facebook

Chevrolet HHR 2010

See other trims

Chevrolet HHR 2010

 

Ne laisse pas passer la chance d’être aimé !

Francis Brière

 

L’avenir du HHR, il y a à peine quelques mois, ne tenait qu’à un fil. Nous savions que Chevrolet allait survivre au raz-de-marée GM, mais le véhicule faisait partie des modèles dont la carrière aurait pu être écourtée. Il reste, et c’est tant mieux, surtout pour la version SS qui a de quoi plaire aux amateurs de singularité et de performances. Quoiqu’il en soit, malgré son bas âge, le HHR aurait besoin d’un rafraîchissement, ne serait-ce que pour lui donner un second souffle. Il faut bien l’avouer, il y a de ces modes qui ne font que passer… 

Carrosserie

Lorsque le HHR a vu le jour en 2006, on sentait bien la réponse de General Motors à Chrysler qui a connu un certain succès avec la PT Cruiser. Cette mode néo-rétro battait son plein, une allure inspirée du hot rod. En 2010, la mode perd de son charme et commence à sérieusement ennuyer tout le monde. En considérant le HHR pour ce qu’il est, un véhicule pratique qui peut remplacer la familiale ou le petit utilitaire sport, nul ne peut l’ignorer. Le modèle SS possède du panache, avec ses roues de 18 pouces et sa calandre agressive à souhait. Reste le véhicule à vocation commerciale, le modèle cargo, qui présente une silhouette anonyme et timide, parfaite pour le courrier.

Habitacle

L’intérieur du HHR se compose de matériaux bon marché dont l’assemblage fait piètre figure. Malheureusement pour GM, il y a du chemin à faire en ce qui a trait à la conception des habitacles. Je n’ai rien contre la sobriété et le style épuré, mais il faudrait davantage s’attarder à la qualité des matériaux. Ce plastique « Pif Gadget » risque de craquer en quelques mois à peine. Les sièges ne fournissent pratiquement aucun maintien, chose déplorable pour la livrée SS qui en aurait besoin. Pour le reste, c’est confortable, l’espace est adéquat et convivial.

Mécanique

General Motors offre trois choix de moteurs pour le HHR. Il s’agit de trois engins à 4-cylindres de 155, 172 et 260 chevaux. Dans le cas des deux premiers, vaut mieux ne pas se presser. Les accélérations sont laborieuses, et la conduite devient ennuyeuse comme la pluie. Si vous n’êtes pas amateur de boîtes de vitesses manuelles, alors là, c’est le désastre. La boîte automatique à 4 rapports nous ramène quinze ans en arrière et… pas très loin devant. En revanche, la bonne vieille pédale d’embrayage aide à ressentir davantage que nous sommes au volant d’un véhicule, en particulier avec la livrée SS qui est dotée d’un moteur pétant de santé et d’une suspension sport qui rend le véhicule plus dynamique. Déplorons l’absence d’un sixième rapport avec la boîte mécanique, un détail qui améliorerait la consommation de carburant sur la route.

Comportement

La mollesse caractérise le comportement routier des versions de base. Le freinage rend le comportement du HHR digne des grands plongeurs olympiques. La suspension Jello nous invite à la prudence en virage pour éviter les nausées. En revanche, le modèle SS s’affirme davantage et nous laisse une meilleure impression. La conduite se révèle plus sûre et, surtout, plus heureuse. Malgré le fait qu’elle ne fournit que cinq rapports, la boîte de vitesses est bien calibrée et agréable. Le HHR SS révèle encore une légère tendance au roulis en virage, mais on l’accepte sans broncher.

Conclusion

Dans ce créneau, le choix se révèle assez limité. La Pontiac Vibe n’est plus, tandis que la PT cruiser est reléguée aux oubliettes. Il ne reste que la Toyota Matrix qui représente un bon choix. Autrement, il faudra regarder du côté de Jeep qui offre le Patriot et ses quatre roues motrices à bon prix. Celui qui aime les lignes et la conduite du HHR ne devrait pas hésiter. Il s’agit d’un véhicule très honnête pour le prix demandé. En revanche, GM devrait envisager une refonte si elle souhaite prolonger la carrière du véhicule.

Points forts

Comportement routier adéquat

Performances intéressantes (SS)

Prix intéressant

Points faibles

Mode passagère

Modèle de base anémique

Visibilité atroce 


Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/160,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Hybrid/Electric Components:
8 Years/160,000 km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/160,000 km
includes Courtesy Transportation

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 30,955.00 $
Frais de transport 1,350.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 32,305.00 $
Prix total sans les options 32,305.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification 2WD Sport Utility Vehicle

Powertrain

Transmission
Drivetrain Front Wheel Drive
Trans Order Code MM5
Trans Type 5
Trans Description Cont. Manual
First Gear Ratio (:1) 3.38
Second Gear Ratio (:1) 1.76
Third Gear Ratio (:1) 1.18
Fourth Gear Ratio (:1) 0.89
Fifth Gear Ratio (:1) 0.70
Reverse Ratio (:1) 3.17
Clutch Size N/A
Final Drive Axle Ratio (:1) 4.05
Mileage
EnerGuide Estimate - City 9.8 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 6.8 L/100 km
Cruising Range - City 1175.45 mi
Cruising Range - Hwy 1694.02 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Engine
Engine Order Code LNF
Engine Type Gas I4
Displacement 2.0L/122
Fuel System Direct Injection
SAE Net Horsepower @ RPM 260 @ 5300
SAE Net Torque @ RPM 260 @ 2000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 97.4 ft³
Front Head Room 39.6 in
Front Leg Room 40.6 in
Front Shoulder Room 53.5 in
Front Hip Room 50.1 in
Second Head Room 39.0 in
Second Leg Room 39.5 in
Second Shoulder Room 52.7 in
Second Hip Room 50.6 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 103.5 in
Length, Overall 176.2 in
Width, Max w/o mirrors 69.1 in
Height, Overall 63.1 in
Track Width, Front 58.7 in
Track Width, Rear 58.7 in
Min Ground Clearance 6.3 in
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings N/A
Cargo Box (Area) Height N/A
Cargo Volume to Seat 1 63.1 ft³
Cargo Volume to Seat 2 25.2 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3280 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear Semi-Independent
Suspension Type - Front (Cont.) Strut
Suspension Type - Rear (Cont.) Torsion Beam
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front .91 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear .94 in
Tires
Front Tire Order Code QOI
Rear Tire Order Code QOI
Spare Tire Order Code ZAG
Front Tire Size P225/45R18
Rear Tire Size P225/45R18
Spare Tire Size 15"
Wheels
Front Wheel Size 18 x 7.5 in
Rear Wheel Size 18 x 7.5 in
Spare Wheel Size 15 x 4 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Electric Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 14.8
Lock to Lock Turns (Steering) N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 39.4 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 11.65 x 1.02 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 9.84 x 0.55 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 49 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 2.0L DOHC DI turbocharged L4 engine w/variable valve timing (VVT)
  • 5-speed manual transmission w/OD
  • 4.05 axle ratio (REQ: MM5 Manual Trans)
  • Performance suspension
  • Front wheel drive
  • Extended life engine coolant
  • Maintenance free battery w/run down protection
  • Speed sensitive electric pwr steering
  • Pwr front & rear anti-lock disc brakes
  • 88.9mm (3.5") diameter exhaust w/bright finish tip

EXTERIOR

  • 18" x 7.5" forged high-polished aluminum wheels
  • P225/45R18 all-season performance BSW tires
  • 15" x 4" limited-use spare tire
  • Pwr sliding glass sunroof -inc: express-open/close
  • Rear spoiler
  • Unique SS front & rear fascias
  • Colour-keyed rocker panel mouldings
  • Black cross-meshed grille
  • Halogen headlights w/automatic headlamp control
  • Fog lights
  • Dual folding body colour pwr mirrors
  • Solar-Ray deep tinted rear door, rear quarter & liftgate glass w/light tinted windshield & front door glass
  • Front intermittent & rear wipers w/washers
  • Body colour door handles

ENTERTAINMENT

  • AM/FM stereo w/CD player, MP3 playback, USB port -inc: seek & scan, digital clock, auto tone control, radio data system (RDS), auto volume, TheftLock, aux input jack, 36 presets
  • Pioneer premium 7-speaker system
  • XM satellite radio -inc: digital sound quality w/coast-to-coast signal coverage *Includes (3) free trial months beyond which service fees apply*
  • Bluetooth system -inc: microphone, voice recognition
  • Fixed mast antenna

INTERIOR

  • Performance front bucket seats -inc: 8-way pwr driver seat w/pwr lumbar, 4-way manual passenger seat, SS embroidery, high bolster seatback, extended length seat cushion, colour-keyed accents
  • 60/40 split folding rear seat
  • Flat folding front passenger seat w/seat back plastic panel
  • Floor console -inc: dual front & single rear cup holders
  • Colour-keyed carpeted front & rear floor mats w/cargo area mat
  • Leather-wrapped 3-spoke tilt steering wheel w/cruise, audio & driver info centre controls
  • Analogue instrumentation -inc: speedometer, tachometer, fuel gauge, A-pillar mounted turbo boost gauge
  • Driver info centre -inc: (2) trip odometers, average speed, fuel range, fuel economy, GM oil life system, engine coolant temp, exterior temp display, programmable features
  • Center instrument panel reconfigurable performance display *Only available in English. Replaces analog boost gauge & aux glovebox*
  • Pwr windows w/driver express down & passenger lockout feature
  • Pwr door locks w/lockout protection
  • Remote keyless entry
  • Cruise control
  • Pwr hatch release w/touchpad
  • Programmable audible/visible theft alarm system
  • Engine immobilizer theft deterrent system
  • Air conditioning w/particulate cabin air filtration system
  • Rear seat heater ducts
  • Rear window defogger
  • Storage compartment concealed in upper instrument panel
  • (2) 12-volt aux pwr outlets -inc: (1) front, (1) rear console
  • Smoker pkg
  • Auto-dimming rearview mirror w/reading lights & compass
  • Driver & front passenger covered visor vanity mirrors
  • Lighting -inc: theatre dimming, front & rear reading lights, cabin light
  • Leather-wrapped shift knob
  • Driver seatback storage pocket

SAFETY

  • Electronic traction control
  • StabiliTrak electronic vehicle stability control system
  • Driver & front passenger dual stage airbags
  • Front airbag passenger sensing system
  • Front/rear head curtain side airbags
  • OnStar in-vehicle communications & assistance service -inc: (1) year Safe & Sound plan
  • Height adjustable front seat belts
  • Child security rear door locks
  • Child safety seat LATCH system (lower anchors & top tethers for children) for all rear seating positions
  • Tire pressure monitoring system *Does not apply to spare tire*

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

SS PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: std equipment
1SA 0 $

ENGINE

2.0L DOHC DI TURBOCHARGED L4 ENGINE W/VARIABLE VALVE TIMING (VVT)
  • (STD)
LNF 0 $

TRANSMISSION

5-SPEED MANUAL TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
MM5 0 $
4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • inc: driver seat armrest
MX0 1260 $

AXLE

4.05 AXLE RATIO
  • (REQ: MM5 Manual Trans)
FQ7 0 $
3.29 AXLE RATIO
  • (REQ: MX0 Auto Trans)
FR9 0 $

PRIMARY PAINT

SWITCHBLADE SILVER METALLIC GAN 0 $
IMPERIAL BLUE METALLIC GAP 0 $
BLACK GBA 0 $
VICTORY RED GCN 0 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TYPE

PERFORMANCE FRONT BUCKET SEATS
  • inc: 8-way pwr driver seat w/pwr lumbar, 4-way manual passenger seat, SS embroidery, high bolster seatback, extended length seat cushion, colour-keyed accents (STD)
AS5 0 $

SEAT TRIM

EBONY, PREMIUM CLOTH W/ULTRALUX SEAT TRIM 19C 0 $

RADIO

AM/FM STEREO W/CD PLAYER, MP3 PLAYBACK, USB PORT
  • inc: seek & scan, digital clock, auto tone control, radio data system (RDS), auto volume, TheftLock, aux input jack, 36 presets (STD)
UUI 0 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

BREMBO FRONT BRAKES
  • inc: four-piston calipers, Brembo linings, performance rotors, limited slip differential, front & rear anti-lock disc brakes
  • (REQ: MM5 Manual Trans)
J56 995 $
REAR BUMPER FASCIA PROTECTOR
  • (LPO) *Dealer installed*
VTB 90 $
FRONT LICENSE PLATE MOUNTING PROVISIONS
  • *Included for vehicles shipped to BC, MB, NB, ON. Optional for vehicles shipped to AB, NF, NS, NT, NU, PE, PQ, SK, YT*
VK3 15 $
ALL WEATHER FLOOR MATS
  • (LPO) *Dealer installed*
VAV 195 $
REMOTE KEYLESS START
  • (REQ: MX0 Auto Trans)
AP3 255 $