off-road BSW tires, performance suspension
  • (REQ: 2_S CPOS Pkg)
AAQ 400 $
TRAILER TOW GROUP
  • inc: 3.73 axle ratio, class I receiver hitch, trailer sway damping, trailer tow wiring w/4-pin connector
  • (REQ: 2_S CPOS Pkg)
AHT 475 $
PWR CONVENIENCE GROUP
  • inc: pwr locks, pwr windows w/front one-touch down, remote keyless entry, security alarm
  • (N/A w/GCH Half-Metal Doors) (REQ: 2_S CPOS Pkg)
AJP 950 $
MOPAR PREMIUM CHROME GROUP
  • inc: chrome exterior mirrors, Mopar chrome grille
  • (REQ: AEE Mopar Chrome Edition Group)
AEQ 500 $
TUBULAR SIDE STEPS
  • (N/A w/AEE Mopar Chrome Edition or ALB Black Appearance Group)
MRK 150 $
MOPAR KICKER SPEAKERS STAGE I
  • *PLEASE SEE DEALER FOR DIO PRICING*
768 0 $
MOPAR KICKER SPEAKERS STAGE II
  • *PLEASE SEE DEALER FOR DIO PRICING*
769 0 $
MOPAR KICKER SPEAKERS STAGE III
  • (REQ: 2_S CPOS Pkg, RC9 Infinity Speakers)
  • *PLEASE SEE DEALER FOR DIO PRICING*
771 0 $
SIRIUS SATELLITE RADIO W/1-YEAR SUBSCRIPTION
  • (REQ: 2_S CPOS Pkg)
RSC 275 $
SMOKERS GROUP
  • inc: cigar lighter, removable ash tray
AWS 75 $
SUPPLEMENTAL FRONT SEAT SIDE AIR BAGS
  • (REQ: 2_S CPOS Pkg)
CJ1 400 $
BLACK APPEARANCE GROUP
  • inc: Mopar black fuel filler door, Mopar black taillamp guards, Mopar black tubular side steps
  • (N/A w/AEE Mopar Chrome Edition Group or MRK Tubular Side Steps)
ALB 685 $
MOPAR CHROME EDITION GROUP
  • inc: Mopar chrome exhaust tip, Mopar chrome fuel filler door, Mopar chrome taillamp guards, Mopar tubular side steps
  • (N/A w/ALB Black Appearance Group or MRK Tubular Side Steps)
AEE 995 $
HALF METAL DOORS W/LOCKS
  • inc: plastic front windows
  • (N/A w/AEM Dual Top Group or AJP Pwr Convenience Group) (REQ: 2_S CPOS Pkg, VJX Black Easy-folding Soft Top)
  • *Deletes STD full metal doors*
GCH 0 $
MEDIA CENTRE 230
  • inc: AM/FM stereo w/6-disc CD/DVD/MP3 changer
  • (REQ: 2_S CPOS Pkg, RC9 Infinity Speakers)
REQ 475 $
(6) INFINITY SPEAKERS W/SUBWOOFER
  • (REQ: 2_S CPOS Pkg)
RC9 300 $