facebook

Chevrolet Equinox 2009

See other trims

Chevrolet Equinox 2009

Ça va prendre plus que ça !

Par Daniel Rufiange

J'espère ne rien vous apprendre en mentionnant qu'il y a trop d'utilitaires sur le marché. Ces véhicules ont connu une popularité monstre à leur arrivée, et chaque constructeur s'est empressé d'en offrir un. GM en propose une dizaine, si l'on inclue les doublons. Ne pensez-vous pas que c'est trop ? Parmi le lot, l'Equinox est certes l'un des plus jolis, mais l'exercice de séduction s'arrête là. Ce véhicule est plus décevant qu'autre chose, outre dans sa version sport, qui sauve un tant soit peu la donne.

Carrosserie

Avec ses courbes bien définies, l'Equinox a du style et plaît à l'œil, et ce, sous tous les angles. Sa calandre est facilement reconnaissable à son immense moulure chromée, signe distinctif des produits Chevrolet. Outre la version sport, qui présente la plus belle bouille, on a droit aux variantes LS et LT, d'origine montées sur des roues de 16 pouces – des jantes de 17 pouces sont offertes en option. Les pneus de 18 pouces sont réservés à la version sport. Sur cette dernière, l'absence de galerie de toit de série lui confère un profil encore plus aérodynamique.

Habitacle

En comparant la facture de l'Equinox et son esthétique extérieure, ça concorde. Par contre, en montant à bord, le niveau d'enthousiasme en prend un coup. On prend place dans des sièges trop fermes qui manquent de réglages, particulièrement pour le dos. Ceux de la version sport sont nettement plus intéressants. La qualité des matériaux a beau être à la hausse à GM, l'ensemble des revêtements choisis pour décorer l'habitacle n'arrive pas à nous convaincre qu'il faut payer autant pour y avoir accès. La présentation est tout de même réussie, et les instruments de bord ont belle mine. À l'arrière, les places sont généreuses mais on a encore droit à des sièges qui nous donnent l'impression d'être assis dans le métro. Aussi, les personnes de grande taille risquent de trouver le temps long, le dégagement pour la tête étant handicapé par la forme arrondie de la ligne de toit. Derrière la deuxième banquette, on a droit à un espace de chargement suffisant mais pas très large en raison de passages de roues encombrants.

Mécanique

Ici, on passe du triste à l'agréable. Les deux variantes de base, LS et LT, reçoivent de série le V6 de 3,4 litres de 185 chevaux. Ce moteur n'est plus dans le coup et devrait être remisé au plus vite ! La concurrence offre des 4-cylindres aussi puissants et moins gloutons. Reste donc le V6 de 3,6 litres de la version sport avec ses 264 chevaux; là, on commence à parler, surtout que ce moteur s'accompagne d'une boîte de vitesses automatique à 6 rapports. L'aspect sécurité n'est pas oublié avec le système Stabilitrak livré de série sur chaque modèle, tout comme la transmission intégrale.

Comportement

Si vous croyez un seul instant avoir du plaisir à conduire un Equinox, je vous invite à vous réveiller. Le comportement de cet utilitaire est des plus neutres. À noter que GM en a amélioré le comportement routier au fil des années, notamment grâce à des suspensions mieux calibrées qui donnent moins l'impression d'être aux commandes d'une chaloupe. Toutefois, si vous appréciez le moindrement une conduite inspirante, il n'y a que la version sport qui vous procurera des moments de plaisir; les accélérations sont intéressantes, et les pneus de 18 pouces favorisent l'adhérence et donnent l'impression de conduire un autre véhicule.

Conclusion

L'Equinox est dans une impasse. La version Sport est la seule vraiment intéressante mais hors de prix si l'on considère ce qui se fait ailleurs. Le modèle d'entrée de gamme est plus abordable, mais sa puissance limitée et sa finition bon marché nous donnent l'impression de nous faire rouler. Dans le monde des utilitaires, le principe darwinien s'apprête à passer de la théorie à la réalité. Pour survivre, l'Equinox devra se mettre à jour.

Deuxième avis : Francis Brière

Un parmi tant d'autres ! Voilà comment je résumerais ma pensée. L'Equinox plaît beaucoup au regard; il possède des lignes réussies et un intérieur invitant. Mais diable que la concurrence est féroce ! Comment voulez-vous qu'un tel véhicule se distingue parmi les modèles rivaux des Japonais et des Coréens ? S'il possédait de meilleures aptitudes sur la route, un moteur plus vigoureux et des sièges plus confortables, sans doute aurait-il une chance de se frayer un chemin. Heureusement, il y a le modèle Sport équipé d'un moteur plus intéressant. À près de 40 000 $, d'autres options s'offrent à vous, comme le RAV4, le CR-V et, même, l'Outlander de Mitsubishi, moins cher, plus sportif et aussi bien équipé. Que ça joue dur !

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
5 Years/160,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Hybrid/Electric Components:
8 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/160,000 km
includes Courtesy Transportation

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 33,115.00 $
Frais de transport 1,200.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 34,315.00 $
Prix total sans les options 34,315.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification 4WD Sport Utility

Powertrain

Transmission
Drivetrain All Wheel Drive
Trans Order Code MX0
Trans Type 5
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 4.58
Second Gear Ratio (:1) 2.98
Third Gear Ratio (:1) 1.95
Fourth Gear Ratio (:1) 1.32
Fifth Gear Ratio (:1) 1.00
Reverse Ratio (:1) 5.02
Final Drive Axle Ratio (:1) 2.48
Mileage
EnerGuide Estimate - City 12.2 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 8.3 L/100 km
Cruising Range - City 1210.13 mi
Cruising Range - Hwy 1778.75 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Engine
Engine Order Code LNJ
Engine Type Gas V6
Displacement 3.4L/204
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 185 @ 5200
SAE Net Torque @ RPM 210 @ 3800
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) 155
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 106.4 ft³
Front Head Room 40.9 in
Front Leg Room 41.2 in
Front Shoulder Room 55.7 in
Front Hip Room 51.1 in
Second Head Room 40.1 in
Second Leg Room 40.2 in
Second Shoulder Room 55.9 in
Second Hip Room 51.4 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 112.5 in
Length, Overall 188.8 in
Width, Max w/o mirrors 71.4 in
Height, Overall 67.0 in
Track Width, Front 61.6 in
Track Width, Rear 61.8 in
Min Ground Clearance 7.9 in
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width N/A
Liftover Height 28.6 in
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings N/A
Cargo Box (Area) Height N/A
Cargo Volume to Seat 1 68.6 ft³
Cargo Volume to Seat 2 35.2 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3829 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 3500 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 350 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front MacPherson Strut
Suspension Type - Rear Indep. 4-Link
Suspension Type - Rear (Cont.) w/Coil Springs
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Order Code QKG
Rear Tire Order Code QKG
Spare Tire Order Code N/A
Front Tire Size P235/65R16
Rear Tire Size P235/65R16
Spare Tire Size N/A
Wheels
Front Wheel Size 16 x 6.5 in
Rear Wheel Size 16 x 6.5 in
Spare Wheel Size 16 x -TBD- in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Electric Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 19.4
Lock to Lock Turns (Steering) 3.8
Turning Diameter - Curb to Curb 41.8 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 11.65 x 1.02 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 11.93 x 0.79 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 62.8 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.4L SFI V6 engine
  • 5-speed automatic transmission
  • Extended life engine coolant
  • All wheel drive
  • Battery rundown protection
  • 155 amp alternator
  • Ride-handling suspension tuning
  • Front & rear stabilizer bars
  • Electric assist pwr rack & pinion steering
  • 4-wheel anti-lock disc brakes
  • Stainless steel single exhaust system w/resonator

EXTERIOR

  • 16" x 6.5" cast aluminum wheels
  • P235/65R16 all-season BSW tires
  • 16" spare tire w/steel wheel mounted inside under load floor
  • Body colour roof side rails w/black centre cross bars
  • Body colour fascia w/charcoal lower
  • Body colour spoiler
  • Body colour body side mouldings
  • Charcoal lower rocker mouldings
  • Chrome grille & liftgate accents w/Chevrolet bowtie
  • Automatic headlamp control
  • Projector beam fog lights
  • Body colour pwr mirrors
  • Solar-Ray deep tinted rear door/quarter/rear glass w/light tint windshield & front door glass
  • Front hi-low windshield wipers w/3-speed variable delay, mist & wash
  • Rear intermittent wiper
  • Rear liftgate w/pwr touch pad activated release
  • Body colour door handles

ENTERTAINMENT

  • AM/FM stereo w/CD/MP3 player -inc: seek & scan, digital clock, auto tone control, radio data system (RDS), aux input jack for iPod/MP3 player, (6) speakers
  • Bluetooth system -inc: microphone, voice recognition
  • Hex family whip antenna

INTERIOR

  • Reclining front bucket seats -inc: 6-way pwr driver seat w/manual lumbar support, 2-way manual passenger seat
  • Flat folding front passenger seat w/plastic panel on back
  • Rear seating -inc: fore-aft sliding (5cm fore/15cm aft) 60/40 split folding seat, 2-position recline
  • Premium cloth seat trim
  • Centre console -inc: flip up/down armrest, storage bin, CD rack, lower storage area, top storage pockets, lower side storage nets
  • Front & rear floor mats w/carpeted inserts
  • Leather trimmed tilt steering wheel w/audio controls
  • Instrumentation -inc: speedometer, temp, trip odometer, tachometer
  • Driver info centre -inc: personalization & vehicle info features w/outside temp, odometer, compass
  • Pwr door locks -inc: outside key lock on driver door only
  • Extended range remote keyless entry
  • Pwr windows w/driver express down
  • Cruise control
  • Engine immobilizer theft deterrent system
  • Content theft deterrent -inc: programmable horn & lamp activation
  • Front manual air conditioning w/air filtration system
  • Rear floor HVAC ducts
  • Rear window defogger
  • Non-locking glove box
  • (2) 12 volt pwr points -inc: (1) front, (1) rear seat
  • Front door map pockets
  • Driver seatback map pocket
  • Auto-dimming rearview mirror
  • Dual sunvisors w/vanity mirrors
  • (3) front & (2) rear cup holders
  • Rear seat armrest w/cup holders
  • Lighting -inc: centre dome, rear cargo area, front dual reading lamps
  • (4) cargo area floor tie-downs
  • Rear compartment cargo net

SAFETY

  • Traction control
  • Stabilitrak electronic stability control system
  • Brake/transmission shift interlock
  • Driver & front passenger dual stage air bags w/passenger sensing system
  • OnStar in-vehicle communications & assistance service -inc: (1) year Safe & Sound plan
  • Front seat belt pretensioners, dual mode retractors, shoulder belt height adjusters
  • Rear door child security locks
  • Child safety seat "LATCH" system -inc: lower anchorage & top tether for children in all rear positions
  • Tire pressure monitoring

AIR COND EXCISE TAX

AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

1SC PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: std equipment
1SC 0 $
1SD PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: heated front seats w/leather seat inserts, remote start, Pioneer premium 7-speaker sound system, XM satellite radio, 17" x 7" Pearl chrome clad aluminum wheels, P235/60R17 all-season BSW tires
1SD 2870 $

ENGINE

3.4L SFI V6 ENGINE
  • (STD)
LNJ 0 $

TRANSMISSION

5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
  • (STD)
MX0 0 $

WHEEL TYPE

16" X 6.5" CAST ALUMINUM WHEELS
  • (STD)
PY0 0 $
17" X 7" PEARL CHROME CLAD ALUMINUM WHEELS
  • inc: P235/60R17 all-season BSW tires
N75 435 $
17" X 7" BRIGHT CHROME CLAD ALUMINUM WHEELS
  • inc: P235/60R17 all-season BSW tires
  • (w/1SC Preferred Equipment Group REQ: PCR Team Canada Edition Pkg)
N77 285 $

TIRES

P235/65R16 ALL-SEASON BSW TIRES
  • (STD)
QKG 0 $
P235/60R17 ALL-SEASON BSW TIRES
  • (REQ: N75 or N77 Wheels)
QMU 0 $

PRIMARY PAINT

SILVER ICE METALLIC 17U 0 $
BLACK 19U 0 $
NAVY BLUE METALLIC 23U 0 $
GOLD MIST METALLIC 51U 0 $
CYBER GRAY METALLIC 57U 0 $
BLACK GRANITE METALLIC 58U 115 $
DEEP RUBY METALLIC 66U 0 $
SUMMIT WHITE 96U 0 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TYPE

RECLINING FRONT BUCKET SEATS
  • inc: 6-way pwr driver seat w/manual lumbar support, 2-way manual passenger seat (STD)
AR9 0 $

SEAT TRIM

LIGHT GRAY, PREMIUM CLOTH SEAT TRIM
  • (REQ: 1SC Preferred Equipment Group)
14C 0 $
CASHMERE, PREMIUM CLOTH SEAT TRIM
  • (REQ: 1SC Preferred Equipment Group)
31C 0 $
LIGHT GRAY, LEATHER SEAT INSERTS
  • (REQ: 1SD Preferred Equipment Group)
142 0 $
CASHMERE, LEATHER SEAT INSERTS
  • (REQ: 1SD Preferred Equipment Group)
312 0 $

RADIO

AM/FM STEREO W/CD/MP3 PLAYER
  • inc: seek & scan, digital clock, auto tone control, radio data system (RDS), aux input jack for iPod/MP3 player, (6) speakers (STD)
US8 0 $
REAR SEAT DVD ENTERTAINMENT PKG
  • inc: rear seat overhead console w/fold-down 17.7cm (7") LCD colour monitor, separate video game/camera input jacks, (2) wireless headphones w/individual volume control, remote control, AM/FM stereo w/CD/MP3 player, seek & scan, digital clock, auto tone control, radio data system (RDS), aux input jack for iPod/MP3 player
  • (N/A w/PCR Team Canada Edition, PCN Sun & Sound Pkg, CF5 Sunroof)
UUC 1000 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

TEAM CANADA EDITION PKG
  • inc: pwr sliding sunroof, Pioneer premium 7-speaker sound system, 17" x 7" bright chrome clad aluminum wheels, decals
  • (REQ: 1SC Preferred Equipment Group) (N/A w/UUC Rear Seat DVD)
PCR 2250 $
TEAM CANADA EDITION PKG CREDIT
  • *CREDIT*
___ 0 $
TRAILER TOWING PKG
  • inc: 4-pin harness connector, trailer hitch receiver
V92 515 $
CHROME PKG
  • inc: chrome exhaust tip, chrome tubular assist step, chrome fuel door
  • (N/A w/VQO Assist steps or VQZ exhaust tip) (REQ: 1SD Preferred equipment group & N77 Wheels)
  • (LPO) *Dealer Installed*
VPP 1065 $
THERMOSTATICALLY CONTROLLED ENGINE BLOCK HEATER K05 75 $
PWR TILT/SLIDING GLASS SUNROOF
  • inc: express open, wind deflector
  • (w/1SC Preferred Equipment Group REQ: PCR Team Canada Ed.) (N/A w/UUC Rear Seat DVD)
CF5 1095 $
SUNROOF CREDIT
  • (REQ: CF5 Sunroof)
  • *CREDIT*
___ 0 $
BLACK ASSIST STEPS
  • (N/A w/VPP Chrome pkg)
  • (LPO) *Dealer Installed*
VQO 650 $
FRONT & REAR MOULDED SPLASH GUARDS
  • (LPO) *Dealer Installed*
VQK 155 $
FRONT LICENSE PLATE MOUNTING PROVISIONS
  • *Included for vehicles shipped to BC, MB, NB, NL, NT, NS, NU, ON. Optional for vehicles shipped to AB, PE, PQ, SK, YT*
VK3 15 $
PIONEER PREMIUM 260 WATT 7-SPEAKER SOUND SYSTEM U65 435 $
XM SATELLITE RADIO
  • inc: digital sound quality w/coast-to-coast signal coverage
  • *Includes (3) free trial months beyond which service fees apply*
U2K 260 $
HEATED DRIVER & FRONT PASSENGER SEATS KA1 400 $
FRONT/REAR DARK GRAY PREMIUM ALL-WEATHER FLOOR MATS
  • (LPO) *Dealer Installed*
VAV 110 $
FRONT/REAR CHARCOAL GRAY DOOR SILL PLATES
  • (LPO) *Dealer Installed*
VST 75 $
REMOTE START AP3 255 $
SMOKER PKG
  • inc: ashtray & cigarette lighter
DT4 40 $
CARGO AREA PANEL SYSTEM
  • inc: left & right cargo panel support towers, storage bins
BA6 0 $
EBONY CARGO SECURITY SHADE
  • (N/A w/BA6 Cargo area panel system)
  • (LPO) *Dealer Installed*
VRS 120 $
ROOF MOUNTED HEAD CURTAIN AIR BAGS
  • inc: rollover sensor
ASF 580 $
EXHAUST TIP
  • (N/A w/VPP Chrome pkg)
  • (LPO) *Dealer Installed*
VQZ 95 $