facebook

Cadillac XLR 2005

See other trims

Cadillac XLR 2005

Exotisme américain

Philippe Laguë

Il aura fallu plus de 15 ans pour que Cadillac se risque une nouvelle fois dans le créneau ultra-sélect des roadsters de prestige. Lancée l’an dernier, la XLR doit affronter une concurrence relevée, avec des joueurs ayant pour noms BMW, Jaguar, Lexus, Mercedes et Maserati, en plus de vivre avec le spectre de l’Allante, de triste mémoire…

Carrosserie

La XLR est l’aboutissement du prototype Evoq, montré pour la première fois au Salon de Detroit en 1999. Elle en est presque la copie conforme, avec ses lignes tendues et ses formes anguleuses, qui semblent avoir été taillées à la hache. Qu’on aime ou non, force est d’admettre que le résultat s’avère diablement spectaculaire! Le style est audacieux, presque intimidant, et moderne, indiscutablement. Le toit rigide assure une meilleure insonorisation, mais en se rétractant, il vient se loger dans le coffre, avec les conséquences qu’on imagine. Il faudra voyager léger…

Habitacle

À plus de 100 000 $ l’exemplaire, on peut s’attendre à un équipement de série pléthorique, rien de moins. Celui de la XLR l’est assurément, la seule option étant le système de navigation. Les sièges chauffants et climatisés sont très confortables, mais leur support latéral se révèle insuffisant. La présentation intérieure respire l’opulence et la qualité de la finition se rapproche de plus en plus de celle de la concurrence allemande et japonaise. Le tableau de bord est dominé par deux gros cadrans signés Bvlgari et on y trouve des appliques de bois du meilleur goût. Mais il faut s’habituer à cette espèce de volant grand format, dont les dimensions m’apparaissent inappropriées.

Mécanique

La XLR partage sa plateforme et ses trains roulants avec la nouvelle Corvette C6, en plus d’être assemblée au même endroit. Mais le moteur est le plus beau fleuron de la division Cadillac: j’ai nommé le V8 Northstar. Il n’a rien à envier aux V8 des Jaguar, Lexus et Mercedes, ni en puissance (320 chevaux) ni en raffinement, avec son architecture moderne (32 soupapes, double arbre à cames en tête, distribution variable). Il transmet sa puissance aux roues arrière par le biais d’une boîte automatique à cinq rapports. Celle-ci ne m’a pas enthousiasmé outre mesure: si elle assure des passages fluides, elle n’aime visiblement pas être brusquée et pour la conduite sportive, il est tout indiqué de passer en mode séquentiel, sinon la boîte devient carrément caractérielle. De plus, elle manque de vigueur dans les premiers rapports. Capable de performances athlétiques, la XLR freine aussi comme une championne. Sa direction à assistance électrique MagnaSteer ne fait cependant pas l’unanimité. Pour ma part, j’ai apprécié sa rapidité d’exécution et sa grande précision, mais elle annihile toute information en provenance de la chaussée.

Comportement

Un des points forts de la XLR, outre son châssis hyperrigide, est sa suspension très sophistiquée. Celle-ci adopte une configuration à double levier triangulé et elle est munie d’amortisseurs magnétiques, d’où son nom: Magnetic Ride Control. Oubliez la Cadillac de votre père, de votre oncle ou de votre grand-père : confortable comme doit l’être une Cadillac, la XLR accepte aussi d’être malmenée. Rapide comme une flèche, elle affiche une stabilité rassurante à haute vitesse, en ligne droite comme dans les grandes courbes, où sa caisse demeure bien neutre. Sur un parcours sinueux, elle montre par ailleurs une aisance remarquable.

Conclusion

Il n’y a aucun doute dans mon esprit : la XLR est une authentique GT et Cadillac peut s’enorgueillir d’être la première marque américaine capable de faire jeu égal avec des marques de prestige européennes et japonaises. Évidemment, la fiabilité demeure la grande inconnue, mais à ce chapitre, Cadillac peut difficilement faire pire que certaines marques allemandes, Mercedes en tête de liste.

Forces

•Spectaculaire ! •Finition soignée •Superbe moteur •Châssis et suspension très efficaces

Faiblesses

• Volume du coffre ridicule • Volant trop gros • Piètre support latéral des sièges • Boîte automatique caractérielle • Fiabilité inconnue

Nouveautés en 2005

•Nouvelles boiseries intérieures, une nouvelle couleur de carrosserie

2e opinion Michel Crépault

• Quelle déception que mes premiers tours de roue avec cette nouveauté tant attendue ! Au départ, pourtant, quasiment l’extase. Avouez qu’elle est belle ! Peu importe l’angle par lequel on la découvre, l’effet est saisissant. Le nouveau style affûté de Cadillac atteint une apothéose, conservant une filiation avec la CTS mais interprétant les lignes d’un roadster de façon inédite. Le confort aussi est digne de la marque. Mais ensuite… La voiture est lourde, n’inspire pas la vitesse et l’agilité, à moins d’enfoncer à fond l’accélérateur pour réveiller le Northstar. Le comportement en virage se révèle approximatif et la direction communique autant d’information qu’un cadavre. Pour finir, le toit articulé a flanché trois fois en deux semaines. Désolé, gens de GM, vous n’avez pas terminé vos devoirs.

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
4 Years/80,000 km

Corrosion:
4 Years/80,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
4 Years/80,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 103,400.00 $
Frais de transport 1,100.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 104,500.00 $
Prix total sans les options 104,500.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Two-seater

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear Wheel Drive
Trans Order Code MX0
Trans Type 5
Trans Description Cont. Automatic
Trans Description Cont. Again w/OD
First Gear Ratio (:1) N/A
Second Gear Ratio (:1) N/A
Third Gear Ratio (:1) N/A
Fourth Gear Ratio (:1) N/A
Fifth Gear Ratio (:1) N/A
Reverse Ratio (:1) N/A
Final Drive Axle Ratio (:1) 2.93
Mileage
EnerGuide Estimate - City 14.2 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 8.6 L/100 km
Cruising Range - City 1142.33 mi
Cruising Range - Hwy 1886.18 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LH2
Engine Type Gas V8
Displacement 4.6L/281
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 320 @ 6400
SAE Net Torque @ RPM 310 @ 4400
Electrical
Cooling System

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 2
Passenger Volume N/A
Front Head Room 37.6 in
Front Leg Room 42.6 in
Front Shoulder Room 54.3 in
Front Hip Room 53.0 in
Second Head Room N/A
Second Leg Room N/A
Second Shoulder Room N/A
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 105.7 in
Length, Overall 177.7 in
Width, Max w/o mirrors 72.3 in
Height, Overall 50.4 in
Track Width, Front 62.2 in
Track Width, Rear 62.2 in
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume 11.6 (4.4 top down) ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3647 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear Independent
Tires
Front Tire Size P235/50WR18
Rear Tire Size P235/50WR18
Spare Tire Size N/A
Wheels
Front Wheel Size 18 x 8 in
Rear Wheel Size 18 x 8 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Pwr
Steering Ratio (:1), Overall N/A
Lock to Lock Turns (Steering) N/A
Turning Diameter - Curb to Curb N/A
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness N/A
Rear Brake Rotor Diam x Thickness N/A
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 69 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 4.6L DOHC SFI V8 Northstar Premium engine w/variable-valve timing
  • Engine block heater
  • 5-speed automatic transmission w/OD-inc: performance shift algorithm, tap-up/down driver shift control
  • All-speed traction control
  • Stabilitrak 4-channel electronic vehicle stability enhancement system
  • Rear wheel drive
  • Maintenance-free battery w/run-down protection
  • 4-wheel independent suspension w/magnetic ride control
  • P235/50WR18 BSW extended-mobility tires
  • 18" x 8" polished aluminum wheels
  • Magnasteer speed-sensitive rack & pinion steering
  • Pwr front/rear disc brakes
  • 4-wheel antilock braking system
  • Automatic parking brake release
  • 69 litre fuel tank
  • Dual outlet exhaust w/chrome-plated tips

EXTERIOR

  • Retractable pwr hard top
  • Front license plate frame
  • Bi-functional high-intensity discharge headlamps w/washers
  • Twilight Sentinel automatic headlamp control
  • Integral front fog lamps
  • Pwr/heated manual folding outside mirrors-inc: driver-side auto dim, memory
  • Solar-Ray light-tinted glass
  • Rainsense moisture-sensing intermittent windshield wipers

INTERIOR

  • Front bucket seats-inc: driver/passenger 8-way pwr adjuster w/memory, adjustable upper & lower lumbar support, heated & cooled seat cushions & seatbacks, integrated audio
  • Leather seating surfaces
  • Floor console-inc: ashtray w/lighter, aux pwr outlet, coin holder, dual cup holders, storage compartments
  • Carpeted front floor mats
  • Pwr tilt/telescopic steering column
  • Eucalyptus wood/leather-wrapped steering wheel w/audio controls
  • Leather trim on parking brake & shifter boots
  • Instrumentation-inc: Bvlgari styled analogue speedometer, tachometer, fuel, voltmeter, coolant temp & oil pressure gauges
  • Head-up display-inc: digital readouts for speed, gear, cruise control, radio info, hi-beam, fuel level, multi-language display capability
  • Driver information centre-inc: readouts for oil pressure, oil temp, coolant temp, transmission fluid temp, battery volts, instant/average fuel use & range, english or metric display, multi-language capability
  • Pwr windows w/driver & passenger side express up/down-inc: integrated automatic indexing sealing system
  • Programmable pwr door locks-inc: lockout protection
  • Driver personalization system-inc: memory for outside mirrors/radio/HVAC/driver seat/steering column
  • Retained accessory power
  • OnStar in-vehicle communications & assistance service w/1 year Directions & Connections service plan-inc: automatic notification of air bag deployment, emergency services, roadside assistance, stolen-vehicle tracking, AccidentAssist, remote door unlock, remote dignostics, online concierge, remote horn & lights, route support, RideAssist, information/ information/convenience services, available personal calling & virtual advisor
  • Adaptive cruise control-inc: radar-adjusted speed maintains preset following distance
  • Keyless access system-inc: Bvlgari styled fobs, push button start
  • Universal (Homelink) 3-channel programmable garage door opener
  • Pwr fuel-filler door & trunk release
  • Ultrasonic rear parking assist-inc: rearview LED light bar, audible warning
  • Tire pressure monitoring system-inc: air pressure sensors in each tire, display in driver information centre
  • Audible/visual theft-deterrent system
  • Engine immobilizer
  • Dual-zone automatic air conditioning-inc: separate controls for driver & front passenger, pollen filter
  • Rear window defogger
  • AM/FM stereo w/6-disc in-dash CD changer/DVD navigation-inc: LCD colour display touch screen, voice recognition, radio data system, weatherband, digital clock, theftLock *DVD video play in park only* *At time of print, detailed map coverage is available for most major urban areas of the United States and certain metropolitan areas of Canada (Quebec City, Montreal, Ottawa, Toronto, London, Windsor, Edmonton, Calgary & Vancouver). Coverage is significantly limited outside these areas*
  • Bose premium 9-speaker system w/Audio Pilot noise compensation technology
  • Trim accents-inc: aluminum & eucalyptus wood appointments
  • Interior accents-inc: aluminum on centre console/door armrests/door switch bezels/centre air outlet/climate control/radio/steering wheel
  • Interior door release buttons
  • Lockable glovebox
  • Storage-inc: door map pockets, compartments in console & between seat backs
  • Auto-dimming rearview mirror w/OnStar controls
  • Driver & passenger illuminated visor vanity mirrors
  • Lighting-inc: glove box, console bin, entry/exit courtesy door lamps, under hood & cargo areas
  • Trunk convenience net

SAFETY

  • 4-wheel antilock braking system
  • Driver & front passenger dual-stage frontal airbags
  • Driver & front passenger side-impact airbags (head & thorax protection)
  • Passenger air bag suppression manual on/off switch
  • 3-Point seatbelts for driver & front passenger w/pretensioners & child restraint provisions
  • All-speed traction control
  • Stabilitrak 4-channel electronic vehicle stability enhancement system
  • Emergency interior trunk release handle

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

4.6L DOHC SFI V8 NORTHSTAR PREMIUM ENGINE
  • inc: variable-valve timing (STD)
LH2 0 $

TRANSMISSION

5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • inc: performance shift algorithm, tap-up/down driver shift control (STD)
MX0 0 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 1
  • (REQ: 1SA Preferred Equipment Group)
1 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: standard equipment
1SA 0 $

SEAT TYPE

FRONT BUCKET SEATS
  • inc: driver/passenger 8-way pwr adjuster w/memory, adjustable upper & lower lumbar support, heated & cooled seat cushions & seatbacks, integrated audio (STD)
AQ9 0 $

SEAT TRIM

LEATHER SEATING SURFACES
  • (STD)
__2 0 $

PAINT

STANDARD EXTERIOR PAINT
  • (STD)
___ 0 $
EXTRA COST EXTERIOR PAINT ___ 1295 $

RADIO

AM/FM STEREO W/6-DISC IN-DASH CD CHANGER/DVD NAVIGATION
  • inc: LCD colour display touch-screen, voice recognition, radio data system, weatherband, digital clock, TheftLock (STD) *DVD video play in park only*
  • *Detailed map coverage is available for most major urban areas of the United States and certain metropolitan areas of Canada (Quebec City, Montreal, Ottawa, Toronto, London, Windsor, Edmonton, Calgary and Vancouver). Coverage is significantly limited outside these areas.*
___ 0 $

MODEL OPTION

LIGHT EUCALYPTUS WOOD INTERIOR TRIM FAB 0 $
DARK EUCALYPTUS WOOD INTERIOR TRIM FAC 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $