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Ford Explorer 2009

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Ford Explorer 2009

Encore le prix du baril de pétrole !

Par Daniel Rufiange

Plutôt incroyable qu'on débourse maintenant plus en carburant qu'en frais de chauffage au cours d'un mois donné au Québec. Mais c'est une réalité avec laquelle il faut composer. Et c'est doublement dommage pour l'Explorer, certes l'un des meilleurs utilitaires de la catégorie. On peut reprocher mer et monde à Ford, mais il faut lui reconnaître une habilité bien particulière; celle de concevoir des camions solides, fiables et agréables à conduire. On doit faire des neuvaines chez les bonzes de Ford pour que le prix du carburant redevienne… abordable.

Carrosserie

L'Explorer se décline en de multiples versions, mais deux retiendront notre attention ici : la version régulière, utilitaire traditionnel à trois variantes – XLT, Eddie Bauer, Limited – et le Sport Trac, aussi livrée en trois variantes, XLT, Eddie Bauer et Adrenaline. Ce qui est intéressant, c'est que les deux principales livrées sont tellement différentes qu'elles s'adressent à deux clientèles diverses. Vous aurez deviné que les plus jeunes bondissent tout naturellement sur la Sport Trac, alors que les autres se rabattent sur la version classique qui a une allure plus timide. Un mot sur le modèle Adrenaline du Sport Trac; les jupes qui ceinturent le véhicule, les roues de 20 pouces qui s'imposent d'elles-mêmes et sa calandre très agressive ne manquent pas de faire couler… de l'adrénaline dans nos veines, justement.

Habitacle

Derrière le volant, il n'existe pratiquement pas de différence entre les deux véhicules. La présentation est identique, seule l'utilisation de différents matériaux vient caractériser l'une ou l'autre des moutures. Pour ce qui est de la qualité, on passe du très raffiné au très bon marché; c'est inconstant ! Quant à la présentation, elle fait dans la simplicité, mais tout est de bon goût. Les places avant sont très confortables, et la position de conduite serait idéale si on profitait d'un volant télescopique. À l'arrière, on jouit d'un espace correct. Derrière la deuxième banquette, vous pouvez entasser du matériel à souhait, à l'abri des intempéries à bord d'une version utilitaire et dans la boîte du Sport Trac, livrable avec un couvert de caisse protecteur. La liste d'équipements est, quant à elle, complète et comprend le système Sync qui vous permet d'être littéralement branché à tous vos appareils électroniques 24 heures sur 24.

Mécanique

Deux moteurs seulement trouvent une niche entre les roues avant de l'Explorer : le V6 de 4 litres, qui existe depuis la nuit des temps, et le V8 de 4,6 litres, de loin le plus intéressant des deux. L'Explorer n'affiche pas un poids santé et a besoin de vitamines pour se mouvoir avec une certaine aisance. Ce moteur est jumelé à une boîte de vitesses à 6 rapports qui œuvre aussi discrètement qu'efficacement.

Comportement

C'est une impression de solidité qui traverse notre corps et notre esprit quand on prend la route avec ce véhicule, peu importe la configuration. La fermeté de la suspension lui donne autant d'aplomb que bien des berlines pataudes. Le roulis est bien peu présent, et on peut négocier les virages avec assurance. La qualité des accélérations à la sonorité gutturale dépend de l'engin qui œuvre à l'avant, mais considérant le poids, c'est adéquat. Le freinage, lui, se montre efficace quoique légèrement plongeant. Somme toute, l'Explorer est un utilitaire qu'on apprécie conduire, ce qui est loin d'être le cas des autres monstres figurant dans la catégorie.

Conclusion

Je ne raffole pas des utilitaires. Cependant, quand ils le sont vraiment, utilitaires, je deviens plus clément. L'Explorer correspond à ce qui est acceptable dans la catégorie. Sans être trop gros, il offre une belle capacité de remorquage et se livre dans deux versions qui répondent à des besoins différents. De plus, sa conduite est sûre, et sa qualité de construction est à la hauteur de la facture demandée. Vraiment, s'il faut en garder quelques-uns sur le marché, l'Explorer a nettement sa place, ce qui ne devrait pas empêcher Ford de trouver une façon de le rendre plus… vert.

Deuxième avis : Frédéric Masse

L'Explorer est sur le respirateur artificiel, et ce n'est pas parce qu'il n'est pas de qualité. Si l'on oublie son design ennuyeux, la version à moteur V8 a encore quelques charmes (insonorisation surprenante, confort de roulement, bonne capacité de remorquage, capacité hors-route au-dessus de la moyenne). Au prix actuel du litre de carburant, l'Explorer commence toutefois de plus en plus à ressembler à un dinosaure. Le commun des mortels n'a plus besoin (en fait, il n'en a jamais eu…) d'un tel camion, et les gens ne sont plus prêts à investir autant dans un VUS qui dépréciera aussi rapidement. Il est dommage de voir une icône de Ford dépérir aussi indignement. Mais, sans changement majeur, c'est-à-dire d'image et même de fonction (ce qui devrait être fait pour la prochaine génération), ce sera le sort qui lui sera réservé, autant à la version utilitaire qu'à la Sport Trac, son pendant format camionnette.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/100,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 45,399.00 $
Frais de transport 1,350.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 46,749.00 $
Prix total sans les options 46,749.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
Rear Door Type Liftgate

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 2960 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 3400 lbs
Curb Weight - Front 2560 lbs
Curb Weight - Rear 2159 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 400.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 1241.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 4719.00 lbs
As Spec'd Payload 1461.00 lbs
Maximum Payload Capacity 1461.00 lbs
Gross Combined Wt Rating 8500 lbs
Gross Axle Weight Rating 6360.00 lbs
Curb Weight 4719.00 lbs
Reserve Axle Capacity 1641.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 6180.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 3500 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 350 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 3500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 350 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Frame
Frame Type Ladder
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Coil Spring
Suspension Type - Rear Coil Spring
Spring Capacity - Front 2470 lbs
Spring Capacity - Rear 2200 lbs
Axle Type - Front Independent SLA
Axle Type - Rear Independent SLA
Axle Capacity - Front 2960 lbs
Axle Capacity - Rear 3400 lbs
Axle Ratio (:1) - Front 3.55
Axle Ratio (:1) - Rear 3.55
Shock Absorber Diameter - Front 32 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 32 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.34 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 0.77 in
Tires
Front Tire Size P235/65R18
Rear Tire Size P235/65R18
Spare Tire Size P235/65R18
Front Tire Capacity 1700 lbs
Rear Tire Capacity 1700 lbs
Spare Tire Capacity 1700 lbs
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front 695 Rev/Mile
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear 695 Rev/Mile
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare 695 Rev/Mile
Wheels
Front Wheel Size 18 x 7.5 in
Rear Wheel Size 18 x 7.5 in
Spare Wheel Size 18 x 7.5 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), On Centre 18.9
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 36.8 ft
Turning Diameter - Wall to Wall 38.4 ft
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.01 x 0.43 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 11.85 x 0.39 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 85 L
Fuel Tank Location Midship

Powertrain

Transmission
Drivetrain 4-Wheel Drive
Trans Order Code 44X
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 4.17
Second Gear Ratio (:1) 2.34
Third Gear Ratio (:1) 1.52
Fourth Gear Ratio (:1) 1.14
Fifth Gear Ratio (:1) 0.86
Sixth Gear Ratio (:1) 0.69
Reverse Ratio (:1) 3.40
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Transfer Case Model BW-4411
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 1.00
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low 2.48
Mileage
EnerGuide Estimate - City 16.6 (Est) L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 10.7 (Est) L/100 km
Cruising Range - City 1203.77 mi
Cruising Range - Hwy 1867.53 mi
Engine
Engine Order Code 998
Engine Type Gas V8
Displacement 4.6L/281
Fuel System SMPI
SAE Net Horsepower @ RPM 292 @ 5700
SAE Net Torque @ RPM 315 @ 4000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 650
Maximum Alternator Capacity (amps) 130
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 18.5 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Front Head Room 39.8 in
Front Leg Room 42.4 in
Front Shoulder Room 59.0 in
Front Hip Room 55.4 in
Second Head Room 38.7 in
Second Leg Room 36.9 in
Second Shoulder Room 58.9 in
Second Hip Room 55.5 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 113.7 in
Length, Overall w/rear bumper 193.4 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 73.7 in
Height, Overall 72.8 in
Overhang, Front 35.4 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 31.4 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front 8.3 in
Ground Clearance, Rear 8.3 in
Body Length 0.00 ft
Rear Door Opening Height 33.7 in
Rear Door Opening Width 48.3 in
Step Up Height - Front N/A
Step Up Height - Side N/A
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Console N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 74.4 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 38.6 in
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Floor N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings 44.9 in
Cargo Box (Area) Height N/A
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A
Cargo Volume to Seat 1 85.8 ft³
Cargo Volume to Seat 2 45.1 ft³
Ext'd Cab Cargo Volume N/A

Exterior

Doors

MECHANICAL

  • 4.6L SOHC 24-valve SMPI V8 engine
  • 1-touch integrated start
  • Engine block heater
  • 6-speed automatic transmission w/OD
  • Transmission shift interlock
  • Control Trac 4WD transfer case
  • 4-wheel drive
  • 3.55 axle ratio
  • Roll stability control w/AdvanceTrac
  • Battery saver feature
  • Class II trailer towing pkg-inc: hitch, 4-pin connector
  • 4-wheel independent suspension
  • 18" chrome-clad aluminum wheels
  • P235/65R18 all-season OWL tires
  • Pwr rack & pinion steering
  • 4-wheel pwr disc brakes
  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Capless fuel filler

EXTERIOR

  • Black roof rails w/crossbars
  • Two-tone body-colour/accent-colour front/rear bumpers
  • Pueblo Gold painted wheel lip mouldings
  • Pueblo gold step bars
  • 3-bar chrome grille w/nostrils
  • Automatic on/off quad-beam headlamps w/headlamp off delay feature
  • Front fog lamps
  • Body-colour painted heated fold-away pwr mirrors w/approach lamps
  • Solar-tinted glass on windshield & front door windows
  • Privacy glass on rear doors, quarter panels & liftgate windows
  • Speed-sensitive variable intermittent windshield wipers
  • Intermittent rear window wiper
  • 1-piece liftgate w/pop-up flip glass & pwr release button
  • Keyless entry keypad
  • Body-colour painted door handles

INTERIOR

  • 5-passenger seating
  • Leather-trimmed low-back heated front sport bucket seats-inc: 10-way pwr driver, 6-way pwr passenger, 2-position driver memory seat w/easy entry/exit feature, pwr driver & manual passenger lumbar support
  • 60/40 split-folding 2nd row seat
  • 1st & 2nd row adjustable head restraints
  • Mid-series floor console-inc: storage bin, dual front/rear cupholders, front/rear pwr point, map/tissue holder, moulded mat w/pen holder
  • Front/rear colour-keyed carpeted floor mats
  • Colour-keyed scuff plates for all doors & liftgate
  • Colour-keyed leather-wrapped tilt steering wheel w/audio & speed controls
  • 4-line message centre-inc: outside temp, compass
  • Tire pressure monitoring system
  • Pwr windows w/driver-side 1-touch-down feature
  • Pwr door locks-inc: autolock, cargo area lock/unlock button
  • Pwr adjustable pedals w/memory
  • Reverse sensing system
  • Remote keyless entry w/(2) fobs
  • HomeLink
  • SecuriLock/immobilizer anti-theft system
  • Accessory delay
  • 290-watt premium AM/FM stereo w/in-dash 6-disc CD changer-inc: (7) speakers, subwoofer, MP3 capability
  • Auxiliary audio input jack
  • Sirius satellite radio w/(6) month subscription
  • SYNC voice-activated communications & entertainment system-inc: Bluetooth capability, steering wheel controls, USB port, audio input jack
  • Dual-zone automatic temp control
  • Rear window defroster
  • Illuminated glove box
  • Curly Koa woodgrain trim-inc: centre cluster surround, door trim spears
  • Electrochromic rearview mirror
  • Front overhead console-inc: (2) map lights, ticket clip, sunglass holder, garage door opener bin
  • Colour-keyed dual covered sunvisors w/illuminated vanity mirrors
  • Grab handles-inc: (1) at passenger seat, (2) in 2nd row
  • Front dome lamp
  • Illuminated entry
  • (4) coat hooks
  • Cargo management system I
  • (4) load floor tie-down hooks

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Personal safety system-inc: driver & front passenger dual stage airbags, safety belt usage sensors, driver seat position sensor, crash severity sensor, restraint control module, passenger occupant classification system
  • Safety canopy system
  • 1st & 2nd row height adjustable safety belts-inc: pretensioners, energy management system, Belt-Minder
  • Child safety rear door locks
  • LATCH (lower anchors & tethers for children system on rear outboard seats
  • Roll stability control w/AdvanceTrac
  • Transmission shift interlock
  • Front crumple zones & side intrusion door beams
  • Fuel pump inertia shutoff switch
  • SOS post-crash alert system

GREEN LEVY

GREEN LEVY ___ 1000 $

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

4.6L SOHC 24-VALVE V8 ENGINE
  • (STD)
998 0 $

TRANSMISSION

6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
44X 0 $

SERIES ORDER CODE

EDDIE BAUER SERIES ORDER CODE 245A 0 $

PAINT SCHEME

SOLID PAINT ___ 0 $

PAINT

BLACK UA 0 $
WHITE SUEDE WS 0 $
DARK COPPER METALLIC
  • *Late Availability*
T5 0 $
BLACK PEARL SLATE METALLIC T9 0 $
SANGRIA RED
  • *Late Availability*
JV 0 $
SPORT BLUE METALLIC U1 0 $

SEAT TRIM

CAMEL, LEATHER SEAT TRIM ZC 0 $
CHARCOAL BLACK, LEATHER SEAT TRIM ZW 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

REAR SEAT DVD ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: overhead pull-down 8" colour screen, storage compartment for up to (3) DVDs, (2) wireless headphones, remote control, universal jack
90C 1200 $
CLASS III/IV TRAILER TOWING PREP PKG
  • inc: 7-pin wiring harness & connector, 7-pin to 4-pin adapter, frame-mounted hitch receiver, trailer sway mitigation
53G 500 $
3RD ROW PWR FOLD VINYL SEAT
  • inc: 2nd row fold-flat reclining seats, cargo area management system II
  • (REQ: 67C Aux Climate Control)
87X 1000 $
QUAD BUCKET SEATING GROUP
  • inc: 2nd row sport bucket seats, 2nd row floor console
  • (REQ: 87X 3rd Row Seat)
17Q 550 $
AUXILIARY REAR CLIMATE CONTROL
  • (REQ: 87X 3rd Row Pwr Fold)
67C 850 $
CARGO COVER
  • (N/A w/87X 3rd Row Pwr Fold or 67C Aux Rear Climate Control)
435 100 $
FRONT/REAR ALL-WEATHER FLOOR MATS W/EXPLORER LOGO 16N 100 $
PWR MOONROOF W/SHADE
  • *Replaces overhead console w/mini overhead console*
439 1200 $
ACCENT-COLOUR PWR RUNNING BOARDS 184 900 $
SKID PLATES
  • inc: fuel tank, transfer case
51E 130 $
FRENCH LABELS
  • *STD on all vehicle orders in Quebec*
42G 0 $
NAVIGATION SYSTEM
  • inc: CD/DVD/MP3 player w/DVD-audio & DVD-video capability, internal hard disk drive for map, point of interest & 10 GB music jukebox, support for SYNC, auxiliary input jack
58Q 2300 $