facebook

Cadillac SRX 2004

See other trims

Cadillac SRX 2004

Excursion dans un monde nouveau

Par Éric Descarries

Cadillac fait tout ce qui est humainement possible pour redorer son blason. Mais de là à créer une familiale ! Qui l’eût cru ? Dans le passé, quand on pensait à une Cadillac familiale, on voyait immédiatement un corbillard. Mais dans le cas de la toute nouvelle SRX de Cadillac, il s’agit plutôt d’un véhicule tout à fait exceptionnel. En fait, la SRX n’est pas nécessairement reconnue comme une familiale mais plutôt comme un utilitaire sport nouveau genre, du style hybride ou « crossover » comme disent les Français. L’idée consiste à combiner à la fois le confort d’une grande berline aux attributs utilitaires de la familiale et d’y ajouter, selon les besoins du consommateur, la motricité aux quatre roues. Dans le cas de la SRX, ne fait que suivre la nouvelle tendance de l’industrie automobile dans la foulée de marques concurrentes comme Acura, Infiniti, Lexus et Volvo pour ne citer qu’elles.

Carrosserie

Visuellement, on y lui trouve immédiatement une grande ressemblance avec la petite berline CTS, du moins à l’avant. Pas étonnant, puisque les deux véhicules viennent de la philosophie Art & Science qui a généré cette nouvelle tendance du côté de Cadillac. Le reste de la caisse, affiche quelques ressemblances avec des familiales concurrentes. Mais ce qui la distingue des autres véhicules du genre, c’est cet immense toit vitré ouvrant qui profitera en même temps aux passagers arrière. D’autre part, remarquez les pare-chocs assez discrets et bien intégrés à la carrosserie.

Habitacle

À ce chapitre,la SRX brille de tous ces feux. Elle peut accueillir cinq passagers à son bord, deux à l’avant et trois à l’arrière. Grâce à une commande électrique, on peut faire se déployer une troisième banquette à deux passagers au fond de l’habitacle. Il suffit de rabattre une section de la banquette centrale pour y accéder. Cependant, prenez note que cette troisième banquette convient d’avantage aux enfants qu’aux adultes. Quand on la referme, on obtient un espace de chargement utile à plancher plat. C’est là qu’on trouve des espaces de rangement pour les appui-tête. De plus, il est possible d’y dérouler une toile cache-bagages que je trouve très sûre, surtout en zone urbaine. Comme la SRX fait partie de la toute dernière génération des utilitaires de demain, on ne s’étonnera pas d’y découvrir un téléviseur à écran à cristaux liquides à l’arrière. Ce téléviseur est combiné à un lecteur de DVD. À l’avant, le tableau de bord de la SRX ressemble beaucoup à celui de la CTS. On y reconnaîtra les mêmes lignes saccadées et des commandes facilement atteignables quoique difficiles parfois à différencier. Ma seule remarque négative en montant à bord de la SRX : son seuil un peu élevé. Ce n’est pas un gros problème pour un homme, mais pour une femme vêtue d’une jupe serrée ou d’une robe ample, la situation peut être tout autre.

Mécanique

Les premières SRX commercialisées auront comme motorisation un V8 Northstar de 4,6 litres développant 320 chevaux; cette mécanique sera combinée à une boîte de vitesses automatique à 5 rapports et à la transmission intégrale. Cadillac ajoutera en cours d’année d’autres versions de la SRX dont une à propulsion mue par le V8. Si c’est la version de base qui vous intéresse le plus, vous aurez droit à un V6 de 3,6 litres bon pour 240 chevaux. Ce moteur est également combiné à la boîte automatique à 5 rapports et livrable en version propulsion ou transmission intégrale. La suspension, qui comprend des amortisseurs Magnetic Ride, à quatre roues indépendantes. Pour ce qui est du freinage, il est constitué disques appuyés par l’ABS et la correction électronique. La direction est à pas variable. Quant aux pneus, la SRX à moteur V6 est chaussée de pneus Goodyear P235/65R17 à l’avant et de P255/60R17 à l’arrière. La version à moteur V8 aura droit à des Michelin P235/60R18 à l’avant et à des 255/55R18 à l’arrière.

Comportement

La seule Cadillac SRX qui a été mise à notre disposition avant que le véhicule soit lancé était la version à transmission intégrale à moteur V8. Curieusement, dès qu’on se glisse derrière le volant, on se sent très à l’aise. La position de conduite est bonne, et la visibilité, excellente. Comme le veulent les exigences actuelles, tout est à portée de la main, y compris le système OnStar. Rapidement, le moteur V8 prend vie ! Dès qu’on passe en vitesse… aucune surprise. C’est le règne du bon vieux V8 américain qui demeure aussi doux et puissant qu’on l’a toujours connu. Cadillac a bien réussi à placer le Northstar dans un axe longitudinal alors qu’originalement, il a été créé pour être monté en position transversale. J’ai effectué un bref séjour au volant de cet hybride. Mais je n’ai eu aucune surprise désagréable. J’ai bien aimé l’habitabilité généreuse et, encore une fois, outre la garde au sol un peu élevée, je n’ai eu aucune difficulté à me glisser au volant de la SRX. On se croit à bord d’une familiale car on sent le grand espace caverneux derrière soi. C’est le bruit qui trahit la configuration du véhicule même s’il est très silencieux. Les accélérations sont convaincantes, et les reprises, rassurantes à souhait. Le freinage m’a paru à la hauteur de la situation sans être cependant impressionnant. La SRX n’est pas un tout terrain 4 x 4, mais avec la transmission intégrale offerte en option, elle permettra à son conducteur de rouler sur des terrains moins carrossables pour autant qu’il en respecte les limites. Ele pourrait se révéler un véhicule des plus agiles dans la neige ou sur la glace… pour autant qu’on l’équipe de pneus d’hiver appropriés. Quant à la version à propulsion seulement, il lui faudra nécessairement ses quatre pneus d’hiver.

Conclusion

Cadillac semble s’être bien positionné pour cette première incursion dans ce nouveau segment qui compte de plus en plus de joueurs. Le véhicule, est vraiment à la hauteur de la situation. Cadillac a eu le nez fin en attaquant ce créneau avant la concurrence. Par la même occasion, Cadillac saura s’attirer une clientèle un peu plus jeune, ce dont elle a sérieusement besoin. Sans être plus sportive,la SRX es

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
4 Years/80,000 km

Corrosion:
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
4 Years/80,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 61,340.00 $
Frais de transport 1,050.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 62,390.00 $
Prix total sans les options 62,390.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Wagon

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear Wheel Drive
Trans Order Code MX0
Trans Type 5
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.42
Second Gear Ratio (:1) 2.22
Third Gear Ratio (:1) 1.60
Fourth Gear Ratio (:1) 1.00
Fifth Gear Ratio (:1) 0.76
Reverse Ratio (:1) 3.02
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.23
Mileage
EnerGuide Estimate - City 15.9 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 10.7 L/100 km
Cruising Range - City 1120.74 mi
Cruising Range - Hwy 1665.40 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LH2
Engine Type Gas V8
Displacement 4.6L/279
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 320 @ 6400
SAE Net Torque @ RPM 315 @ 4400
Electrical
Cooling System

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume N/A
Front Head Room 40.3 in
Front Leg Room 42.1 in
Front Shoulder Room 58.7 in
Front Hip Room 56.3 in
Second Head Room 38.4 in
Second Leg Room 41.0 in
Second Shoulder Room 57.6 in
Second Hip Room 56.3 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 116.4 in
Length, Overall 194.9 in
Width, Max w/o mirrors 72.6 in
Height, Overall 67.8 in
Cargo Area Dimensions
Cargo Volume to Seat 1 69.5 ft³
Cargo Volume to Seat 2 32.4 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 4302 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 100 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear Independent
Tires
Front Tire Size P235/60VR18
Rear Tire Size P255/55VR18
Spare Tire Size N/A
Wheels
Front Wheel Size 18 x 8 in
Rear Wheel Size 18 x 8 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Speed-sensitive
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 75.8 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • Engine: 4.6L NorthStar V8 VVT (Variable Valve Timing)
  • Engine Oil Cooler
  • Oil: Mobile 1 Synthetic
  • Heater: Engine Block
  • Transmission: 5 Speed Automatic with Driver Shift Control (Tap Up/Tap Down)
  • Traction Control: Full Range - On/Off Switch in Shifter Trim Plate
  • StabiliTrak Vehicle Stability Enhancement System, 4-Channel with Active Steering Effort Compensation
  • Rear wheel drive
  • Battery: Run Down Protection
  • Suspension: Independent Front and Rear with Automatic Level Control
  • Tires: P235/60R18 Blackwall (Front), P255/55R18 Blackwall (Rear), V Rated
  • Wheels: 18" X 8" Aluminum Ultra-Bright Machined Wheels
  • Steering: Power Assist, Variable Speed Sensitive
  • Brake System: Vacuum Assist, 4-Wheel Vented Disc, 4-Channel Antilock, Panic Brake Assist, Dynamic Rear Brake Proportioning
  • Fuel Tank Capacity: 75.8 litre
  • Exhaust: Dual - Stainless Steel, Chrome Plated Oval Tips

EXTERIOR

  • Roof Luggage Carrier: Roof Rails, Sides Only
  • License Plate: Front Frame
  • Headlamps: Tungsten Halogen Projector Type
  • Lighting: Fog Lamps with Integrated Turn Signals, Twilight Sentinel, Wiper Activated Head Lamps, Flash to Pass, Illuminated Entry System and Automatic Light Control
  • Tail Lamps and Center High Mounted Stop Lamp: Light Emitting Diodes
  • Exterior Mirrors: Folding, Dual Electric Remote Control, Heated, Body Colour, and Auto-Dimming (Driver Side Only)
  • Glass: Solar Ray, All Windows, Privacy Glass Rear Quarter and Lift Gate
  • Wiper System: Variable Intermittent with Hood Mounted Washers
  • Fuel Filler Door: Right Side, Manual Push Open/Close

INTERIOR

  • Seats: Driver and Passenger, Reclining Buckets with Leather Seating Surfaces, Driver and Passenger 8 Way Power Adjust, Net Map Pockets - Driver and Front Passenger Seat Backs, 2 Head Restraints on Front Seats and 3 in 2nd Row
  • Power Lumbar Adjuster: Driver and Front Passenger
  • Heated Front Seats: Back and Cushion
  • Adjustable Fore/Aft, Split Folding 2nd Row (60/40) with Deploying Cup Holder
  • Console: Front Floor with Shifter and Dual Cupholders, Overhead Console Includes Map Lights, Cargo Lights, IP Dimmer Switch, Rear Wiper Controls
  • Mats: Front, 2nd Row and Cargo
  • Steering Wheel: Three Spoke Design, Leather Wrapped, Manual Tilt
  • Steering Wheel Controls: 2 Rocker Buttons on LH Spoke and 2 on the RH Spoke
  • Instrumentation: Speedometer, Tach, Engine Coolant Temperature, Fuel Gauge with Low Fuel Warning
  • Driver Information Centre (DIC): Integrated in Radio Display with Five Language Capability
  • Power: Automatic Door Locks, Programmable with Anti-Lockout
  • Power: Windows, Front Express Up/Down with Pinchguard and Express Down Rear, Child Lockout
  • Retained Accessory Power: Radio, Windows, and Wipers after key off
  • Cruise Control: Electronic, Stalk Mounted Controls
  • Ultrasonic Rear Parking Assist: 4 Sensors on Rear Facia
  • Tire Pressure Monitor
  • Universal Garage Door Opener
  • Theft Deterrent System: Pass Key III+, Immobilizer, Tamper Alarm for Doors and Liftgate with Audible and Visual Warning
  • Remote Keyless Entry: Verification Notification with Illuminated Entry, Panic Mode, 2 Key Fobs
  • Customer Ability to Program: Drivers Name, Twilight Delay, Remote Activation Verification Perimeter Lighting, Auto Door Lock Mode, Delayed Door Locking All Passengers Window Lockout, and Enhanced Chime Volume
  • Memory Personalization: Seat/Exit Position & Outside Mirror Position with Programmable Tilt Down Feature for 2 Drivers
  • Automatic Recall: (Based on Driver's Previous Setting) Radio and HVAC Setting
  • OnStar In-Vehicle Communications and Assistance Service with 1 Year Service Plan
  • HVAC: Electronic Control Dual Zone with Air Conditioning, Air Filtration and and Outside Temperature Display (In DIC)
  • Rear Air Conditioning: Manual Fan Control
  • Defogger: Rear Window, Electric
  • Radio Equipment: AM/FM Stereo, CD, RDS, TheftLock and In-dash 6 CD Changer
  • Speakers: Delphi 7 Speaker System
  • Antenna: Diversity Located in Rear Fixed Quarter Glasses
  • Wood Package: (Walnut Burl) Includes Shifter Knob, Steering Wheel, and Door Handles
  • Ashtrays: Front (Console) and Rear (Rear Doors). Lighter in Front Console
  • Auxiliary Power Outlets: 3 (4 with U42)
  • Mirrors: Auto Dimming Rearview with OnStar and Compass, Visor, Driver and Passenger Illuminated On/Off
  • Lighting: Illuminated Entry, Exit Lighting, Front, Mid, and Rear Map, Cargo and Front Door Puddle
  • Cargo: Convenience Net, Cargo Area Cover
  • Reconfigurable Storage System: Rear Cargo Area

SAFETY

  • Brakes: Vacuum Assist, 4-Wheel Disc, Front and Rear Antilock, Panic Brake Assist
  • Air Bags: Driver and Front Seat Passenger - Frontal (Dual Stage Deployment), Driver and Front Seat Passenger - Side (Seat Mounted), Driver, Front Seat Passenger and 2nd Row Seat Outboard Passenger Head Curtains (Roof Mounted)
  • Safety Belts: Front - 3 Point, All Belts to Seat, 2nd Row - 3 Point Belts, 3rd Row - 3 Point
  • Traction Control: Full Range
  • StabiliTrak Vehicle Stability Enhancement System, 4-Channel with Active Steering Effort Compensation
  • Child Seat Anchors: 2nd Row Integrated Top Tether in 3 Places and Lower Child Seat LATCH System
  • Child Security Rear Door Locks

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

ENGINE: 4.6L NORTHSTAR V8 VVT (VARIABLE VALVE TIMING)
  • (STD)
LH2 0 $

TRANSMISSION

TRANSMISSION (RWD): 5 SPEED AUTOMATIC WITH DRIVER SHIFT CONTROL (TAP UP/TAP DOWN)
  • (STD)
MX0 0 $
TRANSMISSION (AWD): 5 SPEED AUTOMATIC WITH DRIVER SHIFT CONTROL (TAP UP/TAP DOWN) MX7 2625 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 2
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
2 0 $
SELECT-A-UNIT (SAU) 3
  • (REQ: 1SC Preferred Equipment Group)
3 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

LUXURY PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: contents listed in standard equipment
  • (REQ: SAU 2)
1SB 0 $
LUXURY PERFORMANCE PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: transmission (AWD), adjustable pedals, HID headlamps, speaker system: Bose 8 speaker audio system w/automatic volume control
  • (REQ: SAU 3)
1SC 7325 $

TIRES

TIRES: P235/60R18 BLACKWALL (FRONT), P255/55R18 BLACKWALL (REAR), V RATED
  • (STD)
___ 0 $

SEAT TYPE

SEATS: LEATHER SEATING SURFACES, DRIVER AND PASSENGER 8 WAY POWER ADJUST
  • (STD)
AQ9 0 $

SEAT TRIM

LEATHER SEATING SURFACES
  • (STD)
__2 0 $

PAINT

STANDARD EXTERIOR PAINT
  • (STD)
___ 0 $
EXTRA COST EXTERIOR PAINT ___ 1095 $

RADIO

RADIO EQUIPMENT: AM/FM STEREO, CD, WITH DIGITAL SIGNAL PROCESSING (DSP), RDS, THEFTLOCK AND INTEGRATED 6 CD CHANGER
  • (STD)
U2S 0 $
NAVIGATION: AM/FM STEREO, WEATHERBAND, IN DASH 6 DISC CHANGER, CD, DVD NAVIGATION, CLOCK, DIGITAL SIGNAL PROCESSING, RADIO DATA SYSTEM, AND VOICE RECOGNITION
  • inc: wood trim around radio face plate *DVD movies can be played while vehicle is in park only* *Deletes Compass in Mirror* *At time of print, detailed map coverage is only available for certain metropolitan areas of Canada (Montreal, Ottawa, Toronto, Calgary and Vancouver). Coverage is significantly limited outside these specified areas*
  • (REQ: SAU 3)
U2V 3205 $

ADDITIONAL OPTIONS

PEDALS: POWER ADJUSTABLE PEDALS (WITH MEMORY) JF4 210 $
SEATS: 3RD ROW SEATING, POWER OPERATED FOLD FLAT, 2 HEAD RESTS
  • *Deletes STD Recongfigurable Storage Tray*
AM0 2000 $
HEAD LAMPS: XENON HIGH INTENSITY DISHARGE WITH HEAD LAMP WASHERS TT6 1100 $
ROOF EQUIPMENT: ULTRAVIEW
  • inc: moving glass panel over 1st and 2nd rows, electric, sliding, tinted glass panel with power sunshade cover, variable position, express open and close with pinchguard
  • (N/A w/C3B UltraView Plus)
CF5 2000 $
ROOF EQUIPMENT: ULTRAVIEW PLUS
  • inc: moving glass panel over 1st and 2nd rows, electric, sliding, tinted glass panel with power sunshade cover, variable position, express open and close with pinchguard, fixed glass over 3rd row seating area
  • (REQ: AM0 3rd Row Seat) (N/A w/CF5 UltraView)
C3B 2500 $
RADIO EQUIPMENT: BOSE 8 SPEAKER AUDIO SYSTEM W/AUTOMATIC VOLUME CONTROL
  • inc: amplifier, subwoofer & digital signal processing (DSP)
U57 1520 $
RADIO EQUIPMENT: REAR ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: audio/video DVD player and screen in rear of front console with 2 infrared headsets and remote control, auxiliary power outlet
U42 1660 $
TOWING: TRAILER PROVISIONS
  • inc: wiring harness, heavy duty fan system, heavy duty radiator *3500 lbs capacity*
V92 345 $
ROOF LUGGAGE CARRIER
  • inc: chrome roof rails (sides only)
V55 435 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
TRACKING OPTION - A4A A4A 0 $
TRACKING OPTION - A4B A4B 0 $
TRACKING OPTION - A4C A4C 0 $
TRACKING OPTION - A4D A4D 0 $
TRACKING OPTION - A4E A4E 0 $
TRACKING OPTION - A4F A4F 0 $