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Cadillac CTS 2005

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Cadillac CTS 2005

Cette fois, c’est sérieux

Philippe Laguë

C’est un des fantasmes des constructeurs américains : construire une voiture capable de rivaliser avec les berlines de luxe importées. Cadillac compte plus d’un flop à son actif : qu’il suffise de mentionner les Seville des années 1980, la risible Cimarron ou encore l’anonyme Catera… Avec la CTS, la division de prestige de GM se dirige cependant dans la bonne direction.

Carrosserie

La CTS ne peut être confondue avec aucune autre voiture. Original, spectaculaire, agressif, avant-gardiste ; tels sont les épithètes entendues le plus souvent. Mais de là à dire qu’elle est belle… Certains la surnomment la « Cadillac Aztek », ce qui n’est assurément pas un compliment. De façon plus nuancée, on peut dire que le style « coupé à la hache » de Cadillac manque de finesse. Mais j’ai eu droit à plusieurs compliments et regards admiratifs lors de l’essai de la CTS-V.

Habitacle

En s’installant à l’intérieur, on constate très vite que Cadillac n’a pas fait les choses à la légère. La CTS se démarque de ses rivales importées par son habitabilité supérieure. Les places arrière sont particulièrement spacieuses, et confortables avec ça. À l’avant, on prend place dans un baquet bien sculpté, offrant un excellent support latéral. Les habitués des berlines de luxe américaines trouveront le rembourrage un peu ferme, mais ils ne tarderont pas à l’apprécier au fil des kilomètres. La CTS-V a par ailleurs droit à des sièges mi-cuir, mi-suède, une excellente idée car c’est moins glissant. L’insonorisation constitue un autre point fort, tout comme l’ergonomie, qui ne montre aucune faille : les commandes sont simples et faciles d’accès. Et la chaîne audio offre un rendement impeccable. Par contre, quelques lacunes subsistent : il y a d’abord cet ÉNORME volant, qu’on retrouve dans toutes les Cadillac. De plus, quelques espaces de rangement additionnels seraient les bienvenus. Mais c’est la finition très plastique qui déçoit le plus. On reconnaît bien là GM mais consolons-nous, Rome ne s’est pas bâtie en une journée…

Mécanique

La CTS est une berline tout à fait diabolique, capable de faire jeu égal avec les Audi S4, BMW M5 et Mercedes C55 AMG, pour des dizaines de milliers de dollars de moins. On est tenté d’établir le parallèle avec la Corvette et justement, quel hasard! c’est son V8 de 5,7 litres qu’on retrouve sous le capot de la CTS-V. Avec 400 chevaux et le hurlement du gros V8 à l’accélération, les frissons sont garantis. Le résultat est probant : la CTS-V est le premier muscle car à porter l’écusson Cadillac. Il n’est aucunement exagéré de la qualifier de «Corvette 4 portes ». Un petit reproche, un seul : l’imprécision du levier de vitesses de la boîte manuelle avec sa course trop longue. Mais cela n’altère en rien les sensations fortes de cette Cadillac tout à fait démentielle.

Comportement

En prétendant rivaliser avec les meilleures berlines sport allemandes, Cadillac a mis la barre très haute. On a cependant pris soin de donner les bons outils à la CTS-V, au point où elle n’a aucune peine à soutenir la comparaison. Les modifications apportées au freinage, à la direction et à la suspension font une énorme différence. La CTS ordinaire a été louangée – avec raison – pour sa tenue de route et son comportement global, mais la CTS-V nous amène dans une autre dimension. Le roulis a été éliminé et l’adhérence atteint des sommets grâce au travail combiné des trains roulants et de pneus diablement efficaces. Aucune berline américaine n’avait réussi à atteindre les standards des meilleures berlines importées, ni même à s’en approcher; c’est maintenant chose faite.

Conclusion

Décidément, on ne reconnaît plus Cadillac: il fabrique des camions (Escalade, SRX), des GT (XLR) et maintenant, des muscle cars… Voilà une marque pétante de santé et on ne peut qu’espérer pour GM que les autres divisions suivront le chemin.

Forces

•Habitabilité et insonorisation •Sièges confortables •V8 démentiel (CTS-V) •Comportement sportif (CTS-V) •Routière confortable

Faiblesses

• Physique ésotérique • Finition plastique • Volant énorme • Boîte manuelle à améliorer

Nouveautés en 2005

•Version CTS-V arrivée au cours de 2004, nouveau moteur V6 2,8 l, instrumentation redessinée, trois nouvelles couleurs de carrosserie, nouvelles roues de 16 pouces

2e opinion Amyot Bachand

• Cadillac étonne et ravit en créant sa CTS-V. La marque risque gros, mais veut clairement se repositionner parmi les voitures les plus palpitantes à conduire au monde, c’est-à-dire affronter les allemandes sur leur terrain. Avec la CTS-V, Cadillac franchit ce pas, du moins sur le plan de la puissance et de la tenue de route. Sur piste, cette voiture n’a pas à rougir de ses performances. Elle colle au bitume, pousse ses chevaux à l’attaque. Elle fait preuve d’un bon équilibre et son freinage s’avère à la hauteur de ses capacités. J’aime sa silhouette ramassée et compacte qui lui confère une stature imposante. Pour mieux gravir les échelons, il reste à peaufiner certains détails de l’habitacle, comme des baquets plus enveloppants, une retouche des cadrans.

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
4 Years/80,000 km

Corrosion:
4 Years/80,000 km
Rust-Through
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
4 Years/80,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 41,845.00 $
Frais de transport 1,100.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 42,945.00 $
Prix total sans les options 42,945.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Mid-Size

Powertrain

Transmission
Drivetrain Rear Wheel Drive
Trans Order Code MV1
Trans Type 6
Trans Description Cont. Manual,
Trans Description Cont. Again Aisin
First Gear Ratio (:1) N/A
Second Gear Ratio (:1) N/A
Third Gear Ratio (:1) N/A
Fourth Gear Ratio (:1) N/A
Fifth Gear Ratio (:1) N/A
Sixth Gear Ratio (:1) N/A
Reverse Ratio (:1) N/A
Clutch Size N/A
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.73
Mileage
EnerGuide Estimate - City 14.1 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 8.1 L/100 km
Cruising Range - City 1105.42 mi
Cruising Range - Hwy 1924.25 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LY7
Engine Type Gas V6
Displacement 3.6L/217
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 255 @ 6200
SAE Net Torque @ RPM 252 @ 3100
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 99 ft³
Front Head Room 38.9 in
Front Leg Room 42.4 in
Front Shoulder Room 56.6 in
Front Hip Room 53.3 in
Second Head Room 36.9 in
Second Leg Room 37.0 in
Second Shoulder Room 56.2 in
Second Hip Room 53.8 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 113.4 in
Length, Overall 190.1 in
Width, Max w/o mirrors 70.7 in
Height, Overall 56.7 in
Track Width, Front N/A
Track Width, Rear N/A
Min Ground Clearance N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume 12.8 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3681 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1000 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 100 lbs
Suspension
Suspension Type - Front Independent
Suspension Type - Rear Independent
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Tires
Front Tire Size P225/55HR16
Rear Tire Size P225/55HR16
Spare Tire Size N/A
Wheels
Front Wheel Size 16 x 7 in
Rear Wheel Size 16 x 7 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Pwr
Steering Ratio (:1), Overall N/A
Lock to Lock Turns (Steering) N/A
Turning Diameter - Curb to Curb N/A
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness N/A
Rear Brake Rotor Diam x Thickness N/A
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 66.3 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.6L VVT SFI V6 engine
  • Synthetic oil
  • Engine block heater & cord set
  • 6-speed Aisin manual transmission
  • Full-range traction control (brake & engine controlled)
  • Rear wheel drive
  • Battery-rundown protection
  • Independent front/rear suspension
  • P225/55HR16 BSW performance tires
  • 16" x 7" painted aluminum wheels
  • Pwr steering
  • 4-wheel vented disc brakes w/panic brake assist & dynamic rear brake proportioning
  • 4-wheel anti-lock braking system
  • 66.3 litre fuel tank
  • Dual stainless steel exhaust system

EXTERIOR

  • Wiper-activated headlamps
  • Automatic light control w/Twilight Sentinel
  • Front fog lamps w/integrated turn signals
  • Body-colour folding pwr/heated mirrors
  • Solar-Ray tinted glass
  • Variable-intermittent windshield wipers

INTERIOR

  • Reclining front bucket seats w/seatback map pockets
  • Heated front seat cushions & backs w/2-level control (hi, low)
  • Driver 8-way pwr adjuster & passenger 4-way manual adjuster
  • Fixed rear bench seat w/centre armrest pass-through door
  • Full-leather seat trim
  • Front floor console w/shifter & dual cupholders
  • Overhead console-inc: map lights, IP dimmer switch
  • Front & rear carpeted floormats
  • 3-spoke Leather-wrapped steering wheel w/(4) reconfigurable buttons on LH spoke, audio controls on RH spoke
  • Tilt steering column
  • Analog speedometer, tach, fuel gauge & coolant temp gauge
  • Driver information centre integrated w/radio display
  • Pwr windows-inc: all window express-down, front window express-up, child lockout
  • Programmable automatic pwr door locks w/anti-lockout
  • Cruise control w/controls on steering column lever
  • Pwr trunk release
  • Retained accessory pwr (pwr to windows/sunroof/radio after key off)
  • Pass Key III+ theft-deterrent immobilizer system
  • Remote keyless entry-inc: verification notification w/illuminated entry, panic mode & deck lid release, (2) key fobs
  • Personalization system-inc: memory for radio/HVAC settings, performance shift status, LCD display configuration
  • Programmable features-inc: driver's name, twilight delay, remote activation verification, perimeter lighting, auto door lock settings, window lockout, chime volume
  • OnStar in-vehicle communications & assistance service w/(1) year service pkg (digital - interim 2005 model year)
  • Dual-zone automatic climate control-inc: air filtration, outside temp display
  • Rear window defogger
  • AM/FM stereo w/CD player-inc: reconfigurable LCD display, Radio Data System, Theftlock, (7) Delphi speakers
  • AM/FM windshield & rear window diversity antenna
  • Roof-mounted communications/GPS antenna
  • Wood accents-inc: shifter knob/door handles/steering wheel inserts
  • Front & rear ashtrays w/console-mounted lighter
  • Auto-dimming rearview mirror w/OnStar buttons & compass
  • Driver & passenger illuminated visor mirrors
  • Illuminated entry/exit
  • Interior lights-inc: ashtray, front map, trunk, front door puddle
  • Cargo convenience net w/(8) tie-down locations

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system
  • Panic brake assist
  • Driver & front passenger frontal airbags w/front passenger automatic airbag suppression
  • Driver & front passenger seat-mounted side-impact airbags
  • Front/rear outboard roof-mounted side-impact head curtains
  • 3-point seat belts for all positions
  • Child safety rear windows
  • Child seat anchors-inc: (3) top tethers, lower child seat LATCH system
  • Full-range traction control (brake & engine controlled)
  • Internal manual trunk entrapment release handle

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

3.6L VVT SFI V6 ENGINE
  • (STD)
LY7 0 $

TRANSMISSION

6-SPEED AISIN MANUAL TRANSMISSION
  • (STD)
MV1 0 $
5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
  • inc: grade detection, shift stabilization, 3.42 axle ratio, sport & winter mode
M82 1660 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 2
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
2 0 $
SELECT-A-UNIT (SAU) 3
  • (REQ: 1SC Preferred Equipment Group)
3 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: standard equipment
  • (REQ: SAU 2)
1SB 0 $
PREFERRED EQUIPMENT GROUP
  • inc: driver/front passenger 8-way pwr seats w/2-way pwr lumbar, rear split-folding bench seat, limited-slip differential, universal garage door opener, Xenon High-Intensity (HID) headlamps w/high-pressure headlamp washers, 2-driver memory for seat/exit position/outside mirror w/programmable tilt-down feature, wood accents (shifter knob/door handles/steering wheel), AM/FM stereo w/in-dash 6-disc CD changer/Bose 8-speaker system/Digital Signal Processing/automatic volume compensation, Stabilitrak stability enhancement system, pwr sunroof w/express-open/close, sport suspension w/load leveling, speed-sensitive steering, performance brake linings, theft-deterrent tamper alarm system for doors & trunk, P225/50WR17 blackwall tires, 17" x 7.5" polished aluminum wheels
  • (REQ: SAU 3)
1SC 10395 $

TIRES

P225/55HR16 BLACKWALL TIRES
  • (STD)
___ 0 $
P225/50WR17 TIRES
  • (REQ: R6H or R6J Sport Pkg) (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
___ 0 $
P225/50WR17 BLACKWALL TIRES
  • (REQ: 1SC Preferred Equipment Group)
QWW 0 $

SEAT TYPE

HEATED FRONT BUCKET SEATS
  • (STD)
AQ9 0 $

SEAT TRIM

FULL-LEATHER SEAT TRIM
  • (STD)
__4 0 $

PAINT

STANDARD PAINT
  • (STD)
___ 0 $
EXTRA COST PAINT ___ 1295 $

RADIO

AM/FM STEREO W/CD PLAYER
  • inc: reconfigurable LCD display, Radio Data System, Theftlock, (7) Delphi speakers (STD)
___ 0 $
AM/FM STEREO W/IN-DASH 6-DISC CD CHANGER
  • inc: Bose 8-speaker system w/AudioPilot noise compensation technology, Radio Data System, Digital Signal Processing
U2S 1765 $
DVD NAVIGATION
  • inc: voice recognition, voice prompts & infra-red data transfer, AM/FM stereo, in-dash 6-disc CD changer, Bose 8-speaker system w/AudioPilot noise compensation technology, DSP *Can be used as a DVD movie player when vehicle is in park*
  • *Detailed map coverage is available for most major urban areas of the United States and certain metropolitan areas of Canada (Quebec City, Montreal, Ottawa, Toronto, London, Windsor, Edmonton, Calgary and Vancouver). Coverage is significantly limited outside these areas.*
UAV 4970 $

WHEEL TYPE

16" x 7" PAINTED ALUMINUM WHEELS
  • (STD)
PF4 0 $
16" x 7" MACHINED ALUMINUM WHEELS PX0 800 $
17" x 7.5" PAINTED ALUMINUM WHEELS
  • (REQ: R6H or R6J Sport Pkg) (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
___ 0 $
17" x 7.5" POLISHED ALUMINUM WHEELS
  • (REQ: 1SC Preferred Equipment Group)
N93 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

SPORT PKG I
  • inc: sport suspension w/load leveling, speed-sensitive steering, performance brake linings, StabiliTrak, limited-slip differential, 17" x 7.5" painted aluminum wheels & P225/50WR17 tires
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
R6H 2600 $
SPORT PKG II
  • inc: sport suspension w/o load leveling, speed-sensitive steering, performance brake linings, StabiliTrak, limited-slip differential, 17" x 7.5" painted aluminum wheels & P225/50WR17 tires
  • (REQ: 1SB Preferred Equipment Group)
R6J 2345 $
LUXURY PKG
  • inc: memory, front passenger 8-way pwr seat adjuster, driver & front passenger pwr lumbar adjusters, universal garage door opener, 16" x 7" machined aluminum wheels, audible/visual theft-deterrent system
  • (REQ: SAU 2)
R6C 2685 $
XENON HIGH-INTENSITY DISCHARGE (HID) HEADLAMPS
  • inc: high-pressure washers
TT6 1100 $
PWR SLIDING GLASS SUNROOF
  • inc: variable position, tinted glass, sunshade cover, express-open/close, pinchguard
CF5 1660 $
REAR SPLIT-FOLDING BENCH SEAT AM9 620 $
FRONT PASSENGER 8-WAY PWR SEAT ADJUSTER
  • inc: driver & front passenger 2-way pwr lumbar, memory
AH8 1335 $
PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $