facebook

Chevrolet Suburban 2004

See other trims

Chevrolet Suburban 2004

La belle bête

Par Éric Descarries

Le grand utilitaire sport Suburban, de Chevrolet, existe depuis plus de 70 ans. Au cours de sa carrière, il n’a connu que peu de concurrence. Aujourd’hui, elle se limite à la Ford Excursion. Il reste que le Suburban demeure l’un des préférés des consommateurs d’Amérique du Nord dont les mères américaines, les fameuses « soccer mom » comme on les appelle à GM. À leur grand bonheur, le Suburban revient quasi intégralement en 2004.

Carrosserie

Facile à reconnaître, le Suburban. Il ressemble à un Tahoe très allongé. Pour le moment, il conserve l’ancienne allure avant des Silverado, mais il ne faudrait pas se surprendre qu’il adopte la nouvelle calandre au cours de l’année. Le Suburban, offert en versions 1500 et 2500, demeure une grande familiale à quatre portes avec un accès arrière pour l’espace de chargement.

Habitacle

C’est ici que le Suburban marque le plus de points face aux autres utilitaires. En effet, si l’on choisit la configuration la plus utile, on peut loger jusqu’à neuf personnes à bord du Suburban. Cela impliquera une banquette 40/20/40 à l’avant. Autrement, la plupart des acheteurs opteront pour les deux baquets à l’avant. L’accès à l’avant est facile. Il l’est également pour la partie centrale; mais pour rejoindre la dernière banquette, il faut faire un peu d’acrobatie. Sinon, on peut la replier pour obtenir un important espace de chargement. Quant au tableau de bord et aux commandes, rien de bien étonnant, tout ressemble de très près au Tahoe. Notons que le pédalier est réglable électriquement.

Mécanique

Le moteur de base demeure un V8 de 5,3 litres qui fait 285 chevaux. C’est le moteur qu’on trouve la version 1500, plus légère. Dans le cas de la version 2500, GM fait appel à un plus puissant V8 de 6 litres développant 320 chevaux. Si ce moteur est offert en option dans le 1500, la version 2500 peut être équipée du gros V8 8100 de 340 chevaux. Tous les Suburban sont équipés de la boîte de vitesses automatique à 4 rapports; et alors que la propulsion est de série, il est possible d’obtenir la motricité aux quatre roues sur commande. Cependant, la plus grande faiblesse du Suburban de dernière génération, c’est l’absence de moteur diesel, une option qui faisait sa force dans le passé. Par contre, sachez que le Suburban est offert avec les quatre roues directrices, le système Quadrasteer, une option très coûteuse mais qui vaut son pesant d’or quand on tire une roulotte.

Comportement

Comme le Suburban provient en parti d’une pleteforme de camionnette, on peut s’attendre à un comportement comparable sur la route. Dans sa version 1500 à propulsion, il devient un véhicule très doux qui demeure relativement facile à conduire. On peut se procurer le système Stabilitrak qui peut venir en aide au conducteur en cas de légère perte de contrôle. Le V8 de base est à l’aise dans cette grande caisse, mais pour tirer de grosses roulottes, il est préférable d’opter pour la version 2500, beaucoup plus robuste, surtout avec le 8100. Dans le cas de la version à quatre roues motrices, il suffit de presser des boutons pour changer la configuration. Rappelons-nous, cependant, que la consommation en souffre beaucoup.

Conclusion

J’ai conduit des Suburban 2500 équipés du système Quadrasteer à quelques occasions. J’ai même expérimenté la sensation de manœuvrer avec une impressionnante roulotte accrochée à l’arrière. C’est très impressionnant et, surtout, très rassurant quand on doit changer de travée sur l’autoroute. Même les manœuvres d’évasion, dans certaines circonstances, se font en toute sécurité avec la remorque. Le système peut se désactiver grâce à une commande au tableau de bord. En passant, toutes les formes de Suburban font d’excellents véhicules de voyage sur de longs trajets. C’est d’ailleurs un peu pour cela qu’ils ont été créés.

Forces

Un grand intérieur pratique Le système de quatre roues directrices offert en option (2500) Une excellente capacité de remorquage

Faiblesses

Très gros en ville L’absence d’un moteur diesel Une consommation de carburant élevée

Nouveautés

Indicateur de pression de gonflage des pneus (modèle 1/2 tonne) Témoin d'oubli de la ceinture de sécurité pour le passager avant Servofreins hydrauliques sur les modèles de une demi-tonne Nouvelles roues de 16 po en fonte d'aluminium Nouvelles roues de 17 po à cinq rais en aluminium avec roue de secours de 16 po en acier avec pneu à flanc noir, livrables sur les modèles LT Traction asservie livrable comprenant le différentiel blocable à l'arrière Nouvel adaptateur de câble de frein 7 à 4 broches pour le groupe remorquage

Benoit Charette 2e opinion

Le Suburban est aux véhicules utilitaires ce que Jeep représente pour les véhicules tout terrains. Présent sous une forme ou une autre depuis 1936, le Suburban est un pionnier dans cette catégorie. Pour tout dire, il y a peu de choses à reprocher au Suburban, si ce n’est le tableau de bord qui fait un peu trop utilitaire. En refusant de continuer de produire l’Escalade et d’entretenir la guerre des utilitaires au moment ou Ford annonçait l’arrivée de l’Excursion, GM a choisi de mettre l’accent sur le confort, la tenue de route et une utilisation plus conviviale. Une sage décision qui saura plaire aux gens qui recherchent un gros utilitaire, mais qui ne veulent pas toujours avoir l’impression de conduire un 18-roues.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
3 Years/60,000 km

Corrosion:
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 50,635.00 $
Frais de transport 1,050.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 51,685.00 $
Prix total sans les options 51,685.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
Rear Door Type Liftgate w/Wiper

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 3800 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 6000 lbs
Curb Weight - Front 2926 lbs
Curb Weight - Rear 2926 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 874.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 3074.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 5852.00 lbs
As Spec'd Payload 2748.00 lbs
Maximum Payload Capacity 2748.00 lbs
Gross Combined Wt Rating 14000 lbs
Gross Axle Weight Rating 9800.00 lbs
Curb Weight 5852.00 lbs
Reserve Axle Capacity 3948.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 8600.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 5000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 7900 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 790 lbs
Fifth Wheel Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Maximum Trailering Capacity N/A
Fifth Wheel Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Frame
Frame Type Ladder
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Indep Torsion Bar
Suspension Type - Rear 2-Stage Multi-Leaf
Spring Capacity - Front 3800 lbs
Spring Capacity - Rear 6000 lbs
Axle Type - Front Independent
Axle Type - Rear Semi-Floating
Axle Capacity - Front 4100 lbs
Axle Capacity - Rear 6000 lbs
Axle Ratio (:1) - Rear 3.73
Shock Absorber Diameter - Front 46 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 46 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.25 in
Tires
Front Tire Order Code QIZ
Rear Tire Order Code QIZ
Spare Tire Order Code QIZ
Front Tire Size LT245/75R16
Rear Tire Size LT245/75R16
Spare Tire Size LT245/75R16
Front Tire Capacity N/A
Rear Tire Capacity N/A
Spare Tire Capacity N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare N/A
Wheels
Front Wheel Size 16 x 6.5 in
Rear Wheel Size 16 x 6.5 in
Spare Wheel Size 16 x 6.5 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr
Steering Ratio (:1), On Centre N/A
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 44.5 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Power
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.8 x 1.50 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 13.0 x 1.18 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 140 L
Fuel Tank Location Midship

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear Wheel Drive
Trans Order Code MT1
Trans Type 4
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 2.48
Second Gear Ratio (:1) 1.48
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.75
Reverse Ratio (:1) 2.08
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Mileage
Cruising Range - City N/A
Cruising Range - Hwy N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LQ4
Engine Type Gas V8
Displacement 6.0L/366
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 325 @ 5200
SAE Net Torque @ RPM 365 @ 4000
Engine Oil Cooler Yes
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 660
Maximum Alternator Capacity (amps) 145
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 16.8 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 8
Front Head Room 40.7 in
Front Leg Room 41.3 in
Front Shoulder Room 65.2 in
Front Hip Room 61.4 in
Second Head Room 39.0 in
Second Leg Room 39.1 in
Second Shoulder Room 65.1 in
Second Hip Room 61.3 in
Third Head Room 38.6 in
Third Leg Room 36.1 in
Third Shoulder Room 64.4 in
Third Hip Room 49.2 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 130.0 in
Length, Overall w/rear bumper 219.3 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 79.8 in
Height, Overall 76.4 in
Overhang, Front 37.0 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 32.5 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front 8.1 in
Ground Clearance, Rear 7.1 in
Body Length 0.00 ft
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width N/A
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Console N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 104.6 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 69.6 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 36.1 in
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Area Width @ Beltline 49.2 in
Cargo Box Width @ Floor N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings 49.1 in
Cargo Box (Area) Height 40.5 in
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A
Cargo Volume to Seat 1 131.6 ft³
Cargo Volume to Seat 2 90.0 ft³
Cargo Volume to Seat 3 45.7 ft³
Ext'd Cab Cargo Volume N/A

Exterior

Doors

MECHANICAL

  • 6.0L SFI V8 (Vortec) engine
  • Engine block heater
  • 4-speed automatic transmission w/OD
  • Brake/transmission shift interlock
  • Locking differential
  • Rear wheel drive
  • Firm Ride suspension pkg
  • Independent coil spring front suspension
  • 2-stage multi-leaf spring rear suspension
  • Front stabilizer bar
  • LT245/75R16E all-season BSW tires
  • 16" x 6.5" aluminum wheels
  • Steel spare wheel
  • Underbody-mounted full-size spare tire
  • Pwr steering
  • Pwr 4-wheel disc brakes
  • 4-wheel anti-lock braking system
  • Mechanical jack & wheel wrench
  • Single 2-sided key

EXTERIOR

  • Roof rack side rails
  • Black front & rear bumpers w/chrome rub strips
  • Black body-side mouldings w/bright chrome insert
  • Colour-keyed wheel opening fender flares
  • Black running boards
  • Black grille w/chrome accents
  • Composite halogen headlamps
  • Automatic light control
  • Rectangular fog lamps
  • Heated fold away pwr mirrors
  • Solar-Ray tinted glass
  • Deep tinted glass on all windows behind B-pillar
  • Intermittent windshield wipers w/demand-type washer system
  • Intermittent rear wiper w/washer
  • Rear liftgate w/lift glass

INTERIOR

  • Leather front & 2nd row seating surfaces w/vinyl 3rd row seat trim
  • High-back front bucket seats-inc: manual recliners, adjustable head restraints, dual inboard armrests, 6-way pwr driver seat, seatback stowage pockets
  • 2nd row 60/40 split folding bench seat w/centre armrest
  • 3rd row solid bench seat
  • Mini overhead console w/map lights & rear seat HVAC controls
  • Full floor carpeting
  • Front & 2nd row floor mats
  • Tilt steering column
  • Driver message centre monitors up to 32 vital vehicle functions
  • Gauges-inc: speedometer, tachometer, odometer, trip odometer, voltmeter, fuel level, engine temp, oil pressure, engine hour meter
  • Key-in-ignition/headlamps-on warning buzzers
  • Flash-to-pass feature
  • Pwr windows w/driver express-down feature
  • Programmable pwr door locks w/lockout protection
  • Retained accessory pwr
  • Remote keyless entry-inc: illuminated entry, panic button, (2) transmitters
  • Cruise control
  • Vehicle content theft alarm
  • Passlock security system
  • Steering column anti-theft locking feature
  • Manual tri-zone air conditioning-inc: front & rear HVAC systems/controls
  • Rear window defogger
  • 2nd row seat heater ducts
  • Auxiliary rear heater
  • ETR AM/FM stereo w/6-disc in-dash CD changer, auto tone control-inc: seek-scan, digital clock, random select, Radio Data System (RDS)
  • Bose premium speaker system w/noise compensated volume control
  • 2nd row audio controls & earphone jacks
  • 12-volt auxiliary pwr points
  • Soft vinyl door trim panels w/carpet-covered map pocket
  • Auto-dimming rearview mirror w/8-point compass, outside temp, front passenger airbag status
  • Front passenger/dual rear seat assist handles
  • Shale-coloured cloth headliner
  • LH & RH colour-keyed padded cloth sunshades
  • Dual illuminated visor vanity mirrors
  • Lights-inc: dome lamp w/delayed entry, map/reading lights, underdash courtesy/ instrument cluster lamps
  • Coat hooks-inc: driver & passenger side, rear seat, cargo area
  • Concealed LH rear quarter panel storage compartment

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system
  • Driver & front passenger frontal airbags w/automatic suppression system
  • Child security rear door locks
  • Lower Anchors & Top Tethers for Children (LATCH)
  • Brake/transmission shift interlock
  • Side guard door beams
  • Dual note horn

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

BODY CODE

REAR LIFTGATE W/LIFT GLASS
  • inc: intermittent rear wiper w/washer (STD)
E52 0 $
REAR PANEL DOORS
  • *CREDIT*
ZW9 -200 $

SUSPENSION PKG

FIRM RIDE SUSPENSION PKG
  • (STD)
Z85 0 $
AUTO RIDE CONTROL SUSPENSION PKG
  • inc: fully automatic real-time damping
Z55 1260 $

GVWR

3901 kg (8600 lb) GVWR
  • (STD)
C6P 0 $

ENGINE

6.0L SFI V8 (VORTEC) ENGINE
  • (STD)
LQ4 0 $
8.1L SFI V8 (VORTEC) ENGINE
  • (REQ: Z55 Auto Ride Control)
L18 1700 $

TRANSMISSION

4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
  • (REQ: LQ4 Engine)
MT1 0 $
HD 4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (REQ: L18 Engine)
MN8 0 $

DIFFERENTIAL

LOCKING DIFFERENTIAL
  • (STD)
G80 0 $
LIMITED-SLIP DIFFERENTIAL
  • (REQ: NYS Quadrasteer 4-Wheel Steering)
G86 0 $

AXLE

3.73 AXLE RATIO GT4 0 $
4.10 AXLE RATIO GT5 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

1SB PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • (REQ: SAU 2)
1SB 3900 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 2
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
2 0 $

DECOR

LS DECOR
  • inc: *Contents listed in STD Equipment*
YE9 0 $

TIRES

LT245/75R16E ALL-SEASON BSW TIRES
  • (STD)
QIZ 0 $

TRIM

LEATHER SEAT TRIM
  • *Leather on front & 2nd row seating surfaces only* (STD)
__2 0 $

SEAT

HIGH-BACK FRONT BUCKET SEATS
  • inc: manual recliners, adjustable head restraints, dual inboard armrests, 6-way pwr driver seat, seatback stowage pockets, floor console w/2nd row audio controls & earphone jacks (STD)
A95 0 $

SEAT ARRANGEMENT

2ND ROW 60/40 FOLDING BENCH SEAT
  • (STD)
___ 0 $
2ND ROW RECLINING BUCKET SEATS AL4 700 $

PAINT

SOLID PAINT
  • (STD)
ZY1 0 $

AIR CONDITIONING

TRI-ZONE MANUAL AIR CONDITIONING
  • (STD)
CJ3 0 $
ELECTRONIC TRI-ZONE CLIMATE CONTROL
  • inc: front & rear HVAC systems/controls
CJ2 275 $

RADIO

ETR AM/FM STEREO W/6-DISC IN-DASH CD CHANGER
  • inc: seek-scan, digital clock, auto tone control, random select, Radio Data System (RDS) (STD)
UC6 0 $
ETR AM/FM STEREO W/CD & CASSETTE
  • inc: seek-scan, digital clock, auto tone control, random select, auto-reverse, Radio Data System (RDS)
  • *CREDIT*
UB1 -325 $

ADDITIONAL OPTIONS

INFLATABLE DRIVER & PASSENGER SIDE AIR BAGS AJ7 495 $
CARGO PKG
  • inc: cargo mat, cargo net, cargo shade, roof rack cross bars
R6F 280 $
DRIVER CONVENIENCE PKG
  • inc: HomeLink universal transmitter, steering wheel mounted controls for audio & driver info centre, personalization feature w/alarm warning type, automatic locking & unlocking, perimeter lighting, remote lock & unlock feedback, headlamps on at exit, English/Metric display units (w/DL3 Mirrors-inc: reverse down curb view assist)
R6D 405 $
ONSTAR IN-VEHICLE COMMUNICATIONS & ASSISTANCE SERVICE
  • inc: steering wheel mounted controls & (1) year of the Safety & Security plan
UE1 1245 $
PWR ADJUSTABLE BRAKE & ACCELERATOR PEDALS JF4 170 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
QUADRASTEER 4-WHEEL STEERING
  • inc: 4WS-mode selector switch on I/P, roof marker lamps, fender-mounted clearance lights, unique rear flared fenders, limited slip differential, HD trailering equipment, Auto Ride suspension
  • (REQ: LQ4 Engine, NW7 Traction Assist, E52 Rear Liftgate) (N/A w/CF5 Sunroof, Z85 Firm Ride Suspension, ZW9 Rear Panel Doors)
  • *Affects colour availability*
NYS 6175 $
REAR SEAT ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: DVD player, 7" LCD overhead display, (2) sets of wireless infrared headphones, aux audio/ video jacks, remote game plug-in, mute button in overhead console
  • (REQ: CJ2 Electronic Climate Control)
U42 1750 $
SMOKER'S PKG
  • inc: cigarette lighter & ash tray
DT4 35 $
PWR SLIDING SUNROOF
  • inc: express open, HomeLink
  • (REQ: CJ2 Electronic Climate Control)
CF5 1480 $
FRONT TOW HOOKS V76 65 $
TRACTION ASSIST
  • (REQ: LQ4 Engine)
NW7 330 $
HD TRAILERING EQUIPMENT
  • inc: trailer hitch platform, 7-pin wiring connector, high-capacity air cleaner, HD trans oil cooler, 7-pin to 4-pin adaptor, trailer brake control wiring harness
Z82 335 $
HEATED FOLD AWAY PWR MIRRORS
  • (STD)
DL8 0 $
COLOUR-KEYED PWR FOLD AWAY HEATED PWR MIRRORS
  • inc: electrochromic driver-side mirror, integrated turn signal indicators, side entry illumination (w/R6D Driver Convenience Pkg -inc: reverse down)
DL3 325 $
CAMPER-STYLE HEATED PWR MIRRORS
  • inc: pwr extending arms, turn signal indicators
DPF 400 $
TRACKING OPTION - A4A A4A 0 $
TRACKING OPTION - A4B A4B 0 $
TRACKING OPTION - A4C A4C 0 $
TRACKING OPTION - A4D A4D 0 $
TRACKING OPTION - A4E A4E 0 $
TRACKING OPTION - A4F A4F 0 $