facebook

Chevrolet S-10 2003

See other trims

Chevrolet S-10 2003

Au bout de la route…

Par : Hugues Gonnot

C'est la dernière année de production pour le S10. Voila pourquoi les évolutions sont minimes pour 2003. Mais s'il est au bout de la route, le S10 n'est pas encore à bout de souffle.

Carrosserie

Trois types de carrosseries sont disponibles : cabine classique (empattement court ou long), cabine allongée (avec 3portes) et cabine multispace (4 portes). Rajoutez la possibilité d'obtenir des ensembles esthétiques (ZR2, orienté hors route; Xtreme, plus sportif; ZR5 réservé à la cabine multispace) et vous comprenez que le S10 en offre pour tous les goûts.

Mécanique

Cette année, les deux moteurs reçoivent une injection multipoint mais les puissances n'évoluent pas. Le quatre développe toujours 120 chevaux, le V6 180 chevaux (190 quand la transmission intégrale est installée). Le quatre se montrera un peu juste sur route tandis que le 4,3L offrira des performances acceptables, même s'il se montre un peu creux à bas régime. Attention cependant, poussé dans les tours, ce dernier consommera sans grande modération, trahissant ainsi l'âge respectable de ses artères. La boîte offerte de série est une manuelle 5 rapport, même sur le V6 (sauf dans la version multispace). La boîte automatique offre un bel agrément d'utilisation (réponse rapide en reprises, bon étagement et commande agréable). Côté freins, l'antiblocage est de série sur toutes les versions tandis que seules les modèles à quatre roues motrices ont droit à quatre disques.

Comportement

Rien d'extraordinaire de ce côté, mais le S10 s'en sort avec mention correcte. Le réglage de suspension retenu présente un bon compromis entre la tenue de route et le confort. Le S10 réagit bien, même sur petite, à condition de ne pas en vouloir trop. La direction est assez précise et suffisamment assistée pour autoriser des manœuvres sans peines. Le freinage est suffisamment puissant et l'ABS embarque à bon escient, même en freinage appuyé.

Habitacle

Les plastiques de la planche de bord commencent à dater sérieusement, tant à l'aspect qu'au toucher. Au moins l'assemblage est il correct puisque aucun rossignol ne s'est fait entendre durant l'essai. Les sièges sont très confortables mais il manque un réglage en hauteur pour pouvoir obtenir une position de conduite idéale. De plus, ils manquent légèrement de soutien latéral. Dommage, le tunnel de transmission est large et enlève de la place aux pieds. La disposition des commandes est rationnelle et les espaces de rangement ne manquent pas. L'insonorisation est d'un bon niveau, tant mieux car le moteur fait un bruit quelque peu " agricole ". Avec une vocation plus familiale, la version quatre portes est logiquement mieux équipée : climatisation, télédéverrouillage, régulateur de vitesse, glaces électriques, volant en cuir et réglable en hauteur, radio avec lecteur de disques compacts entre autres. Ces équipements sont des options sur toutes les autres versions, ce qui est à regretter. Ses places arrière sont confortables mais restent réservées à des enfants ou des adultes sur une courte distance car la garde au toit est limitée.

Conclusion

La gamme de prix entre la version de base et la plus chère (quatre porte avec ensemble ZR5) varie du simple au double. C'est dire s'il y a du choix. Mais pour un modèle en fin de carrière, Chevrolet aurait pu être plus généreux sur l'équipement. Il n'en reste pas moins que le S10 reste un choix intéressant, spécialement avec certains ensembles esthétiques, particulièrement réussis. General Motors a déjà dévoilé des dessins du remplaçant du S10. Il s'appellera Colorado et bénéficiera de certains éléments techniques du Trailblazer (châssis, nouveaux moteur 4 et 5 cylindres en ligne dérivés du 6 cylindres 4,2L déjà connu) ainsi qu'esthétiques (face avant). Mais ça, c'est pour 2004.

Forces

Gamme variée

Confort général

Faiblesses

Consommation du V6

Équipement un peu limité (hors version multispace)

Deuxième avis : Éric Descarries

Les camionnettes Chevrolet S-10 ne semblent pas avoir connu autant de succès que la concurrence sur le marché. Depuis l'an dernier, Chevrolet propose une belle version à quatre portes qui aurait dû être très populaire. Mais la caisse semble trop courte. La Chevrolet S-10 est puissante et rapide; elle propose des versions de performance intéressantes, mais il faut admettre qu'elle est rendu au bout de sa carrière. Chevrolet a déjà dévoilé les croquis de sa remplaçante, la Colorado. La Colorado sera un peu plus grosse que la S-10, ce qui comblerait les attentes des acheteurs.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
3 Years/60,000 km

Corrosion:
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km
Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
3 Years/60,000 km

Corrosion:
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 26,135.00 $
Frais de transport 880.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 27,015.00 $
Prix total sans les options 27,015.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 2800 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 2700 lbs
Curb Weight - Front 2317 lbs
Curb Weight - Rear 1435 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 483.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 1265.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 3752.00 lbs
As Spec'd Payload 1398.00 lbs
Maximum Payload Capacity 1398.00 lbs
Gross Combined Wt Rating 8000 lbs
Gross Axle Weight Rating 5500.00 lbs
Curb Weight 3752.00 lbs
Reserve Axle Capacity 1748.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 5150.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 4000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 400 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 5500 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 750 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Frame
Frame Type Ladder
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Torsion Bar
Suspension Type - Rear 2-Stage Multi-Leaf
Spring Capacity - Front 2800 lbs
Spring Capacity - Rear 2700 lbs
Axle Type - Front Independent GM
Axle Type - Rear Semi-Floating
Axle Capacity - Front 2800 lbs
Axle Capacity - Rear 2900 lbs
Axle Ratio (:1) - Front 3.42
Axle Ratio (:1) - Rear 3.42
Shock Absorber Diameter - Front 32 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 32 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.10 in
Tires
Front Tire Order Code QBF
Rear Tire Order Code QBF
Front Tire Size P235/75R15
Rear Tire Size P235/75R15
Spare Tire Size P235/75R15
Front Tire Capacity 1763 lbs
Rear Tire Capacity 1763 lbs
Spare Tire Capacity 1763 lbs
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare N/A
Wheels
Front Wheel Size 15 x 7 in
Rear Wheel Size 15 x 7 in
Spare Wheel Size 15 x 7 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr
Steering Ratio (:1), On Centre N/A
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 41.6 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Power
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 10.82 x 1.14 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 11.6 x 0.79 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 72 L
Fuel Tank Location Inboard LH Frame

Powertrain

Transmission
Drivetrain 4-Wheel Drive
Trans Order Code M50
Trans Type 5
Trans Description Cont. Manual w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.49
Second Gear Ratio (:1) 2.16
Third Gear Ratio (:1) 1.40
Fourth Gear Ratio (:1) 1.00
Fifth Gear Ratio (:1) 0.73
Reverse Ratio (:1) 3.55
Clutch Size N/A
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Transfer Case Model New Venture 233, Electronic
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 1.00
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low 2.72
Mileage
EnerGuide Estimate - City 17.8 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 12.2 L/100 km
Cruising Range - City 950.92 mi
Cruising Range - Hwy 1387.41 mi
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LU3
Engine Type Gas V6
Displacement 4.3L/262
Fuel System MFI
SAE Net Horsepower @ RPM 190 @ 4400
SAE Net Torque @ RPM 250 @ 2800
Engine Oil Cooler Yes
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 525
Maximum Alternator Capacity (amps) 100
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 12.1 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 3
Front Head Room 39.5 in
Front Leg Room 42.4 in
Front Shoulder Room 56.9 in
Front Hip Room 51.6 in
Second Head Room N/A
Second Leg Room N/A
Second Shoulder Room N/A
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 122.9 in
Length, Overall w/o rear bumper 205.3 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 67.9 in
Height, Overall 63.4 in
Overhang, Front 35.2 in
Overhang, Rear w/o bumper 47.2 in
Front Bumper to Back of Cab 120.7 in
Cab to Axle 37.4 in
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 27.2 in
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front 8.5 in
Ground Clearance, Rear 7.5 in
Body Length 0.00 ft
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Box Length @ Floor 72.8 in
Cargo Box Width @ Top, Rear 56.6 in
Cargo Box Width @ Floor 54.9 in
Cargo Box Width @ Wheelhousings 40.3 in
Cargo Box (Area) Height 16.8 in
Tailgate Width 54.9 in
Cargo Volume 39.4 ft³
Ext'd Cab Cargo Volume N/A

MECHANICAL

  • 4.3L (262) MFI V6 (Vortec) engine
  • Engine block heater
  • Engine oil cooler
  • 5-speed manual transmission w/OD
  • New Process 233 electronic shift transfer case
  • HD 690 CCA battery w/rundown protection
  • 100 amp alternator
  • Four wheel drive
  • Welded double-wall construction in box sides/tailgate w/steel floor
  • (4) Load tie-down anchors
  • (2) Front tow hooks
  • Independent front suspension w/torsion bars
  • Multi-leaf spring rear suspension
  • Semi-floating rear axle
  • Front stabilizer bar
  • P235/70R15 all-season SBR BSW tires
  • 15" x 7" 5-spoke cast aluminum wheels
  • T155/90D16 compact spare tire w/16" x 4" steel wheel
  • Spare tire carrier mounted under bed
  • Pwr steering
  • Pwr front/rear disc brakes
  • 4-wheel anti-lock brake system
  • 72 litre fuel tank
  • Stainless steel exhaust system
  • Tools-inc: jack & wheel wrench
  • Single, two-sided key

EXTERIOR

  • Solid exterior paint
  • Body-colour front/rear-step bumper
  • Dark gray air dam
  • Chrome & gray grille
  • Halogen composite headlamps w/auto headlamp control
  • Dual black below-eye-line mirrors
  • Solar-Ray tinted glass
  • Swing-out rear quarter windows
  • Adjustable intermittent windshield wipers
  • Driver-side rear hinged access door
  • "LS" badge on "B" pillar
  • Insulation-inc: dash panels, doors, cab back, floor, hood, instrument panel, cowl/fender seal

INTERIOR

  • Deluxe cloth high-back reclining bucket seats w/colour-keyed floor console w/storage bin, dual cup holders
  • Custom vinyl folding rear passenger jump seat
  • Full-floor colour-keyed carpeting w/colour-keyed rubber floor mats
  • Deluxe black 4-spoke steering wheel
  • Passlock theft-deterrent security system
  • Instrumentation-inc: speedometer, odometer, trip odometer, tachometer, voltmeter, fuel/temp/oil pressure gauges
  • Headlamp-on/turn-signal reminder warning buzzers
  • Retained accessory pwr
  • Heater/defogger w/side window defoggers
  • ETR AM/FM stereo w/compact disc-inc: auto tone control, speed compensated volume, theft-deterrent, seek-scan, digital clock, (4) speakers
  • (2) aux pwr outlets
  • Day/night rearview mirror w/dual integral door-activated reading lamps w/delay-off feature
  • Moulded colour-keyed door trim panels w/dual map pockets, soft cloth upper insert
  • Dual padded armrests integral w/door panels
  • Full-coverage, foam-backed, colour-keyed cloth headliner
  • Dual padded colour-keyed cloth sunshades
  • Passenger assist handle
  • Dual colour-keyed coat hooks

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock brake system
  • Driver & front passenger airbags w/passenger suppression switch on instrument panel
  • Colour-keyed manual lap/shoulder safety belts, outboard front seat positions
  • Colour-keyed manual lap safety belt, front centre seat/rear seat positions
  • Child safety seat tether anchor for LATCH system
  • Energy-absorbing steering column
  • Side-guard door beams
  • Dual note horn

BODY CODE

FLEETSIDE BODY
  • (STD)
E63 0 $
SPORTSIDE BODY
  • (N/A w/ZR2 Sport Performance Pkg, B84 Body-Side Mouldings)
E62 650 $

SUSPENSION PKG

INCREASED CAPACITY SUSPENSION PKG
  • (ride:firm) (road use: paved/gravel) (STD)
  • (REQ: C6F GVWR, QBF or QEB Tires)
Z85 0 $
WIDE STANCE SUSPENSION PKG
  • inc: revised frame for wider tread, HD front differential gears, HD front/rear axles, revised rear multi-leaf springs/added rear axle track bar, HD shocks/ front stabilizer bar, unique front fenders/ pickup box outer panels w/extra wide wheel flares, modified jack/spare tire stowage winch, 50mm body height lift, dark gray bumpers/air dam (ride: firm) (road use: on/ off road)
  • (REQ: ZR2 Sport Performance Pkg)
___ 0 $

GVWR

2222 kg (4900 lb) GVWR
  • (REQ: ZR2 Sport Performance Pkg)
C5A 0 $
2336 kg (5150 lb) GVWR
  • (REQ: Z85 Suspension Pkg)
C6F 0 $

ENGINE

4.3L (262) MFI V6 (VORTEC) ENGINE
  • (STD)
LU3 0 $

TRANSMISSION

5-SPEED MANUAL TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
M50 0 $
4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • inc: brake/trans shift interlock
M30 1325 $

DIFFERENTIAL

NO LOCKING DIFFERENTIAL
  • (N/A w/GT4 Axle Ratio)
___ 0 $
LOCKING DIFFERENTIAL G80 375 $

AXLE

3.42 AXLE RATIO GU6 0 $
3.73 AXLE RATIO
  • (REQ: G80 Differential) (w/C6F GVWR REQ: M30 Trans)
GT4 0 $

DECOR

LS DECOR
  • inc: *Contents listed in STD Equipment* (STD)
YC3 0 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 2
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
2 0 $
ADVERTISED SPECIAL SELECT-A-UNIT (SAU) R7A
  • inc: value pkg, preliminary invoice
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
  • *Available to dealers in NF or MAR regions*
R7A 0 $
ADVERTISED SPECIAL SELECT-A-UNIT (SAU) R7B
  • inc: value pkg, preliminary invoice, 60/40 reclining split bench seat, fog lamps
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
  • *Available to dealers in AB region*
R7B 0 $
ADVERTISED SPECIAL SELECT-A-UNIT (SAU) R7G
  • inc: value pkg, preliminary invoice, P235/75R15 on-off road SBR WOL tires, full size spare, shield pkg
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
  • *Available to dealers in QC region*
R7G 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: LS decor
  • (REQ: SAU 2, R7A, R7B, or R7G)
1SB 0 $

TIRES

P235/70R15 ALL-SEASON SBR BSW TIRES
  • (STD)
  • (REQ: Z85 Suspension Pkg) (N/A w/R6B Off-Road Pkg)
QBF 0 $
P235/75R15 ON-OFF ROAD SBR WOL TIRES
  • (REQ: Z85 Suspension Pkg)
QEB 185 $
P265/75R15 ON-OFF ROAD SBR BSW TIRES
  • (REQ: ZR2 Sport Performance Pkg)
QWU 0 $

SPARE TIRE

COMPACT SPARE TIRE
  • (STD)
___ 0 $
P235/70R15 ALL-SEASON SBR BSW SPARE TIRE ZBF 130 $
P235/75R15 ON-OFF ROAD SBR WOL SPARE TIRE ZEB 130 $
P265/75R15 ON-OFF ROAD SBR BSW SPARE TIRE ZWU 0 $

SEAT TYPE

HIGH-BACK RECLINING BUCKET SEATS
  • inc: colour-keyed floor console w/storage bin, dual cup holders (STD)
AV5 0 $
60/40 RECLINING SPLIT BENCH SEAT
  • inc: integral head restraints, armrests w/integral storage, dual cup holders
  • (REQ: M30 Trans)
  • *CREDIT*
AM6 -350 $

SEAT TRIM

DELUXE CLOTH TRIM
  • (STD)
__H 0 $

PAINT

SOLID PAINT
  • (STD)
ZY1 0 $
EXTRA COST PAINT ___ 130 $

AIR CONDITIONING

NO AIR CONDITIONING ___ 0 $
AIR CONDITIONING C60 1060 $
FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

RADIO

ETR AM/FM STEREO W/COMPACT DISC, AUTO TONE CONTROL
  • inc: seek-scan, digital clock, theft deterrent feature, speed compensated volume (STD)
___ 0 $
ETR AM/FM STEREO W/COMPACT DISC, CASSETTE, AUTO TONE CONTROL
  • inc: seek-scan, digital clock, theft deterrent feature, speed compensated volume
  • (REQ: M30 Trans, AV5 Seat)
UP0 135 $
ETR AM/FM STEREO W/6-DISC IN-DASH COMPACT DISC CHANGER, AUTO TONE CONTROL
  • inc: seek-scan, digital clock, theft deterrent feature, speed compensated volume
UC6 540 $

WHEELS

15" x 7" 5-SPOKE CAST ALUMINUM WHEELS
  • (STD)
___ 0 $
15" x 7" BRIGHT ALUMINUM WHEELS
  • inc: medium gray accent
  • (REQ: ZR2 Sport Performance Pkg)
PA3 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
VEHICLE INVOICE CREDIT
  • (REQ: R6B Off-Road Pkg, R6C Value Pkg, or ZR2 Wide Stance Sport Performance Pkg)
  • *DISCOUNT*
___ 0 $
PWR CONVENIENCE GROUP
  • inc: pwr door locks/ windows, pwr heated remote mirrors, carpeted lower door trim inserts, remote keyless entry
  • (REQ: C60 Air Cond)
  • *NET*
ZQ6 960 $
FOG LAMPS ANL 160 $
BLACK BODY-SIDE MOULDINGS W/BRIGHT ACCENT
  • (REQ: E63 Body, Z85 Suspension)
B84 135 $
SHIELD PKG
  • inc: transfer case/front differential skid plates, fuel tank/steering linkage shields
  • *NET*
ZM5 175 $
LEATHER-WRAPPED STEERING WHEEL NP5 75 $
DUAL FRONT TOW HOOKS V76 55 $
OFF-ROAD PKG
  • inc: locking differential, P235/ 75R15 on-off road WOL tires, underbody shields, air cond, tilt steering wheel, cruise control, deep tinted glass, sliding rear window
  • (REQ: AV5 Bucket Seats, M50 Trans)
  • *GROSS*
R6B 2580 $
VALUE PKG
  • inc: 4-speed auto trans, locking differential, deep tinted glass, sliding rear window, air cond, tilt steering wheel, cruise control
  • *GROSS*
R6C 3545 $
WIDE STANCE SPORT PERFORMANCE PKG
  • inc: wide stance suspension, (5) P265/75R15 on-off road tires, 3.73 axle ratio, locking differential, deep tinted glass, underbody shields, leather wrapped steering wheel, sliding rear window, air cond, tilt steering wheel,cruise control, tow hooks
  • (REQ: AV5 Bucket Seats & E63 Body)
  • *GROSS*
ZR2 4805 $
COMFORT CONVENIENCE GROUP
  • inc: tilt wheel, speed control
  • *NET*
ZQ3 515 $
SOFT TONNEAU COVER
  • (N/A w/E62 Sportside Body)
R6E 1160 $
HARD TONNEAU COVER
  • (N/A w/E62 Sportside Body)
R6F 1600 $
TRACKING OPTION - A4A A4A 0 $
TRACKING OPTION - A4B A4B 0 $
TRACKING OPTION - A4C A4C 0 $
TRACKING OPTION - A4D A4D 0 $
TRACKING OPTION - A4E A4E 0 $
TRACKING OPTION - A4F A4F 0 $