facebook

Chevrolet HHR 2010

See other trims

Chevrolet HHR 2010

 

Ne laisse pas passer la chance d’être aimé !

Francis Brière

 

L’avenir du HHR, il y a à peine quelques mois, ne tenait qu’à un fil. Nous savions que Chevrolet allait survivre au raz-de-marée GM, mais le véhicule faisait partie des modèles dont la carrière aurait pu être écourtée. Il reste, et c’est tant mieux, surtout pour la version SS qui a de quoi plaire aux amateurs de singularité et de performances. Quoiqu’il en soit, malgré son bas âge, le HHR aurait besoin d’un rafraîchissement, ne serait-ce que pour lui donner un second souffle. Il faut bien l’avouer, il y a de ces modes qui ne font que passer… 

Carrosserie

Lorsque le HHR a vu le jour en 2006, on sentait bien la réponse de General Motors à Chrysler qui a connu un certain succès avec la PT Cruiser. Cette mode néo-rétro battait son plein, une allure inspirée du hot rod. En 2010, la mode perd de son charme et commence à sérieusement ennuyer tout le monde. En considérant le HHR pour ce qu’il est, un véhicule pratique qui peut remplacer la familiale ou le petit utilitaire sport, nul ne peut l’ignorer. Le modèle SS possède du panache, avec ses roues de 18 pouces et sa calandre agressive à souhait. Reste le véhicule à vocation commerciale, le modèle cargo, qui présente une silhouette anonyme et timide, parfaite pour le courrier.

Habitacle

L’intérieur du HHR se compose de matériaux bon marché dont l’assemblage fait piètre figure. Malheureusement pour GM, il y a du chemin à faire en ce qui a trait à la conception des habitacles. Je n’ai rien contre la sobriété et le style épuré, mais il faudrait davantage s’attarder à la qualité des matériaux. Ce plastique « Pif Gadget » risque de craquer en quelques mois à peine. Les sièges ne fournissent pratiquement aucun maintien, chose déplorable pour la livrée SS qui en aurait besoin. Pour le reste, c’est confortable, l’espace est adéquat et convivial.

Mécanique

General Motors offre trois choix de moteurs pour le HHR. Il s’agit de trois engins à 4-cylindres de 155, 172 et 260 chevaux. Dans le cas des deux premiers, vaut mieux ne pas se presser. Les accélérations sont laborieuses, et la conduite devient ennuyeuse comme la pluie. Si vous n’êtes pas amateur de boîtes de vitesses manuelles, alors là, c’est le désastre. La boîte automatique à 4 rapports nous ramène quinze ans en arrière et… pas très loin devant. En revanche, la bonne vieille pédale d’embrayage aide à ressentir davantage que nous sommes au volant d’un véhicule, en particulier avec la livrée SS qui est dotée d’un moteur pétant de santé et d’une suspension sport qui rend le véhicule plus dynamique. Déplorons l’absence d’un sixième rapport avec la boîte mécanique, un détail qui améliorerait la consommation de carburant sur la route.

Comportement

La mollesse caractérise le comportement routier des versions de base. Le freinage rend le comportement du HHR digne des grands plongeurs olympiques. La suspension Jello nous invite à la prudence en virage pour éviter les nausées. En revanche, le modèle SS s’affirme davantage et nous laisse une meilleure impression. La conduite se révèle plus sûre et, surtout, plus heureuse. Malgré le fait qu’elle ne fournit que cinq rapports, la boîte de vitesses est bien calibrée et agréable. Le HHR SS révèle encore une légère tendance au roulis en virage, mais on l’accepte sans broncher.

Conclusion

Dans ce créneau, le choix se révèle assez limité. La Pontiac Vibe n’est plus, tandis que la PT cruiser est reléguée aux oubliettes. Il ne reste que la Toyota Matrix qui représente un bon choix. Autrement, il faudra regarder du côté de Jeep qui offre le Patriot et ses quatre roues motrices à bon prix. Celui qui aime les lignes et la conduite du HHR ne devrait pas hésiter. Il s’agit d’un véhicule très honnête pour le prix demandé. En revanche, GM devrait envisager une refonte si elle souhaite prolonger la carrière du véhicule.

Points forts

Comportement routier adéquat

Performances intéressantes (SS)

Prix intéressant

Points faibles

Mode passagère

Modèle de base anémique

Visibilité atroce 


Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/160,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Hybrid/Electric Components:
8 Years/160,000 km

Emissions:
3 Years/60,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/160,000 km
includes Courtesy Transportation

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 20,545.00 $
Frais de transport 1,350.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 21,895.00 $
Prix total sans les options 21,895.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification 2WD Sport Utility Vehicle

Powertrain

Transmission
Drivetrain Front Wheel Drive
Trans Order Code MM5
Trans Type 5
Trans Description Cont. Manual
First Gear Ratio (:1) 3.58
Second Gear Ratio (:1) 2.02
Third Gear Ratio (:1) 1.35
Fourth Gear Ratio (:1) 0.98
Fifth Gear Ratio (:1) 0.69
Reverse Ratio (:1) 3.31
Clutch Size N/A
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.95
Mileage
EnerGuide Estimate - City 9.2 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 6.1 L/100 km
Cruising Range - City 1252.11 mi
Cruising Range - Hwy 1888.42 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Engine
Engine Order Code LE8
Engine Type Gas/Ethanol I4
Displacement 2.2L/134
Fuel System Electronic Fuel Injection
SAE Net Horsepower @ RPM 155 @ 6100
SAE Net Torque @ RPM 150 @ 4800
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 2
Passenger Volume 97.4 ft³
Front Head Room 39.6 in
Front Leg Room 40.6 in
Front Shoulder Room 53.5 in
Front Hip Room 50.1 in
Second Head Room N/A
Second Leg Room N/A
Second Shoulder Room N/A
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 103.5 in
Length, Overall 176.2 in
Width, Max w/o mirrors 69.1 in
Height, Overall 63.1 in
Track Width, Front 58.7 in
Track Width, Rear 58.7 in
Min Ground Clearance 6.3 in
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings N/A
Cargo Box (Area) Height N/A
Cargo Volume to Seat 1 63.1 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3155 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 100 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear Semi-Independent
Suspension Type - Front (Cont.) Strut
Suspension Type - Rear (Cont.) Torsion Beam
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Order Code QDB
Rear Tire Order Code QDB
Spare Tire Order Code ZAG
Front Tire Size P215/55R16
Rear Tire Size P215/55R16
Spare Tire Size 15"
Wheels
Front Wheel Size 16 x 6.5 in
Rear Wheel Size 16 x 6.5 in
Spare Wheel Size 15 x 4 in
Front Wheel Material Steel
Rear Wheel Material Steel
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Electric Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 18.5
Lock to Lock Turns (Steering) 3.5
Turning Diameter - Curb to Curb 36 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 11.65 x 1.02 in
Drum - Rear (Yes or ) Yes
Rear Drum Diam x Width 9.84 x 1.7 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 49 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 2.2L DOHC SFI L4 "ECOTEC" flex-fuel engine w/variable valve timing (VVT)
  • 5-speed manual transmission w/OD
  • 3.95 axle ratio (REQ: MM5 Manual Trans)
  • Touring suspension
  • Front wheel drive
  • Extended life engine coolant
  • Maintenance free battery w/run down protection
  • Speed sensitive electric pwr steering
  • Pwr front disc/rear drum anti-lock brakes
  • 50.8mm (2") diameter stainless steel exhaust

EXTERIOR

  • 16" x 6.5" steel wheels w/full bolt-on covers
  • P215/55R16 all-season touring BSW tires
  • 15" x 4" limited-use spare tire
  • Front & rear multi-piece 2-tone colour fascias
  • Colour-keyed running boards
  • Halogen headlights w/automatic headlamp control
  • Dual black folding pwr mirrors
  • Solar-Ray deep tinted liftgate glass w/light tinted windshield & front door glass
  • Front intermittent & rear wipers w/washers
  • Body colour door handles

ENTERTAINMENT

  • AM/FM stereo w/CD player -inc: seek & scan, digital clock, aux audio jack
  • (6) speakers
  • Fixed mast antenna

INTERIOR

  • Reclining front bucket seats -inc: manual 6-way driver/4-way passenger adjusters
  • Flat folding front passenger seat w/seat back plastic panel
  • Floor console -inc: dual front & single rear cup holders
  • Colour-keyed carpeted front floor mats
  • 3-spoke tilt steering wheel w/cruise & driver info centre controls
  • Analogue instrumentation -inc: speedometer, tachometer, fuel gauge
  • Driver info centre -inc: (2) trip odometers, average speed, fuel range, fuel economy, GM oil life system, engine coolant temp, exterior temp display, programmable features
  • Pwr windows w/driver express down & passenger lockout feature
  • Pwr door locks w/lockout protection
  • Remote keyless entry
  • Cruise control
  • Pwr hatch release w/touchpad
  • Programmable audible/visible theft alarm system
  • Engine immobilizer theft deterrent system
  • Air conditioning w/particulate cabin air filtration system
  • Rear window defogger
  • Storage compartment concealed in upper instrument panel
  • 2-piece rubber full-length rear compartment mat
  • Locking cargo compartments under load floor
  • Cargo door release w/remote buttons
  • (2) 12-volt aux pwr outlets -inc: (1) front, (1) rear console
  • (1) cargo area pwr outlet
  • Rear pwr plug connector -inc: 40-amp battery service circuit w/10-amp accessory or run service circuit, 15-amp delayed accessory service circuit, ground circuit
  • Driver & front passenger covered visor vanity mirrors
  • Lighting -inc: theatre dimming, front & rear reading lights, cabin light
  • Driver seatback storage pocket

SAFETY

  • Electronic traction control
  • StabiliTrak electronic vehicle stability control system
  • Driver & front passenger dual stage airbags
  • Front airbag passenger sensing system
  • Front/rear head curtain side airbags
  • Height adjustable front seat belts

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

LS PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: base vehicle
1SA 0 $

ENGINE

2.2L DOHC SFI L4 "ECOTEC" FLEX-FUEL ENGINE W/VARIABLE VALVE TIMING (VVT)
  • (STD)
LE8 0 $

TRANSMISSION

5-SPEED MANUAL TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
MM5 0 $
4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD MX0 1260 $

AXLE

3.95 AXLE RATIO
  • (REQ: MM5 Manual Trans)
FR7 0 $
3.63 AXLE RATIO
  • (REQ: MX0 Auto Trans)
FY1 0 $

PRIMARY PAINT

SWITCHBLADE SILVER METALLIC GAN 0 $
IMPERIAL BLUE METALLIC GAP 0 $
BLACK GBA 0 $
AQUA BLUE METALLIC GBD 0 $
ICE WHITE GBU 0 $
CYBER GRAY METALLIC GBV 0 $
VICTORY RED GCN 0 $
CRYSTAL CLARET TINTCOAT GBE 380 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TYPE

RECLINING FRONT BUCKET SEATS
  • inc: manual 6-way driver/4-way passenger adjusters (STD)
AR9 0 $

SEAT TRIM

GRAY, CLOTH SEAT TRIM 14B 0 $
EBONY, CLOTH SEAT TRIM 19B 0 $

RADIO

AM/FM STEREO W/CD PLAYER
  • inc: seek & scan, digital clock, aux audio jack (STD)
U1C 0 $
AM/FM STEREO W/CD PLAYER & MP3 PLAYBACK
  • inc: seek & scan, digital clock, auto-tone control, radio data system (RDS), speed compensated volume, TheftLock, aux audio jack, 36 presets
US8 290 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

WEATHER PROTECTION PKG
  • inc: black rear bumper fascia protector, front & rear moulded splash guards
  • (LPO) *Dealer installed*
VQG 225 $
ENGINE BLOCK HEATER K05 75 $
EXHAUST TIP
  • (LPO) *Dealer installed*
VTA 100 $
BLACK ROOF SIDE RAILS G63 280 $
ROOF RACK CROSS RAILS
  • (REQ: G63 Black Roof Side Rails)
  • (LPO) *Dealer installed*
VQP 495 $
REAR BUMPER FASCIA PROTECTOR
  • (LPO) *Dealer installed*
VTB 90 $
FRONT & REAR MOULDED SPLASH GUARDS
  • (LPO) *Dealer installed*
VQK 140 $
SPOTTER MIRRORS
  • inc: additional convex mirrors located in upper outside corner of exterior mirrors
  • (SEO)
9B7 25 $
FRONT LICENSE PLATE MOUNTING PROVISIONS
  • *Included for vehicles shipped to BC, MB, NB, ON. Optional for vehicles shipped to AB, NF, NS, NT, NU, PE, PQ, SK, YT*
VK3 15 $
XM SATELLITE RADIO
  • inc: digital sound quality w/coast-to-coast signal coverage
  • (REQ: US8 Radio, UE1 OnStar)
  • *Includes (3) free trial months beyond which service fees apply*
U2K 260 $
REMOTE KEYLESS START
  • (REQ: MX0 Auto Trans)
AP3 255 $
CARGO ORGANIZER W/CONVENIENCE NET
  • (LPO) *Dealer installed*
VMD 260 $
REARVIEW CAMERA SYSTEM
  • inc: camera display integrated into rearview mirror, auto-dimming inside rearview mirror w/compass display & OnStar controls
  • (REQ: UE1 OnStar)
UVC 685 $
ONSTAR IN-VEHICLE COMMUNICATIONS & ASSISTANCE SERVICE
  • inc: (1) year Safe & Sound plan
UE1 395 $
TIRE PRESSURE MONITORING SYSTEM
  • *Does not apply to spare tire*
UJM 65 $
BUSINESS CHOICE
  • *Reqs ship to BAC 137829-Commercial Upfit-Partition Panel thru Vanterior Mississauga. Dealer responsible for ship thru cost of $250. See Business Choice HOL*
A4D 0 $
BUSINESS CHOICE
  • *Reqs ship to BAC 137829-Commercial Upfit-Slide out tray thru Vanterior Mississauga. Dealer responsible for ship thru cost of $250. See Business Choice HOL*
A4E 0 $
TIRE INFLATOR KIT
  • *Deletes std spare tire*
9L3 0 $
SINGLE SMOKE ACCENT STRIPE
  • (REQ: GAN, GBA, or GCN Paint)
17A 95 $
SINGLE SILVER ACCENT STRIPE
  • (REQ: GAP, GBA or GCN Paint)
96A 95 $
SPOILER
  • (REQ: GAP or GBA Paint)
  • (LPO) *Dealer installed*
5V5 530 $