facebook

Chevrolet Avalanche 2005

See other trims

Chevrolet Avalanche 2005

«Enfin, une bonne idée de GM!»

Alexandre Crépault

Vous n’êtes pas sans avoir remarqué qu’à chaque édition de L’Annuel de l’automobile, un éventail de nouvelles idées sur quatre roues est présenté dans le chapitre dédié aux prototypes. Quelques-unes de ces idées peuvent flirter avec le génie, mais encore faut-il avoir le courage d’en assumer la commercialisation de masse. Un manufacturier imprudent pourrait se retrouver du jour au lendemain avec un flop monumental. Un exemple ? Que diriez-vous de l’expérience de Pontiac avec l’Aztek ? En revanche, d’autres innovations prendront le chemin des salles de montre et gagneront nos applaudissements. Je pense à l’Avalanche…

Carrosserie

Au premier coup d’oeil, on associe l’Avalanche à une camionnette traditionnelle. Avec sa boîte de 5 pieds et des poussières, l’argument semble raisonnable. Mais en l’examinant de plus près, on s’aperçoit que ce que l’on prenait avant tout pour un camion possède aussi l’ADN d’un utilitaire. Ici, la cabine et la benne forment un tout. Imaginez un Suburban trafiqué au niveau du châssis, auquel on aurait arraché le toit et les fenêtres de la section arrière. Vous commencerez alors à voir émerger l’Avalanche et plus encore, telle cette cloison centrale qui se rabat pour permettre d’installer dans la caisse des objets mesurant jusqu’à 8 pieds. Cette dernière est aussi recouverte de trois panneaux amovibles individuellement, question de laisser à son utilisateur l’embarras des configurations.

Mécanique

Deux moteurs à essence sont offerts. Avec le Série 1500, on parle d’un V8 de 5,3 litres qui développe 295 chevaux. Dans le cas du Série 2500, on propose plutôt un V8 de 8,1 litres bon pour 320 chevaux. Il est vrai que ce n’est pas la maigre augmentation de chevaux-vapeur qui justifiera ce choix mais bien le couple de 440 livres-pied, soit 110 de plus que dans la série 1500. Une augmentation de couple signifie aussi une plus grande capacité de remorquage et, de fait, le 2500 peut tirer 5443 kilos, soit 1668 kilos de plus que le Série 1500. La transmission automatique à quatre rapports est de série mais, dans les deux cas, il faut choisir entre une version à deux ou à quatre roues motrices.

Habitacle

> Je vous parie que vous ne verrez pas grande différence entre le confort de votre salon et celui d’un Avalanche. Il y a du dégagement pour tout le monde. Et ne me dites pas que votre salon a l’avantage de contenir écran et chaîne stéréo, car l’Avalanche les offre lui aussi (en option), lecteur DVD inclus. Le rangement à profusion fait aussi partie des nombreuses qualités fonctionnelles de l’Avalanche, particulièrement à l’intérieur de la console centrale.

Comportement

> La conduite de l’Avalanche s’apparente beaucoup plus à celle d’un utilitaire qu’à celle d’une camionnette. La tenue de route est saine et l’arrière du véhicule n’a pas tendance à sautiller à la façon d’un camion. On peut attribuer le bon comportement de cet hybride, en partie du moins, à une bonne suspension calibrée à l’image d’un utilitaire sport. Pour un véhicule comptant plus de 5,63 mètres de long, il est surprenant de constater à quel point l’Avalanche se conduit facilement. La direction est bonne, ni trop lourde ni trop légère et, à l’exception des manœuvres de stationnement au centre-ville qui demeurent complexes, le gabarit total ne pose pas problème durant les déplacements urbains. L’excellente visibilité tous azimuts y est également pour quelque chose.

Conclusion

L’Avalanche est une bonne idée qui a bien tourné. Il se conduit comme un utilitaire et offre l’aspect pratique de la camionnette. Mais avant tout, son impressionnante simplicité d’utilisation, en plus d’un confort que bien d’autres véhicules ont de la difficulté à égaler, en fait une très agréable surprise. À découvrir !

Forces

• Confort élevé • Aspect pratique important • Conduite aisée

Faiblesses

• Gabarit imposant • Consommation représentative de son Gabarit

Nouveautés en 2005

•nouvelle configuration des versions (LS et LT), système de communication OnStar et commandes audio au volant de série, pédalier à réglage électrique optionnel, ensemble apparence chrome en option dans LS

2e opinion Luc Gagné

• L’Avalanche fait partie des idées originales récentes de GM. Une cloison amovible Midgate qui se dépose sans trop de peine et permet d’accroître l’aire de chargement de la caisse (au détriment de l’espace prévu pour les passagers, naturellement), voilà qui est original. Les espaces de rangement aménagés dans les parois de la caisse, les marches intégrées aux pare-chocs arrière pour faciliter «l’ascension» et le revêtement antidérapant destiné à protéger la caisse sont autant de belles idées. Cependant, les panneaux rigides amovibles qui la recouvrent sont lourds et encombrants, lorsqu’on n’a pas prévu de les laisser à la maison avant de partir. Quant au champ de vision arrière, oubliez ça : la ligne de caisse est très haute et les montants de toit, massifs. Il faut avoir du pif pour éviter les bang en reculant.

Informations

Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
3 Years/60,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 51,630.00 $
Frais de transport 1,100.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 52,730.00 $
Prix total sans les options 52,730.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A

Chassis

Weight Information
Standard Weight - Front 0 lbs
Standard Weight - Rear 0 lbs
Gross Axle Wt Rating - Front 4380 lbs
Gross Axle Wt Rating - Rear 5500 lbs
Curb Weight - Front 3545 lbs
Curb Weight - Rear 2960 lbs
Option Weight - Front 0.00 lbs
Option Weight - Rear 0.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Front 835.00 lbs
Reserve Axle Capacity - Rear 2540.00 lbs
As Spec'd Curb Weight 6505.00 lbs
As Spec'd Payload 2095.00 lbs
Maximum Payload Capacity 2095.00 lbs
Gross Combined Wt Rating 17,000 lbs
Gross Axle Weight Rating 9880.00 lbs
Curb Weight 6505.00 lbs
Reserve Axle Capacity 3375.00 lbs
Total Option Weight 0.00 lbs
Payload Weight Front 0 lbs
Payload Weight Rear 0 lbs
Gross Vehicle Weight Rating 8600.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 5000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 600 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 10,100 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 1000 lbs
Fifth Wheel Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Maximum Trailering Capacity N/A
Fifth Wheel Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Frame
Frame Type Ladder
Sect Modulus Rails Only N/A
Frame RBM N/A
Frame Strength N/A
Frame Thickness N/A
Suspension
Suspension Type - Front Indep Torsion Bar
Suspension Type - Rear Multi-Link
Spring Capacity - Front 4380 lbs
Spring Capacity - Rear 5500 lbs
Axle Type - Front Hypoid
Axle Type - Rear Semi-Floating
Axle Capacity - Front 4500 lbs
Axle Capacity - Rear 6000 lbs
Axle Ratio (:1) - Front 3.73
Axle Ratio (:1) - Rear 3.73
Shock Absorber Diameter - Front 46 mm
Shock Absorber Diameter - Rear 46 mm
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Order Code QIW
Rear Tire Order Code QIW
Front Tire Size LT245/75R16
Rear Tire Size LT245/75R16
Spare Tire Size 16"
Front Tire Capacity N/A
Rear Tire Capacity N/A
Spare Tire Capacity N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Front N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Rear N/A
Revolutions/Mile @ 45 mph - Spare N/A
Wheels
Front Wheel Size 16 x 6.5 in
Rear Wheel Size 16 x 6.5 in
Spare Wheel Size 16 x 6.5 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr
Steering Ratio (:1), On Centre N/A
Steering Ratio (:1), At Lock N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 43.7 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.8 x 1.5 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 13.0 x 1.4 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 117 L
Fuel Tank Location N/A

Powertrain

Transmission
Drivetrain 4-Wheel Drive
Trans Order Code MN8
Trans Type 4
Trans Description Cont. HD Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.06
Second Gear Ratio (:1) 1.63
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.70
Reverse Ratio (:1) 2.29
Final Drive Axle Ratio (:1) N/A
Transfer Case Model New Venture 246
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 1.00
Transfer Case Gear Ratio (:1), Low 2.72
Mileage
Cruising Range - City N/A
Cruising Range - Hwy N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code L18
Engine Type Gas V8
Displacement 8.1L/496
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 320 @ 4200
SAE Net Torque @ RPM 440 @ 3200
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 600
Maximum Alternator Capacity (amps) 105
Cold Cranking Amps @ 0° F (3rd) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 22.4 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Front Head Room 40.7 in
Front Leg Room 41.3 in
Front Shoulder Room 65.2 in
Front Hip Room 61.4 in
Second Head Room 38.6 in
Second Leg Room 39.1 in
Second Shoulder Room 65.1 in
Second Hip Room 61.6 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 130.0 in
Length, Overall w/o rear bumper 221.6 in
Length, Overall N/A
Width, Max w/o mirrors 79.8 in
Height, Overall 73.3 in
Overhang, Front 38.8 in
Overhang, Rear w/o bumper 52.9 in
Front Bumper to Back of Cab N/A
Cab to Axle N/A
Cab to End of Frame N/A
Ground to Top of Load Floor 31.0 in
Ground to Top of Frame N/A
Frame Width, Rear N/A
Ground Clearance, Front 8.2 in
Ground Clearance, Rear 8.2 in
Body Length 0.00 ft
Cab to Body N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Box Length @ Floor 63.0 Min, 97.6 Max in
Cargo Box Width @ Top, Rear 50.0 in
Cargo Box Width @ Floor 50.0 in
Cargo Box Width @ Wheelhousings 50.0 in
Cargo Box (Area) Height 22.5 in
Tailgate Width N/A
Cargo Volume 41.0 Min ft³
Ext'd Cab Cargo Volume N/A

MECHANICAL

  • 8.1L SFI V8 (Vortec) engine
  • HD 4-speed automatic transmission w/OD-inc: HD cooling system
  • Engine block heater
  • Autotrac active transfer case
  • 3.73 rear axle ratio
  • Four wheel drive
  • HD 600 CCA battery w/rundown protection
  • 105 amp alternator
  • Integrated front tow hooks
  • Skid plates
  • Firm ride suspension
  • Independent torsion bar front suspension
  • Multi-link rear suspension
  • LT245/75R16 on/off-road BSW tires
  • Full-size spare tire w/16" x 6.5" steel wheel
  • (4) 16" x 6.5" aluminum wheels
  • Pwr steering
  • 4-wheel disc brakes w/dynamic rear proportioning
  • 4-wheel anti-lock brakes
  • Under frame-mounted spare tire carrier
  • 117 litre fuel tank
  • Tire jack/handle & tire wrench

EXTERIOR

  • Rear step bumper w/side assist steps
  • Dark charcoal body-side cladding
  • Hexagonal-pattern grille
  • Colour-keyed door handles
  • Halogen fog lamps
  • Colour-keyed pwr folding heated pwr mirrors-inc: driver side electrochromic mirror, integrated turn signals, side entry illumination, reverse-down feature
  • Solar-Ray tinted glass
  • Deep tinted rear door glass
  • Intermittent wipers w/pulse washers
  • Midgate foldable door between cargo box & cab
  • 3-piece rigid composite stowable cargo cover
  • Black rubber bed mat
  • Single independently switched driver side cargo area light
  • (4) cargo area tie-down brackets
  • Top-box storage compartments integrated w/locks & driver side light

INTERIOR

  • Leather-appointed heated reclining high-back bucket seats-inc: inboard armrests, dual 10-way pwr seat adjusters w/pwr lumbar, articulating head restraints, 2-position driver memory, rear storage pockets, separate heat controls for seat cushions/backs
  • Leather/vinyl/cloth 3-passenger 60/40 rear split-folding bench seat w/head restraints
  • Colour-keyed carpeting
  • Vinyl floor mats
  • Pwr adjustable brake & accelerator pedals
  • Leather-wrapped tilt steering wheel
  • Passlock security system
  • Steering-wheel mounted controls for radio & driver info centre
  • Driver information centre warnings-inc: low fuel, transmission overheat, engine temp, coolant, security, oil level/pressure/change needed
  • Warning buzzers-inc: headlamps-on, key-in-ignition
  • Instrumentation-inc: speedometer, tachometer, trip odometer, voltmeter, oil pressure/engine temp gauges, engine hour meter
  • Programmable pwr door locks w/lockout prevention
  • Pwr windows-inc: driver express down, backlit switches
  • Remote keyless entry-inc: (2) transmitters, panic button, content theft alarm
  • Onstar in-vehicle communications & assistance service w/one year of the safe & sound plan
  • HomeLink programmable universal garage door opener transmitter
  • Cruise control
  • Dual-zone electronic climate control-inc: individual settings for driver, front passenger & rear passengers
  • Electric rear window defogger
  • AM/FM stereo w/6-disc CD changer-inc: seek & scan, auto-tone control, digital clock, Bose premium speaker system w/Audio Pilot noise compensation technology
  • 2nd row audio controls & headset jacks-inc: dual headset jacks, pwr outlet, controls for volume/station selection/media
  • Full-cloth shale headliner
  • Passenger assist handles
  • Colour-keyed moulded plastic door trim-inc: carpet covered map pockets
  • Dual front/rear cup holders
  • Overhead console
  • Rearview mirror w/continually recalibrating 8-point compass, outside temp, right front passenger airbag status
  • Dual padded cloth-covered colour-keyed sunshades-inc: illuminated visor vanity mirrors
  • 12-volt auxiliary pwr outlets
  • Lighting-inc: dome, driver side cargo, illuminated entry w/ground illumination, front/rear map, delayed entry feature

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock brakes
  • Driver & front passenger dual stage airbags w/front passenger sensing system, automatic airbag suppression system
  • Manual lap/shoulder safety belts at outboard seating positions
  • Manual lap safety belts at centre seat positions
  • Child safety seat lower anchors & top tethers for LATCH system
  • Child security rear door locks
  • Side-guard door beams

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

BODY CODE

BODY ORDERING CODE ZW9 0 $

SUSPENSION PKG

FIRM RIDE SUSPENSION PKG
  • (STD)
Z85 0 $

GVWR

3900 kg (8600 lb) GVWR
  • (STD)
C6P 0 $

ENGINE

8.1L SFI V8 (VORTEC) ENGINE
  • (STD)
L18 0 $

TRANSMISSION

HD 4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
MN8 0 $

DIFFERENTIAL

NO LOCKING DIFFERENTIAL ___ 0 $
LOCKING DIFFERENTIAL G80 410 $

AXLE

3.73 REAR AXLE RATIO GT4 0 $
4.10 REAR AXLE RATIO GT5 0 $

DECOR

STANDARD DECOR YE9 0 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 3
  • (REQ: 1SF Preferred Equipment Group)
3 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: LT decor
  • (REQ: SAU 3)
1SF 0 $

SEAT TYPE

HEATED FULL FEATURE HIGH BACK BUCKET SEATS
  • (STD)
AN3 0 $

SEAT TRIM

LEATHER SEATING SURFACES
  • inc: front seat cushions & seat backs (STD)
__2 0 $

PAINT

SOLID PAINT
  • (STD)
ZY1 0 $

RADIO

AM/FM STEREO W/6-DISC CD CHANGER
  • inc: seek & scan, auto-tone control, digital clock, Bose premium speaker system w/Audio Pilot noise compensation technology (STD)
UC6 0 $
TOUCH SCREEN NAVIGATION RADIO (TNR)
  • inc: AM/FM stereo w/CD player, full-feature autonomous navigation, Points of Interest (POI), seek-scan, auto tone control, Radio Data System (RDS), Bose premium speaker system w/enhanced performance amplification, Audio Pilot noise compensation technology, (9) speakers-inc: subwoofer
  • *Detailed map coverage is available for most major urban areas of the United States and certain metropolitan areas of Canada (Vancouver, Calgary, Edmonton, Windsor, London, Toronto, Ottawa, Montreal & Quebec City). Coverage is significantly limited outside these areas*
UM8 2730 $

ADDITIONAL OPTIONS

DRIVER & FRONT PASSENGER SEAT-MOUNTED INFLATABLE SIDE IMPACT AIRBAGS AJ7 495 $
DEEP TINTED REAR WINDOW GLASS AJ1 105 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
REAR SEAT ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: DVD player w/7" LCD overhead display, (2) sets wireless infrared headphones, aux audio/video jacks, remote game plug-in, mute button
U42 1750 $
ADJUSTABLE BLACK ROOF RACK
  • inc: cross rails
V54 390 $
SMOKERS PKG
  • inc: ash tray (std w/bench seat), lighter
DT4 35 $
SNOW PLOW PREP PKG
  • inc: 145-amp alternator, HD front springs, emergency beacon provisions
  • (N/A w/CF5 Sunroof)
VYU 270 $
PWR SUNROOF
  • inc: express open, short overhead roof console
  • (N/A w/VYU Snow Plow Prep Pkg)
CF5 1325 $
HD TRAILERING PKG
  • inc: trailer hitch weight distribution platform, 7-pin wiring connector, 7-pin to 4-pin adaptor, trailer brake control wiring harness
Z82 300 $
DARK CHARCOAL COMPOSITE ASSIST STEPS BVE 675 $
POLISHED STAINLESS STEEL TUBULAR ASSIST STEPS BVR 950 $
COLOUR-KEYED PWR FOLDING HEATED PWR MIRRORS
  • inc: driver side electrochromic mirror, integrated turn signals, side entry illumination, reverse-down feature (STD)
DL3 0 $
CAMPER-TYPE HEATED PWR MIRRORS
  • inc: pwr extending arms, turn signal indicators
  • (REQ: Z82 HD Trailering Pkg)
  • *Does not include memory or reverse-down feature*
DPF 75 $