facebook

Ford Mustang 2009

See other trims

Ford Mustang 2009

Finie la solitude !

Par Frédéric Masse

Elle ne sera plus seule. Elle, qui avait tenue le fort envers et contre tous, verra son monopole chamboulé. J'aurai toujours du respect pour cette bête qui ne s'est pas rendue. La Mustang est une guerrière. Elle le demeurera, même avec l'arrivée prochaine de la Dodge Challenger et de la future Chevrolet Camaro. Et, vous savez quoi, même dans sa forme actuelle, même avec la sortie imminente de ces nouveaux bolides, l'étalon peut encore se cabrer !

Carrosserie

Je me souviens encore d'avoir été ébahi lors du dévoilement de la dernière génération de Mustang à Detroit, en 2005. Elle était grise… habillée de sous-vêtements rouges. Sous les feux de la rampe, elle se tenait telle une déesse bien galbée. Depuis, pas de liposuccion, pas de remodelage, la Mustang est demeurée telle qu'elle était. On peut certes la trouver un peu ennuyeuse en version V6, mais la GT, le cabriolet et la Shelby, mieux accessoirisée, la transforme en bien belle dame.

Habitacle

On s'y sent un peu à l'étroit. Les angles morts sont difficiles, autant dans le coupé que le cabriolet. Certains matériaux et plastiques font bon marché. La position basse demande un effort quand on y prend place. Le volant est légèrement trop gros, le pare-brise, trop petit, et les places arrière, accessoires. Voilà pour les défauts. De l'autre côté, se trouve un tableau de bord vraiment intéressant avec ses airs rétro. Ses sièges, quoique peu sportifs, sont bien enveloppants et permettent de rouler longtemps sans être trop fatigué. Les commandes permettent de s'y retrouver facilement. Le coffre arrière, très ample, se veut vraiment pratique. À la limite, vous installerez vos passagers dedans… c'est une blague !

Mécanique

Outre la Shelby qui offre une cavalerie qui lui est propre, la Mustang offre deux mécaniques : un V6 de 4 litres de 210 chevaux et un V8 de 4,6 litres de 300 chevaux. Le premier suffit, le second réjouit. C'est le bon vieux vrombissement d'un Muscle Car qu'on entend quand prend vit la mécanique à 8 cylindres. Je favorise évidemment la boîte de vitesses manuelle à 5 rapports à l'automatique à 5 rapports également. Une voiture de ce type, avec un couple de 320 livres-pied, ne vit pleinement qu'avec une belle pédale d'embrayage et un levier de vitesses. Il faut toutefois savoir que ce bon moteur de 4,6 litres consomme pas mal de carburant. Vous dépenserez allégrement 15 litres aux 100 kilomètres si vous aimez vous amuser. Avec la GT500, on est ailleurs, plus gâté. Sous le capot, on trouve un V8 de 5,4 litres suralimenté de 500 chevaux produisant un couple de 480 livres-pied. Le pied, effectivement !

Comportement

Concentrons-nous sur la GT, alors que la V6 est moins intéressante. Même si la Mustang se veut un peu lourde, et qu'on ait encore droit à essieu rigide, elle se veut assez agile pour se permettre des écarts de conduite. Si elle est une voiture survireuse et difficile à conduire de façon performante quand la chaussée se dégrade, elle permet bien des excès à ceux qui ne tiennent pas à leurs pneus. Les systèmes de surveillance désactivés, la GT devient baladeuse. Elle s'amuse, et ça se sent (le caoutchouc du moins). La direction communique bien ce qui se passe sur l'asphalte, et la voiture répond bien. J'aurais aimé des pneus plus larges que les 18 pouces offerts sur la GT et des freins plus puissants, mais le tangage au freinage aurait probablement été encore plus accentué. L'une des plus grosses brèches dans l'armure de la Mustang.

Conclusion

La Mustang reste et restera, même avec l'arrivée de deux nouvelles concurrentes, l'icône du Muscle Car des années 2000. Elle sera renouvelée pour l'année modèle 2010, mais devrait tout de même conserver ses lignes d'origine. On parle plutôt de lui injecter un moteur V6 biturbo, nommé EcoBoost par Ford, tout en conservant les versions à V6 et V8. D'ici là, la Mustang, surtout dans les versions GT et Shelby, a beaucoup à offrir pour qui cherche une bagnole rugissante !

Deuxième avis : Daniel Rufiange

À Ford, les espoirs de relance passent par quelques produits, dont la Mustang. Et heureusement ! La brillante idée de faire revivre les lignes rétro a redonné un second souffle à la carrière de ce bolide et a inspiré la concurrence à faire de même; j'ai nommé Dodge Challenger et Chevrolet Camaro. La magie pour Ford, c'est que l'histoire se répète; en effet, elle aura encore été la première; copiée mais jamais égalée ! Et le même commentaire s'applique à la conduite d'une Mustang. L'expérience demeure unique car on sent toujours cet esprit sportif, ce côté brutal qui fait tout le charme de la voiture, qu'on pilote la version de base à moteur V6 ou la rutilante GT500 qui a suffisamment de muscle pour rendre un culturiste jaloux.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Roadside Assistance:
5 Years/100,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 33,999.00 $
Frais de transport 1,300.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 35,299.00 $
Prix total sans les options 35,299.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Subcompact

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear Wheel Drive
Trans Order Code 44K
Trans Type 5
Trans Description Cont. Manual
First Gear Ratio (:1) 3.38
Second Gear Ratio (:1) 2.00
Third Gear Ratio (:1) 1.32
Fourth Gear Ratio (:1) 1.00
Fifth Gear Ratio (:1) 0.68
Reverse Ratio (:1) 3.38
Clutch Size N/A
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.55
Mileage
EnerGuide Estimate - City 13.8 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 8.7 L/100 km
Cruising Range - City 1032.35 mi
Cruising Range - Hwy 1637.52 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code 99H
Engine Type Gas V8
Displacement 4.6L/281
Fuel System SEFI
SAE Net Horsepower @ RPM 300 @ 5750
SAE Net Torque @ RPM 320 @ 4500
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 590
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 14.2 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 4
Passenger Volume 84.7 ft³
Front Head Room 38.6 in
Front Leg Room 42.7 in
Front Shoulder Room 55.4 in
Front Hip Room 53.6 in
Second Head Room 34.7 in
Second Leg Room 30.3 in
Second Shoulder Room 53.4 in
Second Hip Room 46.8 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 107.1 in
Length, Overall 187.6 in
Width, Max w/o mirrors 73.9 in
Height, Overall 55.4 in
Track Width, Front 62.4 in
Track Width, Rear 63.0 in
Min Ground Clearance N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume 13.1 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3483 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 100 lbs
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear 3-Link
Suspension Type - Front (Cont.) MacPherson strut
Suspension Type - Rear (Cont.) w/Coil Springs
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.34 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear .87 in
Tires
Front Tire Size P235/55ZR17
Rear Tire Size P235/55ZR17
Spare Tire Size T185/60R17
Wheels
Front Wheel Size 17 x -TBD- in
Rear Wheel Size 17 x -TBD- in
Spare Wheel Size 17 x -TBD- in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 15.7
Lock to Lock Turns (Steering) N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 37.7 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.4 x 1.2 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 11.8 x 0.8 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 60.6 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 4.6L OHC 24-valve V8 engine
  • 5-speed manual transmission w/OD
  • Traction control
  • Limited slip differential
  • Rear wheel drive
  • Battery saver feature
  • Independent MacPherson strut front suspension
  • Solid-axle 3-link w/Panhard rod rear suspension
  • Pwr steering
  • Pwr 4-wheel vented disc brakes
  • 4-wheel anti-lock braking system
  • Stainless steel dual exhaust system

EXTERIOR

  • 17" painted premium cast aluminum wheels
  • 17" mini spare wheel w/tire
  • P235/55ZR17 performance all-season tires
  • Rear spoiler
  • Colour-keyed rocker mouldings
  • Complex reflector halogen headlamps
  • Fog lamps
  • Pwr mirrors
  • Variable intermittent windshield wipers

INTERIOR

  • Cloth front bucket seats -inc: 6-way pwr driver seat w/manual lumbar, 2-way adjustable head restraints
  • 50/50 split/fold-flat rear bench seat
  • Front centre console w/armrest & storage
  • Colour-keyed front floor mats w/driver retention hook
  • Driver footrest
  • Tilt steering column
  • Chrome accent instrument gauge cluster & air registers
  • Tire pressure monitoring system
  • Pwr windows w/1-touch up/down
  • Pwr door locks
  • Speed control
  • Remote keyless entry
  • SecuriLock passive anti-theft system
  • Shaker 500 audio system -inc: AM/FM stereo w/6-disc in-dash CD changer/MP3 player, (8) speakers, audio input jack
  • SIRIUS satellite radio w/6-month prepaid subscription
  • Auxiliary pwr point
  • Air conditioning
  • Rear window defroster
  • Sun visors w/vanity mirrors
  • (2) cup holders
  • Door map pockets
  • Centre-mounted dome lamp
  • Illuminated entry
  • Cargo net

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system
  • Driver & front passenger 2nd generation airbags
  • Front seat-mounted side air bags
  • 3-point safety belts in all seating positions
  • BeltMinder
  • Lower Anchors & Tethers for Children (LATCH)
  • Traction control
  • Side intrusion door beams

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONG EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

4.6L OHC 24-VALVE V8 ENGINE
  • (STD)
99H 0 $

TRANSMISSION

5-SPEED MANUAL TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
44K 0 $
5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD 44L 1250 $

SERIES ORDER CODE

GT SERIES ORDER CODE 130A 0 $

TIRES

P235/55ZR17 PERFORMANCE ALL-SEASON TIRES
  • (STD)
___ 0 $
P235/50ZR18 TIRES
  • (REQ: 64E Premium Aluminum Wheels, 64W Polished Aluminum Wheels or 64A Chromed Aluminum Wheels)
___ 0 $

PAINT

TORCH RED D3 0 $
ALLOY METALLIC G5 0 $
VISTA BLUE METALLIC G9 0 $
PERFORMANCE WHITE METALLIC HP 0 $
CANDY APPLE RED METALLIC JV 0 $
GRABBER ORANGE METALLIC U3 0 $
BLACK UA 0 $
BRILLIANT SILVER METALLIC UI 0 $
VAPOR SILVER METALLIC ZY 0 $

STRIPING OPTION

NO TAPE STRIPE
  • (STD)
___ 0 $
BLACK TAPE STRIPE
  • (REQ: 47A Over the Top Racing Stripes Pkg)
851 0 $
WHITE TAPE STRIPE
  • (REQ: 47A Over the Top Racing Stripes Pkg or 54C GT California Special)
852 0 $
PEARL GOLD TAPE STRIPE
  • (REQ: 47A Over the Top Racing Stripes Pkg)
853 0 $
SATIN BLACK TAPE STRIPE
  • (REQ: 54C GT California Special)
85X 0 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TRIM

CAMEL, CLOTH FRONT SPORT BUCKET SEATS 5H 0 $
LIGHT GRAPHITE, CLOTH FRONT SPORT BUCKET SEATS 52 0 $
DARK CHARCOAL, CLOTH FRONT SPORT BUCKET SEATS 5W 0 $
CAMEL, LEATHER-TRIMMED FRONT SPORT BUCKET SEATS
  • inc: heated front seats, 6-way pwr passenger seat, electrochromic rearview mirror w/compass
KH 1400 $
LIGHT GRAPHITE, LEATHER-TRIMMED FRONT SPORT BUCKET SEATS
  • inc: heated front seats, 6-way pwr passenger seat, electrochromic rearview mirror w/compass
K2 1400 $
DARK CHARCOAL, LEATHER-TRIMMED FRONT SPORT BUCKET SEATS
  • inc: heated front seats, 6-way pwr passenger seat, electrochromic rearview mirror w/compass
KW 1400 $
BLACK/CAMEL, LEATHER-TRIMMED FRONT SPORT BUCKET SEATS
  • inc: heated front seats, 6-way pwr passenger seat, electrochromic rearview mirror w/compass
  • (REQ: 68B Premier trim w/colour accent pkg)
KC 0 $
BLACK/DOVE, LEATHER-TRIMMED FRONT SPORT BUCKET SEATS
  • inc: heated front seats, 6-way pwr passenger seat, electrochromic rearview mirror w/compass
  • (REQ: 68B Premier trim w/colour accent pkg)
KD 0 $
BLACK/RED, LEATHER-TRIMMED FRONT SPORT BUCKET SEATS
  • inc: heated front seats, 6-way pwr passenger seat, electrochromic rearview mirror w/compass
  • (REQ: 68B Premier trim w/colour accent pkg)
KR 0 $
BLACK/CHAMOIS, LEATHER-TRIMMED FRONT SPORT BUCKET SEATS
  • inc: heated front seats, 6-way pwr passenger seat, electrochromic rearview mirror w/compass
  • (REQ: 68B Premier trim w/colour accent pkg)
K4 0 $
BLACK/CAMEL, UNIQUE LEATHER-TRIMMED FRONT SPORT BUCKET SEATS
  • inc: contrasting inserts, heated front seats, 6-way pwr passenger seat, electrochromic rearview mirror w/compass
  • (REQ: 54C GT California Special)
MC 0 $
BLACK/DOVE, UNIQUE LEATHER-TRIMMED FRONT SPORT BUCKET SEATS
  • inc: contrasting inserts, heated front seats, 6-way pwr passenger seat, electrochromic rearview mirror w/compass
  • (REQ: 54C GT California Special)
MD 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

GT CALIFORNIA SPECIAL
  • inc: 18" polished aluminum wheels, bright rolled exhaust tips, side scoops, unique floor mats, larger front fascia air intake, lower front spoiler, unique rear fascia w/diffuser, unique tape stripe, leather heated seats w/nudo aberdeen leather inserts, 6-way pwr passenger seat, electrochromic mirror w/compass
  • (N/A w/68B Premium Trim w/Colour Accent Pkg or 59G Glass Roof) (REQ: G9, HP, JV, UA or ZY Paint)
54C 2700 $
OVER THE TOP RACING STRIPES PKG
  • inc: dual 9" stripes running lengthwise down the centre of the vehicle on the hood, roof, & rear decklid
  • (N/A w/54C GT California Special, 59G Glass Roof or 54G GT Appearance Pkg)
47A 500 $
GT APPERANCE PKG
  • inc: bright rolled exhaust tips, hood scoop, pony emblem engine cover
  • (N/A w/47A Over the Top Racing Stripe Pkg)
54G 400 $
COMFORT GROUP
  • inc: heated front seats, 6-way pwr passenger seat, electrochromic rearview mirror w/compass
  • (REQ: K_ or M_ Leather Seat Trim)
53B 0 $
INTERIOR UPGRADE PKG
  • inc: leather-wrapped steering wheel w/satin aluminum spokes, satin aluminum-plated door handles & door sill scuff plates, satin aluminum-plated shifter w/auto trans or bright sport shift knob w/man trans, bright polished register rings, Dark Charcoal front door panel inserts, MyColor adjustable backlighting for gauges, (6) gauge instrument cluster w/message centre, ambient lighting, satin aluminum finish instrument panel applique
18G 900 $
PREMIER TRIM W/COLOUR ACCENT PKG
  • inc: heated leather sport bucket seating surfaces, 6-way pwr passenger seat, electrochromic rearview mirror w/compass, colour-keyed door trim inserts, black floor mats, colour-keyed instrument panel, black wrapped & stitched centre arm rest, colour-keyed door arm rests, aluminum pedal covers
  • (REQ: 18G Interior Upgrade Pkg, K_ Leather Seat Trim) (N/A w/54C California Special)
68B 400 $
SECURITY PKG
  • inc: incline sensor, interior motion sensor, intrusion sensor, separate security sounder, unique anti-theft locksets, wheel locking kit
43G 350 $
GLASS ROOF
  • (REQ: _W Charcoal, KR Black/Red or K4 Black/Chamois Seat Trim)
59G 2200 $
HIGH INTENSITY DISCHARGE HEADLAMPS
  • (REQ: 43G Security Pkg)
51H 600 $
TOUCH-SCREEN DVD NAVIGATION SYSTEM
  • (N/A w/918 Shaker 1000 Audio System or 97P TripTunes Advanced iPod Audio Connection)
58X 2300 $
SYNC VOICE ACTIVATED COMMUNICATIONS & ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: Bluetooth capability, steering wheel controls, USB port, audio input jack, electrochromic rearview mirror
  • (N/A w/58X Navigation System)
  • *PRICE TO FOLLOW*
66S 0 $
SPOILER DELETE 13D 0 $
ENGINE BLOCK HEATER 41H 80 $
METALLIC FUEL FILLER DOOR 601 120 $
BLUETOOTH HANDS-FREE CELL PHONE CONNECTION
  • *No Longer Factory Orderable, See Dealer for Current Availability*
602 430 $
PWR CODE REMOTE START
  • (REQ: 44L 5-Speed Auto Trans)
603 300 $
REAR SPLASH GUARDS
  • (N/A w/54C GT California Special)
604 80 $
NOAH CLOTH CAR COVER W/MUSTANG LOGO
  • (N/A w/13D Spoiler Delete)
971 300 $
TRIPTUNES ADVANCED IPOD AUDIO CONNECTION
  • (N/A w/58X Navigation System)
  • *Audio connection for owner-supplied iPod* *No Longer Factory Orderable, See Dealer for Current Availability*
97P 250 $
CHROME EXHAUST TIPS
  • (N/A w/54C GT California Special or 54G GT Appearance Pkg)
90E 50 $
FRENCH LABELS
  • *STD on vehicle ordered in Quebec*
42G 0 $
18" PREMIUM ALUMINUM WHEELS 64E 900 $
18" POLISHED ALUMINUM WHEELS 64W 900 $
18" CHROMED ALUMINUM WHEELS
  • inc: tri-bar pony centre cap
  • *No Longer Factory Orderable, See Dealer for Current Availability*
64A 1100 $
SHAKER 1000 AUDIO SYSTEM
  • inc: AM/FM stereo w/6-disc in-dash CD changer/MP3 player, (10) speakers
  • (N/A w/58X Navigation System)
  • *Deletes STD cargo net*
918 1000 $