facebook

Chevrolet Uplander 2009

See other trims

Chevrolet Uplander 2009

Toujours vivante

Par Benoit Charrette

Lorsque GM nous a appris, en 2008, qu'elle mettait fin au programme de développement de ses fourgonnettes, nous avons cru qu'il s'agissait d'une manière plus polie de dire que c'en était terminée. Du coup, je me réjouissais de pouvoir libérer un peu d'espace pour l'Annuel 2009. Après tout le quatuor des nouveaux véhicules multisegments allait prendre la relève. Je me suis réjoui trop vite. L'Uplander est encore là cette année; et si la tendance se maintient, elle et son clone de Pontiac, la Montana, ne verront pas l'année 2010. La Montana est déjà rayée de la carte aux États-Unis.

Carrosserie

Peu importe le modèle, vous lirez très rarement dans la même phrase les mots « élégant » et « fourgonnette ». Ce véhicule est l'exemple même de la fonction avant la forme. Les concepteurs doivent d'abord répondre à des impératifs pratiques comme de l'espace pour huit personnes, un dégagement exemplaire et un espace de chargement transformable et vaste. Les responsables du style doivent ensuite travailler autour du concept pour en améliorer les lignes. Certains y parviennent assez bien, d'autres échouent lamentablement; l'Uplander fait partie de la seconde catégorie. Il faut également préciser que l'équipe de concepteurs, qui devait changer de style en 2006, n'avait pas de budget; alors, ils ont ajouté un affreux appendice à l'avant pour lui donner un profil plus « camion », sans grand succès.

Habitacle

Comme toutes les fourgonnettes, l'Uplander est d'abord conçue pour la famille. Il n'y a pratiquement pas de changement à l'aménagement intérieur cette année si ce n'est un écran plus grand (8 pouces) pour le système de divertissement DVD. Si le confort est correct, la convivialité n'est pas le propre de l'Uplander. On comprend mieux pourquoi la Dodge Grand Caravan est si populaire. Si vous prenez la peine de comparer les deux modèles, l'Uplander ne fait pas le poids. Les sièges de la Grand Caravan disparaissent tous dans le plancher, et on peut profiter d'espaces de rangement sous ce même plancher quand on utilise les sièges. Dans la Montana, il faut encore replier les sièges derrière la première rangée et enlever les sièges de la 3e rangée pour profiter d'un véritable espace de chargement, et les espaces de rangement dans le plancher n'existent pas. La conception plus rigide ne permet pas la même polyvalence que bien des concurrentes, c'est dommage.

Mécanique

Toujours une seule mécanique au programme, le V6 de 3,9 litres de 240 chevaux. À défaut de parler de raffinement, précisons que la puissance est bonne, que le couple arrive tôt, et que la consommation figure toujours parmi les meilleures de cette catégorie. La boîte de vitesses à 4 rapports est aussi désuète que le moteur; c'est probablement pour cette raison qu'ils forment un bon tandem. Si vous respectez les limites de vitesse, vous pouvez espérer maintenir une consommation moyenne avoisinant les 11 litres aux 100 kilomètres, ce qui est très correct pour ce type de véhicule.

Comportement

C'est sans doute derrière le volant qu'on peut le mieux apprécier l'Uplander. Le silence de roulement est de mise, et l'apport du système StabiliTrack, offert de série sur tous les modèles, contribue à la stabilité sur la route. Il permet de maintenir la trajectoire voulue en appliquant les freins de façon individuelle, au besoin, à chaque roue, sans l'intervention du conducteur et sans égard au fonctionnement de la pédale de frein. Le système StabiliTrack est intégré aux systèmes d'antipatinage et de freinage antiblocage, également offerts de série. Le confort des sièges à l'avant est à la hauteur, mais un peu raide à l'arrière. Enfin, les freins manquent un peu de mordant, il faut s'assurer de garder ses distances sur la route.

Conclusion

Si l'on regarde de près le marché des fourgonnettes, l'Uplander ne figure pas en haut de la liste. Toutefois, un facteur important motive bien des acheteurs : le prix. GM liquide ce qui reste d'Uplander en 2009, et les prix sont difficiles à battre. Dollar pour dollar, j'irais d'abord du côté de la Dodge Grand Caravan, mais l'Uplander suit tout juste derrière, et la qualité est assez bonne pour que vous puissiez dormir en paix.

Deuxième avis : Daniel Rufiange

Avant, il n'y avait que les fourgonnettes. Mais maintenant, avec les utilitaires et les multisegments, pas facile pour un véhicule familial de continuer à s'imposer. Pourtant, l'Uplander le fait et présente des chiffres de ventes intéressants. Est-il si exceptionnel que cela ? Non ! Son museau est tellement laid – presque autant que celui du défunt Aztek – qui me donne des nausées. Le confort des sièges laisse bien franchement sur l'appétit. De plus, c'est comme si on avait oublié de proposer certains équipements comme les rideaux gonflables, offerts par la concurrence. Reste à l'Uplander deux arguments de poids : son prix, en version de base, qui permettra à la famille de respirer financièrement et le fait qu'elle soit très logeable, surtout à l'arrière.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/160,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Hybrid/Electric Components:
8 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/160,000 km
includes Courtesy Transportation

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 26,460.00 $
Frais de transport 1,350.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 27,810.00 $
Prix total sans les options 27,810.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Minivan

Powertrain

Transmission
Drivetrain Front Wheel Drive
Trans Order Code MX0
Trans Type 4
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 2.92
Second Gear Ratio (:1) 1.57
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.70
Reverse Ratio (:1) 2.38
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.29
Mileage
EnerGuide Estimate - City 13.1 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 8.5 L/100 km
Cruising Range - City 1363.88 mi
Cruising Range - Hwy 2101.97 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Engine
Engine Order Code LZ9
Engine Type Gas V6
Displacement 3.9L/237
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 240 @ 6000
SAE Net Torque @ RPM 240 @ 4800
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) 125
Cooling System
Total Cooling System Capacity 10.7 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 7
Passenger Volume N/A
Front Head Room 39.8 in
Front Leg Room 39.9 in
Front Shoulder Room 59.9 in
Front Hip Room 55.8 in
Second Head Room 38.9 in
Second Leg Room 37.5 in
Second Shoulder Room 62.0 in
Second Hip Room 63.7 in
Third Head Room 37.5 in
Third Leg Room 34.3 in
Third Shoulder Room 60.1 in
Third Hip Room 48.3 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 113.0 in
Length, Overall 191.0 in
Width, Max w/o mirrors 72.0 in
Height, Overall 70.5 in
Track Width, Front 62.4 in
Track Width, Rear 62.9 in
Min Ground Clearance 5.5 in
Rear Door Opening Height 40.7 in
Rear Door Opening Width 51.6 in
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings N/A
Cargo Box (Area) Height N/A
Cargo Volume to Seat 1 120.1 ft³
Cargo Volume to Seat 2 71.0 ft³
Cargo Volume to Seat 3 17.7 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 4084 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 2000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 200 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 2000 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 200 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front MacPherson strut
Suspension Type - Rear Twist axle
Suspension Type - Rear (Cont.) Stabilizer bar
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Order Code QKY
Rear Tire Order Code QKY
Front Tire Size P225/60R17
Rear Tire Size P225/60R17
Spare Tire Size Compact
Wheels
Front Wheel Size 17 x 6.5 in
Rear Wheel Size 17 x 6.5 in
Spare Wheel Size Compact in
Front Wheel Material Steel
Rear Wheel Material Steel
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Pwr rack & pinion
Steering Ratio (:1), Overall 17.6
Lock to Lock Turns (Steering) 3.05
Turning Diameter - Curb to Curb 39.4 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 11.7 x 1.3 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 11.8 x 0.47 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 76.0 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

PACKAGE

  • LT1 Decor *Contents listed in STD equipment*

MECHANICAL

  • 3.9L SFI V6 Engine
  • 4-Speed automatic transmission
  • Engine block heater
  • Front wheel drive
  • 125-amp alternator
  • Battery run-down protection
  • Smooth-ride suspension
  • Pwr steering
  • Pwr front/rear disc brakes
  • Stainless steel exhaust

EXTERIOR

  • 17" X 6.5" steel wheels -inc: full covers
  • P225/60R17 all-season BSW tires -inc: tread wear indicators
  • Compact spare tire w/underbody carrier & hoist
  • Black roof rack side rails
  • Front/rear body colour bumpers/fascias
  • Coloured body side mouldings
  • Composite halogen headlamps -inc: auto headlight control & flash-to-pass feature
  • Black pwr heated mirrors
  • Solar-Ray windshield
  • Deep tint rear windows
  • Intermittent windshield wipers
  • Rear window wiper w/delay & washer
  • Front license plate mounting provisions
  • Body colour door handles
  • Dual sliding side doors

ENTERTAINMENT

  • AM/FM Stereo w/CD player, MP3 capability -inc: aux audio input jack, auto tone control, seek & scan, digital clock, Theft Lock, radio data system
  • (4) speakers -inc: (1) in each front door, (2) in liftgate
  • Mast antenna on fender

INTERIOR

  • 7-Passenger seating -inc: (2) front reclining captain seats w/inboard armrests, (2) 2nd row modular flip & fold bucket seats, 3rd row 3-passenger removable folding 50/50 split bench seat, child seat, 1st row seat back storage compartment
  • 2-way manual front seats
  • 1st, 2nd, 3rd row floor mats
  • Centre non locking console
  • Tilt steering wheel
  • Instrumentation -inc: oil pressure, coolant temp, trip odometer, low coolant sensor, engine oil life indicator, tachometer
  • Pwr windows w/driver side express down feature
  • Manual rear quarter swing-out glass
  • Retained accessory pwr
  • Pwr door locks
  • Remote keyless entry w/extended range
  • Electronic cruise control -inc: resume speed
  • Anti-theft electronic engine immobilizer
  • Front air conditioning w/particle filter
  • Rear window defogger
  • Dash glove box
  • Dual front auxiliary pwr outlets
  • Overhead rail system -inc: interior lighting shut-off switch
  • Roof-rail mounted overhead storage bin (REQ: VVL Overhead Rail System)
  • Dual visor vanity mirrors
  • Assist handles
  • Lighting -inc: front/cargo dome lights, theatre dimming front/centre/rear lights, programmable entry/exit lights
  • Storage -inc: front door map pockets, 3rd row dual covered armrests w/storage, rear cargo anchors, instrument panel mounted pullout cup holders
  • 1st row seatback storage compartment

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Traction control
  • StabiliTrak electronic stability control system
  • Brake/transmission shift interlock
  • Dual front dual stage air bags -inc: passenger sensing system w/front passenger on/off indicator
  • OnStar w/1-year Safe & Sound plan
  • Front row seat belts w/pre-tensioners
  • Child safety seat top tether anchors
  • Sliding door child safety locks
  • Tire pressure monitor

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

1SB PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: standard equipment
1SB 0 $

ENGINE

3.9L SFI V6 ENGINE LZ9 0 $

TRANSMISSION

4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION MX0 0 $

WHEELS

17" X 6.5" STEEL WHEELS
  • inc: full covers (STD)
QR5 0 $
17" X 6.5" ALUMINUM WHEELS N85 630 $

SEATING ARRANGEMENT

7-PASSENGER SEATING
  • inc: (2) front reclining captain seats w/inboard armrests, (2) 2nd row modular flip & fold bucket seats, 3rd row 3-passenger removable folding 50/50 split bench seat, child seat, 1st row seat back storage compartment (STD)
ABA 0 $
7-PASSENGER SEATING
  • inc: front reclining captain seats w/inboard armrests, (2) 2nd row captains chairs & fold-forward seatback, 3rd row 3-passenger removable folding 50/50 split bench seat, 1st & 2nd row seat back storage compartments, integrated cupholders on 2nd row LH seat
  • (N/A w/AJ7 Front Seat Mounted Side Impact Airbags, PDC Convenience Pkg)
ABB 380 $
7-PASSENGER SEATING
  • inc: front reclining captain seats w/inboard armrests, (2) 2nd row captain seats w/fold-forward seatbacks, 3rd row 3-passenger removable folding 50/50 split bench, 1st/2nd row food management trays & seat back storage compartments
  • (REQ: AJ7 Side Impact Airbags)
ABD 495 $

PRIMARY PAINT

BORDEAUX RED 49U 0 $
SUMMIT WHITE 50U 0 $
GOLD MIST 51U 0 $
SILVERSTONE METALLIC 67U 0 $
MEDIUM BROWN 81U 0 $
SLATE METALLIC 87U 0 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TRIM

MEDIUM GRAY, CUSTOM CLOTH SEATS 17C 0 $
BEIGE, CUSTOM CLOTH SEATS 34C 0 $

RADIO

AM/FM STEREO W/CD PLAYER, MP3 CAPABILITY
  • inc: aux audio input jack, auto tone control, seek & scan, digital clock, Theft Lock, radio data system
US8 0 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

CONVENIENCE PKG
  • inc: 6-way pwr driver seat, pwr RH sliding side door, front seat side impact airbags
PDC 1700 $
SECURITY PKG
  • inc: theft deterrent, universal garage door opener
PDA 250 $
XM SATELLITE RADIO
  • inc: digital quality sound w/coast-to-coast signal coverage
  • *Includes (3) free trial months beyond which service fees apply*
U2K 260 $
DVD ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: fold-down 20.3 cm (8") overhead LCD colour monitor w/DVD player in overhead centre console, separate video game/camera input jacks in overhead console, audio controls on overhead console to switch between CD/MP3/radio/DVD functions, (2) wireless headphones w/individual volume control, remote control
U42 1000 $
(2) WIRELESS HEADPHONES
  • (REQ: U42 DVD Entertainment System)
TX3 120 $
1ST ROW FOOD MANAGEMENT TRAY
  • (REQ: AJ7 Side Impact Airbags)
D4V 115 $
REMOTE START
  • inc: keyless entry
AP3 255 $
GM HELD DEALER INVENTORY R6H 0 $
SPORT SUSPENSION
  • inc: auto load leveling suspension, aux air inflator kit
  • (REQ: N85 Wheels)
FE3 480 $
PWR SLIDING PASSENGER-SIDE DOOR E58 810 $
6-WY PWR DRIVER SEAT/2-WAY MANUAL FRONT PASSENGER SEATS
  • (REQ: AJ7 Side Impact Airbags)
AG1 475 $
PWR REAR VENT WINDOWS A20 75 $
REAR CARGO NET AP9 65 $
SEAT MOUNTED SIDE IMPACT FRONT AIR BAGS AJ7 415 $