facebook

Audi TT 2009

See other trims

Audi TT 2009

Le seigneur des anneaux, ou presque

Par Carl Nadeau

Bien que le constructeur allemand n'ait plus à démontrer sa réputation, la TT redessinée étale une fois de plus les qualités de l'emblème aux quatre anneaux. Plus masculine que la version précédente, cette petite sportive s'attirera de nouveaux acheteurs.

Carrosserie

La nouvelle génération de la TT impose un caractère plus musclé grâce, en partie, à l'avant de la voiture, actualisé au goût des nouvelles générations Audi. Comme elle a emprunté certaines lignes à la R8, elle affiche des airs de famille qui sont tout à l'avantage du coupé plus abordable. Les feux de freinage de la nouvelle génération ont été redessinés, et les lignes des ailes ont été mises en évidence; bref, l'allure européenne à son meilleur. L'apparence de la version roadster est plus fluide qu'avant et elle conserve heureusement les arceaux de sécurité classiques derrière les sièges, qui ont su forger l'identité du modèle. Le coupé, quant à lui, est plus allongé vers les feux de freinage, ce qui lui procure ainsi un aspect plus masculin et trapu. Le seul point faible constitue l'absence de phares bixénon en monte d'origine; même s'ils devraient faire partie de l'équipement de série dans cette catégorie de véhicules, Audi les offre en option.

Habitacle

Le constructeur a fait tout un effort de design pour améliorer une formule gagnante. L'intérieur de la TT invite à l'évasion sur de longues routes sinueuses. La qualité de la finition est fidèle à la tradition, comme en témoignent les cuirs et les accents en aluminium. Les inconditionnels de la TT apprécieront la mise à jour de l'esthétique sans toutefois se sentir dépaysés. La position de conduite est optimale, et les commandes se manipulent bien, avec un minimum d'effort de déplacement. La nouvelle ligne de toit améliore la visibilité dans les angles morts et rend la conduite en ville un peu moins hasardeuse. Pour le confort des passagers arrière, on repassera ! La banquette, décorative, offre très peu d'espace pour les jambes, et le dégagement pour la tête est pratiquement absent. Enfin, la forme asymétrique du volant semble n'être qu'un compromis inutile basée sur une simple fantaisie esthétique. Pour ma part, rien de mieux qu'un volant rond et uniforme…

Mécanique

Deux groupes motopropulseurs sont proposés dans la TT : le 4-cylindres de 2 litres TFSI et le V6 de 3,2 litres FSI. Le modèle de base à moteur à 4 cylindres turbocompressé demeure, à mon avis, le meilleur choix, autant au chapitre de la consommation de carburant que de l'agrément de conduite. Seule la boîte de vitesses automatique à mode séquentiel est offerte sur le 2-litres. Le rendement de cette boîte est plus que satisfaisant, même si l'on ne peut profiter du plaisir de l'embrayage. La meilleure nouvelle pour l’année 2009 est l’arrivé du modèle quattro avec le moteur 4 cylindres. Une combinaison que l’on attandait depuis longtemps. Ce même système combiné au V6 ankylose les performances malgré les 50 chevaux supplémentaires. Donc, plus de compromis à faire, la combinaison 2.0T et quattro est la meilleur solution.

Comportement

Au premier essai, un conducteur aguerri saura remarquer que le châssis de la nouvelle génération est extrêmement rigide par rapport au modèle précédent. La suspension ferme réagit bien, et vous pouvez même ajouter, en option, un réglage de la rigidité. Le modèle à moteur de 2 litres profite énormément du système quattro. Plus de patinage des roues avant comme le modèle à traction qui demeure toujours disponible. La question n’est pas de savoir si vous voulez un système quattro, mais bien sur quel modèle vous le désirez. Mon choix est clair j’y vais pour le 4 cylindres.

Conclusion

La refonte de l'Audi TT en 2007 était une réussite quasi totale. Le châssis meilleur que jamais, ses allures de mini R8 qui lui vont à ravir, mais il manquait encore quelque chose. La venue du système quattro avec le moteur 4 cylindres est la cerise sur le sundea. Il s'agit définitivement de l'un de mes coups de cœur de cette année !

Deuxième avis : Philippe Laguë

La TT demeure l’une des plus belles voitures de la planète. Renouvelée il y a deux ans, elle affiche une allure un poil plus agressive, ce qui se ressent également dans son comportement. Cela dit, il ne faut pas s’attendre au dynamisme d’une Porsche; la TT joue la carte du grand tourisme en proposant un amalgame de confort, de raffinement et de performances, avec une solide tenue de route à la clé. Autre avantage, et non le moindre, elle peut être utilisée été comme hiver, grâce à sa transmission intégrale qui pour la première fois en 2009 est disponible avec le moteur 4 cylindres, l’un des meilleurs moteurs de l’industrie et, en plus, il consomme peu. Idem pour la boîte robotisée DSG, véritable petit bijou de technologie.

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
4 Years/80,000 km

Corrosion:
12 Years/Unlimited km

Roadside Assistance:
4 Years/80,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 59,800.00 $
Frais de transport 800.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 60,600.00 $
Prix total sans les options 60,600.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Two-Seater

Powertrain

Transmission
Drivetrain All-Wheel Drive
Trans Type 6
Trans Description Cont. Manual w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.36
Second Gear Ratio (:1) 2.09
Third Gear Ratio (:1) 1.47
Fourth Gear Ratio (:1) 1.09
Fifth Gear Ratio (:1) 1.11
Sixth Gear Ratio (:1) 0.91
Reverse Ratio (:1) 3.99
Clutch Size N/A
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.27
Mileage
EnerGuide Estimate - City 12.6 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 8.1 L/100 km
Cruising Range - City 1026.18 mi
Cruising Range - Hwy 1596.28 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Battery Range N/A
Engine
Engine Type Gas V6
Displacement 3.2L/195
Fuel System MPI
SAE Net Horsepower @ RPM 250 @ 6300
SAE Net Torque @ RPM 236 @ 2500-3000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) 380
Maximum Alternator Capacity (amps) 140
Cooling System
Total Cooling System Capacity 2.40 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 2
Passenger Volume N/A
Front Head Room 37.6 in
Front Leg Room N/A
Front Shoulder Room 53.2 in
Front Hip Room N/A
Second Head Room N/A
Second Leg Room N/A
Second Shoulder Room N/A
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 97.2 in
Length, Overall 164.5 in
Width, Max w/o mirrors 72.5 in
Height, Overall 53.5 in
Track Width, Front 61.9 in
Track Width, Rear 61.3 in
Min Ground Clearance N/A
Liftover Height 31.1 in
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume N/A

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight N/A
Trailering
Suspension
Suspension Type - Front MacPherson
Suspension Type - Rear 4-link
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P245/40R18
Rear Tire Size P245/40R18
Spare Tire Size N/A
Wheels
Front Wheel Size 17 x 8.5 in
Rear Wheel Size 17 x 8.5 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Alloy
Rear Wheel Material Alloy
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 16.9
Lock to Lock Turns (Steering) 2.9
Turning Diameter - Curb to Curb 35.96 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.3 x -TBD- in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 11.3 x -TBD- in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 55 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 3.2L MPI V6 engine
  • 6-speed manual transmission
  • Hill hold assist
  • Electronic differential lock (EDL)
  • Electronic stabilization program (ESP) w/anti-slip regulation (ASR)
  • quattro Permanent all-wheel drive system
  • 380 amp battery
  • Lightweight Audi space frame
  • McPherson front suspension w/aluminum subframe
  • 4-link rear suspension
  • 18" x 8.5" alloy wheels
  • P245/40R18 performance tires
  • Tire mobility system
  • Servotronic electromechanical pwr steering w/speed-dependent pwr assistance
  • Pwr vented disc brakes-inc: dual circuit brake system, hydraulic brake assistant
  • 4-wheel anti-lock brake system (ABS) w/electronic rear brakeforce distribution (EBD)
  • Dual chrome-tipped exhaust pipes
  • Tool kit

EXTERIOR

  • Pwr folding top
  • Automatic retractable rear spoiler w/manual adjustment
  • Aluminum fuel filler door & door sill trim
  • Single-frame high gloss black grille
  • Bi-xenon adaptive headlights -inc: chrome look headlight design trims, black rear light inserts
  • Coming & leaving home function
  • Front fog lights
  • Heated pwr body colour folding mirrors w/LED turn indicators
  • Side turn indicator lights
  • Intermittent windshield wipers w/rain sensor
  • Heated windshield washer nozzles
  • Chrome exhaust tips

INTERIOR

  • 10-way pwr heated front seats w/leather/Alcantara seat trim, lumbar adjustment
  • Automatic retractable wind deflector
  • Load through facility w/removable ski bag
  • Centre console-inc: (2) cupholders, storage area
  • Front floor mats
  • Fresco carpet
  • 3-spoke flat bottom leather-wrapped multifunction sport steering wheel
  • Manually adjustable tilt/telescopic steering column
  • Backlit instrument cluster w/auto brightness control -inc: tachometer w/digital clock & date, coolant temperature gauge, fuel gauge, electronic speedometer w/digital odometer, various additional warning lights
  • Driver info system w/on-board computer sound system display w/name of the radio station or CD title of the track, outside temp display, digital speedometer, door open indicator when engine hood, door, rear lid or fuel filler cap are open, service interval display, on-board diagnostic system (OBD), auto check system, speed warning system, trip computer, tire pressure monitoring system
  • Pwr windows w/one touch up & down, pinch protection
  • Pwr central locking system
  • Cruise control
  • Remote keyless entry
  • Remote trunk release w/"soft touch" opening
  • Anti-theft vehicle alarm system
  • HomeLink remote transmitter
  • Bose premium sound system-inc: AudioPilot noise compensation, (10) speakers, Sirius prewiring, glovebox mounted 6 CD changer, Bluetooth phone preparation
  • Automatic climate control
  • Rear window defogger w/automatic timed shut off
  • Illuminated glove box w/sunglasses holder
  • Fade-in/fade-out interior light w/time delay, front reading lights
  • Ashtray & lighter
  • Brushed aluminum trim
  • Auto-dimming rearview mirror-inc: compass
  • Front sunvisors w/illuminated vanity mirrors
  • (2) assist handles w/slow release feature
  • Removable rear hat shelf
  • Cargo area-inc: illumination, (4) hooks, removable cover

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock brake system (ABS) w/electronic rear brakeforce distribution (EBD)
  • Front dual-threshold airbags
  • Front seat-mounted side-impact airbags
  • Front knee airbags
  • 3-point front seat belts-inc: pretensioners, force limiters
  • 3-point rear seat belts
  • Lower anchors & tethers for children (LATCH)
  • Side intrusion door beams
  • Rollover bars
  • Crash sensor-inc: doors unlock, battery disconnect, fuel shut off

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PDI

PDI CHARGE
  • *PDI amount may vary - see local dealer for more information*
___ 849 $

PAINT

BRILLIANT BLACK A2 0 $
BRILLIANT RED C8 0 $
IBIS WHITE T9 0 $
ARUBA BLUE PEARL Q9 0 $
ICE SILVER METALLIC P5 0 $
METEOR GRAY PEARL X5 0 $
SAHARA SILVER METALLIC 9T 0 $

PAINT SCHEME

STANDARD PAINT ___ 0 $

ROOF TYPE

BLACK (TOP) PA 0 $

SEAT TYPE

LEATHER/ALCANTARA SEATING SURFACES
  • (STD)
___ 0 $
S LINE LEATHER SEATS ___ 0 $
FINE NAPPA LEATHER SEATS ___ 0 $
EXCLUSIVE LINE BI-COLOUR FINE NAPPA LEATHER SEATS ___ 0 $
BASEBALL OPTIC LEATHER SEATS PLT 2900 $

SEAT TRIM

BLACK, SEAT TRIM
  • (REQ: Leather/Alcantara or Fine Nappa Leather Seats),
JN 0 $
LIMESTONE GRAY, SEAT TRIM TN 0 $
LIMESTONE GRAY, SEAT TRIM TH 0 $
LUXOR BEIGE, SEAT TRIM TB 0 $
MAGMA RED, SEAT TRIM TR 0 $
MADRAS BROWN, SEAT TRIM TZ 0 $
SADDLE BROWN, SEAT TRIM XA 0 $
BLACK, SEAT TRIM QE 0 $

REQUIRED OPTION

FRONT LICENSE PLATE HOLDER
  • *For vehicles ordered in Provinces that require front license plates*
6W3 0 $
FRONT GRILLE FILLER PANEL
  • *For vehicles ordered in Provinces that do not require front license plates*
6W9 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

NAVIGATION PKG
  • inc: glove box mounted 6-disc CD changer
PND 2900 $
AUDI EXCLUSIVE LINE
  • inc: black fine Nappa leather seats w/saddle brown coloured inserts & coloured stitching
  • (N/A w/PLP or PLQ Enhanced Interior Pkgs, PQX S Line Pkg)
  • *Affects Colour Availability*
WQK 2900 $
AUDI MAGNETIC RIDE SUSPENSION 1BL 1700 $
AUDI REAR PARKING SYSTEM 7X1 450 $
S LINE SPORT PKG
  • inc: black leather S line seats, black leather elements, 19" (7) twin-spoke design alloy wheels w/performance tires, S line bumpers, S line steering wheel, short gear shifts
  • (N/A w/PLP or PLQ enhanced Interior Pkgs, WQK Audi Exclusive Line, PRC or PR6 Wheels)
  • *Affects Colour Availability*
PQX 2650 $
ENHANCED LEATHER PKG
  • inc: black fine Nappa leather seats, instrument cowl, centre console, door pull, storage pkg
  • (N/A w/PQX S Line Pkg, WQK Audi Exclusive Line)
  • *Affects Colour Availability*
PLP 1500 $
ENHANCED LEATHER PKG
  • inc: coloured fine Nappa leather seats, instrument cowl, centre console, door pull, storage pkg
  • (N/A w/PQX S Line Pkg, WQK Audi Exclusive Line)
  • *Affects Colour Availability*
PLQ 1500 $
18" 10-SPOKE BICOLOUR ALLOY WHEELS
  • inc: P245/40R18 all-season self supporting runflat tires
PR6 0 $