facebook

Jeep Compass 2009

See other trims

Jeep Compass 2009

Contre-emploi

Par : Benoit Charrette

Dès qu'on prononce le mot Jeep, on voit tout de suite les grands espaces, les chemins peu fréquentés. Imaginez maintenant un Jeep à deux roues motrices, basée sur une voiture (la Dodge Caliber) avec une suspension à quatre roues indépendantes et aucun talent pour aller ailleurs que sur le bitume. Avec le Compass, Jeep a voulu moderniser son allure et son approche. Avec son frère de sang, le Patriot, le Compass forme le duo pour elle et lui selon les dires même de Chrysler. L'idée est bonne, c'est dans l'exécution que ça se gâte.

Carrosserie

Nous sommes loin des Jeep traditionnelles aux lignes coupées à la hache. Les formes plus douces du Compass sont à l'image de ce segment de marché dans lequel évoluent le Toyota RAV4, le Hyundai Tucson et le Honda CR-V. Il y a tout de même beaucoup de compromis dans le dessin. L'avant est typiquement Jeep avec la calandre à sept ouïes. De profil, Jeep a voulu conserver l'illusion du camion (même s'il s'agit d'une voiture) en exagérant un peu la ceinture de caisse et la ligne de custode. Sans être disgracieux, le résultat final n'est pas convaincant. Cela donne l'impression qu'on a vêtu d'un chandail extra large quelqu'un qui habille habituellement petit. La garde au sol, relevée à 20 centimètres, laisse pour sa part une bonne impression.

Habitacle

On vous le disait plus tôt, la Dodge Caliber, le Jeep Patriot et le Compass sont produits sur la même chaîne de montage. En prenant place à bord, vous aurez l'impression, peu importe le modèle, d'entrer dans la même voiture. Une seule différence notoire, vous êtes assis plus haut dans un Jeep. On retrouve le même accoudoir central équipé d'un présentoir pivotant qui peut accueillir un iPod ou un cellulaire. Les deux haut-parleurs articulés intégrés au hayon (introduits dans le Caliber) sont également de la partie, mais offerts en option. Les plastiques sont également de la même qualité que ceux de la Caliber, c'est-à-dire médiocre. Une bonne idée en terminant, le plancher du coffre est recouvert d'une surface lavable amovible, et il y a cette lampe de poche à diode électroluminescente (DEL) intégrée au ciel de toit et qui se recharge automatiquement. L'espace aux places arrière est tout à fait correct.

Mécanique

C'est ici que la voiture a le plus de chemin à faire. Vous avez le choix de deux moteurs à 4 cylindres : un 2-litres anémique et un 2,4-litres bruyant. Le modèle de base est uniquement offert en traction, et la seule boîte de vitesses est la CVT. Pour la consommation de carburant et le prix, c'est un choix correct, mais vous n'aimerez pas l'expérience au volant, à moins de n'avoir aucune attente. Le moteur de 2,4 litres fait 172 chevaux et vient avec une boîte manuelle à 5 rapports pas toujours agréable à manier, mais tout de même plus intéressante que la boîte CVT qui fait gémir le moteur à chaque remise des gaz. Le 2,4-litres vient également avec le Freedom Drive I, un dispositif avec verrouillage aux quatre roues motrices qui permet de transmettre jusqu'à 60 % de la puissance réelle à l'essieu arrière.

Comportement

Sur la route, le Compass offre une bonne maîtrise avec la motricité aux quatre roues. Toutefois, la direction est floue, et l'insonorisation, insuffisante. Le passage des rapports de la boîte manuelle pourrait être plus précis, mais je vous la recommande, car la boîte CVT n'est pas encore au point. Si vous désirez le moindre agrément de conduite, vous devez opter pour le moteur de 2,4 litres. La motorisation 2,0 litres est insipide. Donc en résumé, le Compass est très loin d'un CR-V, d'un RAV4 ou, même, d'un Hyundai Tucson. La seule version que je pourrais considérer est celle à quatre roues motrices avec le moteur de 2,4 litres et la boîte manuelle.

Conclusion

On dit que le fruit ne tombe jamais très loin de l'arbre. Le géniteur du Compass, la Dodge Caliber est un véhicule raté. Jeep a tout de même amélioré la recette, mais quand on débute avec la même base, on ne peut pas faire de miracles.

Deuxième avis : Philippe Laguë

Comment dénaturer un Jeep ? Prenez la plateforme et le moteur d'une compacte de piètre qualité (la Dodge Caliber) et habillez-la d'une carrosserie utilitaire-mais-pas-trop. Le résultat est, ma foi, consternant : en plus d'être d'une laideur affligeante, cette fausse Jeep n'est même pas capable de s'aventurer hors des sentiers battus. C'est ce que veut la clientèle ? Soit. Mais la clientèle veut-elle d'un véhicule lent, bruyant et désagréable à conduire ? Le moteur constitue le principal handicap de cet utilitaire urbain (sic), car il manque cruellement de raffinement, et sa sonorité agricole est exacerbée par une boîte de vitesses à variation continue exécrable. De plus, les aptitudes routières n'impressionneront personne : la Compass n'est pas très agile, et sa tenue de route est, au mieux, passable. Ajoutez à cela une finition intérieure risible et vous avez tous les ingrédients d'un ratage monumental. Et pourtant, ils en vendent…

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km
Drivetrain warranty does not apply to SRT styles
Turbo Diesel
5 Years/160,000 km

Corrosion:
3 Years/Unlimited km

Roadside Assistance:
5 Years/100,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 20,695.00 $
Frais de transport 1,400.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 22,095.00 $
Prix total sans les options 22,095.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification SUV

Powertrain

Transmission
Drivetrain 4-Wheel Drive
Trans Order Code DD7
Trans Type 5
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.77
Second Gear Ratio (:1) 2.16
Third Gear Ratio (:1) 1.41
Fourth Gear Ratio (:1) 1.03
Fifth Gear Ratio (:1) 0.72
Reverse Ratio (:1) 3.42
Clutch Size N/A
Final Drive Axle Ratio (:1) 4.12
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 1.00
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low N/A
Mileage
EnerGuide Estimate - City 9.1 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 7.2 L/100 km
Cruising Range - City 1330.45 mi
Cruising Range - Hwy 1681.54 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Engine
Engine Order Code ED3
Engine Type Gas I4
Displacement 2.4L/144
Fuel System SMPI
SAE Net Horsepower @ RPM 172 @ 6000
SAE Net Torque @ RPM 165 @ 4400
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 525
Maximum Alternator Capacity (amps) 120
Cooling System
Total Cooling System Capacity 7.2 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 101.3 ft³
Front Head Room 40.7 in
Front Leg Room 40.6 in
Front Shoulder Room 54.6 in
Front Hip Room 52.3 in
Second Head Room 39.9 in
Second Leg Room 39.4 in
Second Shoulder Room 54.0 in
Second Hip Room 51.0 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 103.7 in
Length, Overall 173.4 in
Width, Max w/o mirrors 69.3 in
Height, Overall 65.2 in
Track Width, Front 59.8 in
Track Width, Rear 59.8 in
Min Ground Clearance 8.1 in
Rear Door Opening Height 26.7 in
Rear Door Opening Width 45.3 in
Liftover Height 30.5 in
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings 38.0 in
Cargo Box (Area) Height N/A
Cargo Volume to Seat 1 53.6 ft³
Cargo Volume to Seat 2 22.7 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3154 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 100 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 150 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front MacPherson Strut
Suspension Type - Rear Multi-link
Suspension Type - Rear (Cont.) Stabilizer Bar
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Order Code TTU
Rear Tire Order Code TTU
Spare Tire Order Code TBC
Front Tire Size P215/60R17
Rear Tire Size P215/60R17
Spare Tire Size Compact
Wheels
Front Wheel Size 17 x 6.5 in
Rear Wheel Size 17 x 6.5 in
Spare Wheel Size Compact in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 16.4
Lock to Lock Turns (Steering) 2.88
Turning Diameter - Curb to Curb 35.6 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 11.5 x 1.0 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 10.3 x 0.39 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 51.5 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 2.4L DOHC 16-valve dual VVT 4-cyl engine
  • Engine block heater
  • 5-speed manual transmission
  • Electronic stability program -inc: roll mitigation system
  • 4-wheel drive
  • 525 CCA maintenance-free battery
  • 120-amp alternator
  • Touring suspension
  • Rear stabilizer bar
  • Pwr rack & pinion steering
  • 4-wheel anti-lock disc brakes -inc: brake assist

EXTERIOR

  • 17" x 6.5" aluminum sparkle silver wheels
  • P215/60R17 all season BSW touring tires
  • Compact spare tire
  • Body colour fascias
  • Body colour bodyside moulding
  • Roof side rails
  • Accent-colour liftgate applique
  • Fog lamps
  • Deep tint sunscreen glass
  • Fold away pwr mirrors
  • Variable intermittent wipers
  • Rear window wiper & washer
  • Black door handles
  • Liftgate door w/fixed glass

INTERIOR

  • Front cloth bucket seats -inc: stain & odour resistant anti-static seat fabric, driver height adjuster, front passenger fold-flat seat
  • 60/40 split-folding rear seat
  • Full length floor console
  • Sliding armrest
  • Carpeted floor
  • Luxury front/rear floor mats
  • Tilt steering column
  • Instrumentation -inc: tachometer, 240-KPH speedometer, outside temp indicator
  • Tire pressure warning lamp
  • Pwr windows w/driver 1-touch
  • Remote keyless entry
  • Speed-sensitive pwr locks
  • Pwr accessory delay
  • Sentry Key theft deterrent system
  • AM/FM stereo w/CD player -inc: MP3 playback, (4) speakers
  • Fixed long mast antenna
  • Air conditioning
  • Air filtration
  • Rear seat heating ducts
  • Rear window defroster
  • 115V auxiliary pwr outlet
  • 12V auxiliary pwr outlet
  • Map/dome reading lamps
  • Illuminated entry
  • Rechargeable/removable lamp
  • Passenger assist handles
  • Sliding sun visors w/vanity mirrors
  • Cargo compartment lamp
  • Bright interior accents
  • Fold-flat cargo area storage

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock disc brakes w/brake assist
  • Electronic stability program -inc: roll mitigation system
  • Multistage dual front airbags w/occupant sensors
  • Front/rear side curtain air bags
  • Rear child safety door locks

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

2.4L DOHC 16-VALVE DUAL VVT 4-CYL ENGINE
  • (STD)
ED3 0 $

TRANSMISSION

5-SPEED MANUAL TRANSMISSION
  • (STD)
DD7 0 $
CONTINUOUSLY VARIABLE TRANSAXLE II DAV 1400 $

CPOS PKG

25E NORTH CUSTOMER PREFERRED ORDER SELECTION PKG
  • inc: 2.4L 4-cyl engine, 5-speed manual trans, 115V aux pwr outlet, air conditioning, deep tint sunscreen glass, driver seat height adjuster, front passenger fold-flat seat, illuminated entry, removable/rechargeable lamp, map/dome reading lamps, remote keyless entry, passenger assist handles, fold away pwr mirrors, pwr windows w/driver 1-touch, speed-sensitive pwr locks, cloth bucket seats w/stain & odour resistant anti-static seat fabric
25E 2800 $
26E NORTH CUSTOMER PREFERRED ORDER SELECTION PKG
  • inc: 2.4L 4-cyl engine, continuously variable trans, 115V aux pwr outlet, air conditioning, deep tint sunscreen glass, driver seat height adjuster, front passenger fold-flat seat, illuminated entry, removable/rechargeable lamp, map/dome reading lamps, remote keyless entry, passenger assist handles, fold away pwr mirrors, pwr windows w/driver 1-touch, speed-sensitive pwr locks, cloth bucket seats w/stain & odour resistant anti-static seat fabric
  • *Upon selection of this pkg, the cost of powertrain components will be added*
26E 2800 $
REAR 60/40 SPLIT RECLINING SEAT CAX 0 $

WHEELS

17" X 6.5" ALUMINUM SPARKLE-SILVER WHEELS
  • (STD)
WFS 0 $
17" X 6.5" ALUMINUM WHEELS
  • (REQ: AL3 North Special Group)
WFJ 0 $
18" X 7" ALUMINUM WHEELS
  • (REQ: ASC Rallye Group)
WPW 0 $

TIRES

P215/60R17 ALL SEASON BSW TOURING TIRES
  • (STD)
TTU 0 $
P215/65R17 ALL TERRAIN OWL TIRES TRX 300 $
P215/55R18 ALL SEASON BSW PERFORMANCE TIRES
  • (REQ: ASC Rallye Group)
TT1 0 $

PAINT

BRIGHT SILVER METALLIC PS2 0 $
BRILLIANT BLACK CRYSTAL PEARL PXR 0 $
DEEP WATER BLUE PEARL PBS 0 $
INFERNO RED CRYSTAL PEARL PRH 0 $
JEEP GREEN METALLIC PGJ 0 $
LIGHT SANDSTONE METALLIC PKG 0 $
STONE WHITE PW1 0 $
SUNBURST ORANGE PEARL PV6 0 $
SURF BLUE PEARL
  • *No Longer Factory Orderable, See Dealer for Current Availability*
PQD 0 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TRIM

DARK SLATE GRAY, CLOTH BUCKET SEATS
  • inc: stain & odour resistant anti-static fabric
K6DV 0 $
DARK SLATE GRAY/LIGHT PEBBLE BEIGE, CLOTH BUCKET SEATS
  • inc: stain & odour resistant anti-static fabric
K6DK 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

NORTH PLUS GROUP
  • inc: 17" x 6.5" aluminum wheels, heated front seats, leather wrapped steering wheel w/audio controls, speed control
  • (N/A w/ASC Rallye Group)
AL3 650 $
RALLYE GROUP
  • inc: 18" x 7.0" aluminum wheels, P215/55R18 all season BSW performance tires, driving lamps, Mopar body colour kit, trunklid spoiler, bright exhaust tip
  • *Affects Colour Availability*
ASC 2345 $
SECURITY & CARGO CONVENIENCE GROUP
  • inc: heated front seats, security alarm, soft tonneau cover, tire pressure monitoring display, front seat side-impact airbags, auto-dimming rearview mirror, universal garage door opener, vehicle info centre
AJB 850 $
SUN/SOUND GROUP
  • inc: pwr express open/close sunroof, leather wrapped steering wheel w/audio controls, (6) Boston Acoustic speakers w/subwoofer, (2) articulating liftgate speakers, SIRIUS satellite radio w/1-year subscription
  • (REQ: NHM Speed Control)
AGS 1250 $
SIRIUS SATELLITE RADIO GROUP
  • inc: SIRIUS satellite radio w/1-year subscription, UConnect hands-free communication, universal consumer interface (UCI), auto-dimming rearview mirror w/microphone
AEY 550 $
TRAILER TOW PREP GROUP
  • inc: engine oil cooler, trailer tow wiring harness
  • (N/A w/ASC Rallye Group)
AHC 225 $
SMOKERS GROUP
  • inc: cigar lighter, removable ashtray
AWS 75 $
SIRIUS SATELLITE RADIO
  • inc: 1-year subscription
RSC 275 $
FULL SIZE SPARE TIRE TBB 200 $
SPEED CONTROL NHM 275 $
AM/FM STEREO W/6-DISC CD/DVD CHANGER
  • inc: MP3 playback
REQ 475 $
MYGIG MULTIMEDIA SYSTEM
  • inc: AM/FM stereo, 6-disc in-dash CD/DVD changer, MP3 playback, hard disk drive, touch-screen display, aux audio input
REN 750 $