facebook

Cadillac CTS 2009

See other trims

Cadillac CTS 2009

Détroit sort ses dents !

Par Benoit Charrette

Toute l'histoire avait commencé avec la Cadillac Catera, une voiture aux allures génériques, sous-motorisée, lourde et offrant un agrément de conduite mitigé. Bref, cette voiture n'avait jamais été dans le coup. Vient ensuite la première CTS en 2003. Ses lignes radicales, que d'autres qualifieront de caricaturales, tranchent avec le style plutôt conservateur. Le ton est donné, et Cadillac se rajeunit, mais cette première tentative est ratée. L'habitacle semble avoir été fabriqué par « Rubbermaid », et les moteurs ainsi que la direction sont encore loin de la concurrence. Il n'y a que la CTS-V qui sauve un peu les meubles. En 2008, Cadillac assagit les lignes de la CTS pour lui donner un air plus noble, moins mauvais garçon, une évolution qui confère enfin quelques lettres de noblesses à cette routière. Les concepteurs ont assoupli les arêtes, affiné la calandre et – grâce à l'élargissement du châssis – accentué l'orientation des vitres de côté, nouvelle marque distinctive des véhicules GM qui est à mettre à l'actif du chef de produit, Bob Lutz.

Carrosserie

Sans vraiment faire l'impasse sur ses origines, la Cadillac CTS offre une silhouette plus homogène, malgré ses quelques angles prononcés. Loin de l'aseptiser, cette association offre à la CTS une nouvelle prestance et – osons le dire – la maturité qui lui manquait jusqu'alors. L'âge de raison en quelque sorte ! Consciente de la guerre qu'elle doit livrer aux puissantes allemandes, Cadillac a poussé le bouchon très loin avec la CTS-V avec 556 chevaux dans une enveloppe tout à fait civilisée. Les ingénieurs ont particulièrement soigné les lignes car la CTS-V 2009 sera offerte en dehors de l'Amérique du Nord pour la première fois, ce qui comprend des exportations vers l'Europe, le Moyen-Orient et l'Asie. L'extérieur de la nouvelle CTS-V amplifie la position autoritaire et les détails élégants du modèle de base et transpire les capacités remarquables de la voiture. La calandre est plus grande pour permettre une entrée d'air plus importante dans le compresseur, elle reçoit un fini satiné. Le capot surélevé englobe le moteur suralimenté, et les nouvelles plages avant et arrière identifient le véhicule de la série V. Les roues de 19 pouces avec pneus Michelin Pilot PS2 spécialement dessinés pour la voiture complète ce portrait discret mais imposant.

Habitacle

Comme dans les grandes berlines allemandes, une douce lumière ambiante inonde l'habitacle. Les matériaux et le confort flattent très agréablement les sens. De grands compteurs analogiques permettent une bonne information au pilote : il dispose ainsi d'une jauge de température, ce que la CTS d'origine ne proposait pas. La Série V vous amène plus loin en proposant des sièges sport très moulants et, en option, des sièges Recaro réglables en quatorze directions comprenant des commandes pneumatiques de maintien dans leur coussin et leur dossier. Comme toutes les CTS, la série V inclut un tableau de bord, des panneaux de porte et une console centrale cousue à la main. Les fonctionnalités d'info-divertissement de pointe incluent un disque dur de 40 gigaoctets, un système de navigation avancé avec un écran escamotable et une chaîne audio numérique Bose développée dans la série V, ainsi que des capacités Bluetooth de série. Comme dans les allemandes, l'espace à l'arrière n'est pas légion, mais c'est tout de même mieux que BMW et Audi.

Mécanique

C'est ici que Cadillac donne un grand coup. Alors que les ténors de la catégorie offrent un peu plus de 400 chevaux dans leur monture sportive, Cadillac arrive avec 556 chevaux. C'est avec le moteur de la Corvette ZR1 gonflé par un compresseur Eaton de sixième génération (qui atté-nue complètement les bruits ordinairement associés au compresseur) que Cadillac se présente à la fête, musclée jusqu'aux dents. Mais attention, Cadillac ne veut pas d'une bête sanguinaire qui ne sait pas vivre. On enveloppe cette puissance dans un gant de velours pour bien canaliser ce déchaînement de chevaux. Au-delà de la puissance, la CTS-V inclut également un ensemble complet de perfectionnements techniques et stylistiques, y compris la commande magnétique de suspension, un programme de gestion de la motricité à hautes performances, une première, et une nouvelle boîte de vitesses automatique avec leviers de sélection au volant. Soyez rassuré, les amateurs peuvent également choisir la boîte manuelle à 6 rapports dans la CTS-V. Dans sa version plus sobre, la CTS de base, le V6 de 3,6 litres développe 263 chevaux. Ce même moteur à injection directe offre, quant à lui, une puissance de 304 chevaux. Vous avez le choix d'une boîte manuelle ou automatique de série et vous pouvez vous procurer une option intéressante sur la version à injection directe : la transmission intégrale hérité du SRX à qui la CTS emprunte sa plateforme. Pour ce qui est de la suspension, Cadillac a conservé la même configuration que la précédente génération, seules les voies ont été élargies pour une meilleure prise au sol.

Comportement

Au volant de la CTS-V, vous avez vraiment une voiture à double personnalité. Les responsables de GM nous expliquaient durant la présentation de presse que beaucoup d'efforts ont porté sur l'équilibre entre le confort et le sport. Nous voulons une voiture capable de livrer des performances extrêmes, sans les inconvénients qui y sont habituellement reliés. Sur la route, à vitesse de croisière, on ne sent pas la présence des 556 chevaux. Le confort est excellent, la tenue de route, confortable, et le compresseur, très discret. Quand le moment est venu de passer sur la piste en après-midi, nous avons vu l'autre facette de la personnalité de la CTS-V. Sur le circuit de Monticello (New York), une piste privée longue de 6,6 kilomètres, il était possible de pousser la bête à plus de 209 km/h (vitesse maximale de 307 km/h) sur le grand droit et les courbes ne lui font pas peur, car toute cette puissance est étroitement épaulée par une technologie de pointe. Une suspension avec technologie Magnetic Ride qui offre des amortisseurs commandés par des électroaimants à la place des clapets mécaniques, ce qui réduit considérablement le délai de réaction. Les capteurs électroniques des quatre roues « lisent la route » littéralement à chaque milliseconde pour régler en permanence l'amortissement afin de créer une commande pratiquement instantanée et extrêmement précise des mouvements de

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
5 Years/160,000 km

Corrosion:
3 Years/60,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Hybrid/Electric Components:
8 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
5 Years/160,000 km
includes Courtesy Transportation

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 47,775.00 $
Frais de transport 1,420.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 49,195.00 $
Prix total sans les options 49,195.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Mid-Size

Powertrain

Transmission
Drivetrain AWD
Trans Order Code MX7
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic
First Gear Ratio (:1) 4.02
Second Gear Ratio (:1) 2.36
Third Gear Ratio (:1) 1.53
Fourth Gear Ratio (:1) 1.15
Fifth Gear Ratio (:1) 0.85
Sixth Gear Ratio (:1) 0.67
Reverse Ratio (:1) 3.06
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.23
Mileage
EnerGuide Estimate - City 12.5 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 7.5 L/100 km
Cruising Range - City 1278.88 mi
Cruising Range - Hwy 2131.47 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LLT
Engine Type Gas V6
Displacement 3.6L/217
Fuel System SIDI
SAE Net Horsepower @ RPM 304 @ 6400
SAE Net Torque @ RPM 273 @ 5200
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity 11.7 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 98 ft³
Front Head Room 38.8 in
Front Leg Room 42.4 in
Front Shoulder Room 56.7 in
Front Hip Room 55.1 in
Second Head Room 37.2 in
Second Leg Room 35.9 in
Second Shoulder Room 54.7 in
Second Hip Room 54.1 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 113.4 in
Length, Overall 191.6 in
Width, Max w/o mirrors 72.5 in
Height, Overall 58.0 in
Track Width, Front 61.8 in
Track Width, Rear 62.0 in
Min Ground Clearance N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume 13.6 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 4101 lbs
Trailering
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear Independent
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front 0.94 in
Stabilizer Bar Diameter - Rear 0.71 in
Tires
Front Tire Size P235/55HR17
Rear Tire Size P235/55HR17
Spare Tire Size Compact
Wheels
Front Wheel Size 17 x 8 in
Rear Wheel Size 17 x 8 in
Spare Wheel Size Compact in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 17.41
Lock to Lock Turns (Steering) 2.8
Turning Diameter - Curb to Curb 35.8 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.4 x 1.3 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 12.4 x 1.0 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 68 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.6L SIDI VVT V6 engine
  • 6-speed automatic transmission -inc: grade braking, performance algorithm shifting, driver shift control
  • All-wheel drive
  • Battery run down protection
  • 4-wheel independent suspension
  • Pwr rack & pinion steering
  • Dual stainless steel exhaust system w/chrome tips

EXTERIOR

  • 17" x 8" painted aluminum wheels
  • P235/55HR17 all-season bsw tires
  • Compact spare tire
  • Wiper-activated headlamps w/Twilight Sentinel, flash-to-pass
  • LED tail lamps
  • Folding body-colour heated pwr mirrors
  • Solar-Ray tinted glass
  • Variable intermittent windshield wipers

ENTERTAINMENT

  • AM/FM stereo w/CD/MP3 player -inc: radio data system (RDS), TheftLock, (8) Bose speakers
  • XM satellite radio-inc: 130 channels of digital quality sound w/coast-to-coast signal coverage *Includes (12) free trial months beyond which service fees apply*
  • Rear window integral antenna
  • Roof-mounted communications/GPS antenna
  • Bluetooth hands-free phone system

INTERIOR

  • 8-way pwr driver & passenger front heated bucket seats w/2-way pwr lumbar support, adjustable active head restraints, seatback map pockets
  • Fixed rear bench seat w/centre armrest pass-through door, adjustable removable outboard head restraints
  • Leather seat trim
  • Front floor console w/shifter & dual cupholders
  • Front/rear carpeted floor mats
  • Leather-wrapped steering wheel w/controls for audio, cruise control, OnStar, voice recognition
  • Tilt & telescoping steering column
  • Analogue speedometer, tachometer, fuel gauge, coolant temp gauge, oil pressure gauge
  • Driver info centre
  • Pwr windows-inc: all window express-down, front window express-up w/pinchguard, passenger lockout
  • Retained accessory pwr (pwr to radio/windows/sunroof after key off)
  • Programmable pwr door locks w/anti-lockout
  • Remote keyless entry-inc: verification notification w/illuminated entry, panic mode, deck lid release
  • Universal home remote
  • Cruise control w/speed resume
  • Pwr trunk release
  • Vehicle theft deterrent electronic immobilizer
  • Personalization system-inc: (2) memory settings for seat/exit position, outside mirror position, radio/HVAC, performance shift status, LCD display configuration
  • Programmable features-inc: driver name, twilight delay, remote activation verification, perimeter lighting, auto door lock settings, window lockout, chime volume
  • Dual zone automatic climate control w/air filtration
  • Rear window defogger
  • 12V aux outlets in centre stack, inside & rear of centre console
  • Auto-dimming rearview mirror w/OnStar buttons
  • Driver/front passenger sliding visors w/illuminated dimmable vanity mirrors
  • Overhead console w/map lights
  • Interior lights-inc: Front footwell courtesy lighting, front/rear passenger map lights
  • Cargo convenience net

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock vented disc brakes w/panic brake assist, dynamic rear brake proportioning
  • StabiliTrak vehicle stability enhancement system w/full range traction control
  • Driver/front passenger frontal airbags w/front passenger automatic airbag suppression
  • Driver & front passenger seat-mounted side-impact airbags
  • Front/rear outboard roof-mounted side-impact head curtains
  • 3-point seat belts for all positions w/front pretensioners
  • Child seat anchors-inc: (3) top tethers, lower child seat LATCH system
  • Child security rear door locks
  • Internal manual trunk entrapment release handle
  • Tire pressure monitor
  • OnStar in-vehicle communications system & assistance service -inc: (1) year Directions & Connections plan w/turn-by-turn navigation (TBT availability impacted by some geographic/cellular limitations, advisor-assisted routing available)

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: std equipment
1SB 0 $

ENGINE

3.6L SIDI VVT V6 ENGINE
  • (STD)
LLT 0 $

TRANSMISSION

6-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
  • inc: grade braking, performance algorithm shifting, driver shift control (STD)
MX7 0 $

WHEEL TYPE

17" X 8" PAINTED ALUMINUM WHEELS
  • (STD)
P61 0 $
17" X 8" MACHINE-FACED ALUMINUM WHEELS
  • (REQ: Y40 Sight & Sound Pkg)
P62 0 $
18" X 8" PREMIUM MULTI-COAT PAINTED FINISH ALUMINUM WHEELS
  • (REQ: Y42 Performance Pkg)
P75 0 $
18" X 8" HIGH POLISHED FINISH ALUMINUM WHEELS
  • (REQ: Y42 Performance Pkg)
P63 695 $

TIRES

P235/55HR17 ALL-SEASON BSW TIRES
  • (STD)
QCH 0 $
P235/50VR18 ALL-SEASON BSW TIRES
  • (REQ: Y42 Performance Pkg)
QKE 0 $

PAINT

BLACK CHERRY 12U 0 $
RADIANT SILVER 17U 0 $
BLACK RAVEN 41U 0 $
BLACK ICE 58U 645 $
THUNDER GRAY CHROMA FLAIR 30U 1295 $
CRYSTAL RED TINTCOAT 89U 1295 $
BLUE DIAMOND TRICOAT 96U 1295 $
WHITE DIAMOND 98U 1295 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

SEAT TYPE

FRONT BUCKET SEATS
  • inc: 8-way pwr driver & passenger front heated bucket seats w/2-way pwr lumbar support, adjustable head restraints, seatback map pockets (STD)
AQ9 0 $

SEAT TRIM

EBONY, LEATHER SEATING SURFACES W/EBONY INTERIOR ACCENTS 194 0 $
CASHMERE, LEATHER SEATING SURFACES W/COCOA INTERIOR ACCENTS 394 0 $
LIGHT TITANIUM, LEATHER SEATING SURFACES W/EBONY INTERIOR ACCENTS 844 0 $

RADIO

AM/FM STEREO W/CD/MP3 PLAYER
  • inc: radio data system (RDS), TheftLock, (8) Bose speakers (STD)
U2T 0 $
AM/FM STEREO W/IN-DASH 6-DISC CD/MP3 CHANGER
  • (REQ: Y40 Sight & Sound Pkg)
U2R 0 $
AM/FM STEREO W/CD/DVD/MP3 PLAYER
  • inc: Bose 5.1 cabin surround sound (10) speaker system, radio data system (RDS), 40GB hard drive device, USB & audio connectivity
U2S 1295 $
AM/FM STEREO W/CD/DVD/MP3 PLAYER & DVD-BASED NAVIGATION
  • inc: Bose 5.1 cabin surround sound (10) speaker system, radio data system (RDS), 40GB hard drive device, USB & audio connectivity, XM NavTraffic
  • *Can only display DVD video when vehicle is in park* *At time of print, XM NavTraffic is only available in select areas of Toronto, Vancouver and Montreal* *At time of print, detailed map coverage is available for most major urban areas of the United States & for certain metropolitan areas of Canada (Vancouver, Calgary, Edmonton, Winnipeg, Windsor, London, Toronto, Ottawa, Montreal, Quebec City & Halifax). Coverage is limited outside these areas*
UAV 4015 $

ADDITIONAL EQUIPMENT

SIGHT & SOUND PKG
  • inc: AM/FM stereo w/in-dash 6-disc CD/MP3 changer, theft deterrent alarm system, Rainsense wipers, interior accent lighting w/LED light pipes & spot lights, 17" x 8" machine-faced aluminum wheels
Y40 1735 $
COMFORT & CONVENIENCE PKG
  • inc: heated/ventilated front seats, split folding rear seat, pwr tilt & telescoping steering column w/memory, ultrasonic rear parking assist, EZ Key passive entry system, remote start
  • (REQ: U2R, U2S or UAV Stereo Systems)
Y41 2580 $
WOOD TRIM W/STEERING WHEEL PKG
  • inc: sapelle pommele wood on the steering wheel, shift knob, instrument panel, centre console, door trim
B20 645 $
ENGINE BLOCK HEATER K05 130 $
DOUBLE SIZED ULTRAVIEW PWR SUNROOF
  • inc: tilt, sliding w/express open, pwr sunshade
C3U 1660 $
FRONT LICENSE PLATE MOUNTING PROVISIONS
  • *Included for vehicles shipped to BC, MB, NB, NL, NT, NS, NU, ON. Optional for vehicles shipped to AB, PE, QC, SK, YT regions.*
VK3 15 $
WOOD TRIM
  • inc: sapelle pommele wood on the instrument panel, centre console, door trim
B19 465 $
PERFORMANCE PKG
  • inc: 18" x 8" aluminum wheels w/premium multi-coat painted finish, P235/50VR18 all-season BSW tires, limited slip differential, sport suspension, fog lamps integral in front fascia, xenon high intensity discharge headlamps w/adaptive forward lighting system, headlamp washers
Y42 2070 $