facebook

Buick Rendezvous 2003

See other trims

Buick Rendezvous 2003

Par Eric Descarries

Alors que Pontiac se "pétait" carrément la gueule avec la Pontiac Aztek, Buick en reprenait l'idée avec plus de grâce et de charme, créant ainsi la première fourgonnette utilitaire de la marque, la Rendezvous. Cependant, il ne faut pas se laisser berner, Oui, la Rendezvous est issue de l'exercice Aztek, mais non, elle n'en est pas la copie. Cela veut dire que la Rendezvous partage beaucoup d'éléments mécaniques et certains éléments de sa structure avec l'Aztek, mais la comparaison s'arrête là.

Carrosserie

De l'extérieur, on voit bien que la Rendezvous affiche des caractéristiques semblables à celles de l'Aztek, mais les deux véhicules sont grandement différents. La caisse de la Buick présente une ligne nettement plus gracieuse, et les concepteurs de la marque ont réussi à atténuer la partie arrière de l'auto en incorporant la ligne des glaces latérales avec celle des feux arrière et du toit. De plus, l'avant de l'auto présente des détails de style qui l'identifient bien à l'image de Buick. La calandre ovalisée, les grands phares avec lentilles arrondies et les clignotants surmontant les blocs optiques sont indéniablement Buick. Le carénage des bas de caisse est fait avec goût et délicatesse. Quatre finitions figurent au catalogue : la CX de base, la CX Plus et la CXL, chacune à traction ou à quatre roues motrices, et la CXL Plus, plus élaborée.

Habitacle

Moins extravagant que l'Aztek, l'intérieur de la Rendezvous est aussi plus élaboré. Le tableau de bord est plus sobre, mais quand même recherché. L'instrumentation ronde y est bien présentée, mais les chiffres bleutés sur fond blanc sont parfois difficiles à lire. Pour le reste (climatisation, radio et ainsi de suite), tout est concentré au centre de la planche de bord et est facile à manipuler. J'ai bien aimé la console centrale avec l'espace réservé à l'ordinateur. La Rendezvous peut accueillir jusqu'à sept personnes grâce à la dernière banquette (facultative), quoique certains passagers puissent s'y sentir à l'étroit. C'était d'ailleurs mon cas. Incidemment, dans la version à sept passagers, il ne reste presque plus de place pour les bagages derrière la dernière banquette. En 2003, le centre de divertissement DVD est disponible dans la Rendezvous. Aussi, les coussins latéraux gonflables sont offerts en option avec les finitions CX et CX Plus.

Mécanique

Les éléments mécaniques de la Rendezvous n'ont rien de surprenant. En fait, elle partage la plupart de ceux-ci avec de l'Aztek et des minifourgonnettes de GM (Venture, Montana, Silhouette). Par conséquent, un seul moteur est proposé, le V6 de 3,4 litres de 185 chevaux, et il n'est offert qu'avec la boîte automatique à 4 rapports. La CX de base est une traction (avec l'antipatinage au Canada) alors que la transmission intégrale Versatrak de GM est incluse avec les deux autres finitions.

Comportement

Même si la Rendezvous s'avère un véhicule plaisant à conduire, elle est loin d'être foudroyante ou sportive. Conduite en respectant ses capacités initiales, et si on la traite comme une minifourgonnette (ce qu'elle est en vérité), cette Buick devient une grande routière capable de vous mener à de lointaines destinations. Les performances du V6 sont honnêtes, sans plus. Ses accélérations sont bonnes et les reprises sécuritaires, mais jamais ce moteur ne convaincra les amateurs de performance. La transmission intégrale Versatrak peut s'avérer utile en hiver, mais elle n'est pas nécessairement obligatoire à moins que l'on recherche une tenue de route extraordinaire en courbe ou sur route plus glissante. Attention, cependant, aux pneus d'origine. Un pneu d'hiver s'impose durant la saison froide. En passant, la suspension de cette Buick est relativement douce sans être trop moelleuse.

Conclusion

Un mauvais achat ? Surtout pas. Cependant, il faut garder en mémoire que la Rendezvous est une minifourgonnette et surtout pas une sportive ou une grande berline. Mais elle propose un environnement intérieur agréable et reposant qui sied très bien aux longues excursions. C'est le parfait mariage entre une Pontiac Montana et une Buick Century !

Forces

Transmission intégrale

Ligne agréable

Version à sept passagers

Faiblesses

Performances peu impressionnantes

Comportement routier aléatoire

Instrumentation difficile à lire

Deuxième avis : Luc Gagné

GM vit un changement proche de la révolution : Oldsmobile va disparaître, Cadillac vend des pick-up et l'ultra conservatrice Buick tente de rajeunir sa clientèle avec une pseudo minifourgonnette, qui a pour porte-parole un homme de race noire. Du jamais vu ! GM se " branche " enfin et certains nouveaux produits, comme le Rendezvous, le reflètent. Son design trompe-l'œil lui évite le stigmate de la grosse familiale et donne même une touche sportive. Son aménagement est pratique et élégant, et son empattement plus long que celui de l'Aztek assure assez d'espace à sept adultes – du moins jusqu'au terrain de golf le plus proche ! Et puis, contre toute attente de ma part, le Rendezvous plaît aux très jeunes -les kids à casquette, palette à l'envers ! À croire qu'on en verra bientôt avec une suspension surbaissée, des roues d'alliage de 20 pouces et le dessous éclairé au néon !

Informations

Recall Number Involved: 133,221

Models Involved: LeSabre, Rendezvous, Deville, Trailblazer, Impala, Monte Carlo,
Venture, Envoy, Bravada, Aurora, Silhouette, Bonneville, Montana

Dates of Manufacture: May - July 2002

[NHTSA Recall No. 02V222/GM Recall No. 02032]

Defect: Certain passenger cars, minivans, and sport utility vehicles have an air
bag inflator on the driver's side that could fracture at a weld during a
deployment. Pieces of the inflator could strike and injure vehicle occupants,
and the air bag cushion would not inflate fully, reducing the capability of the
bag to protect the driver.

Remedy: Dealers will inspect and replace, if necessary, the air bag module
assembly on the driver's side. The manufacturer reported that owner notification
was expected to begin during September 2002. Owners who do not receive the free
remedy within a reasonable time should contact Buick at 1-800-521-7300, Cadillac
at 1-800-458-8006, Chevrolet at 1-800-222-1020, GMC at 1-800-462-8782,
Oldsmobile at 1-800-442-6537, or Pontiac at 1-800-762-2737.
Warranty Basic:
3 Years/60,000 km

Drivetrain:
3 Years/60,000 km

Corrosion:
6 Years/160,000 km

Roadside Assistance:
3 Years/60,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 39,530.00 $
Frais de transport 950.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 40,480.00 $
Prix total sans les options 40,480.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Sport Utility

Powertrain

Transmission
Drivetrain Front Wheel Drive
Trans Order Code MX0
Trans Type 4
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 2.92
Second Gear Ratio (:1) 1.57
Third Gear Ratio (:1) 1.00
Fourth Gear Ratio (:1) 0.71
Reverse Ratio (:1) 2.39
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.29
Mileage
EnerGuide Estimate - City 12.1 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 8.0 L/100 km
Cruising Range - City N/A
Cruising Range - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Order Code LA1
Engine Type Gas V6
Displacement 3.4L/207
Fuel System SFI
SAE Net Horsepower @ RPM 185 @ 5200
SAE Net Torque @ RPM 210 @ 4000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) N/A
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 145.7 ft³
Front Head Room 40.9 in
Front Leg Room 40.5 in
Front Shoulder Room 58.7 in
Front Hip Room 61.1 in
Second Head Room 40.1 in
Second Leg Room 39.0 in
Second Shoulder Room 58.7 in
Second Hip Room 61.1 in
Exterior Dimensions
Wheelbase 112.2 in
Length, Overall 186.5 in
Width, Max w/o mirrors 73.6 in
Height, Overall 68.9 in
Track Width, Front 62.7 in
Track Width, Rear 63.8 in
Min Ground Clearance 7.0 in
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings N/A
Cargo Box (Area) Height N/A
Cargo Volume to Seat 1 108.9 ft³
Cargo Volume to Seat 2 54.5 ft³
Trunk Volume N/A

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3951 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Suspension
Suspension Type - Front Independent strut
Suspension Type - Rear Independent
Suspension Type - Front (Cont.) w/coil springs
Suspension Type - Rear (Cont.) short/long arm
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Order Code QRD
Rear Tire Order Code QRD
Spare Tire Order Code N/A
Front Tire Size P215/70R16
Rear Tire Size P215/70R16
Spare Tire Size N/A
Wheels
Front Wheel Size 16 x 6.5 in
Rear Wheel Size 16 x 6.5 in
Spare Wheel Size 16 x 4 in
Front Wheel Material Aluminum
Rear Wheel Material Aluminum
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Pwr
Steering Ratio (:1), Overall N/A
Lock to Lock Turns (Steering) N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 37.4 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 10.8 x 1.2 in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 11.5 x 0.4 in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx N/A
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.4L (207) SFI V6 3400 engine
  • Engine block heater
  • 4-speed automatic transmission w/OD
  • Brake/transmission shift interlock
  • Long-life engine coolant/transmission fluid/platinum spark plugs
  • All-speed traction control
  • Front wheel drive
  • 3.29 axle ratio
  • Battery w/rundown protection
  • Independent strut front suspension w/coil springs, anti-roll bar
  • Independent short/long arm rear suspension
  • P215/70R16 all-season SBR BSW tires
  • 16" x 6.5" styled aluminum wheels
  • Pwr rack & pinion steering
  • 4-wheel disc brakes
  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Aluminized stainless steel exhaust system

EXTERIOR

  • Roof rack w/side rails & crossbars
  • Programmable automatic headlamps w/flash-to-pass feature
  • Fog lamps
  • Colour-keyed lower body-side cladding
  • Lower accent moulding
  • Dual pwr heated colour-keyed breakaway mirrors
  • Light tinted windshield, 1st row door glass
  • Deep tinted 2nd row door glass
  • Dark tinted rear side windows/liftgate glass
  • Variable intermittent windshield wiper system
  • Rear fixed wiper w/delay & washer
  • Rear pwr liftgate handle

INTERIOR

  • Leather 6-way pwr heated front bucket seats w/manual lumbar/recline, 2-way adjustable headrests
  • 2nd row 50/50 flip/fold removable bench w/adjustable outboard head restraints, (2) inboard armrests w/cup holders
  • Front floor console w/(2) cup holders, laptop & mobile phone storage, general storage area, pwr outlet, ashtray
  • Front/rear floor mats
  • Leather-wrapped 4-spoke tilt steering wheel w/radio controls
  • Analogue gauges-inc: speedometer, tachometer, fuel level, coolant temp, electronic odometer, trip odometer, oil-life monitor, reconfigurable telltale feature
  • Driver information centre-inc: outside temp, compass, average/instant fuel economy/range/fuel used, personalization menus w/bilingual (English/French) capabilities
  • Tire inflation monitor
  • Pwr door locks
  • Pwr windows w/driver-side express-down
  • Retained accessory pwr
  • Remote keyless entry w/panic button
  • Cruise control
  • OnStar Vehicle Communications & Assistance service
  • PASS-Key III system w/fuel & starter interrupt
  • Theft deterrent system w/audible/visible alarm
  • Pwr remote liftgate release
  • Memory pkg-inc: 2-position settings for front seats, exterior mirrors, radio stations, locks, lighting
  • Rear parking assist
  • Dual-zone automatic air conditioning
  • 2nd row heating/air vents
  • Electric rear window defogger
  • ETR AM/FM stereo w/cassette/CD player-inc: graphic equalizer, seek-scan, auto reverse, clock, TheftLock, (8) speakers
  • 2nd row audio controls w/earphone jacks, (2) pairs of headphones
  • Integrated windshield antenna
  • (3) auxiliary pwr outlets-inc: (1) front, (1) 2nd row, (1) cargo area
  • Electrochromic rearview mirror
  • Long overhead console-inc: universal garage door opener/sunglass/covered storage
  • Lighting-inc: front reading, front footwells, centre console, 2nd & 3rd row lamps, programmable interior lighting feature
  • Front seatback storage/map pockets
  • Storage/map pockets in all four doors
  • 3-bin storage system behind 2nd row seat
  • Roof-mounted assist grips
  • Dual illuminated covered visor vanity mirrors
  • Visor extenders
  • Carpeted rear cargo mat

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS)
  • Driver/front passenger frontal dual-stage airbags
  • Driver/front passenger seat-mounted side-impact airbags
  • 3-point seat belts at all seating positions
  • Child security rear door locks
  • Child safety seat (LATCh) provisions-inc: lower anchors & top tethers in 2nd row outboard positions
  • Centre rear child safety seat top tether anchor
  • Brake/transmission shift interlock
  • All-speed traction control
  • Side guard door beams

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

ENGINE

3.4L (207) SFI V6 3400 ENGINE
  • (STD)
LA1 0 $

TRANSMISSION

4-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
MX0 0 $

SELECT-A-UNIT

SELECT-A-UNIT (SAU) 3
  • (REQ: 1SC Preferred Equipment Group)
3 0 $

PREFERRED EQUIPMENT GROUP

PREFERRED EQUIPMENT GROUP 1SC
  • inc: CXL Pkg
  • (REQ: SAU 3)
  • *Contents listed in STDs*
1SC 0 $

TIRES

P215/70R16 ALL-SEASON SBR BSW TIRES
  • (STD)
QRD 0 $

WHEELS

16" X 6.5" STYLED ALUMINUM WHEELS
  • (STD)
NW0 0 $
16" X 6.5" CHROMED ALUMINUM WHEELS PY1 905 $

SEAT TYPE

5-PASSENGER SEATING
  • inc: front bucket seats w/2nd row 50/50 split/fold bench seat (STD)
AR9 0 $
7-PASSENGER SEATING
  • inc: front bucket seats w/2nd row 50/50 split/fold bench seat, 3rd row bench seat w/cup holders, 1-bin rear storage system
  • *Deletes STD cargo mat, 3-bin storage system*
AJ2 645 $
6-PASSENGER SEATING
  • inc: front bucket seats, 2nd row captains chairs w/armrests (2) cup holders, 3rd row bench seat w/cup holders, 1-bin rear storage system
  • *Deletes STD cargo mat, 3-bin storage system*
AQ4 1130 $

SEAT TRIM

LEATHER SEAT TRIM
  • (STD)
__2 0 $

PAINT TYPE

TWO-TONE PAINT
  • (STD)
___ 0 $

RADIO

ETR AM/FM STEREO W/CASSETTE/CD PLAYER
  • inc: equalizer, seek-scan, auto reverse, clock, TheftLock, (8) speakers (STD)
U1Q 0 $
ETR AM/FM STEREO W/6-DISC IN-DASH CD CHANGER
  • inc: seek-scan, random disc function, speed-compensated volume control, clock, TheftLock, graphic equalizer, (8) speakers
UC6 550 $

ADDITIONAL OPTIONS

PRELIMINARY INVOICE Z31 0 $
REAR CARGO NET
  • *Dealer Installed*
AP9 75 $
REAR CARGO SHADE
  • *Dealer Installed*
D42 70 $
DVD ENTERTAINMENT SYSTEM
  • inc: DVD overhead load system w/7" fold-down colour monitor for 2nd & 3rd row viewing, (2) wireless head-phones, remote control, video game/camera input jacks
  • (N/A w/CF5 Sunroof)
U32 1560 $
PWR SLIDING GLASS SUNROOF
  • inc: express-open, up/down vent, manual sunshade, short overhead console
  • (N/A w/U32 DVD System)
  • *Deletes STD long overhead console*
CF5 970 $
TRAILER HITCH
  • (REQ: V92 Trailer Towing Pkg)
  • *Dealer Installed*
VTR 575 $
TRAILER TOWING PKG
  • inc: 1587 kg (3500-lb) capacity, 125 amp alternator, wiring harness, heavy-duty turn signal flasher/radiator/trans oil cooler, extra capacity engine oil cooler, auto level control rear suspension, aux air compressor outlet w/inflator kit
  • *Does not include trailer hitch*
  • *NET*
V92 505 $
TRACKING OPTION - A4A A4A 0 $
TRACKING OPTION - A4B A4B 0 $
TRACKING OPTION - A4C A4C 0 $
TRACKING OPTION - A4D A4D 0 $
TRACKING OPTION - A4E A4E 0 $
TRACKING OPTION - A4F A4F 0 $