facebook

Ford Expedition 2005

See other trims

Ford Expedition 2005

La taille a parfois de l’importance

Benoit Charette

Avec des chiffres de vente en baisse de 7,5% en 2003, l’Expedition a tout de même trouvé 385 acheteurs québécois prêts à dépenser plus de 50 000 $ pour un véhicule qui, en plus de brûler de l’essence à la vitesse de la lumière, souffre d’un encombrement presque gênant. Mais il faut aussi regarder l’autre côté de la médaille. Combien de véhicules peuvent accueillir sept ou huit passagers et leurs bagages tout en remorquant une charge de plus de 4000 kilos ? Ceux pour qui cette question a de l’importance apprécient l’Expedition.

Carrosserie

Au fil des ans, la ligne de l’Expedition s’est raffinée. Ce coureur des bois aux allures mal léchées a suivi quelques séances de bonnes manières et peut aujourd’hui se faufiler dans une foule mondaine sans faire de faux pas. Pour 2005, cet Explorer nourri aux amphétamines ne change pas vraiment. Visuellement, il revêt les mêmes lignes. Il faut tout de même souligner l’ajout d’une version Limited qui complète la gamme.

Habitacle

En voulez-vous de l’espace? En v’là! En plus des trois rangées de sièges offertes en équipement de série, c’est l’Expedition qui affiche le plus d’espace combiné pour les jambes aux deuxième et troisième rangées dans les VUS pleine grandeur. Les espaces de rangement sont assez nombreux pour dissimuler tous les petits objets encombrants imaginables. Finalement, avec un espace de chargement total de 3129 litres, vous pouvez engloutir un ensemble de salle à dîner avec le chandelier. Il faut aussi donner une bonne note à Ford qui a travaillé très fort à l’amélioration de la présentation intérieure. Les tissus présentent une qualité de loin supérieure à celle du modèle initial, et la dernière version Eddie Bauer mise à l’essai était dotée du lecteur DVD arrière optionnel avec écran abaissable de 18 centimètres (7 pouces) et des prises AV pour la plupart des consoles de jeu en plus d’un toit ouvrant électrique et d’un système de navigation. Naturellement, ces options font grimper le prix de 5800 $ et si ce n’est pas assez, le nouveau Limited arrive avec une liste d’équipement de série encore plus exhaustive. Pour les corps policiers, Ford offre une version VSS (Véhicule Service Spécial). Cette version «toute nue» n’a pas de troisième rangée de bancs, pas de console au plancher ni de tapis ou de marchepieds et un revêtement de plancher en vinyle, mais le blindage et l’alternateur à grand débit sont inclus.

Mécanique

Pour 2005, Ford a décidé de conserver uniquement le V8 5,4 litres et ses 260 chevaux. Couplé à une boîte automatique à quatre rapports, ce V8 propulse l’Expedition de 0 à 100 km/h en 8,5 secondes, une performance ordinaire, car même avec un couple de 350 livres-pied, le moteur doit déplacer une masse de plus de 2500 kilos. Le système 4RM ControlTrac de série possède des modes 2RM et 4RM, ce dernier répartissant le couple également entre les essieux avant et arrière, et aussi une plage de rapports courts. Il offre aussi un mode Auto qui entraîne normalement les roues arrière, mais transfère du couple aux roues avant s’il détecte un patinage en fonction de l’accélérateur et d’autres données.

Comportement

Sur la route, le plumage se rapporte au ramage: l’Expedition est gros et cela se ressent derrière le volant. Toutefois, après 20 minutes, tout se relativise. Vous apprécierez son silence surprenant, un confort de roulement notable grâce à la suspension arrière indépendante et une direction précise et progressive, une autre rareté chez les utilitaires. Si vous osez vous aventurer hors route, vous serez agréablement surpris : son châssis hydroformé très rigide ne laisse transpirer aucun son insolite et la garde au sol est excellente.

Conclusion

« Bigger is better » disent les Anglais. Elvis Gratton répliquerait : « Think big ». Pour ceux qui ont besoin d’un véhicule de cette taille, l’Expedition fait partie des meilleurs.

Forces

•Habitacle immense •Présentation raffinée •Tenue de route •Grande capacité de remorquage

Faiblesses

•Une masse imposante à déplacer •Performances timides •Freinage moyen •Consommation élevée

Nouveautés en 2005

• Nouveau moteur 5,4 litres, moteur 4,6 litres discontinué, nouvelle version Limited, ensemble NBX discontinué, banquettes de 2e et 3e rangées repliables à plat, brancards de pavillon surélevés pour remplacer le porte-bagages

2e opinion Jean-Pierre Bouchard

• Comment expliquer la popularité des utilitaires sport de la taille d’un Expedition ? Ma théorie repose sur le sentiment de domination que procure la conduite de ce type de mastodonte. Et encore, ce n’est pas le plus gros. La vie à bord d’un Expedition nous apparaît sous un autre angle. On se sent fort, en pleine possession de nos moyens. Les poids lourds qui pullulent sur nos routes se montrent enfin dans une dimension acceptable. Les conducteurs qui n’ont rien d’autre à faire que de nous talonner pour gagner des centimètres de route disparaissent de notre champ de vision. C’est toujours un brin grisant. Cela dit, outre son appétit vorace, l’Expedition offre une habitabilité exemplaire et un confort étonnant. Un moteur plus puissant constituerait toutefois, au plan des performances, un solide atout.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/100,000 km

Corrosion:
5 Years/Unlimited km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 48,645.00 $
Frais de transport 1,085.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 49,730.00 $
Prix total sans les options 49,730.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
Rear Door Type Liftgate

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 3275 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 4128 lbs
Curb Weight - Front 2861 lbs
Curb Weight - Rear 2746 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 414.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 1382.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 5607.00 lbs
As Spec'd Payload 1693.00 lbs
Maximum Payload Capacity 1693.00 lbs
Gross Combined Wt Rating N/A
Gross Axle Weight Rating 7403.00 lbs
Curb Weight 5607.00 lbs
Reserve Axle Capacity 1796.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 7300.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 5000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Maximum Trailering Capacity N/A
Frame
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Double Wishbone
Suspension Type - Rear Independent
Spring Capacity - Front 3275 lbs
Spring Capacity - Rear 4128 lbs
Axle Type - Front Double Wishbone
Axle Type - Rear Independent
Axle Capacity - Front 3350 lbs
Axle Capacity - Rear 4128 lbs
Axle Ratio (:1) - Front 3.73
Axle Ratio (:1) - Rear 3.73
Shock Absorber Diameter - Front 34.92 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 34.92 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.38 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 0.87 in
Tires
Front Tire Size P265/70R17
Rear Tire Size P265/70R17
Spare Tire Size P265/70R17
Front Tire Capacity N/A
Rear Tire Capacity N/A
Spare Tire Capacity N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front 654 Rev/Mile
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear 654 Rev/Mile
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare N/A
Wheels
Front Wheel Size 17 x 7.5 in
Rear Wheel Size 17 x 7.5 in
Spare Wheel Size 17 x 7.5 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Variable Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), On Centre 20.5
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 39.2 ft
Turning Diameter - Wall to Wall 40.5 ft
Brakes
Brake Type Power
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 13.0 x 1.8 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 13.5 x 0.9 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 106 L

Powertrain

Transmission
Drivetrain 4-Wheel Drive
Trans Type 4
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 2.84
Second Gear Ratio (:1) 1.55
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.70
Reverse Ratio (:1) 2.32
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Mileage
EnerGuide Estimate - City 16.7 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 12.1 L/100 km
Cruising Range - City 1492.18 mi
Cruising Range - Hwy 2059.46 mi
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Type Gas V8
Displacement 5.4L/330
Fuel System SEFI
SAE Net Horsepower @ RPM 301 @ 5000
SAE Net Torque @ RPM 365 @ 3750
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 650
Maximum Alternator Capacity (amps) 110
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 13.0 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 8
Front Head Room 39.7 in
Front Leg Room 41.2 in
Front Shoulder Room 63.4 in
Front Hip Room 63.0 in
Second Head Room 39.8 in
Second Leg Room 38.7 in
Second Shoulder Room 64.3 in
Second Hip Room 62.4 in
Third Head Room 38.2 in
Third Leg Room 36.3 in
Third Shoulder Room 60.1 in
Third Hip Room 54.5 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 119.0 in
Length, Overall w/rear bumper 205.8 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 78.7 in
Height, Overall 77.4 in
Overhang, Front 38.6 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 33.3 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front 9.6 in
Ground Clearance, Rear 9.3 in
Body Length 0.00 ft
Rear Door Opening Height 35.5 in
Rear Door Opening Width 57.0 in
Step Up Height - Front N/A
Step Up Height - Side N/A
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 82.8 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 44.7 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 N/A
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Floor N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings 50.9 in
Cargo Box (Area) Height N/A
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A
Cargo Volume to Seat 1 110.5 ft³
Cargo Volume to Seat 2 60.9 ft³
Cargo Volume to Seat 3 20.7 ft³
Ext'd Cab Cargo Volume N/A

Exterior

Doors

MECHANICAL

  • 5.4L SOHC V8 engine
  • Engine block heater
  • 4-speed automatic transmission w/OD
  • 4-wheel drive system
  • Maintenance-free battery w/battery saver
  • 110-amp alternator
  • Trailer tow pkg-inc: integrated Class III receiver, 4-pin connector
  • Front tow hooks
  • Coil over shock double wishbone front suspension
  • Independent rear suspension
  • Front/rear stabilizer bars
  • P265/70R17 all-terrain OWL tires
  • 17" x 7.5" 5-spoke cast aluminum wheels
  • Full size spare tire/steel wheel
  • Variable-assist pwr rack & pinion steering
  • Pwr disc brakes w/quick brake assist
  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • 106 litre fuel tank

EXTERIOR

  • Luggage rack w/black roof rails, black crossbars
  • Front/rear bumpers-inc: painted body-colour upper/moulded-in-colour Medium Dark Platinum lower
  • Black running boards
  • Lower body-side cladding w/Medium Dark Platinum accent
  • Medium Dark Platinum grille
  • Quad-beam headlamps
  • Autolamp automatic on/off headlamps
  • Front fog lamps
  • Black pwr exterior mirrors w/security approach lamps
  • Solar tinted glass w/rear quarter privacy glass
  • 2-speed speed-sensitive variable intermittent windshield wipers w/washers
  • Rear intermittent wiper w/washer
  • Colour-keyed door handles
  • Liftgate w/flip-up glass

INTERIOR

  • Front high-back cloth captains chairs-inc: 6-way pwr driver seat, manual driver/passenger lumbar, head restraints
  • 2nd row 40/20/40 split-bench seat (20% portion w/CentreSlide feature), reclining & fold flat, easy entry on both 40% sides to 3rd row seat, outboard head restraints
  • 3rd row 60/40 split bench seat-inc: manual fold flat to the floor feature, outboard head restraints
  • Floor console-inc: large storage bin, coin holder, rear seat radio controls, headphone jacks, tissue holder, cupholders (2-front/2-rear), soft padded cover, (2) pwr points (1st/2nd row), auxiliary A/C controls, pen/pencil holder
  • Carpeted floor covering
  • Front/rear carpeted floor mats
  • Tilt steering column
  • Colour-keyed polyurethane steering wheel
  • Colour-keyed instrument panel w/black finish panel
  • Analog instrumentation-inc: voltmeter, oil pressure, water temp, tachometer
  • Warning lights-inc: door/liftgate ajar, safety belts, anti-lock brakes, cruise control, engine check, charge system, air bag, tire pressure monitoring system, fuel cap, low washer fluid, O/D off
  • Pwr adjustable pedals
  • Pwr windows w/driver-side one-touch-down
  • Fixed rear quarter windows
  • Pwr door locks
  • Tire pressure monitoring system
  • Accessory delay
  • Remote keyless entry w/(2) 4-button key fobs
  • Speed control
  • SecuriLock passive anti-theft system
  • Manual front & rear air conditioning
  • Rear window defroster
  • Rear floor heat ducts
  • AM/FM premium stereo w/CD player/cassette-inc: adjustable speed compensated volume, RDS equipped, (4) speakers (120-watts peak), clock
  • Antenna concealed in RH quarter glass
  • Locking glove box
  • Cupholders-inc: (2) instrument panel, (4) door trim panels, (3) 3rd row quarter trim panels
  • Pwr points in instrument panel, rear cargo area
  • Door trim panels-inc: front/rear map pockets, (4) cupholders
  • Day/night rearview mirror
  • Overhead console-inc: map lights, dual sunglass holder, conversation mirror, front auxiliary A/C controls
  • Dual colour-keyed cloth sunvisors w/illuminated mirrors/auxiliary visors
  • Assist handles-inc: (2) front row, (2) 2nd row
  • Lights-inc: glove box, front door approach, front dome/map, 2nd row map, rear cargo, illuminated entry, theatre lighting
  • Coat hooks-inc: (2) 2nd row, (2) 3rd row

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Driver & front passenger passive restraint air bags
  • Personal Safety System-inc: buckle pretensioners, load limiting retractors, dual stage front air bags, driver seat position & crash severity sensing
  • Colour-keyed 3-point lap/shoulder belts for all outboard seats & adjustable shoulder harness for 1st & 2nd row outboard passengers
  • BeltMinder
  • Child safety rear door locks
  • Lower anchors & tethers for children (LATCH) system on rear outboard seat locations
  • Side intrusion door beams

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

5.4L SOHC V8 ENGINE
  • (STD)
___ 0 $

TRANSMISSION

4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
___ 0 $

SERIES ORDER CODE

XLT SERIES ORDER CODE 250A 0 $

AXLE

3.73 AXLE RATIO X16 0 $
3.73 AXLE RATIO W/LIMITED SLIP DIFFERENTIAL XH6 315 $

SEAT TYPE

CLOTH CAPTAINS CHAIRS
  • (STD)
F_ 0 $
LEATHER CAPTAINS CHAIRS 1_ 1085 $

PAINT

SOLID PAINT
  • (STD)
___ 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

XLT SPORT APPEARANCE PKG
  • inc: A-gloss Dark Shadow Grey bodyside cladding/front & rear fascias/wheel lip mouldings, Sparkle Silver upper grille/wheel ornaments, Dark Shadow Grey tubular step bars
  • *Affects Colour Availability*
17T 495 $
OFF-ROAD PKG
  • inc: specially tuned off-road shocks, skid plates, black tubular step bars
  • (N/A 17K SSV Fleet Pkg)
  • *When ordered w/17T Sport Appearance Pkg, retains Dark Shadow Grey step bars*
624 245 $
HEAVY DUTY TRAILER TOW PKG
  • inc: Class IV trailer hitch receiver, 4-pin & 7-pin wiring harness, heavy duty aux transmission oil cooler, heavy duty radiator, elect brake wiring kit
536 350 $
SAFETY PKG
  • inc: 1st & 2nd row side air bag curtain w/rollover sensing, reverse sensing system, message centre
50S 1020 $
TECHNICAL CONVENIENCE PKG
  • inc: auto-dimming rearview mirror, keyless entry keypad, heated pwr exterior mirrors w/puddle lamps
50C 470 $
REAR SEAT DVD ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: 7" screen, wireless headphones, remote control
  • (REQ: 581 Stereo)
91V 1850 $
3RD ROW POWERFOLD SEAT 87P 550 $
AM/FM PREMIUM STEREO W/6-DISC IN-DASH CD CHANGER
  • inc: clock
581 410 $
PWR MOONROOF
  • (REQ: 50S Safety Pkg)
  • *Deletes STD overhead console*
43M 1020 $
2ND ROW CAPTAINS CHAIRS
  • inc: same trim/material as front chairs
21B 380 $
ADVANCE TRAC W/ROLL STABILITY CONTROL
  • inc: non-limited slip axle, message centre
47C 1050 $
FOUR-CORNER LOAD LEVELING AIR SUSPENSION
  • inc: message centre
  • (N/A w/624 Off-Road Pkg)
68P 995 $