facebook

Ford Mustang 2003

See other trims

Ford Mustang 2003

Un pur-sang encore à la mode

Par : Amyot Bachand

La Mustang demeure l'un des icônes de la Ford Motor Company. Cette dernière a su raviver le plaisir de conduire et l'attrait de sa Mustang. Contrairement à General Motors avec la Camaro et la Firebird, Ford a amélioré son " Pony Car " au cours des années pour rester dans le coup et se retrouve aujourd'hui avec une machine qui a su traverser le temps et redevenir une sportive compétente.

Carrosserie

Peu de changements sur les versions de base et GT, mais on assistera à l'arrivée prochaine d'une SVT Cobra remaniée à compresseur puis, au printemps 2003, de la Mach 1, réplique de la fameuse Mustang 1969 de la série des courses Trans-Am. La SVT Cobra, aux traditionnelles teintes bleu et blanc, comptera sur un capot en composite doté d'une prise d'air plongeante pour nourrir le compresseur et de bouches d'air à la hauteur des antibrouillards. On reconnaîtra la Mach 1 à sa prise d'air massive inversée et à sa ligne noire sur fond rouge. Le coffre des Mustang vous permet de partir en vacances à deux ou d'y loger vos sacs de golf, et cela, même dans le cabriolet.

Habitacle

Dans sa version GT cabriolet que nous avons essayée, tout tombe dans la main. Le réglage électrique du baquet sport confortable permet de trouver une très bonne position de conduite. On s'y sent tout de suite à l'aise : pédalier bien espacé, volant de bonnes dimensions, pommeau de levier de vitesses juste au bon endroit. La prise d'air sur le capot avant gêne un peu la visibilité qui est bonne malgré tout. Fait à noter, la forme des rétroviseurs permet de réduire au minimum les angles morts. Le groupe sport vous ramène le pédalier troué et le pommeau en aluminium poli de la Bullitt de l'année 2001. Bien que Ford ait pris soin d'équiper ses GT d'une chaîne audio Mach 1 de qualité, il faut l'oublier dans le cabriolet; en effet, au-dessus de 100 km/h, le vent et les bruits environnants sont carrément dominants.

Mécanique

Le 4,6-litres de la GT, avec ses 260 chevaux, suffit amplement à vous donner satisfaction en ligne droite ou sur les autoroutes avec les deux boîtes de vitesses. Mais si vous souhaitez conduire sur des routes secondaires de façon quelque peu sportive, vous aurez besoin de la boîte de vitesses manuelle à six rapports. L'automatique n'est pas programmée pour vous faciliter des rétrogradations faciles. Le freinage, assuré par quatre freins à disque, permet d'effectuer un arrêt complet à 100 km/h en 36,6 mètres. En termes de puissance pure, la SVT Cobra comblera les connaisseurs. Grâce à un compresseur, le V8 livrera aux environs de 390 chevaux et produira 390 livres-pied de couple. Dans le cas de la Mach 1, on parle alors de 320 chevaux et de 310 livres-pied de couple.

Comportement

Si l'on exclut le comportement de la boîte automatique, la Mustang GT est une bête docile, plaisante et capable de dépasser en sécurité (80 à 120 km/h en moins de 5 secondes sur le deuxième rapport). La tenue de route est très bonne, prévisible et ferme, mais raisonnablement confortable sur les routes secondaires du Québec. Ford a pris soin d'améliorer encore d'un cran la suspension de cette version GT. Un peu survireuse dans des courbes serrées, on peut la contrôler en dosant l'accélérateur. Les Goodyear Eagle collent bien au pavé et reprennent rapidement leur traction.

Une gamme pour tous les goûts

Avec ses V6, ses GT et bientôt sa SVT Cobra et sa Mach 1, la Mustang peut satisfaire une gamme complète d'amateurs comme elle a su le faire à ses premières années.

Deuxième avis : Philippe Laguë

Elle aura été la première. Sera-t-elle la dernière ? La question est légitime, avec la disparition récente de ses éternelles rivales, les jumelles Camaro et Firebird de GM. Il est vrai que les ventes de la Mustang dépassaient les ventes combinées de ses deux rivales. Elle a également su rester fidèle à sa vocation originale de muscle car, sans pour autant devenir ringarde. Alors que les défuntes Camaro et Trans Am étaient l'objet de moqueries, la Mustang a su conserver son aura. Ce vieillissement en beauté est sans doute le secret de la longévité de cette icône de l'industrie automobile américaine. La Mustang mérite d'autant plus le respect qu'elle continue de proposer l'un des meilleurs rapports qualité-prix et prix-performances sur le marché, à l'heure actuelle. Car malgré son statut de légende vivante, elle a su demeurer accessible. Chapeau !

Informations

Warranty Basic:
5 Years/100,000 km

Drivetrain:
3 Years/60,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Roadside Assistance:
5 Years/100,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 35,505.00 $
Frais de transport 895.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 36,400.00 $
Prix total sans les options 36,400.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Subcompact

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear Wheel Drive
Trans Type 5
Trans Description Cont. Manual w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.37
Second Gear Ratio (:1) 1.99
Third Gear Ratio (:1) 1.33
Fourth Gear Ratio (:1) 1.00
Fifth Gear Ratio (:1) 0.67
Reverse Ratio (:1) N/A
Clutch Size 10.55 in
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.27
Mileage
EnerGuide Estimate - City N/A
EnerGuide Estimate - Hwy N/A
Cruising Range - City N/A
Cruising Range - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Type Gas V8
Displacement 4.6L/280
Fuel System MPI
SAE Net Horsepower @ RPM 260 @ 5250
SAE Net Torque @ RPM 302 @ 4000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 540
Maximum Alternator Capacity (amps) 130
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 4
Passenger Volume N/A
Front Head Room 38.1 in
Front Leg Room 42.6 in
Front Shoulder Room 53.6 in
Front Hip Room 52.3 in
Second Head Room 35.5 in
Second Leg Room 29.9 in
Second Shoulder Room 41.4 in
Second Hip Room 47.4 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 101.3 in
Length, Overall 183.2 in
Width, Max w/o mirrors 73.1 in
Height, Overall 53.2 in
Track Width, Front 59.8 in
Track Width, Rear 60.6 in
Min Ground Clearance N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume 7.7 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight N/A
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 100 lbs
Suspension
Suspension Type - Front MacPherson strut
Suspension Type - Rear Four-bar link
Suspension Type - Front (Cont.) w/Coil Springs
Suspension Type - Rear (Cont.) w/Coil Springs
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P245/45ZR17
Rear Tire Size P245/45ZR17
Spare Tire Size N/A
Wheels
Front Wheel Size 17 x 8 in
Rear Wheel Size 17 x 8 in
Spare Wheel Size 15 x -TBD- in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Aluminum
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 15.0
Lock to Lock Turns (Steering) N/A
Turning Diameter - Curb to Curb N/A
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness N/A
Rear Brake Rotor Diam x Thickness N/A
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 59 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 4.6L SOHC MPI 16-valve V8 engine
  • Electronic engine controls (EEC-V)
  • Electronic ignition
  • Engine block heater
  • 5-speed manual transmission w/OD
  • Traction control
  • Traction-Loc rear axle
  • Rear wheel drive
  • HD 58-amp/hr maintenance-free battery
  • HD 130-amp alternator
  • Modified MacPherson strut front suspension w/calibrated coil springs & gas-pressurized struts
  • 4-bar link rear suspension w/coil springs & gas-pressurized shocks
  • GT suspension pkg-inc: variable rate coil springs, Quadra-Shock rear shocks
  • Front/rear stabilizer bar
  • P245/45ZR17 performance SBR BSW tires
  • 17" x 8" 5-spoke forged aluminum wheels
  • 16" mini-spare tire w/steel wheel
  • Pwr rack & pinion steering
  • Pwr 4-wheel disc brakes
  • 4-wheel anti-lock braking system
  • 59 litre (13 gallon) fuel tank w/tethered cap
  • Stainless steel dual exhaust system

EXTERIOR

  • Pwr retractable convertible top w/semi-hard boot
  • GT hood & side scoop
  • Single wing rear spoiler
  • Body-colour front/rear fascia
  • Colour-keyed rocker mouldings
  • Complex reflector halogen headlamps
  • Fog lamps
  • Pwr outside mirrors (RH convex)
  • Tinted glass on all windows
  • Variable intermittent windshield wipers

INTERIOR

  • Reclining front sport bucket seats-inc: 6-way pwr driver seat, 2-way adjustable head restraints
  • Rear bench seat
  • Two-tone cloth seating surfaces
  • Front centre console w/armrest-inc: integrated storage bin, tissue holder, dual cup holders, parking brake boot
  • Colour-keyed deluxe floor carpeting
  • Luggage compartment carpeting/trim
  • Colour-keyed front floor mats
  • Tilt steering column
  • Leather-wrapped steering wheel
  • Analog instrumentation-inc: tachometer, trip odometer, speedometer, voltmeter
  • 240 KPH speedometer
  • Gauges-inc: temp, fuel, oil pressure
  • Indicators-inc: headlamps-on alert
  • Pwr windows w/driver-side express down
  • Pwr quarter windows
  • Pwr door locks
  • Pwr decklid release
  • Speed control
  • SecuriLock passive anti-theft system
  • Remote keyless entry
  • Front air conditioning
  • Rear window defroster
  • MACH 460 ETR AM/FM stereo radio w/6-disc in-dash CD changer-inc: 230-watts RMS (460-watt peak pwr), 60-watt amp, (2) 85-watt subwoofer amps, (4) 5.5" x 7.5" subwoofer speakers, (4) 2.5" midrange/tweeters, (18) memory presets, digital clock, DSP (news, jazz, hall, church, stadium), occupancy modes (all seat, driver seat, rear seat), RDS, 3-second anti-skip
  • Locking glove box
  • Cigarette lighter, ashtray
  • Auxiliary pwr point
  • Interior trim-inc: monochromatic full wrapover soft door trim panels w/ full length armrests/vinyl inserts, colour-keyed upper instrument panel/ safety belts/shifter bezel/A & C-pillar applique/cluster finish, chrome D-ring
  • Sunvisors w/covered illum vanity mirrors
  • Light group-inc: dome lamp w/door switches integrated in rearveiw mirror
  • Cargo area lamp
  • Storage net

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system
  • Driver & front passenger airbags
  • 3-point active restraint safety belts
  • Lower Anchors & Tethers for Children (LATCH)
  • Traction control
  • Traction-Loc rear axle
  • Fuel pump inertia shutoff switch
  • Dual note horn

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

4.6L SOHC MPI 16-VALVE V8 ENGINE
  • (STD)
___ 0 $

TRANSMISSION

5-SPEED MANUAL TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
___ 0 $
4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD 44U 1120 $

SERIES ORDER CODE

MUSTANG CONVERTIBLE GT DELUXE ORDER CODE
  • *Contents listed in std equipment*
170A 0 $

TIRES

P245/45ZR17 PERFORMANCE SBR BSW TIRES
  • (STD)
___ 0 $

SEAT TYPE

CLOTH FRONT SPORT BUCKET SEATS
  • (STD)
U_ 0 $
LEATHER FRONT SPORT BUCKET SEATS
  • (N/A w/65H Centennial Pkg)
G_ 895 $
PREMIUM TWO-TONE 100% LEATHER SEATS
  • (REQ: 65H Centennial Pkg)
C_ 0 $

PAINT

SOLID PAINT
  • (STD)
___ 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

CENTENNIAL PKG
  • inc: Black exterior paint, Medium Parchment interior, Black convertible top, Centennial badging on fenders & decklid, premium two-tone Signature leather seats w/ Centennial logo embossed on front seat backs, 17" 5-spoke aluminum wheels w/bright flange, Centennial customer gift pkg (commemorative watch/book/key chain/leather portfolio cover for owners manual)
  • *Affects Colour Availability*
  • *NET*
65H 1495 $
INTERIOR UPGRADE PKG
  • inc: aluminum finish on door lock posts & shift boot trim ring, gray metallic paint on centre panel & shifter bezel, stainless steel pedals & foot rest assembly, GT leather shift knob, 4-way head restraints
  • *NET*
18G 470 $
BODYSIDE MOULDING
  • (LPO)
961 95 $
ETR AM/FM STEREO RADIO W/CD/MP3 PLAYER
  • inc: (18) memory presets, digital clock
  • *MP3 mode supports bit rates of 56K-320Kbps* *MP3 discs may be played in flat or directory mode*
  • *CREDIT*
58Z -350 $
MACH 1000 ETR AM/FM STEREO RADIO W/IN-DASH 6-DISC CD CHANGER
  • inc: 570-watts RMS (1140-watts peak pwr), 60-watt amp, (6) 85-watt subwoofer amps, (4) 5.5" x 7.5" subwoofer speakers, (4) 2.5" midrange/ tweeters, (2) 10" trunk-mounted suspension subwoofers,(18) memory presets,digital clock, DSP (news, jazz, hall, church, stadium), occupancy modes (all seat, driver seat), RDS, 3-second anti-skip
918 1975 $
17" 5-SPOKE BRIGHT ALUMINUM WHEELS 64B 560 $
17" 5-SPOKE PAINTED ALUMINUM WHEELS W/BRIGHT FLANGE 64F 225 $