facebook

Audi A3 2008

See other trims

Audi A3 2008

Audi A3

Nouveau paradigme

Hugues Gonnot

Longtemps, dans la tête de l'acheteur nord-américain, "cher" signifiait "gros". Sauf qu'en Europe les marques de prestige ont commencé à offrir des modèles plus petits. Chez nous, c'est la MINI qui a ouvert le bal, démontrant ainsi qu'on pouvait tout à fait dépenser plus de 35 000 $ pour un engin de 3,5 mètres.

Carrosserie

On reconnaît aisément une Audi grâce à sa calandre béante inspirée des Auto Union de compétition d'avant-guerre. C'est en fait sa seule touche rétro. En Europe, Audi offre aussi une version trois portes, inédite ici. Dommage. Côté pratique, elle offre un hayon qui donne sur un coffre à la contenance plus qu'acceptable.

Habitacle

Pour la finition intérieure, l'A3 n'a rien à envier à une A4. Le choix des plastiques et leur assemblage sont de première qualité. Certes, le noir règne en maître, mais ce n'est pas trop austère, et les aérateurs ronds sont du plus bel effet. Les sièges sont confortables et très enveloppants. Trouver une position de conduite parfaite est facile grâce à une colonne de direction inclinable et télescopique de série. Là où l'A3 peine un peu à justifier son prix, c'est en matière d'équipement. Avec la 2 litres, pour avoir des sièges chauffants, du cuir, un changeur de disques ou un ordinateur de bord, il faut puiser dans la liste des options. Bien équipée, on dépasse les 40 000 $. La V6 vient très bien équipée, mais il suffit d'ajouter la navigation (facturée à un prix de fou!) pour dépasser les 50 000 $.

Mécanique

En entrée de gamme, on obtient un 2 litres turbo à injection directe d'essence. Ces deux technologies se complètent remarquablement bien, car l'injection directe d'essence dans le cylindre permet de refroidir le mélange air-essence et d'augmenter ainsi le taux de compression, alors qu'en général l'adjonction d'un turbo oblige à l'abaisser. Résultat: le rendement thermodynamique augmente et la réponse du moteur à tous les régimes est excellente. En plus du plaisir qu'elle procure et de ses performances, sa consommation reste très raisonnable. Si la boîte à six rapports de série est fort agréable, la boîte S-tronic optionnelle à double embrayage est une pure merveille et vaut chaque dollar du supplément demandé. Avec elle, vous obtenez une boîte manuelle qui peut aussi fonctionner complètement en mode automatique ainsi que des changements de rapports sans interruption de puissance. Un régal! Seul bémol: la transmission intégrale quattro lui est refusée. Cette dernière vient de série avec l'autre moteur, un V6 de 3,2 litres, tout comme la S-tronic. Ce bloc se montre puissant et permet une accélération de 0 à 100 km/h en moins de 6 secondes. C'est très bien, mais en conduite quotidienne, il ne se démarque pas assez de la version 2 litres et exigera plus d'essence.

Comportement

La conduite de l'A3 est un plaisir de chaque instant, étant un compromis idéal entre sportivité et facilité d'utilisation au quotidien. Sur le modèle 2 litres, la puissance aux roues avant est suffisamment progressive pour que l'effet de couple dans le volant soit presque imperceptible. La direction est précise en conduite active sans se montrer trop lourde pour les manœuvres. Les suspensions contrôlent bien les mouvements de la caisse tout en préservant le confort. Enfin, le freinage se montre puissant, mais aurait besoin d'un peu plus d'endurance. Quant au modèle V6, le système quattro fera toujours la différence.

Conclusion

Sportive et pratique, luxueuse et d'un gabarit parfait pour la ville, l'A3 en donnera beaucoup… à ceux qui pourront se la payer. Car elle n'est pas donnée! La V6 est une superbe machine, mais son prix est excessif. Rendu là, on passe à la catégorie supérieure. Par contre, la 2 litres, bien équipée, offre une polyvalence et une agréable conduite au quotidien que peu de concurrentes peuvent espérer atteindre.

Forces

Gabarit urbain Excellents moteurs, surtout la version 2 litres Boîte S-tronic formidable Finition intérieure Sportive tout en étant confortable

Faiblesses

Version V6 vraiment trop chère Pas de quattro sur la version 2 litres Équipement un peu juste

Informations

Warranty Basic:
4 Years/80,000 km

Drivetrain:
4 Years/80,000 km

Corrosion:
12 Years/Unlimited km

Roadside Assistance:
4 Years/80,000 km

Prix sommaire du véhicule

Description PDSF
Prix de base 33,950.00 $
Frais de transport 800.00 $
Prix total des options 0.00 $
Prix total avec les options 34,750.00 $
Prix total sans les options 34,750.00 $

Vehicle

Emissions
G/km Of CO2 Emissions N/A
Kg/yr of CO2 Emissions @ 20K km/year N/A
Vehicle
EPA Classification Small Station Wgn

Powertrain

Transmission
Drivetrain Front Wheel Drive
Trans Type 6
Trans Description Cont. DSG Automatic w/OD
First Gear Ratio (:1) 3.46
Second Gear Ratio (:1) 2.15
Third Gear Ratio (:1) 1.46
Fourth Gear Ratio (:1) 1.08
Fifth Gear Ratio (:1) 1.09
Sixth Gear Ratio (:1) 0.92
Reverse Ratio (:1) 3.99
Final Drive Axle Ratio (:1) 3.14
Mileage
EnerGuide Estimate - City 9.3 L/100 km
EnerGuide Estimate - Hwy 6.9 L/100 km
Cruising Range - City 1390.31 mi
Cruising Range - Hwy 1873.90 mi
EnerGuide Estimate Equivalent - Combined N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - Hwy N/A
EnerGuide Estimate Equivalent - City N/A
Battery Range N/A
Engine
Engine Type Gas I4
Displacement 2.0L/121
Fuel System DI
SAE Net Horsepower @ RPM 200 @ 5100-6000
SAE Net Torque @ RPM 207 @ 1800-5000
Electrical
Cold Cranking Amps @ 0° F (Primary) N/A
Maximum Alternator Capacity (amps) 140
Cooling System
Total Cooling System Capacity 8.4 qts

Dimensions

Interior Dimensions
Passenger Capacity 5
Passenger Volume 88.9 ft³
Front Head Room 38.1 in
Front Leg Room 41.2 in
Front Shoulder Room 54.3 in
Front Hip Room N/A
Second Head Room 36.9 in
Second Leg Room 34.8 in
Second Shoulder Room 52.8 in
Second Hip Room N/A
Exterior Dimensions
Wheelbase 101.5 in
Length, Overall 168.7 in
Width, Max w/o mirrors 77.1 in
Height, Overall 56.0 in
Track Width, Front 59.9 in
Track Width, Rear 58.8 in
Min Ground Clearance 4.4 in
Liftover Height N/A
Cargo Area Dimensions
Cargo Volume with Rear Seat Up 12.4 ft³
Cargo Volume with Rear Seat Down 54.6 ft³
Trunk Volume N/A

Chassis

Weight Information
Base Curb Weight 3329 lbs
Trailering
Dead Weight Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Dead Weight Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Trailer Wt. N/A
Wt Distributing Hitch - Max Tongue Wt. N/A
Suspension
Suspension Type - Front MacPherson Strut
Suspension Type - Rear Four Link
Suspension Type - Front (Cont.) w/Stabilizer Bar
Suspension Type - Rear (Cont.) w/Stabilizer Bar
Shock Absorber Diameter - Front N/A
Shock Absorber Diameter - Rear N/A
Stabilizer Bar Diameter - Front N/A
Stabilizer Bar Diameter - Rear N/A
Tires
Front Tire Size P225/45YR17
Rear Tire Size P225/45YR17
Spare Tire Size Compact
Wheels
Front Wheel Size 17 x 7.5 in
Rear Wheel Size 17 x 7.5 in
Spare Wheel Size N/A
Front Wheel Material Alloy
Rear Wheel Material Alloy
Spare Wheel Material Steel
Steering
Steering Type Speed-Sensitive
Steering Ratio (:1), Overall 16.2
Lock to Lock Turns (Steering) 3.0
Turning Diameter - Curb to Curb 35.11 ft
Turning Diameter - Wall to Wall N/A
Brakes
Brake Type Pwr
Brake ABS System 4-Wheel
Brake ABS System (Second Line) N/A
Disc - Front (Yes or ) Yes
Disc - Rear (Yes or ) Yes
Front Brake Rotor Diam x Thickness 12.3 x -TBD- in
Rear Brake Rotor Diam x Thickness 11.0 x -TBD- in
Fuel Tank
Fuel Tank Capacity, Approx 55 L
Aux Fuel Tank Capacity, Approx N/A

MECHANICAL

  • 2.0L DOHC DI 16-valve I4 turbocharged engine w/exhaust turbocharger intercooler
  • S-tronic 6-speed automatic transmission-inc: electro-hydraulic control
  • Electronic stability program (ESP) w/anti-slip regulation (ASR)
  • Front wheel drive
  • Front electronic differential lock (EDL)
  • MacPherson strut front suspension-inc: lower wishbones, aluminum subframe, track-stabilizing steering roll radius
  • Independent 4-link rear suspension-inc: separate spring/shock absorber arrangement, subframe
  • Front/rear stabilizer bars
  • P225/45YR17 all-season tires
  • Space saver spare tire & wheel
  • 17" x 7.5" 5-spoke star cast alloy wheels
  • Servotronic speed-sensitive pwr steering
  • Pwr vented front/solid rear disc brakes
  • Hydraulic brake assist
  • 4-wheel anti-lock brake system (ABS) w/electronic brake force distribution (EBD)
  • Tool kit located in spare wheel well

EXTERIOR

  • 1-piece body-colour bumpers
  • 2-way ellipsoidal halogen headlamps-inc: variable focus reflectors, low/high beam tubes
  • Dual heated body-colour auto-dimming mirrors w/RH convex
  • 4-speed intermittent windshield wipers w/heated washer nozzles

INTERIOR

  • Cloth front heated bucket seats-inc: 4-way pwr lumbar, adjustable headrests
  • Rear seat w/adjustable headrests
  • Centre console-inc: height adjustable folding front armrest w/storage, (2) cup holders, cigarette lighter, front/rear ashtrays, (2) auxiliary outlets
  • Rear armrest w/(2) cup holders, first aid kit
  • Front/rear floor mats w/fastening mechanism
  • 4-spoke tilt/telescopic steering wheel
  • Backlit instrumentation w/automatic brightness control-inc: tachometer, speedometer, digital clock w/outside temp, fuel/coolant temp gauge
  • Digital trip odometer w/service interval indicator
  • CAN network-inc: (3) fully functional circuits (infotainment, comfort, powertrain)
  • Pwr windows-inc: retained accessory pwr, pinch protection, front/rear 1-touch up/down, master switch
  • Remote keyless entry-inc: extended range, rolling code, selective unlock, trunk release, panic function, alarm
  • Pwr central locking system-inc: doors/fuel filler door, open/close windows feature, driver door master control
  • Cruise control
  • Fuel filler door release button in driver door
  • Anti-theft vehicle alarm system-inc: blinking theft-deterrent lights, backup battery, backup horn, engine immobilizer, tilt sensor
  • Concert AM/FM stereo w/CD player-inc: radio broadcast display system (RBDS), graduated audio level adjustment (GALA)
  • 10-speaker sound system
  • Body-colour roof antenna
  • Dual zone automatic climate control-inc: (7) temp sensors, sun sensor, pressure sensor, pollen/dust filter
  • Rear window defogger w/timer
  • Front seatback map pockets
  • Overhead lighting console-inc: fade-in/fade-out feature, time delay, automatic switch-on when key removed from ignition
  • Lighting-inc: cargo area, glove box, lighter, ashtray
  • Partial leather-wrapped shift knob & parking brake
  • Auxiliary pwr outlet in trunk

SAFETY

  • 4-wheel anti-lock brake system (ABS) w/electronic brake force distribution (EBD)
  • Driver/front passenger next generation frontal airbags-inc: dual-threshold deployment, seat belt buckle switches
  • Driver/front passenger head/thorax airbags
  • Front 3-point seat belts-inc: automatic pretensioners, belt force limiters
  • 3-point rear seat belts w/automatic pretensioners
  • Electronic stability program (ESP) w/anti-slip regulation (ASR)
  • 8-KPH bumpers
  • Rear armrest w/first aid kit

AIR CONDITIONING EXCISE TAX

FEDERAL AIR CONDITIONING EXCISE TAX ___ 100 $

PDI

PDI CHARGE
  • *PDI amount may vary - see local dealer for more information*
___ 849 $

SEAT TRIM

CLOTH SEAT TRIM
  • (STD)
N7A 0 $
LEATHER SEATING SURFACES
  • (REQ: WQB S-Line Pkg or PPD Premium Pkg)
___ 0 $

PAINT TYPE

STANDARD PAINT
  • (STD)
___ 0 $
EXTRA COST PAINT ___ 650 $

REQUIRED OPTION

FRONT LICENSE PLATE HOLDER
  • *For vehicles ordered in provinces that require front license plates*
6W3 0 $
FRONT GRILLE FILLER PANEL
  • *For vehicles ordered in provinces that do not require front license plates*
6W9 0 $

ADDITIONAL OPTIONS

S LINE PKG
  • inc: leather seating surfaces, multifunction leather wrapped 3-spoke steering wheel w/alloy shift paddles, front grille & rear side mouldings w/S line badge, aluminum interior door sills w/S line logo, S line front/rear bumpers, sport seats, sport suspension, roof spoiler, front fog lights, illumination pkg, alloy radio button & a/c vents, brushed aluminum belt line trim, 17" 5-spoke quattro GmbH cast alloy wheels w/P225/45R17 all-season tires, monochrome trip computer
  • (N/A w/PPC Premium Pkg)
WQA 1900 $
PREMIUM PKG
  • inc: leather seating surfaces, multifunction leather 3-spoke steering wheel w/shift paddles, pwr front driver seat w/pwr lumbar, illumination pkg, storage pkg, front fog lights, aluminum beltline trim, 17: 16-spoke cast alloy wheels w/P225/45R17 all-season tires, monochrome trip computer
PPC 1900 $
TECHNOLOGY PKG
  • inc: auto-dimming rearview mirror w/compass, rain/light sensor, bi-xenon headlights, adaptive front lighting, Bluetooth phone preparation
  • (REQ: WQA S Line Pkg or PPC Premium Pkg)
PTA 2250 $
SOUND PKG
  • inc: Sirius satellite radio, symphony radio, Bose premium sound w/AudioPilot
  • (N/A w/PNZ & PND Audi Navigation System Plus)
RSV 1700 $
COLD WEATHER PKG
  • inc: heated front seats, heated windshield nozzles, heated outer mirrors
  • *NO LONGER FACTORY ORDERABLE-SEE DEALER FOR CURRENT AVAILABILITY*
PBW 0 $
TITANIUM PKG
  • inc: piano black trim, black styling grille & window trim, 18" 7-double spoke titanium colour wheels w/P225/40R18 performance tires, black headliner
  • (N/A w/PPC Premium Pkg)
  • *Affects Colour Availability*
PQE 2100 $
OPEN SKY SYSTEM 3FB 1500 $
BLUETOOTH PHONE PREP
  • (REQ: WQA S Line Pkg or PPC Premium Pkg)
9ZG 650 $
18" 5-ARM ALLOY WHEELS
  • inc: P225/40R18 summer performance tires
  • (REQ: WQA S Line Pkg)
  • *Replaces wheels & tires in WQA S Line Pkg*
PQG 1400 $
TIRE PRESSURE MONITORING SYSTEM PFR 350 $
PWR DRIVER SEAT W/LUMBAR
  • (REQ: WQA S Line Pkg)
3PB 600 $
REAR SIDE AIRBAGS 4X4 500 $
IPOD GLOVE BOX INTERFACE PBA 300 $
AUDI NAVIGATION SYSTEM PLUS
  • inc: iPod interface, Sirius satellite radio, Bose premium sound
  • (N/A w/RSV Sound Pkg)
PNZ 4140 $
AUDI NAVIGATION SYSTEM PLUS
  • inc: glove box 6-CD changer, Sirius satellite radio, Bose premium sound
  • (N/A w/RSV Sound Pkg)
PND 4140 $
BRIGHT ROOF RAILS 3S1 650 $
BLACK ROOF RAILS 3S2 650 $