facebook

BMW X3 2004

See other trims

BMW X3 2004

Une extension logique … maintenant !

Par Hugues Gonnot

Quand BMW a dévoilé son X5 en 2000, beaucoup se sont demandé ce qu’une marque comme BMW présentant une aura sportive venait faire dans le marché du camion. Les chiffres de ventes du X5 montrent que son choix était judicieux, d’autant plus que ce produit n’a en rien dilué l’image de marque du fabricant. Depuis, on a vu Porsche faire de même, et Maserati pourrait bien céder à la tentation (voir le prototype Kubang du salon de Detroit). Il n’y manquerait que Ferrari !Dès lors, la sortie du X3 ne choque plus personne. Partant d’une base de Série 3, les ingénieurs de BMW en ont dérivé ce qu’ils appellent dans le jargon maison un SAV (Sport Activity Vehicle).

Carrosserie

D’abord présenté au salon de Detroit sous la forme d’un prototype, le xActivty, le X3 reprend la thématique déjà montrée sur la Z4 du « Flame surfacing ». Du prototype, il ne retient pas les portes sans montant et le toit découvrable. Par contre, il garde toutes les caractéristiques de design de BMW et les attributs du type camion du X5, sans pour autant en démontrer la force, surtout à l’arrière, qui fait moins costaud.

Habitacle

L’intérieur est, lui aussi, typique de la marque. BMW annonce une vaste palette de couleurs et de matériaux classiques, modernes ou sportifs. Au centre, on retrouve l’écran rétractable du système de guidage par satellite, offert en option.

Mécanique

Comme mécanique, le X3 n’offrira que des 6-cylindres en ligne. D’abord, la gamme comprendra le 3-litres bien connu et s’étoffera avec le 2,5-litres. Les acheteurs canadiens n’auront pas droit au 3-litres turbodiesel qui, pourtant, assurera la majorité des ventes en Europe. Dans les deux cas, la boîte de vitesses sera une manuelle à 6 rapports, tandis qu’il sera possible de se procurer une automatique à 5 rapports. Là où le X3 innove, c’est au chapitre de sa transmission intégrale, baptisée xDrive. La répartition de la puissance entre les ponts avant et arrière se fait par l’intermédiaire d’un embrayage multidisque commandé par ordinateur. En plus d’utiliser les données provenant des capteurs de roues, qui signalent un patinage ou une perte d’adhérence, l’ordinateur enregistre des données en provenance du contrôle dynamique de la stabilité (DSC) : mouvements du véhicule, position du volant et vitesse angulaire du lacet, entre autres. Cela permet au conducteur de garder un contrôle optimal du véhicule et au DSC d’embarquer plus tard. Ce dernier possède d’ailleurs un accessoire intéressant qui permet de contrôler la stabilité d’une remorque, pour ceux qui veulent tracter. Le X3 intègre également le HDC, un contrôle automatique de descente qui gère la motricité quand on descend une pente.

Comportement

BMW avance que le xDrive est plus prompt à répondre en toutes circonstances qu’une transmission intégrale classique. Ce système devrait procurer un bon plaisir de conduire et assurer la sécurité. De la part de BMW, le contraire aurait surpris.

Conclusion

BMW fait flèche de tout bois en lançant en quelques mois à peine pas moins de trois modèles entièrement nouveaux (X3, Série 5 et Série 6). Le X3 s’inscrit dans la politique d’expansion de la marque, puisque la Série 1, la concurrente de la Volkswagen Golf, sera dévoilée dans quelques mois. La démarche est d’autant plus intéressante puisque le X3 ne devrait pas compter un grand nombre de concurrents directs (à commencer par l’éternelle rivale de BMW, Mercedes) : pas assez populaire pour aller chercher les Ford Escape et autres Chevrolet Equinox et pas assez gros pour affronter les Ford Explorer et autres Acura MDX. Le X3 sera en vente au premier trimestre de 2004, et son prix sera connu à ce moment-là.

Forces

Un nouveau modèle

Faiblesses

Un nouveau modèle

Nouveautés 2004

Un nouveau modèle

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
4 Years/80,000 km

Corrosion:
6 Years/Unlimited km

Roadside Assistance:
4 Years/Unlimited km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 44,600.00 $
Frais de transport 1,495.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 46,095.00 $
Prix total sans les options 46,095.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Sport Utility Vehicle

Powertrain

Transmission
Drivetrain AWD
Trans Type 6
Trans Description Cont. Manual
First Gear Ratio (:1) 4.35
Second Gear Ratio (:1) 2.50
Third Gear Ratio (:1) 1.66
Fourth Gear Ratio (:1) 1.23
Fifth Gear Ratio (:1) 1.00
Sixth Gear Ratio (:1) 0.85
Reverse Ratio (:1) 3.93
Clutch Size N/A
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.91
Transfer Case Gear Ratio (:1), High 1
Mileage
EnerGuide Estimate - City 13.8 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 9.8 L/100 km
Cruising Range - City 1141.37 mi
Cruising Range - Hwy 1607.24 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Estimated Battery Range N/A
Engine
Engine Type Gas I6
Displacement 2.5L/152
Fuel System N/A
SAE Net Horsepower @ RPM 184 @ 6000
SAE Net Torque @ RPM 175 @ 3500
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) 150
Cooling System
Total Cooling System Capacity N/A

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 96.1 ft³
Front Head Room 39.3 in
Front Leg Room 40.2 in
Front Shoulder Room 55.8 in
Front Hip Room N/A
Second Head Room 39.4 in
Second Leg Room 35.8 in
Second Shoulder Room 55.4 in
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 110.0 in
Length, Overall 179.7 in
Width, Max w/o mirrors 73.0 in
Height, Overall 65.9 in
Track Width, Front 60.0 in
Track Width, Rear 60.7 in
Min Ground Clearance 8.0 in
Rear Door Opening Height N/A
Rear Door Opening Width N/A
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Area Length @ Floor to Seat 1 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 2 N/A
Cargo Area Length @ Floor to Seat 3 N/A
Cargo Area Width @ Beltline N/A
Cargo Box Width @ Wheelhousings N/A
Cargo Box (Area) Height N/A
Cargo Volume to Seat 1 71 ft³
Cargo Volume to Seat 2 30 ft³

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 4002 lbs
Curb Weight - Front N/A
Curb Weight - Rear N/A
Curb Weight N/A
Total Option Weight 0.00 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. 1590 lbs
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. 159 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. 3750 lbs
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. 375 lbs
Maximum Trailering Capacity N/A
Suspension
Suspension Type - Front Double-pivot
Suspension Type - Rear Integral
Suspension Type - Front (Cont.) Strut-Type
Suspension Type - Rear (Cont.) 4-Link
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P235/55R17
Rear Tire Size P235/55R17
Spare Tire Size Compact
Wheels
Front Wheel Size 17 x 8 in
Rear Wheel Size 17 x 8 in
Spare Wheel Size Compact in
Front Wheel Material Alloy
Rear Wheel Material Alloy
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 18.9
Lock to Lock Turns (Steering) N/A
Turning Diameter - Curb to Curb 38.4 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr-Assisted
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.8 x -TBD- in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 12.6 x -TBD- in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 67 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 2.5L DOHC 24-valve I6 engine w/double-VANOS "steplessly" variable valve timing
  • Dual-resonance intake system
  • Fully-electronic "drive-by-wire" throttle system
  • 6-speed manual transmission
  • Self-adjusting clutch (SAC)
  • Dynamic stability control (DSC-X)-inc: dynamic brake control (DBC), hill descent control (HDC), automatic differential brake (ADB-X), trailer stability control
  • XDrive all-wheel drive system w/variable torque split
  • Electronically-controlled engine cooling
  • Double-pivot strut-type front/integral 4-link rear suspension
  • Front/rear stabilizer bars
  • P235/55R17 all-season tires
  • 17" x 8" double-spoke alloy wheels (style 111)
  • Compact spare tire
  • Engine-speed sensitive pwr steering
  • 4-wheel ventilated disc brakes
  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS) w/eletronic brake force distribution (EBD)
  • 67 litre fuel tank
  • Twin exhaust tips
  • Tool kit

EXTERIOR

  • Roof rails
  • Black bumpers & trim panels
  • Front chrome grille w/black kidney bars
  • Black side-window frame trim
  • Low/high beam automatic xenon headlights
  • Halogen free-form fog lights
  • White turn-signal indicator lenses
  • Adaptive brake lights
  • Body-colour pwr heated blue-tinted mirrors
  • Speed-sensitive windshield wipers w/rain sensor, heated washer jets
  • Rear window wiper/washer
  • Rear roof spoiler
  • Tailgate w/low-loading sill

INTERIOR

  • 8-way manually-adjustable front bucket seats
  • Rear 70/30 split-folding seat w/(3) adjustable headrests
  • Leatherette/Sensatec seat trim
  • Multi-purpose centre console storage
  • 4-spoke multi-function leather steering wheel
  • Tilt/telescopic steering column
  • Tire pressure warning (TPW)
  • Pwr windows w/anti-trap & comfort open/close
  • Central lock switch
  • Pre-wiring for integrated universal garage door opener
  • Car/key memory w/follow-me-home function
  • Manual air conditioning w/micro filter
  • Locking illuminated glovebox w/take-out flashlight
  • Cup holders integrated in armrests & front facia
  • Sun visors w/vanity mirrors & slide covers
  • BMW ambiance lighting
  • Rear centre armrest w/storage
  • 12-volt sockets in centre console & luggage compartment
  • Fully-finished luggage compartment w/sliding cover

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock braking system (ABS) w/eletronic brake force distribution (EBD)
  • Fully-integrated road safety technology (FIRST)
  • SMART airbag deployment system
  • Driver/front passenger airbags w/occupant detector
  • Driver/front passenger side-impact airbags
  • Front/rear HPS head airbag system
  • Front seat belt height adjustment & pyrotechnical tensioning system
  • Safety belt force-limiters
  • Rear three-point safety belts
  • Dynamic stability control (DSC-X)-inc: dynamic brake control (DBC), hill descent control (HDC), automatic differential brake (ADB-X), trailer stability control
  • Collapsible-tube crash technology
  • Crash sensor-inc: fuel cutoff, lights on, door unlock
  • Battery safety terminal (BST)

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

TRANSMISSION

6-SPEED MANUAL TRANSMISSION W/OD
  • (STD)
___ 0 $
5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION W/STEPTRONIC ___ 1290 $

SEAT TRIM

LEATHERETTE/SENSATEC SEAT TRIM
  • (STD)
___ 0 $
AMBIANCE LEATHER SEAT TRIM ___ 2400 $

PAINT TYPE

STANDARD PAINT
  • (STD)
___ 0 $
METALLIC PAINT ___ 800 $

INTERIOR TRIM

SLATE GREY MATTE TRIM
  • (STD)
___ 0 $
LIGHT BIRCH WOOD TRIM ___ 585 $
DARK MAPLE WOOD TRIM ___ 585 $
ALUMINUM TRIM ___ 585 $

ADDITIONAL OPTIONS

ACTIVITY PKG
  • inc: aluminum running boards, ski bag, storage compartment pkg w/parcel rails & additional storage, headlamp washers, adaptive headlights, privacy glass
___ 2200 $
SPORT PKG
  • inc: sport suspension, 3-spoke leather sport steering wheel, body-coloured door handles, sport seats, high-gloss shadow line, 18" star-spoke alloy wheels (style 143)
___ 2600 $
PREMIUM PKG
  • inc: auto-dimming mirror, additional interior lighting, pwr seats w/driver memory, heated seats, auto climate control
___ 2800 $
NAVIGATION PKG
  • inc: BMW on-board navigation, Canada-US navigation DVD
___ 2900 $
PWR SEATS W/DRIVER MEMORY ___ 1800 $
HEATED SEATS ___ 520 $
HEATED STEERING WHEEL
  • (N/A w/Sport Pkg)
___ 250 $
REAR SIDE AIRBAGS ___ 425 $
ALUMINUM RUNNING BOARDS ___ 795 $
PANORAMA SUNROOF ___ 1800 $
PARK DISTANCE CONTROL ___ 795 $
ADAPTIVE HEADLIGHTS ___ 490 $
SIX-DISC CD CHANGER ___ 795 $
HiFi SOUND SYSTEM W/DSP ___ 1200 $
PRIVACY GLASS ___ 450 $
18" STAR-SPOKE ALLOY WHEELS (STYLE 143)
  • (REQ: Sport Pkg)
___ 0 $
TELEPHONE & BMW ASSIST PREPARATION ___ 950 $
TELEPHONE PRE-WIRE ___ 150 $