facebook

Chevrolet Blazer 2005

See other trims

Chevrolet Blazer 2005

Un départ retardé, encore

Jean-Pierre Bouchard

La presse automobile prédit son départ depuis quelques années déjà. Car quand le TrailBlazer a posé ses roues dans les salles d’exposition des concessionnaires d’automobiles en 2002, on croyait bien que le Blazer tirerait sa révérence. Or, il n’en fut rien. La prédiction des spécialistes – ou le souhait, c’est selon – ne s’est jamais réalisée. Le Blazer figure toujours sur la liste des véhicules offerts par Chevrolet pour l’année-modèle 2005. Et les Canadiens ont le privilège d’avoir le Jimmy, car il n’est même plus disponible au Etats-Unis

Carrosserie

Ces deux véhicules ne sont désormais offert aux consommateurs qu’en configuration à deux portières. Le Blazer quatre portes sera offert uniquement comme véhicule de parc (entreprises de location d’autos, par exemple). Autrement, il continue à rouler sa bosse sans changement notable, si ce n’est d’offrir un groupe fumeur (cendrier et briquet) de série. L’allure plus ramassée, plus dynamique, plus virile, fait du Blazer, malgré son âge, un véhicule agréable à l’oeil. Ils sont vendus uniquement en version à quatre roues motrices, du moins au Canada. Outre la version de base LS, le catalogue du Blazer inclut le groupe ZR-2, qui comprend non seulement des caractéristiques pour rehausser son apparence extérieure (évasements de cage de roue et écussons ZR-2 posés sur les custodes), mais également pour améliorer son habileté en conduite hors route (pneus tout-terrains, composants de transmission renforcés, plaques de protection, etc.). Le Jimmy est offert en version SL et SLT.

Habitacle

L’habitacle n’a jamais vraiment évolué au cours des dernières années. Les garnitures sont ternes, le plastique omniprésent, rien de très gai, quoi. Cependant, le tableau de bord affiche complet. L’instrumentation et les diverses commandes sont bien disposées. À l’avant, les baquets à haut dossier (appuie-tête intégré) ne sont pas des exemples de confort, notamment par leur manque de fermeté et de soutien lombaire. L’accès à la banquette arrière exige une certaine agilité. Et une fois en place, l’angle prononcé du coussin de la banquette est tel que l’expression «avoir les genoux dans le front» prend tout son sens. Par ailleurs, la qualité de finition et des matériaux le rend propice aux signes de vieillissement prématuré.

Mécanique

Le coeur des ces deux vénérables GM bat toujours au rythme du V6 Vortec de 4,3 litres. Il ne s’agit pas du moteur le plus doux de sa catégorie ni du plus évolué, mais il a le mérite d’être solide et d’effectuer un travail honnête, compte tenu de la masse qu’il doit propulser. Le V6 fournit une puissance de 190 chevaux et produit un couple de 250 livrespied. Ce moteur est couplé de série à une boîte manuelle à cinq rapports ou, en option, à une automatique à quatre rapports. Avec le système à quatre roues motrices vient un boîtier de transfert conventionnel. Il est toutefois possible de raffiner la chose, moyennant supplément, avec le système Autotrac, une option qui permet de passer en mode automatique et de laisser le mécanisme d’entraînement opérer comme une transmission intégrale.

Comportement

En conduite normale, soit sur la route, le Blazer et le Jimmy se comportent avec sagesse et douceur. Toutefois, les chaussées endommagées trahiront rapidement leur âge. Le comportement routier montre également des signes d’usure. Y’a pas à dire, c’est un camion! Au chapitre des freins, l’utilitaire sport intermédiaire est équipé de quatre freins à disque avec système de freinage antiblocage. Un peu plus moderne… L’agilité de la version à deux portières en fait un choix intéressant pour les amateurs de conduite hors route. Attention: groupe ZR-2 de mise pour les aventuriers plus téméraires.

Conclusion

Ces vieux routiers comblent le vide entre l’Equinox et le TrailBlazer. Ce ne sont pas des utilitaires sport qui respirent la modernité ni le raffinement. Mais avec les mesures incitatives offertes par General Motors, ils s’inscrivent encore parmi les choix à considérer. Amateurs de chasse et de pêche, c’est pour vous!

Forces

•Mécanique solide •Caractère sportif du modèle à deux portières •Prix (merci aux incitatifs !)

Faiblesses

•Finition et qualité des matériaux •Insonorisation •Confort

Nouveautés en 2005

•Cendrier et allume-cigarette de série, modèle à quatre portes vendu comme véhicule de parc seulement

2e opinion Benoit Charette

• GM semble déterminé à garder dans sa flotte nombre de véhicules qui, à première vue, semblent dépassés. Mais en y regardant de plus près, on découvre peut-être une raison à cela. Je vous l’accorde, le Blazer (qui n’est plus offert qu’en version deux portes cette année) est vieux, désuet et manque beaucoup de rigidité. Et, disons-le franchement, sa silhouette commence sérieusement à ressembler à celle d’un danseur de disco des années 1980. Mais, en l’achetant, vous allez payer pratiquement 10 000 $ de moins que pour un utilitaire concurrent pour obtenir à peu de chose près les mêmes caractéristiques. Pour plusieurs acheteurs, c’est un argument de poids et qui vaut largement quelques concessions au chapitre de la qualité et du look. Alors, si le chapeau vous fait…

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
3 Years/60,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 28,345.00 $
Frais de transport 950.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 29,295.00 $
Prix total sans les options 29,295.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
Rear Door Type Tailgate

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 2500 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 2600 lbs
Curb Weight - Front 2137 lbs
Curb Weight - Rear 1748 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 363.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 852.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 3885.00 lbs
As Spec'd Payload 965.00 lbs
Maximum Payload Capacity 965.00 lbs
Gross Combined Wt Rating 9500 lbs
Gross Axle Weight Rating 5100.00 lbs
Curb Weight 3885.00 lbs
Reserve Axle Capacity 1215.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 4850.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 4900 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 490 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 4900 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 490 lbs
Fifth Wheel Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Maximum Trailering Capacity N/A
Fifth Wheel Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Frame
Frame Type Ladder
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Torsion Bar
Suspension Type - Rear 2-Stage Multi-Leaf
Spring Capacity - Front 2500 lbs
Spring Capacity - Rear 2700 lbs
Axle Type - Front Independent
Axle Type - Rear Semi-Floating
Axle Capacity - Front 2600 lbs
Axle Capacity - Rear 2900 lbs
Axle Ratio (:1) - Front 3.42
Axle Ratio (:1) - Rear 3.42
Shock Absorber Diameter - Front 46 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 36 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front 1.30 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 0.91 in
Tires
Front Tire Order Code QES
Rear Tire Order Code QES
Front Tire Size P235/75R15
Rear Tire Size P235/75R15
Spare Tire Size Compact
Front Tire Capacity N/A
Rear Tire Capacity N/A
Spare Tire Capacity N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare N/A
Wheels
Front Wheel Size 15 x 7 in
Rear Wheel Size 15 x 7 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Power
Steering Ratio (:1), On Centre N/A
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 35.2 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Power
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 10.82 x 1.14 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 11.6 x 0.787 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 72 L
Fuel Tank Location Behind Rear Axle

Powertrain

Transmission
Drivetrain 4-Wheel Drive
Trans Order Code M30
Trans Type 4
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.06
Second Gear Ratio (:1) 1.63
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.70
Reverse Ratio (:1) 2.29
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Transfer Case Model New Process Electronic 233
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 1.00
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low 2.72
Mileage
EnerGuide Estimate - City 17.3 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 12.6 L/100 km
Cruising Range - City 978.41 mi
Cruising Range - Hwy 1343.37 mi
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LU3
Engine Type Gas V6
Displacement 4.3L/262
Fuel System MFI
SAE Net Horsepower @ RPM 190 @ 4400
SAE Net Torque @ RPM 250 @ 2800
Engine Oil Cooler Yes
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 690
Maximum Alternator Capacity (amps) 100
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 11.7 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 4
Front Head Room 39.6 in
Front Leg Room 42.4 in
Front Shoulder Room 57.7 in
Front Hip Room 52.1 in
Second Head Room 38.2 in
Second Leg Room 35.6 in
Second Shoulder Room 55.6 in
Second Hip Room 40.5 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 100.5 in
Length, Overall w/rear bumper 177.3 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 67.8 in
Height, Overall 64.7 in
Overhang, Front 34.8 in
Overhang, Rear w/o bumper N/A
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 29.4 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front 8.3 in
Ground Clearance, Rear 8.0 in
Body Length 0.00 ft
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 68.5 in
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 28.5 in
Cargo Box Width @ Top, Rear N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Floor N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings 38.7 in
Cargo Box (Area) Height 33.5 in
Tailgate Width N/A
Cargo Volume N/A
Cargo Volume to Seat 1 60.6 ft³
Cargo Volume to Seat 2 29.8 ft³
Cargo Volume to Seat 3 N/A
Cargo Volume to Seat 4 N/A
Ext'd Cab Cargo Volume N/A

Exterior

Doors

MECHANICAL

  • 4.3L MFI V6 (Vortec) engine
  • Engine block heater
  • 4-speed automatic transmission w/OD
  • Transmission oil cooler
  • Brake/transmission shift interlock
  • Electronic shift transfer case w/dash-mounted 2HI/4HI/4LO controls
  • Locking rear differential
  • 4-wheel drive
  • Engine oil cooler
  • Trailering harness
  • Touring suspension pkg-inc: high-pressure gas monotube shock absorbers
  • Independent front suspension w/torsion bars
  • 2-stage multi-leaf spring rear suspension
  • Front/rear stabilizer bars
  • (4) P235/75R15 on-off road blackwall tires
  • (4) 15" x 7" multi-spoke aluminum wheels
  • Steel spare wheel
  • Compact spare tire w/cover, mounted inside
  • Variable ratio pwr steering
  • Pwr 4-wheel disc brakes w/4-wheel anti-lock system
  • Aluminized stainless steel exhaust system
  • Mechanical jack & wheel wrench in LH rear compartment

EXTERIOR

  • Roof rack side rails & cross bars
  • Body-colour front air dam
  • Body-colour front/rear bumper
  • Black windshield mouldings
  • Body-colour grille w/chrome centre bar
  • Composite headlamps
  • Pwr heated exterior mirrors w/driver-side electrochromic feature
  • Solar-Ray light-tinted windshield/front door glass
  • Solar-Ray deep-tinted rear quarter/rear glass
  • Swing-out rear quarter windows
  • Rear tailgate-inc: electric release, lift glass w/drop gate, cargo lamp
  • Intermittent windshield wipers w/demand-type washer system
  • Intermittent rear window wiper w/washer

INTERIOR

  • Manual reclining high back front bucket seats w/folding seat backs
  • Custom cloth seat trim
  • Easy entry passenger seat
  • 2-passenger 50/50 split folding rear bench seat w/folding outboard headrests
  • Front floor console-inc: dual cup holders, rear hinged storage compartment
  • Colour-keyed carpeting
  • Carpeted front floor mats
  • Leather-wrapped 4-spoke steering wheel
  • Tilt steering column
  • Gauges-inc: speedometer, trip odometer, voltmeter, temp, oil pressure, tachometer
  • Chimes-inc: headlamp-on warning, turn signal reminder
  • Automatic headlamp control
  • Flash-to-pass feature
  • Pwr windows w/lockout feature
  • Pwr door locks
  • Passlock theft deterrent system
  • Remote keyless entry w/(2) remotes, vehicle content theft alarm, panic alarm
  • Cruise control
  • Rear seat HVAC ducts
  • Rear window defogger
  • Front air conditioning
  • AM/FM stereo w/CD player-inc: seek-scan, digital clock, auto tone control, theft deterrent, speed compensated volume, (6) premium speakers
  • Fixed mast antenna
  • Smoker pkg-inc: muffin style ashtray & lighter
  • (1) front colour-keyed auxiliary pwr outlet w/cover
  • Colour-keyed cloth upper door trim panels w/padded armrests, storage pockets
  • Electrochromic rearview mirror
  • Colour-keyed cloth headliner
  • Dual colour-keyed padded sunshades
  • Dual illuminated visor vanity mirrors
  • Deluxe overhead console-inc: HomeLink programmable garage door opener, enhanced electronic display w/trip computer, compass, outside temp
  • Assist handles-inc: front passenger, RH rear seat B-pillar
  • Coat hooks-inc: LH & RH, behind front doors
  • (2) cargo tie downs

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock brakes
  • Driver & front passenger airbags
  • Rear seat lower anchors & top tethers for children (LATCH)
  • Side guard door beams
  • Brake/transmission shift interlock
  • Dual note horn

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

BODY CODE

REAR TAILGATE
  • (STD)
E55 0 $

SUSPENSION PKG

TOURING SUSPENSION PKG
  • inc: high-pressure gas monotube shock absorbers (STD)
Z85 0 $
WIDE STANCE SPORT PERFORMANCE PKG
  • inc: skid plates, tow hooks, revised wider track frame, HD front differential gears & drive axles, rear axle w/8.5" ring gear, larger wheel bearings & longer/larger axle shafts, rear suspension w/revised springs & added rear axle track bar, 46mm gas shocks, unique front stabilizer bar, modified jack, P265/75R15 on-off road tires w/rear-mounted full size spare
  • (N/A w/M50 Manual Trans)
ZR2 2855 $

GVWR

2200 kg (4850 lb) GVWR
  • (STD)
C6I 0 $
2268 kg (5000 lb) GVWR
  • (REQ: ZR2 Wide Stance Pkg)
C5C 0 $

ENGINE

4.3L MFI V6 (VORTEC) ENGINE
  • (STD)
LU3 0 $

TRANSMISSION

4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
M30 0 $
5-SPEED MANUAL TRANSMISSION W/OD
  • (REQ: GU6 Axle Ratio)
  • *Deletes brake/trans shift interlock*
  • *CREDIT*
M50 -1100 $

DIFFERENTIAL

LOCKING REAR DIFFERENTIAL
  • (STD)
G80 0 $

AXLE

3.42 REAR AXLE RATIO GU6 0 $
3.73 REAR AXLE RATIO
  • (REQ: M30 Trans)
GT4 0 $

DECOR

LS DECOR
  • inc: *Contents listed in STD Equipment*
YC3 0 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 3
  • (REQ: 1SC Preferred Equipment Group)
3 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: LS decor
  • (REQ: SAU 3)
1SC 0 $

TIRES

P235/75R15 ON-OFF ROAD BLACKWALL TIRES
  • (STD)
  • (REQ: Z85 Suspension)
QES 0 $
P235/75R15 ON-OFF ROAD WHITE OUTLINE LETTERED TIRES
  • inc: full-size spare tire
  • (REQ: Z85 Suspension)
QEB 520 $
P265/75R15 ON-OFF ROAD BLACKWALL TIRES
  • (REQ: ZR2 Wide Stance Pkg)
QWU 0 $

SEAT

MANUAL RECLINING HIGH BACK FRONT BUCKET SEATS
  • (STD)
AV5 0 $

TRIM

CUSTOM CLOTH SEAT TRIM
  • (STD)
__H 0 $

PAINT

SOLID PAINT
  • (STD)
ZY1 0 $

RADIO

AM/FM STEREO W/CD PLAYER
  • inc: seek-scan, digital clock, auto tone control, theft deterrent, speed compensated volume, (6) premium speakers (STD)
___ 0 $
AM/FM STEREO W/CASSETTE, CD PLAYER
  • inc: seek-scan, search & repeat, digital clock, auto tone control, theft deterrent, speed compensated volume, (6) premium speakers
UP0 140 $
AM/FM STEREO W/CD CHANGER
  • inc: seek-scan, radio data system (RDS), auto tone control, digital clock
UC6 560 $

ADDITIONAL OPTIONS

BLACK ANODIZED ALUMINUM TUBULAR RUNNING BOARDS
  • *Dealer Installed*
BVS 550 $
CLEAR ANODIZED ALUMINUM TUBULAR RUNNING BOARDS
  • *Dealer Installed*
BVE 550 $
BLACK ANODIZED ALUMINUM GRILLE/BRUSH GUARD
  • *Dealer Installed*
V20 725 $
CLEAR ANODIZED ALUMINUM GRILLE/BRUSH GUARD
  • *Dealer Installed*
V85 725 $
FULL-SIZE SPARE TIRE
  • inc: outside rear mounted carrier w/tire cover
P16 360 $
FLOOR MOUNTED SHIFT CONSOLE
  • (REQ: M30 4-Speed Auto Trans)
D07 0 $
FOG LAMPS ANL 170 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
STEERING WHEEL AUDIO CONTROLS
  • (REQ: M30 Trans)
UK3 185 $
UNDERBODY SHIELD PKG
  • inc: transfer case/ front differential skid plates, fuel tank/ steering linkage shield
ZM5 185 $
ELECTRIC TILT & SLIDE SUNROOF
  • inc: rear dome lamp, mini interior roof console
CF5 1130 $
(2) FRONT TOW HOOKS V76 65 $
HD TRAILERING EQUIPMENT
  • inc: 8-lead wiring harness, weight-distributing platform hitch, HD flasher
Z82 325 $
AUTOTRAC TRANSFER CASE
  • inc: auto 4WD function & neutral position in addition to 2HI/4HI/4LO
  • (N/A w/M50 5-Speed Manual Transmission)
NP8 340 $
6-WAY PWR DRIVER SEAT
  • inc: manual seat back recliner
AG1 400 $