facebook

Chevrolet TrailBlazer 2009

See other trims

Chevrolet Trailblazer 2009

Pourquoi ?

Par Daniel Rufiange

Le TrailBlazer roule sa bosse depuis 2002; j'ajouterais même qu'il traîne de la patte depuis quelques années déjà. Cet utilitaire de taille intermédiaire arrive à la croisée des chemins. Est-ce que GM doit le remodeler pour le mettre à niveau où doit-elle sortir la hache et rendre service à tout le monde en le mettant au rancart ? Avec des chiffres de ventes qui périclitent au gré des spéculations sur les prix du carburant, la question n'est pas de savoir si ce véhicule doit disparaître, mais bien de savoir quand ? À moins que GM nous sorte un lapin de son chapeau et lui donner une seconde vie, l'avenir du TrailBlazer ne s'annonce pas rose.

Carrosserie

Demeurées pratiquement inchangées depuis son lancement, les lignes du TrailBlazer ont pris un coup de vieux, surtout à l'arrière. L'avant a été bien rafraîchi au fil des années, mais les feux arrière, tout boursoufflés, semblent avoir été acheté à rabais dans un bazar. Des deux versions offertes, LT ou SS, la dernière est celle qui possède la plus belle gueule. Autrement, le TrailBlazer a une allure plus anonyme. D'ailleurs, sur le site de GM Canada, on retrouve plus de photo de la version SS.

Habitacle

L'atout principal du TrailBlazer, c'est l'espace intérieur qu'il offre à ses occupants. Avec sept vraies places, il répond aux besoins particuliers des rares familles nombreuses. Cependant, la présentation intérieure se révèle très décevante. On a l'impression de prendre place devant un tableau de bord sorti directement des années 90 avec un design qui rappelle tristement les planches des Pontiac Grand Am et Grand Prix. Heureusement, le millésime actuel profite de toutes les commodités pour assurer votre confort. Attention cependant : il existe deux configurations du modèle LT – LT1 et LT3 -, la seconde étant, bien sûr, plus garnie en équipements mais aussi plus onéreuse. À l'arrière, on accède facilement à la deuxième banquette, alors que quelques entourloupettes sont nécessaires pour se rendre à la troisième, amplement spacieuse.

Mécanique

Deux mécaniques peuvent être boulonnées à l'avant du TrailBlazer. Les modèles LT comptent de série sur un L6 de 4,2 litres de 285 chevaux. La puissance de ce moteur est suffisante pour traîner les 2052 kilos du mastodonte, à moins que vous ne passiez vos fins de semaine au chalet et qu'un bateau ne soit en permanence attaché à l'arrière. Le V8 de 5,3 litres a été retiré de la circulation pour 2009. Si vous désirez un V8 votre seul choix est d’y aller pour la version SS. Son moteur de 6 litres et 390 chevaux ne fait pas dans la dentelle. Il y a toutefois deux inconvénients : il faut avoir les 52 655 billets verts nécessaires à son acquisition et un très solide budget pour nourrir la bête. Les deux moteurs mentionnés se jumellent à une boîte automatique à 4 rapports, efficace mais pas très moderne. Un moteur diesel pourrait redonner vie à ce véhicule; et il s'agit d'une technologie que possède déjà GM: un peu de volonté et on y serait presque.

Comportement

À moins d'avoir des ressources financières inépuisables et d'opter pour la version SS – chère et énergivore – les acheteurs, pour la plupart, devront se rabattre sur le comportement moelleux des autres versions. Le confort n'est pas remis en question ici car peu importe la route, on a l'impression de profiter d'un cousin d'air sous nos pneus. Cependant, toute manœuvre incisive pourrait provoquer un chavirement du paquebot tellement on a l'impression de voguer sur une mer houleuse.

Conclusion

Si vous songez à faire l'achat de ce véhicule, c'est que le prix du carburant ne vous effraie pas. Dans ce cas, un coup d'œil du côté de la concurrence vous fera réaliser la désuétude du TrailBlazer qui déjà, en 2002, n'avait pas réinventé la roue. Il est temps pour GM de passer à autre chose, que ce soit une refonte intelligente du modèle ou sa disparition complète.

Deuxième avis : Benoit Charette

Connaissez-vous bien des gens qui cuisinent encore avec un Hibachi. Pourtant, dans les années 70, tout le monde achetait ses briquettes de charbon de bois et préparait son BBQ sur un Hibachi. Un jour est arrivé le BBQ au gaz, ce qui a sonné la fin de l'époque du charbon de bois. Le TrailBlazer est le « Hibachi » des camions qui représente une approche d'une autre époque. Les multisegments, comme le Traverse, sont plus modernes, plus logeables, plus agréables à conduire, plus performants et moins gourmands que ces gros camions préhistoriques construits sur un châssis à longerons mou et vacillant. Bref, on se demande un peu beaucoup pourquoi GM n'a pas encore « tiré la plogue » sur ces modèles qui ne sont plus dans le coup.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/160,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Hybrid/Electric Components:
8 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/160,000 km
includes Courtesy Transportation

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 39,795.00 $
Frais de transport 1,250.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 41,045.00 $
Prix total sans les options 41,045.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
Rear Door Type Liftgate

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 2950 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 3200 lbs
Curb Weight - Front 2397 lbs
Curb Weight - Rear 2126 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 553.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 1074.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 4523.00 lbs
As Spec'd Payload 1227.00 lbs
Maximum Payload Capacity 1227.00 lbs
Gross Combined Wt Rating 10000 lbs
Gross Axle Weight Rating 6150.00 lbs
Curb Weight 4523.00 lbs
Reserve Axle Capacity 1627.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 5750.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 5000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 400 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 5200 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 780 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Frame
Frame Type Hydroformed Steel Rails
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Double A-Arm
Suspension Type - Rear 5-Link
Spring Capacity - Front 3100 lbs
Spring Capacity - Rear 3200 lbs
Axle Type - Front N/A
Axle Type - Rear Solid
Axle Capacity - Front 2950 lbs
Axle Capacity - Rear 3200 lbs
Axle Ratio (:1) - Front 3.42
Axle Ratio (:1) - Rear 3.42
Shock Absorber Diameter - Front 46 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 36 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.34 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 0.94 in
Tires
Front Tire Order Code QTM
Rear Tire Order Code QTM
Spare Tire Order Code N/A
Front Tire Size P245/65R17
Rear Tire Size P245/65R17
Spare Tire Size P235/75R16
Front Tire Capacity 1793 lbs
Rear Tire Capacity 1793 lbs
Spare Tire Capacity N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare N/A
Wheels
Front Wheel Size 17 x 7 in
Rear Wheel Size 17 x 7 in
Spare Wheel Size 16 x -TBD- in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), On Centre 20.4
Steering Ratio (:1), At Lock Variable
Turning Diameter - Curb to Curb 36.4 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.0 x 1.14 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 12.8 x 0.78 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 83.3 L
Fuel Tank Location N/A

Powertrain

Transmission
Drivetrain 4-Wheel Drive
Trans Order Code M30
Trans Type 4
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.06
Second Gear Ratio (:1) 1.63
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.70
Reverse Ratio (:1) 2.29
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Transfer Case Model Autotrac
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 1.00
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low 2.72
Mileage
EnerGuide Estimate - City 15.2 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 10.1 L/100 km
Cruising Range - City 1288.35 mi
Cruising Range - Hwy 1938.90 mi
Engine
Engine Order Code LL8
Engine Type Gas I6
Displacement 4.2L/256
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 285 @ 6000
SAE Net Torque @ RPM 276 @ 4600
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) 150
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 13.6 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Front Head Room 40.2 in
Front Leg Room 46.9 in
Front Shoulder Room 58.5 in
Front Hip Room 56.0 in
Second Head Room 39.6 in
Second Leg Room 37.0 in
Second Shoulder Room 58.5 in
Second Hip Room 58.2 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 113.0 in
Length, Overall w/rear bumper 191.8 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 74.7 in
Height, Overall 74.5 in
Overhang, Front 35.0 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 32.1 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front 7.8 in
Ground Clearance, Rear 7.8 in
Body Length 0.00 ft
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 70 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Floor N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings N/A
Cargo Box (Area) Height 39.6 in
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A
Cargo Volume to Seat 1 80.1 ft³
Cargo Volume to Seat 2 41.0 ft³
Ext'd Cab Cargo Volume N/A

Exterior

Doors

MECHANICAL

  • 4.2L SFI I6 Vortec engine
  • 4-speed automatic transmission w/OD
  • 3.42 rear axle ratio
  • Autotrac transfer case -inc: automatic 4WD, panel mounted controls
  • HD locking rear differential
  • 4-wheel drive
  • HD maintenance free battery w/rundown protection, retained accessory pwr
  • 150 amp alternator
  • HD trailering -inc: hitch platform, CHMSL wire, HD flasher, 7 wire harness connector, wire adaptor
  • (2) front recovery hooks
  • Premium Smooth Ride suspension -inc: front independent, rear 5 link, coil springs, front & rear stabilizer bars
  • Pwr steering
  • Pwr 4-wheel anti-lock vented disc brakes
  • Aluminized stainless steel exhaust system
  • Tools-inc: mechanical jack, wheel wrench

EXTERIOR

  • 17" x 7" sport aluminum wheels w/centre caps
  • P245/65R17 all-season BSW tires
  • P235/75R16 limited use spare tire w/steel wheel
  • Roof rack side rails & cross bars
  • Body colour front & rear bumpers
  • Body colour body side mouldings
  • Body colour grille
  • Dual composite halogen headlights w/automatic exterior light control
  • Halogen fog lights
  • Black folding heated pwr mirrors
  • Solar-Ray light tinted windshield/front door glass
  • Solar-Ray deep tinted rear side/rear quarter/rear liftgate glass
  • Rear liftgate w/lift glass & pwr release
  • Intermittent front & rear wipers w/on-demand type washers
  • Front license plate provisions
  • Body colour door handles

ENTERTAINMENT

  • AM/FM stereo w/CD player -inc: MP3 playback, seek-&-scan, digital clock, auto-tone control, radio data system (RDS), automatic volume, TheftLock

INTERIOR

  • Front bucket seats -inc: 6-way pwr driver seat w/pwr recline, driver lumbar control, adjustable outboard head restraints
  • 3-passenger 65/35 flip & fold rear split bench seat -inc: locking feature in either up or down position, (2) folding outboard head restraints
  • Premium cloth seat trim
  • Front floor console -inc: shifter, storage, cupholders w/(2) cupholders for rear passengers
  • Colour-keyed floor carpeting
  • Front & rear colour-keyed carpeted floor mats
  • Tilt steering column
  • Instrumentation -inc: speedometer, tachometer, odometer, trip odometer, fuel level, voltmeter, engine temp, oil pressure
  • Warning lights -inc: liftgate ajar, safety belt, ABS/parking brake, directional hazard signals
  • Pwr windows w/driver & front passenger express-down, lockout
  • Pwr programmable door locks w/lockout prevention
  • Remote keyless entry -inc: (2) key fobs, panic button
  • Content theft deterrent w/horn & headlight activation
  • Electronic immobilizer vehicle theft deterrent
  • Cruise control
  • Manual dual-zone climate control air conditioning
  • Rear seat heater ducts
  • Rear window defogger
  • Auxiliary pwr outlets -inc: (1) instrument panel, (1) rear floor console
  • Rearview mirror w/OnStar controls
  • Dual colour-keyed padded cloth sunshades
  • Lights -inc: theatre dimming, cargo compartment, 2nd row dome, door/tailgate activated switches, illuminated entry, exit feature
  • Assist handles located above all passenger doors
  • (5) cargo tie downs

SAFETY

  • StabiliTrak electronic stability control system
  • Brake transmission shift interlock
  • Driver & front passenger airbags w/passenger sensing system
  • Front/rear head curtain side airbags
  • OnStar in-vehicle communications & assistance service -inc: (1) year of the Safe & Sound plan
  • Child security rear door locks
  • Rear seat lower anchors & top tethers for children (LATCH)
  • Tire pressure monitor (does not apply to spare tire)

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

LT1 PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: std equipment
1SA 0 $
1SM ADVERTISED SPECIAL
  • inc: sun & sound pkg
  • *Available to dealers in the AB, MAR & NF regions*
1SM 0 $
1SN ADVERTISED SPECIAL
  • inc: sun & sound pkg, engine block heater
  • *Available to dealers in the PRA region*
1SN 0 $

ENGINE

4.2L SFI I6 VORTEC ENGINE
  • (STD)
LL8 0 $

TRANSMISSION

4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
M30 0 $

AXLE

3.42 REAR AXLE RATIO GU6 0 $
3.73 REAR AXLE RATIO GT4 0 $

WHEEL TYPE

17" X 7" SPORT ALUMINUM WHEELS W/CENTRE CAPS
  • (STD)
N75 0 $
17" X 7" BRIGHT ALUMINUM WHEELS W/CENTRE CAPS N74 0 $

TIRES

P245/65R17 ALL-SEASON BSW TIRES
  • (STD)
QTM 0 $
P245/65R17 ON/OFF ROAD BSW TIRES QTE 135 $
P245/65R17 ON/OFF ROAD WOL TIRES QTR 280 $

PAINT SCHEME

SOLID PAINT
  • (STD)
ZY1 0 $
TWO-TONE PAINT
  • inc: accent colour fascias, accent colour wheel flares, accent colour lower rocker panels
ZY7 250 $

PRIMARY PAINT

DARK CHERRY METALLIC 12U 0 $
GRAYSTONE METALLIC 16U 0 $
SILVER ICE METALLIC 17U 0 $
IMPERIAL BLUE METALLIC 37U 0 $
BLACK 41U 0 $
SUMMIT WHITE 50U 0 $
BLACK GRANITE METALLIC 58U 125 $
RED JEWEL TINTCOAT 80U 380 $
SILVER MOSS METALLIC 92U 0 $
SAND BEIGE METALLIC 97U 0 $

SECONDARY PAINT

DARK SILVER METALLIC
  • (REQ: ZY7 Two-Tone Paint)
42L 0 $

SEAT TYPE

FRONT BUCKET SEATS
  • inc: 6-way pwr driver seat w/pwr recline, driver lumbar control, adjustable outboard head restraints (STD)
AR9 0 $

SEAT TRIM

LIGHT/DARK GRAY, CLOTH SEAT TRIM 28H 0 $
EBONY, CLOTH SEAT TRIM 48H 0 $

RADIO

AM/FM STEREO W/CD PLAYER
  • inc: MP3 playback, seek-&-scan, digital clock, auto-tone control, radio data system (RDS), automatic volume, TheftLock (STD)
US8 0 $
AM/FM STEREO W/IN-DASH 6-DISC CD CHANGER
  • inc: seek-&-scan, digital clock, auto-tone control, radio data system (RDS), speed-compensated volume, TheftLock
  • (REQ: PCY Sun & Sound Pkg)
UC6 0 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

CARGO CONVENIENCE PKG
  • inc: rear compartment cargo convenience net, cargo shade, cargo mat
PDM 235 $
SUN & SOUND PKG
  • inc: pwr tilt-sliding sunroof w/overhead console, AM/FM stereo w/in-dash 6-disc CD changer, Bose premium sound system, XM satellite radio
PCY 2740 $
SUN & SOUND PKG CREDIT
  • *CREDIT*
___ 0 $
ENGINE BLOCK HEATER K05 75 $
UNDERBODY SHIELD PKG
  • inc: transfer case shield, front differential skid plates, steering linkage shield
ZM5 185 $
BLACK ASSIST STEPS
  • *Factory Installed*
BVE 460 $
XM SATELLITE RADIO
  • inc: digital sound quality w/coast-to-coast signal coverage
  • *Includes (3) free trial months beyond which service fees apply*
U2K 260 $
BOSE PREMIUM SOUND SYSTEM
  • inc: enhanced 275 watt audio, (6) Bose speakers, digital signal processor (DSP) amplifier
UQA 685 $
PWR ADJUSTABLE BRAKE & ACCELERATOR PEDALS JF4 210 $
SMOKER PKG
  • inc: ashtray & lighter
DT4 45 $
SPARE TIRE & WHEEL NOT DESIRED
  • inc: inflator kit
  • *Deletes jack assembly tools & all components to attach spare underneath vehicle*
SGC 0 $