facebook

Ford Explorer 2010

See other trims

Ford Explorer 2010

 

 

 Deux têtes valent mieux qu’une.

 Francis Brière

 

Une question s’impose quand il s’agit du Ford Explorer : a-t-il encore sa place sur le marché ? Présenté en deux versions qui diffèrent considérablement l’une de l’autre et qui visent vraisemblablement une clientèle différente, l’Explorer est victime de son image et de sa consommation de carburant. L’Explorer devrait subir une refonte en profondeur sous peu, question de se refaire une beauté et de redéfinir sa vocation.

 

Carrosserie

Si la version utilitaire nous laisse indifférents, le Sport Trac, quant à lui, se présente sous forme de camionnette ultra sportive et musclée. Trois livrées sont offertes avec l’utilitaire : XLT, Eddie Bauer et Limited. Pour le Sport Trac, trois autres modèles vous sont offerts : XLT, Limited et Adrenalin. Ce dernier possède une allure plus urbaine et plus agressive à la fois, des roues de 20 pouces, une transmission intégrale et un intérieur plus luxueux. La calandre du Sport Trac a du chien, tandis que celle du modèle utilitaire est plutôt anonyme.

Habitacle

Si l’habitacle de l’Explorer est bien conçu et offre tout ce qu’on peut désirer, le choix des matériaux, quant à lui, laisse à désirer. De fait, la présentation demeure inégale, peu importe la livrée. La position de conduite de l’Explorer prendrait avantage d’un volant télescopique, mais elle est quand même très bonne. En ce qui a trait aux technologies, le système Sync de Ford vous permet de brancher gadgets électroniques et bidules diaboliques où et quand vous le souhaitez. Si vous aimez la radio satellite, on vous offre le système Sirius en option. La navigation par satellite vous permet d’explorer la planète sans vous égarer et de stocker jusqu’à 10 gigaoctets de musique sur un disque dur. Pour le reste, l’habitacle de l’Explorer procure du confort à ses occupants et un espace de chargement appréciable.

 

Mécanique

Deux moteurs sont offerts : un V6 de 4 litres et un V8 de 4,6 litres produisant 292 chevaux. Ces deux engins sont respectivement jumelés à une boîte de vitesses automatique à 5 et à 6 rapports. À près de 2200 kilos, l’Explorer a besoin de muscles pour se mouvoir. Bien entendu, le V8 et la transmission intégrale représentent un meilleur choix, mais cela dépend de votre budget. Il faut aussi prévoir des arrêts plus fréquents à la pompe. La direction peut paraître trop assistée pour certains, mais elle procure une belle sensation de conduite tout en douceur. La transmission intégrale, offerte en option, vous procurera la tranquillité d’esprit nécessaire, surtout en hiver.

Comportement

La rigidité de la caisse est probablement la première impression qui nous vient à l’esprit au volant de l’Explorer. Cela lui procure une stabilité à toute épreuve. Malgré tout, le confort et la douceur de roulement étonnent. Au volant, on bénéficie d’une maniabilité hors du commun pour un véhicule de ce gabarit, sans aucun doute la meilleure de la catégorie. Prendre un virage serré avec l’Explorer ne suscite aucune crainte : la suspension fait un travail exemplaire en limitant le roulis. On apprécie la puissance des moteurs qui équipent l’Explorer, en particulier le V8 qui procure des accélérations et une sonorité grisantes. Quant à ses capacités hors route, elles ne font aucun doute. Vous pouvez emprunter les sentiers les plus cahoteux avec assurance. La capacité de remorquage peut atteindre 3300 kilos, ce qui n’est pas négligeable pour un véhicule de cette catégorie.

Conclusion

Ford propose ici un produit vraiment intéressant. En revanche, qui peut-il intéresser ? L’entrepreneur aura sans doute besoin d’un véhicule plus costaud et plus polyvalent; la famille arrêtera son choix sur une fourgonnette ou un véhicule moins gourmand. Pourtant, en regardant ce que l’Explorer offre, autant pour la livrée Sport Trac que pour le modèle utilitaire, nous pouvons affirmer que Ford a réussi à produire un véhicule de qualité. Sans doute que la prochaine génération d’Explorer sera en mesure d’affirmer son identité de meilleure façon.

 

Points forts

Confort

Tenue de route étonnante

Version Sport Trac sportive

 

Points faibles

Consommation

Qualité de la finition

Identité remise en cause

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/100,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 49,799.00 $
Frais de transport 1,400.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 51,199.00 $
Prix total sans les options 51,199.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year 5980
Vehicle
Rear Door Type Liftgate

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 2960 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 3400 lbs
Curb Weight - Front 2560 lbs
Curb Weight - Rear 2159 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 400.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 1241.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 4719.00 lbs
As Spec'd Payload 1471.00 lbs
Maximum Payload Capacity 1471.00 lbs
Gross Combined Wt Rating 11500 lbs
Gross Axle Weight Rating 6360.00 lbs
Curb Weight 4719.00 lbs
Reserve Axle Capacity 1641.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 6190.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 5000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 6615 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 992 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Frame
Frame Type Ladder
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear Independent
Spring Capacity - Front 2470 lbs
Spring Capacity - Rear 2200 lbs
Axle Type - Front SLA
Axle Type - Rear SLA
Axle Capacity - Front 3240 lbs
Axle Capacity - Rear 3600 lbs
Axle Ratio (:1) - Front 3.55
Axle Ratio (:1) - Rear 3.55
Shock Absorber Diameter - Front 32 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 32 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.34 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 0.77 in
Tires
Front Tire Size P255/50R20
Rear Tire Size P255/50R20
Spare Tire Size N/A
Front Tire Capacity 1700 lbs
Rear Tire Capacity 1700 lbs
Spare Tire Capacity 1700 lbs
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front 689 Rev/Mile
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear 689 Rev/Mile
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare N/A
Wheels
Front Wheel Size 20 x 7.5 in
Rear Wheel Size 20 x 7.5 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), On Centre 18.9
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 36.8 ft
Turning Diameter - Wall to Wall 38.4 ft
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.01 x 0.43 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 11.85 x 0.39 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 85 L
Fuel Tank Location Midship

Powertrain

Transmission
Drivetrain All Wheel Drive
Trans Order Code 44X
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 4.17
Second Gear Ratio (:1) 2.34
Third Gear Ratio (:1) 1.52
Fourth Gear Ratio (:1) 1.14
Fifth Gear Ratio (:1) 0.86
Sixth Gear Ratio (:1) 0.69
Reverse Ratio (:1) 3.40
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Transfer Case Model BW-4411
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 1.00
Mileage
EnerGuide Estimate - City 15.2 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 10.3 L/100 km
Cruising Range - City 1314.64 mi
Cruising Range - Hwy 1940.06 mi
Engine
Engine Order Code 998
Engine Type Gas V8
Displacement 4.6L/281
Fuel System SMPI
SAE Net Horsepower @ RPM 292 @ 5700
SAE Net Torque @ RPM 315 @ 4000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 650
Maximum Alternator Capacity (amps) 130
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 18.5 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 7
Front Head Room 39.8 in
Front Leg Room 42.4 in
Front Shoulder Room 59.0 in
Front Hip Room 55.4 in
Second Head Room 38.7 in
Second Leg Room 36.9 in
Second Shoulder Room 58.9 in
Second Hip Room 55.5 in
Third Head Room 37.4 in
Third Leg Room 34.9 in
Third Shoulder Room 53.1 in
Third Hip Room 45.3 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 113.7 in
Length, Overall w/rear bumper 193.4 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 73.7 in
Height, Overall 72.8 in
Overhang, Front 35.4 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 31.4 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front 8.3 in
Ground Clearance, Rear 8.3 in
Body Length 0.00 ft
Rear Door Opening Height 32.9 in
Rear Door Opening Width 48.3 in
Step Up Height - Front N/A
Step Up Height - Side N/A
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Console N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 74.4 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 39.5 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 N/A
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Floor N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings 45.3 in
Cargo Box (Area) Height N/A
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A
Cargo Volume to Seat 1 85.8 ft³
Cargo Volume to Seat 2 43.9 ft³
Cargo Volume to Seat 3 13.6 ft³
Ext'd Cab Cargo Volume N/A

Exterior

Doors

MECHANICAL

  • 4.6L SOHC 24-valve SMPI V8 engine
  • 6-speed automatic transmission w/OD
  • 3.55 axle ratio w/non-limited slip differential
  • 1-touch integrated start
  • Engine block heater
  • 1-speed Torque-on-Demand AWD transfer case
  • All wheel drive
  • Battery saver
  • Class III/IV trailer towing prep pkg -inc: 7-pin wiring harness & connector, 7-pin to 4-pin adapter, frame-mounted hitch receiver
  • Trailer sway control
  • 4-wheel independent suspension
  • Pwr rack & pinion steering
  • 4-wheel pwr disc brakes
  • Easy Fuel capless fuel filler

EXTERIOR

  • P255/50R20 all-season BSW tires
  • 20" polished aluminum wheels
  • Pwr moonroof w/shade
  • Chrome roof rack w/black crossbars
  • Body-colour painted front/rear bumpers
  • Body-colour painted wheel lip mouldings
  • Chrome step bars
  • 4-bar chrome grille
  • Automatic on/off quad-beam headlamps w/headlamp off delay
  • Front fog lamps
  • Chrome heated fold-away pwr mirrors w/approach lamps
  • Solar-tinted glass on windshield & front door windows
  • Privacy glass on rear doors, quarter panels & liftgate windows
  • Speed-sensitive variable intermittent windshield wipers
  • Intermittent rear window wiper
  • 1-piece liftgate w/pop-up flip glass & pwr release button
  • Keyless entry keypad
  • Body-colour painted door handles

ENTERTAINMENT

  • 290-watt premium AM/FM stereo w/in-dash 6-disc CD/MP3 changer -inc: (7) speakers, subwoofer, clock
  • Aux audio input jack
  • SIRIUS satellite radio w/(6) month subscription
  • SYNC voice activated communications & entertainment system -inc: Bluetooth capability, steering wheel audio controls, USB port, audio input jack, 911 assist

INTERIOR

  • Perforated leather-trimmed front heated low-back sport bucket seats-inc: 10-way pwr driver seat w/pwr lumbar, 2-position memory, easy entry/exit feature, 6-way pwr passenger w/manual lumbar, front adjustable head restraints
  • 2nd row fold-flat rear seat-inc: adjustable head restraints
  • 3rd row PowerFold vinyl rear seat
  • High-series floor console-inc: storage bin, dual front/rear cupholders, front/rear pwr point, map/tissue holder, moulded mat w/pen holder, unique centre finish, wrapped armrest
  • Front/rear colour-keyed carpeted floor mats
  • Colour-keyed scuff plates for all doors & liftgate
  • Colour-keyed leather-wrapped tilt steering wheel w/audio & speed controls
  • 4-line message centre-inc: outside temp, compass
  • Pwr windows w/driver-side 1-touch-down
  • Pwr door locks-inc: autolock, cargo area lock/unlock button
  • Pwr adjustable pedals w/memory
  • Remote keyless entry w/(2) fobs
  • HomeLink
  • SecuriLock immobilizer anti-theft system
  • Accessory delay
  • Dual-zone automatic temp control
  • Heat vents & air conditioning registers
  • Aux rear climate control
  • Rear window defroster
  • Illuminated glove box
  • Tamil teak woodgrain trim-inc: centre cluster surround, door trim spears
  • Black instrument panel accents
  • Electrochromic rearview mirror
  • Mini overhead console
  • Dual colour-keyed sunvisors w/covered illuminated vanity mirrors
  • Grab handles-inc: (1) at passenger seat, (2) in 2nd row
  • Front dome lamp
  • Illuminated entry
  • (4) coat hooks
  • Cargo management system II
  • (4) load floor tie-down hooks

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Roll stability control (RSC) w/AdvanceTrac
  • Brake shift interlock
  • Front crumple zones & side intrusion door beams
  • Personal Safety System-inc: driver/front passenger dual stage airbags, safety belt usage sensors, driver seat position sensor, crash severity sensor, restraint control module, passenger occupant classification system
  • Safety Canopy system
  • Reverse sensing system
  • Fuel pump inertia shutoff switch
  • 1st & 2nd row outboard position height adjustable safety belts-inc: pretensioners, energy management system, Belt-Minder
  • Child safety rear door locks
  • LATCH (lower anchors & tethers for children) system on rear outboard seats
  • Tire pressure monitoring system

GREEN LEVY

GREEN LEVY ___ 1000 $

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

4.6L SOHC 24-VALVE SMPI V8 ENGINE
  • (STD)
998 0 $

TRANSMISSION

6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
44X 0 $

SERIES ORDER CODE

LIMITED SERIES ORDER CODE 365A 0 $

PAINT

BLACK UA 0 $
BLUE FLAME METALLIC SZ 0 $
DARK COPPER METALLIC T5 0 $
BLACK PEARL SLATE METALLIC T9 0 $
SANGRIA RED JV 0 $
BRILLIANT SILVER METALLIC UI 0 $
WHITE PLATINUM TRI-COAT UG 300 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TRIM

CAMEL, PERFORATED LEATHER-TRIMMED SEAT TRIM 4C 0 $
CHARCOAL BLACK, PERFORATED LEATHER-TRIMMED SEAT TRIM 4W 0 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

SKID PLATES
  • inc: fuel tank, transfer case
51E 130 $
REAR SEAT DVD ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: overhead pull-down 8" colour screen, storage compartment for up to (3) DVDs, (2) wireless headphones, remote control, universal jack
90C 1200 $
FRENCH LABELS
  • *STD on all vehicle orders in Quebec*
42G 0 $
CHROME PWR RUNNING BOARDS 184 900 $
VOICE ACTIVATED NAVIGATION SYSTEM
  • inc: CD/DVD/MP3 player w/DVD-audio/video capability, internal hard disk drive, 10 GB music jukebox, support for SYNC, audio input jack
58Q 2300 $
QUAD BUCKET SEATING GROUP
  • inc: 2nd row sport bucket seats, 2nd row floor console
17Q 550 $
FRONT/REAR ALL-WEATHER FLOOR MATS W/EXPLORER LOGO 16N 100 $