facebook

Chevrolet TrailBlazer 2005

See other trims

Chevrolet TrailBlaser 2005

Joe et Averell Dalton

P a s c a l B o i s s é

Maintenant construit sur un châssis qui lui est propre, le TrailBlazer s’avère passablement plus raffiné que son prédécesseur, le rudimentaire Blazer. Son style se distingue et le raffinement s’exprime aussi sous le capot avec son six cylindres en ligne aussi agréable que performant. Les ingénieurs de GM ont choisi une stratégie en deux volets pour répondre au Ford Explorer, son rival dans cette catégorie : plutôt que d’offrir une troisième banquette dans le TrailBlazer régulier, ils ont créé la version EXT, à empattement long, question de pouvoir ajouter de vraies places adaptées à des adultes et d’avoir encore de l’espace pour les bagages.

Carrosserie

Si la ligne du TrailBlazer est une des mieux réussies dans ce segment (pas mal plus élégante que celle de l’Explorer, en passant), on ne peut pas en dire autant de celle de l’EXT. Pour gagner du volume, on a rehaussé le pavillon et tenté de dissimuler cet ajout sous la galerie de toit. Vu de trois quarts arrière, avec ses grandes portières plates, disons que c’est loin d’être sexy, et je pèse mes mots! Encore un cas qui confirme l’adage voulant que «la fonction détermine la forme».

Habitacle

La cabine du TrailBlazer est facile d’accès, car les seuils sont bas. Les sièges sont confortables et l’ensemble a une certaine prestance qui respire le luxe. Pour ajouter au confort, un pédalier ajustable est offert en option. L’EXT propose de vraies places à l’arrière, ce qui est bien. Ce qui l’est moins, par contre, c’est que rabattre la banquette s’avère pénible et que, même en position repliée, elle est relativement encombrante. Si vous ne pensez pas devoir accueillir plus de cinq adultes et que vous prévoyez utiliser la plage arrière pour transporter de gros objets, vous devriez certainement considérer l’achat du GMC Envoy XUV à la place d’un TrailBlazer EXT.

Mécanique

Que ce soit en version deux roues motrices ou quatre roues motrices, le Vortec 4200 de 4,2 litres est le seul moteur proposé dans le TrailBlazer. Les moteurs six cylindres en ligne, de par leur configuration, sont généralement des moteurs doux et équilibrés. Celui-là ne fait pas exception et, avec ses 275 chevaux et ses 275 livres-pied de couple, c’est une main de fer dans un gant de velours. Pour ceux qui ont besoin d’une grande capacité de remorquage, GM propose aussi, en option, dans l’EXT seulement, le V8 Vortec 5300 de 5,3 litres qui offre une puissance de 290 chevaux et, surtout, 330 livres-pied de couple. Avec ce moteur, vous tracterez des charges de 3175 kilos (7000 livres). Par ailleurs, seule une boîte automatique à quatre rapports est offerte.

Comportement

Le Trail-Blazer se démarque par sa douceur de roulement et sa docilité. On se croirait au volant d’une grande berline et non pas à bord d’un utilitaire malgré la présence, fort discrète, d’un essieu rigide à l’arrière. Soulignons que, comme tout bon camion qui se respecte, le Trail- Blazer est construit sur un châssis en échelle. La carrosserie est fixée à ce cadre très rigide, grâce notamment à ses longerons hydroformés, à l’aide d’un système de coussinets en caoutchouc pour isoler les occupants des bruits et des vibrations de la chaussée. Malgré cela, on nous a rapporté que de nombreux bruits de caisse semblent apparaître au fil des kilomètres.

Conclusion

Malgré des efforts en ce sens, la fiabilité du TrailBlazer n’est toujours pas impeccable, pas plus que sa finition d’ailleurs. Mais, pour bien des gens, il s’agit du format idéal d’utilitaire, d’une capacité mécanique très proche de celle des utilitaires pleine grandeur, sans être aussi imposant. Bien ciblés, les frères TrailBlazer couvrent la demande: le plus court des deux s’occupe du marché des VUS traditionnels alors que l’EXT s’adresse à ceux qui ont besoin de la capacité d’une fourgonnette mais qui ne veulent rien savoir d’un monocoque, car ils doivent remorquer de lourdes charges.

Forces

•Deux empattements •Vraies places à la troisième rangée •Pédalier ajustable •Bon moteur six cylindres

Faiblesses

•Bruits de caisse •Fiabilité déficiente •3e banquette encombrante

Nouveautés en 2005

•Système de communication OnStar de nouvelle génération à commande vocale, moteur Vortec 5,3 litres à cylindrée variable, rideaux gonflables latéraux optionnels, lecteur CD/MP3 optionnel dans LS, nouveaux logos extérieurs, mise à jour du système de navigation à écran tactile, nouvelles couleurs de carrosserie

2 opinion Hugues Gonnot

• Dans un segment de marché de plus en plus concurrentiel, le Chevrolet TrailBlazer possède quelques arguments pour convaincre. À commencer par son allure moderne et dans la bonne moyenne : musclée, mais pas trop macho. Ensuite, le six cylindres offre puissance et souplesse d’utilisation. Le V8 est intéressant pour tracter mais il consomme. Comme d’habitude, la boîte automatique n’attire aucun reproche. Le comportement routier est plutôt efficace pour un camion et le confort d’un très bon niveau. À l’intérieur, c’est vaste (encore plus avec la version sept places, par ailleurs d’une longueur démesurée et d’une allure moins réussie que la cinq places) mais la qualité de certains plastiques prête encore le flanc à la critique. Mais on vous l’a dit, le segment est très très concurrentiel…

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
3 Years/60,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 28,275.00 $
Frais de transport 1,050.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 29,325.00 $
Prix total sans les options 29,325.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
Rear Door Type Liftgate

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 2950 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 3200 lbs
Curb Weight - Front 2434 lbs
Curb Weight - Rear 1991 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 516.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 1209.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 4425.00 lbs
As Spec'd Payload 1125.00 lbs
Maximum Payload Capacity 1125.00 lbs
Gross Combined Wt Rating 10000 lbs
Gross Axle Weight Rating 6150.00 lbs
Curb Weight 4425.00 lbs
Reserve Axle Capacity 1725.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 5550.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 5000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 5300 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 530 lbs
Fifth Wheel Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Maximum Trailering Capacity N/A
Fifth Wheel Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Frame
Frame Type Steel Side Rails
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear 5-Link
Spring Capacity - Front 3100 lbs
Spring Capacity - Rear 3200 lbs
Axle Type - Front Independent
Axle Type - Rear Semi-Floating
Axle Capacity - Front 2950 lbs
Axle Capacity - Rear 3200 lbs
Axle Ratio (:1) - Rear 3.42
Shock Absorber Diameter - Front 46 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 36 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.33 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 0.94 in
Tires
Front Tire Order Code QNF
Rear Tire Order Code QNF
Spare Tire Order Code QNF
Front Tire Size P235/75R16
Rear Tire Size P235/75R16
Spare Tire Size P235/75R16
Front Tire Capacity N/A
Rear Tire Capacity N/A
Spare Tire Capacity N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare N/A
Wheels
Front Wheel Size 16 x 7 in
Rear Wheel Size 16 x 7 in
Spare Wheel Size 16 x 7 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), On Centre N/A
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 36.4 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Power
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.0 x 1.14 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 12.8 x 0.78 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 83 L
Fuel Tank Location N/A

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear Wheel Drive
Trans Order Code M30
Trans Type 4
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.06
Second Gear Ratio (:1) 1.63
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.70
Reverse Ratio (:1) 2.29
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Mileage
EnerGuide Estimate - City 15.1 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 10.4 L/100 km
Cruising Range - City 1292.21 mi
Cruising Range - Hwy 1876.19 mi
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LL8
Engine Type Gas I6
Displacement 4.2L/256
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 275 @ 6000
SAE Net Torque @ RPM 275 @ 3600
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 600
Maximum Alternator Capacity (amps) 150
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 13.6 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Front Head Room 40.2 in
Front Leg Room 42.9 in
Front Shoulder Room 58.5 in
Front Hip Room 56.0 in
Second Head Room 39.6 in
Second Leg Room 37.0 in
Second Shoulder Room 58.5 in
Second Hip Room 58.2 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 113.0 in
Length, Overall w/rear bumper 191.8 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 74.6 in
Height, Overall 74.5 in
Overhang, Front 34.9 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 32.1 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front 8.0 in
Ground Clearance, Rear 8.0 in
Body Length 0.00 ft
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 70.0 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 39.7 in
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Area Width @ Beltline 55.1 in
Cargo Box Width @ Floor N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings 46.1 in
Cargo Box (Area) Height 39.6 in
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A
Cargo Volume to Seat 1 80.1 ft³
Cargo Volume to Seat 2 43.7 ft³
Ext'd Cab Cargo Volume N/A

Exterior

Doors

MECHANICAL

  • 4.2L DOHC SFI 24-valve I6 Vortec 4200 engine w/variable valve timing
  • Engine block heater
  • 4-speed automatic transmission w/OD
  • Brake/transmission shift interlock
  • Locking differential
  • 3.42 rear axle ratio
  • Traction assist-inc: instrument panel on/off switch & low traction/traction off lights
  • Rear wheel drive
  • Integrated trailering platform hitch mounted on the rear bumper beam
  • Premium suspension pkg-inc: front & rear urethane jounce bumpers, Bilstein shock absorbers
  • Coil-over-shock independent front suspension w/upper & lower control arms
  • 5-link rear suspension w/coil springs
  • Front & rear stabilizer bars
  • (5) P235/75R16 all-season blackwall tires
  • (4) 16" x 7" aluminum wheels
  • Underbody-mounted full-size spare tire w/steel wheel
  • Pwr rack & pinion steering
  • Pwr 4-wheel vented disc brakes w/4-wheel anti-lock system
  • 83 litre fuel tank
  • Aluminized stainless steel exhaust system
  • Tools-inc: mechanical jack, wheel wrench
  • Single 2-sided key

EXTERIOR

  • Roof rack side rails
  • Body-colour front/rear bumpers
  • Charcoal grille w/chrome centre bar
  • Dual compartment high-output halogen headlamps
  • Automatic headlamp control
  • Dual pwr heated exterior mirrors
  • Solar-Ray light-tinted windshield/front door glass
  • Solar-Ray deep-tinted rear side/rear quarter/rear liftgate glass
  • Rear liftgate w/lift glass & full gate-inc: electric release
  • Intermittent windshield wipers w/on-demand type washer
  • Intermittent rear window wiper w/on-demand type washer

INTERIOR

  • VL decor
  • 3-passenger 65/35 flip & fold rear split bench seat-inc: locking feature in either up or down position, folding outboard head restraints
  • Premium cloth seat trim
  • Front floor console-inc: trans shifter, CD/cassette storage, cupholders w/(2) cupholders for rear passengers
  • Colour-keyed floor carpeting
  • Front & rear colour-keyed carpeted floor mats
  • Tilt steering column
  • Gauges-inc: speedometer, tachometer, odometer, trip odometer, fuel level, voltmeter, engine temp, oil pressure
  • Warning lights-inc: liftgate ajar, safety belt, ABS/parking brake
  • Flash-to-pass feature
  • Pwr windows w/driver express-down & lockout feature
  • Pwr programmable door locks-inc: lockout protection & last door locking feature (system operates when last door is closed)
  • Passlock security system
  • Retained accessory pwr
  • Manual dual-zone climate control air conditioning-inc: independent front & rear controls
  • Upper & lower rear seat HVAC ducts
  • Rear window defogger
  • AM/FM stereo w/CD player-inc: seek-scan, radio data system (RDS), digital clock, auto tone control, Theftlock, speed compensated volume
  • (6) speaker system-inc: (2) instrument panel tweeters, (2) front door, (2) rear door extended range
  • OnStar in-vehicle communications & assistance service-inc: one year Safe & Sound plan
  • Auxiliary pwr outlets-inc: (1) covered instrument panel, (1) rear floor console
  • Door trim panels w/integral padded armrests & front map pockets
  • Full Opel Gray cloth headliner
  • Colour-keyed padded cloth sunshades
  • Lights-inc: theatre dimming, cargo compartment, 2nd row reading lights integrated in dome light, illuminated entry
  • Assist handles located above all passenger doors
  • (2) coat hooks located in cargo area
  • (5) cargo tie downs
  • Concealed storage compartments in sidewall & under rear cargo area

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock brakes
  • Driver & front passenger front airbags w/automatic passenger side airbag suppression system
  • Child security rear door locks
  • Rear seat lower anchors & top tethers for children (LATCH)
  • Brake/transmission shift interlock
  • Side guard door beams
  • Dual note horn

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

VL PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: base vehicle
  • (REQ: SAU 4)
1SV 0 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 4
  • (REQ: 1SV Preferred Equipment Group)
4 0 $
ADVERTISED SPECIAL SELECT-A-UNIT (SAU) R7A
  • (REQ: 1SV Preferred Equipment Group)
  • *Available to dealers in the AB region*
R7A 0 $

DECOR

VL DECOR
  • inc: base vehicle only
ZE5 0 $

BODY CODE

REAR LIFTGATE
  • (STD)
TB4 0 $

ENGINE

4.2L DOHC SFI 24-VALVE I6 VORTEC 4200 ENGINE W/VARIABLE VALVE TIMING
  • (STD)
LL8 0 $

TRANSMISSION

4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
M30 0 $

GVWR

2517 kg (5550 lb) GVWR
  • (STD)
C4D 0 $

SUSPENSION PKG

PREMIUM SUSPENSION PKG
  • inc: front/rear urethane jounce bumpers, front/rear stabilizer bars, Bilstein shock absorbers (STD)
ZW7 0 $

AXLE

3.42 REAR AXLE RATIO GU6 0 $
3.73 REAR AXLE RATIO GT4 0 $
4.10 REAR AXLE RATIO GT5 0 $

SEAT

MANUAL RECLINING FRONT BUCKET SEATS
  • inc: 2-way seat adjusters, adjustable head restraints, driver seat manual lumbar adjustment (STD)
A50 0 $

TRIM

PREMIUM CLOTH SEAT TRIM
  • (STD)
__H 0 $

PAINT

SOLID PAINT
  • (STD)
ZY1 0 $

RADIO

AM/FM STEREO W/CD PLAYER
  • inc: seek-scan, radio data system (RDS), digital clock, auto tone control, Theftlock, speed compensated volume, (6) speaker system (STD)
___ 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

FRONT & REAR ROOF MOUNTED HEAD CURTAIN SIDE-IMPACT AIRBAGS ASF 695 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
SIDE STEP RUNNING BOARDS
  • *Factory Installed*
BVE 460 $