facebook

Audi TT 2008

See other trims

Audi TT 2008

Audi TT

La friandise allemande

Par Michel Crépault

Dans L'Annuel de l'automobile 2007, mon collègue Benoit avait dévalé les Alpes autrichiennes pour nous présenter en primeur la TT 2008. Voyons quelques éléments de cette seconde génération.

Carrosserie

La nouvelle TT est plus longue de 137 millimètres, plus large de 78 millimètres, mais pas plus haute que la précédente. Les designers ont voulu combler les clients qui réclamaient plus d'espace. Bien que les goûts se discutent mal, je trouve que le cabriolet ressemble désormais à une baignoire musclée. On a un peu perdu l'harmonie des rondeurs de l'ancienne voiture. En revanche, le coupé s'est embelli grâce au toit sexy qui enrobe l'arrière et donne un élan naturel à l'auto. Le squelette Space Frame de la TT marie aluminium et acier. Ce dernier est surtout positionné à l'arrière pour mieux répartir le poids, compte tenu du moteur à l'avant, tandis que le cabrio en accepte encore plus dans ses piliers, en cas de tonneau. Malgré ses dimensions élargies, la nouvelle TT accuse 90 kilos de moins que l'ancienne.

Habitacle

Les designers voulaient un intérieur moins sévère. Résultat: une palette de combinaisons contrastantes, comme le rouge et le noir. Et saluons le retour des sièges "gant de baseball" parcourus de coutures géantes! Le volant est maintenant aplati au bas. L'ergonomie des instruments a été repensée pour favoriser le pilote. C'est si vrai que j'ai vu mon passager déposer son coude par inadvertance sur le bouton du toit et celui-ci s'est détaché de ses amarres. Cela dit, l'opération n'aurait pas pu se compléter à la vitesse où nous filions, mais Audi a prévu qu'on puisse actionner le toit quand on roule à basse vitesse.

Mécanique

Le nouveau moteur à 4 cylindres de 2,0 litres TFSI procure 200 chevaux de pur plaisir. Il se montre disponible dès les plus bas régimes grâce à la technologie de l'injection directe qui prête main-forte au turbo. La preuve: nouveau chrono de 0-100 km/h en 6,3 secondes, bien mieux que les 7,8 secondes de l'ancien 1,8 litre. Le V6 de 3,2 litres n'est pas en reste en améliorant ce test de 5,9 à 5,5 secondes, bien que la puissance des 250 chevaux reste identique. Deux transmissions à six rapports: manuelle ou séquentielle, rebaptisée S-tronic, obligatoire pour le modèle 2,0 litres. Des confrères contestent cette décision, mais ils oublient à quel point la S-tronic accomplit des merveilles. Les passages des vitesses sont si alertes qu'ils procurent des accélérations plus rapides que ceux d'une manuelle traditionnelle. De plus, la S-tronic favorise l'économie d'essence. Chez Audi, la traction intégrale quattro n'est pas loin mais, pour le moment, seul le V6 y a droit de série, le 2,0 litres demeurant une traction. Option intéressante: une suspension Magnetic Ride, qui adapte les réactions de chaque roue à l'état de la chaussée et à l'humeur du pilote.

Comportement

La console centrale est bordée de remparts qui compliquent un peu l'accès aux boutons. Mais l'avantage de ces "falaises" est de supporter le genou quand on négocie une courbe avec ferveur. Et ça arrive souvent, car la TT est performante et on veut en profiter. Sur ce plan, le modèle 2,0 litres suffit amplement à la tâche; j'aime la nervosité, le son, la fougue naturelle et la S-tronic. Ne manque que le quattro. L'aileron se déploie automatiquement à partir de 120 km/h. Si un policier, lecteur de L'Annuel de l'automobile, vous intercepte alors que l'aileron est sorti, contestez en disant que vous faisiez semblant de rouler vite grâce à un interrupteur qui permet de rentrer ou de sortir l'aileron sur demande.

Conclusion

Comme dans le cas des récentes Audi, la nouvelle TT déploie ses talents sans aucun complexe. Reste quand même que, des deux, je choisirais la plus humble…

Forces

Nouveau 2,0 litres vif et frugal Transmission S-tronic merveilleuse Look et comportement attirants

Faiblesses

Absence de quattro pour le 2,0 litres Places arrière superflues Visibilité compromise aux trois quarts arrière

Nouveautés

Nouveau modèle 2008 qui prend le relais du 2006 (pas de 2007) Version S en préparation (quand au juste?)

Audi TT 2008

2e opinion Benoit Charette

On dit toujours qu'on n'a pas une seconde chance de faire une première bonne impression. La TT a réussi à me prouver le contraire. La seconde génération m'a conquis dès mes premiers tours de roues, ce qui n'avait pas été le cas du premier modèle, du moins pas de manière aussi convaincante. Audi a été capable de conserver tout le charme Art déco de la voiture en lui ajoutant une mécanique deux litres turbo pleine d'énergie. La finition est toujours impeccable; il ne manque qu'une transmission quattro avec la version de base pour que l'équation soit parfaite. Il y a aussi la version 3,2 litres, plus puissante, mais je trouve que le plaisir que procure le moteur à quatre cylindres est plus que suffisant.

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
4 Years/80,000 km

Corrosion:
12 Years/Unlimited km

Roadside Assistance:
4 Years/80,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 46,900.00 $
Frais de transport 800.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 47,700.00 $
Prix total sans les options 47,700.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Mini-Compact

Powertrain

Transmission
Drivetrain Front Wheel Drive
Trans Type 6
Trans Description Cont. Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.46
Second Gear Ratio (:1) 2.15
Third Gear Ratio (:1) 1.46
Fourth Gear Ratio (:1) 1.08
Fifth Gear Ratio (:1) 1.09
Sixth Gear Ratio (:1) 0.92
Reverse Ratio (:1) 3.99
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.14
Mileage
EnerGuide Estimate - City 9.0 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 6.3 L/100 km
Cruising Range - City 1434.04 mi
Cruising Range - Hwy 2048.63 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Battery Range N/A
Engine
Engine Type Turbo Gas I4
Displacement 2.0L/121
Fuel System FSI
SAE Net Horsepower @ RPM 200 @ 5100-6000
SAE Net Torque @ RPM 207 @ 1800-5000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) 140
Cooling System
Total Cooling System Capacity 9.51 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 4
Passenger Volume N/A
Front Head Room 37.7 in
Front Leg Room 41.1 in
Front Shoulder Room 53.2 in
Front Hip Room N/A
Second Head Room 32.6 in
Second Leg Room 29.2 in
Second Shoulder Room 47.5 in
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 97.2 in
Length, Overall 164.5 in
Width, Max w/o mirrors 72.5 in
Height, Overall 53.5 in
Track Width, Front 61.9 in
Track Width, Rear 61.3 in
Min Ground Clearance N/A
Liftover Height 31.1 in
Cargo Area Dimensions
Trunk Volume N/A

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 2965 lbs
Trailering
Suspension
Suspension Type - Front MacPherson
Suspension Type - Rear 4-link
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P225/50R17
Rear Tire Size P225/50R17
Spare Tire Size N/A
Wheels
Front Wheel Size 17 x 8.0 in
Rear Wheel Size 17 x 8.0 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Alloy
Rear Wheel Material Alloy
Spare Wheel Material N/A
Steering
Steering Type Pwr Rack & Pinion
Steering Ratio (:1), Overall 16.9
Lock to Lock Turns (Steering) 2.9
Turning Diameter - Curb to Curb 35.96 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.3 x -TBD- in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 11.3 x -TBD- in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 54.9 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 2.0L FSI turbocharged I4 engine
  • 6-speed dual-clutch S tronic automatic transmission
  • Electronic differential lock (EDL)
  • Electronic stabilization program (ESP) w/anti-slip regulation (ASR)
  • FrontTrak front wheel drive system
  • McPherson front suspension w/aluminum subframe
  • 4-link rear suspension w/enhanced damping system
  • P225/50R17 performance tires
  • Tire mobility system
  • 17" x 8.0" 5-arm alloy wheels
  • Servotronic electromechanical pwr steering w/speed-dependent pwr assistance
  • Pwr vented front & solid rear disc brakes-inc: dual circuit brake system, hydraulic brake assistant
  • 4-wheel anti-lock brake system (ABS) w/electronic rear brakeforce distribution (EBD)
  • Dual chrome-tipped exhaust pipes
  • Tool kit

EXTERIOR

  • Automatic retractable rear spoiler w/manual adjustment
  • Aluminum fuel filler door & door sill trim
  • Single-frame titanium-coloured grille
  • 2-way halogen projector headlamps
  • Front fog lights
  • Pwr heated mirrors w/puddle lamps
  • Heated windshield washer nozzles

INTERIOR

  • Leather/alcantara seat trim
  • Manually adjustable heated front sport seats
  • 50-50 split-folding rear seat
  • Centre console-inc: (2) cupholders, storage area
  • Front floor mats
  • 3-spoke flat-bottom leather-wrapped sport steering wheel
  • Manually adjustable tilt/telescopic steering column
  • Backlit instrument cluster w/auto brightness control
  • Driver info system w/on-board computer
  • Tire pressure monitoring system
  • Pwr windows
  • Pwr central locking system
  • Cruise control
  • Remote keyless entry
  • Remote trunk release w/"soft touch" opening
  • Anti-theft vehicle alarm system
  • Anti-theft AM/FM stereo w/CD player-inc: MP3 capability, phase diversity, radio data system (RDS), Autostore, GALA, 140-watt 9-speaker sound system
  • CD changer prep
  • Satellite radio prep
  • Automatic air conditioning
  • Automatic rear window defogger w/timed shut off
  • Illuminated glove box w/sunglasses holder
  • Ashtray & lighter
  • Brushed aluminum trim
  • Front sunvisors w/illuminated vanity mirrors
  • Cargo area-inc: illumination, (4) hooks, removable cover

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock brake system (ABS) w/electronic rear brakeforce distribution (EBD)
  • Front dual-threshold airbags
  • Front seat-mounted side-impact airbags
  • Front knee airbags
  • 3-point front seat belts-inc: pretensioners, force limiters
  • 3-point rear seat belts
  • Lower anchors & tethers for children (LATCH)
  • Side intrusion door beams
  • Crash sensor-inc: doors unlock, battery disconnect, fuel shut off

AIR COND EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PDI

PDI CHARGE
  • *PDI amount may vary - see local dealer for more information*
___ 849 $

SEAT TRIM

LEATHER/ALCANTARA SEAT TRIM
  • (STD)
N7U 0 $
FINE NAPPA LEATHER SEAT TRIM
  • (REQ: WPP Premium Pkg & PLP or PLQ Enhanced Interior Pkgs)
___ 0 $

PAINT TYPE

STANDARD PAINT
  • (STD)
___ 0 $
EXTRA COST METALLIC/PEARL PAINT ___ 650 $

REQUIRED OPTION

FRONT LICENSE PLATE HOLDER
  • *For vehicles ordered in provinces that require front license plates*
6W3 0 $
FRONT GRILLE FILLER PANEL
  • *For vehicles ordered in provinces that do not require front license plates*
6W9 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

PREMIUM PKG
  • inc: HomeLink remote transmitter, 3-spoke multi-function leather-wrapped sport steering wheel w/shift paddles, 10-way pwr front seats w/4-way pwr driver lumbar, auto-dimming rearview mirror w/compass, rain & light sensor w/"Coming Home" feature, symphony radio w/in-dash 6-disc CD changer
WPP 2300 $
S LINE SPORT PKG
  • inc: black fine nappa leather S Line seats & black leather elements, 19" wheels, S Line bumpers, S Line steering wheel, headlight washers
  • (REQ: WPP Premium Pkg) (N/A w/PLP Enhanced Interior Pkg, PLQ Coloured Leathers, WQK Audi Exclusive Line)
  • *Affects colour availability*
PQX 3650 $
AUDI EXCLUSIVE LINE
  • inc: black fine nappa leather seats w/selection of seat insert colour options, bi-coloured leather w/coloured stitching
  • (REQ: WPP Premium Pkg) (N/A w/PLP Enhanced Interior Pkg, PLQ Coloured Leathers, PQX S Line Sport Pkg)
  • *Affects colour availability*
WQK 2900 $
AUDIO PKG
  • inc: Sirius satellite radio, 255-watt 12-speaker Bose premium sound system w/AudioPilot
  • (REQ: WPP Premium Pkg)
  • *Deactivates Graduated Audio Level Adjustment (GALA)*
PBS 1350 $
BI-XENON ADAPTIVE HEADLIGHTS
  • inc: headlight washers
  • (REQ: WPP Premium Pkg)
PX6 1200 $
AUDI MAGNETIC RIDE SUSPENSION
  • (REQ: WPP Premium Pkg)
1BL 1700 $
REAR AUDI PARKING SYSTEM
  • (REQ: WPP Premium Pkg)
7X1 450 $
IPOD INTERFACE
  • inc: iPod prep in glovebox w/CD changer protocol
  • (REQ: WPP Premium Pkg) (N/A w/PND Audi Navigation Plus w/CD Changer)
PBA 300 $
BLUETOOTH PHONE PREP 9ZG 650 $
ENHANCED INTERIOR PKG
  • inc: fine black nappa leather seat trim, leather cowl, leather console, leather door pull, folding compartments under front seats, passenger footwell net, front seatback nets, luggage compartment net
  • (REQ: WPP Premium Pkg)
  • *Affects Colour Availability*
PLP 1500 $
ENHANCED INTERIOR PKG
  • inc: fine coloured nappa leather seat trim, leather cowl, leather console, leather door pull, folding compartments under front seats, passenger footwell net, front seatback nets, luggage compartment net
  • (REQ: WPP Premium Pkg)
  • *Affects Colour Availability*
PLQ 1500 $
P225/50R17 SELF-SUPPORTING RUN-FLAT ALL-SEASON TIRES HF4 0 $
18" X 9.0" 7-ARM ALLOY WHEELS
  • inc: P245/40R18 performance tires w/tire mobility system
  • (REQ: WPP Premium Pkg)
PRW 1000 $
18" X 9.0" 7-ARM ALLOY WHEELS
  • inc: P245/40R18 self-supporting run-flat all-season tires
  • (REQ: WPP Premium Pkg)
PRN 1000 $
AUDI NAVIGATION SYSTEM PLUS W/CD CHANGER
  • inc: 6-disc CD changer in glovebox, 6.5" TFT colour display, (2) SD card inserts, (5) language settings
  • (REQ: WPP Premium Pkg) (N/A w/PBA iPod Interface)
PND 2900 $
AUDI NAVIGATION SYSTEM PLUS W/IPOD INTERFACE
  • inc: iPod interface, 6.5" TFT colour display, (2) SD card inserts, (5) language settings
  • (REQ: WPP Premium Pkg)
PNZ 2900 $